PDA

View Full Version : Hallo allemaal



DenizK
25 juni 2014, 16:14
Hallo, Ik ben Deniz, 15 jaar en kom uit den haag, Ik zit op een techniekschool en inmiddels al in de 3de klas (bijna 4de) Mijn hobby's zijn : Auto's (vooral Volvo) sleutelen, Computeren en gitaar spelen kan er hopelijk ook bij (nu kan ik het nog niet) Er is dus gister een gitaar binnen gekomen, Een lapaz 001 sunburst. Hij ziet er wel gaaf uit, Alleen het geluid is niet hetzelfde als je op youtube ziet en hoort met klassieke gitaren. Die van mij is heel erg donker, en het stemmen wil ook niet echt lukken, ik heb noog nooit eerder een gitaar aangeraakt, Dus ik moet het nog allemaal leren, Ik hoop dat ik hier een hoop kan leren over de gitaar,
Groeten
Deniz

djee
25 juni 2014, 21:25
Welkom,

Hier alvast een link om je gitaar te stemmen :)
http://www.onlinemuziekschool.nl/muziekles/gitaar-stemmen.html

DenizK
25 juni 2014, 21:38
Dankje, Ik ga dat proberen, Ik heb het al gestemd met een app voor de telefoon, Maar mijn gitaar blijft toch anders klinken. Bedankt voor de link kijken of dat lukt.
Groeten
Edit: Het klinkt iets beter, Maar toch kan ik niet hetzelfde geluid er uit krijgen zoals weergegeven word,
En het is deze gitaar:http://www.bax-shop.nl/klassieke-gitaar/lapaz-001-sb-klassieke-gitaar-sunburst/product-details.html

djee
25 juni 2014, 23:33
Ik neem aan dat je niet het geluid maar de toonhoogte bedoeld. Bij nieuwe gitaren (snaren) is het zo dat je in het begin heel vaak je snaren weer moet stemmen omdat de snaren nog niet voldoende zijn uitgerekt.

DenizK
26 juni 2014, 17:07
Oke, Ik hoop dat het dan een keer beter klinkt, Want het is nu niet echt helder, meer dof en laag geluid, ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, Maar andere gitaren lijken toch veel mooier te klinken.

djee
26 juni 2014, 18:10
Kan me haast niet voorstellen dat je een octaaf te laag zit. kwaliteit/prijs maakt wel een groot verschil.
Beter is om een gitaar eerst te horen en dan pas tot koop over te gaan . Retourneren nog een optie? bij bv winkels als Used Products kunnen er leuke gitaartjes tussen zitten voor weinig.

Rizz
26 juni 2014, 18:32
Welkom!

Karakter van de gitaar icm mindere snaren. D'addario heeft een setje normale snaren die wat helderder klinken.. (https://snarenshop.nl/shop/klassieke-gitaarsnaren/d-addario-sets/daddario-ej45-klassieke-gitaarsnaren) Even verwisselen zou al een stuk schelen. Aan de andere kant kan je ook niet veel verwachten van een gitaar van 39 euro.. Ik wil je echt niet ontmoedigen, dat is het niet.. Probeer eerst een ander setje snaren. Die kan je in de winkel laten verwisselen, kost je iets meer, maar dan kan je miss. wat beter genieten van je gitaar. Hou er rekening mee dat klassieke snaren een week veelvuldig stemmen nodig hebben om een beetje tot rust te komen. Als stemapp: G-strings (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.cohortor.gstrings)

Daarnaast is het ook techniek. En zo'n filmpje op jijbuis is natuurlijk lekker opgedirkt.

DenizK
27 juni 2014, 10:26
Bedankt voor de reactie's, ik heb die app al een keer eerder gebruikt, ik weet wel de noten alleen zie ik hier andere staan zoals g# terwijk ik alleen e-a-d-g-b-e weet. En in de app staat ook geen 2 E's maar ook is er F. Wat houd dat dan in?
Alvast bedankt

djee
27 juni 2014, 17:05
Beknopte gitaar gitaar encyclopedie.
Hier is aardig wat te vinden. Je standaard stemming zou e-a-d-g-b-e moeten zijn. (bij het aanslaan van de losse snaren)
hier staat ook de uitleg wat # betekend, succes!
http://www.sprongnaarmuziek.nl/wp-content/uploads/2012/07/gitaar_encyclopedie.pdf

