PDA

View Full Version : Storende Laptop voeding.



cannondale_01
27 juni 2014, 14:32
EINDELIJK OPGELOST :crazyhappy::crazyhappy:


Voor mijn gitaarlessen gebruik een laptop waar ik mijn materiaal op afspeel. De laptop en mijn Mesa zijn aangesloten op een klein mixertje. Laptopgeluid gaat over de audio speakers (actieve). Gitaar geluid gaat over de Mesa.
DesAvonds zet ik de Mesa op recording en gaat dan ook over het mixertje via de koptelefoon zo mijn hoofd in. Actieve speakers spelen dan niet mee. Lekker rustig voor de buren en mijn kid.

De voeding van mijn laptop stoort enorm en ratelt/rammelt en pruttelt lekker uit alle speakers en koptelefoon. De laptopvoeding geeft een storing op het net. De laptopvoeding op een andere groep zetten helpt niet. De storing is dan wel iets minder overigens, ca 40% minder
Voeding van Laptop losgekoppeld maar wel in de wcd laten zitten en alles is muisssssstil.
Voeding niet aansluiten is een optie die maar een half uurtje opgaat. Dan is de accu leeg. En ik moet minstons 6uur per dag spelen van mijn leraar, de slavendrijver :seriousf:

Voedingen van de mixer en Mesa op een andere groep help ook niet.

Als ik de Mac met voeding van mij ega aansluit.... geen enkel probleem. Alleen gaat mijn ega dan na een uurtje grommen :seriousf::seriousf:


De voeding van de laptop is niet dubbel geïsoleerd en heeft dus wel een randaarde stekker. De behuizing van de voeding is van kunststof. De randaarde is volgens mij niet voor de veiligheid maar om een signaal af te voeren of iets dergelijks.

Ik heb dus de aardcontacten van de stekker afgeplakt. En het is toch stil uit de speakers FANTASTISCHHH !!!

Toch een vraagje aan heren techneuten.
Kan het kwaad voor mijn laptop of voeding. Randaarde zit er niet voor jandoedel op. Of zou een randaarde stekker gewoon goedkoper zijn dan de voedingbehuizing dubbelgeïsoleerd af te leveren.
De voeding van de Mac is wel dubbelgeïsoleerd en heeft geen randaarde zodoende werd ik getriggerd


thx
L

nico verduin
27 juni 2014, 15:11
Schakelende voedingen zijn nu eenmaal grove stoorzenders door de hoge frequenties etc. Randaarde zit er meestal niet voor jan doedel op :). Ook al is de voeding in een plastic behuizing. Het zijn kleine compacte voedingen met een relatief kleine afstand tussen de 230V en de 19V. En niet elke voeding is even netjes ontworpen. Je hebt het over de Apple die een beduidend betere voeding heeft ontworpen. Echter er zijn ook look-alikes die van binnen een stuk onveiliger zijn. Laat staan over de EMI transmissie.
Dus kan het kwaad...? Hoeft niet persé. Worst case scenario is dat je een nieuwe laptop moet kopen omdat de voeding doorsloeg en niet aan Aarde hing.... Alhoewel ik de eerste uitfikkende SMPS nog moet tegen komen. Wat overigens niets zegt :)

cannondale_01
27 juni 2014, 15:54
thx Nico. De laptop is al wat ouder en gebruik hem alleen om muziek te streamen en gitaarspel te oefenen. Risico neem ik dus maar.

Psychomantis
27 juni 2014, 19:35
Ook al is de voeding in een plastic behuizing. Het zijn kleine compacte voedingen met een relatief kleine afstand tussen de 230V en de 19V.

Ik heb een ASUS voeding waar de plastic behuizing is afgehaald. Er blijft dan een soort metalen koker over met de onderdeeltjes in.
In ieder geval zit de randaarde NIET met die metalen koker verbonden (ik heb er een serieuze knetter van gehad). Voor wat zit de aarde er dan wel op?

Plant
27 juni 2014, 20:53
Ik heb een ASUS voeding waar de plastic behuizing is afgehaald. Er blijft dan een soort metalen koker over met de onderdeeltjes in.
In ieder geval zit de randaarde NIET met die metalen koker verbonden (ik heb er een serieuze knetter van gehad). Voor wat zit de aarde er dan wel op?