gitaarvrouwtje
27 juni 2014, 23:41
Je vertelt ook dat je nog nooit een gitaar hebt aangeraakt, als je de snaren niet stevig genoeg indrukt als je een akkoord vormt ( als je rechts bent dus je linkerhand en links de rechterhand) zal het ook dof klinken
Elke gitaar klinkt anders, het hangt dus erg van de gitaar af
Het zelfde type gitaar kan ook grote verschillen hebben van exemplaar tot exemplaar. Het blijft hout :)
De snaren kunnen veel verschil maken
Opnametechniek kan veel verschil maken
En zuiver stemmen moet je ook even goed onder de knie krijgen
Aanslaan met de vingers klinkt doffer dan met nagels, plectrum of fingerpicks
Kortom
Stem lekker je gitaar,..laat je niet ontmoedigen en ga veel oefenen het wordt steeds beter :)

elena75
1 juli 2014, 08:51
hoi guitartuna is een goeie app voor je gitaar te stemmen

ik weet niet hoe de tuners zitten maar misschien kun je die ook nog iets vaster zetten met een schroevendraaier

en wat betreft de snaren idd duurt het even voor ze goed op spanning zijn misschien een beetje oprekken dus met 1 hand op de hals de snaren ingedrukt houden en met de andere de snaren iets 1 voor 1 omhoog tillen youtube zijn er veel filmpjes van bij bv het opzetten van nieuwe snaren en ook andere tips voor gitaar

andere snaren kun je altijd proberen

Duhsjaak
1 juli 2014, 19:46
hoi guitartuna is een goeie app voor je gitaar te stemmen

ik weet niet hoe de tuners zitten maar misschien kun je die ook nog iets vaster zetten met een schroevendraaier

en wat betreft de snaren idd duurt het even voor ze goed op spanning zijn misschien een beetje oprekken dus met 1 hand op de hals de snaren ingedrukt houden en met de andere de snaren iets 1 voor 1 omhoog tillen youtube zijn er veel filmpjes van bij bv het opzetten van nieuwe snaren en ook andere tips voor gitaar

andere snaren kun je altijd proberen

Hi Elena en ook hi nieuw lid van de bende,
Mijn reactie is maar deels van nut.

Eerst dat dan maar:
Wees heel voorzichtig met het strakker draaier van je stemmechanieken. Doorgaans zijn die van messing (vaak ook geel koper genoemd) en dat is behoorlijk zacht.

Nou heb ik instrumenten in huis van 90 jaar oud waar dat messing spul nog steeds doet wat het moet doen, maar zet het onder druk of oefen kracht uit en het is snel uit met de pret.

Tot slot:
You can tuna guitar, but you can't tuna fish.
Duidelijk?

En welkom dus.
Vriendelijke groet, Gus

wietse
2 juli 2014, 07:57
bij bv winkels als Used Products kunnen er leuke gitaartjes tussen zitten voor weinig.
moet je er wel verstand van hebben want bij used products vragen ze vaak bijna de nieuwprijs want verstand hebbben ze er niet van.

de ene klassieke gitaar is niet de andere een goedkope klink meestal minder goed dan een duurdere, komt door het verschil in constructie en gebruikte materialen, ook een western klinkt weer heel anders, sprankelender dus lekkerder imho, zet alleen geen setje western snaren op je klassieke dan duurt de pret niet lang daar is de gitaar niet op gebouwd en die trekt dus helemaal aan gort als je dat doet, kan binnen enkele weken al gebeuren of er een paar jaar over doen maar kapot gaat hij.

elena75
2 juli 2014, 10:20
Hi Elena en ook hi nieuw lid van de bende,
Mijn reactie is maar deels van nut.

Eerst dat dan maar:
Wees heel voorzichtig met het strakker draaier van je stemmechanieken. Doorgaans zijn die van messing (vaak ook geel koper genoemd) en dat is behoorlijk zacht.

Nou heb ik instrumenten in huis van 90 jaar oud waar dat messing spul nog steeds doet wat het moet doen, maar zet het onder druk of oefen kracht uit en het is snel uit met de pret.

Tot slot:
You can tuna guitar, but you can't tuna fish.
Duidelijk?

En welkom dus.
Vriendelijke groet, Gus

Hey @Gus haha thanx voor de verbetering daar heb ik niet aan gedacht hier wat smileys voor jou :);):harmony::cheerup::ok: omdat je zo van smileys houd ;)
nog steeds blij met de pacifica hoor

Groetjes Elena