Dan weet je nu iig waarom dat plastic erom zat ;)
Was die voeding ook echt met een randaarde wandkontaktdoos verbonden? Anders 'zweeft' de aarde via een paar condensatortjes tussen nul en fase.

Vroegâh met die grote pc-kasten ook zo leuk. In de kamer op een ongeaarde wandkontaktdoos en dan tegelijk de kast en de cv beetpakken :blast:

cannondale_01
27 juni 2014, 22:00
Ik heb de oplossing: gewoon je CV intapen :seriousf:

zonder gekheid: Brommende TL bakken; de geel/groene draad (aarde) loskoppelen zou dat ook helpen ?

cluseau
27 juni 2014, 22:13
Vroegâh met die grote pc-kasten ook zo leuk. In de kamer op een ongeaarde wandkontaktdoos en dan tegelijk de kast en de cv beetpakken :blast:

deed ik ook vroegah totdat.......er mp3tjes in de wereld kwamen en ik de PC via de soundcard aansloot op de audioinstallatie. Yep, die was dus wel geaard door de antennekabel. Verschil is de halve netspanning en dat dan op de ingang van de OB soundcard. Dag moederbord :soinnocent:

jan7
27 juni 2014, 22:49
Ik heb hetzelfde (of het tegenovergestelde) probleem.
De stekker van mijn laptop-voeding heeft GEEN randaarde en veroorzaakt daardoor brom op het net.
Daarenboven meet ik 19 volt DC tussen metalen delen van mijn laptop en de aarde.
Als mijn gitaar via een USB audio-interface verbonden is met de laptop dan staat mijn gitaar onder stroom/spanning waardoor ik onaangename stroomstootjes krijg als mijn blote onderarm de gitaarbrug raakt. :crazyhappy:

Extra aarde aanleggen lost bij mij het probleem volledig op:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/groundingclip1.jpg
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/groundingclip2.jpg

Mijn Visual Sound 1Spot veroorzaakt hetzelfde probleem maar de brom hiervan is nog 10 keer erger. Ook hier is met een 'extra' aarde het probleem volledig opgelost:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/groundingclip3.jpg

Maakt het wat veiligheid betreft eigenlijk iets uit of ik die kabel aan de aardingspin van een stopcontact hang? Het werkt evengoed als ik het aan een leiding van de verwarming hang maar die is meters verder.

Psychomantis
28 juni 2014, 11:53
Dan weet je nu iig waarom dat plastic erom zat ;)
Was die voeding ook echt met een randaarde wandkontaktdoos verbonden? Anders 'zweeft' de aarde via een paar condensatortjes tussen nul en fase.

Vroegâh met die grote pc-kasten ook zo leuk. In de kamer op een ongeaarde wandkontaktdoos en dan tegelijk de kast en de cv beetpakken :blast:

hehe, ja de voeding was degelijk met een goede aarding verbonden.
De voeding had wel kuren (soms werkte ze en soms niet) en ik was ze aan het uitproberen. Achteraf gebleken was een ingangsfilter (zo'n spoeltje) onderbroken en dat zorgde ervoor dat de halve netspanning op die buitenkant stond (?). Niet zo leuk om vast te nemen, ik ben blij dat ik geen zweethandjes had toen ;)

Ook een toffe is om je snaren vast te nemen, en je hand tegen het scherm van zo'n goeie oude crt-monitor te houden. Maar ik ben al lang niet meer OT :D

cluseau
28 juni 2014, 16:29
........
Maakt het wat veiligheid betreft eigenlijk iets uit of ik die kabel aan de aardingspin van een stopcontact hang? Het werkt evengoed als ik het aan een leiding van de verwarming hang maar die is meters verder.
Met een krokodillen bekje.

Is hier dan wel sprake van veiligheid denk je?

Plant
28 juni 2014, 17:56
Schijnveiligheid is toch ook veiligheid? ;)

cluseau
28 juni 2014, 20:36
Schijnveiligheid is toch ook veiligheid? ;)
Voor sommigen wel. Tot ze er achter komen wat het werkelijk betekent. ;)

cannondale_01
28 juni 2014, 20:47
Ja lachen hè.
Buizenbakken bouwen en iedereen waarschuwd iedereen over het nut van een goed doorbout en doorgesoldeert aardpunt.
En hier hebben we het over afplakken en krokodillenbekken ;) Maar das anders toch ? :soinnocent: