PDA

View Full Version : Rivera <--> Engl



Hufke
7 juli 2003, 15:27
Wat is volgens jullie de betere van de twee:
een Rivera Chubster 40 watt of een Engl Screamer 50 watt???

Nu weet ik al dat jullie iets gaan zeggen in de richting van 'zoiets moet je zelf uitproberen en dan kijken wat je lekkerder vindt klinken', maar ik ken geen zaak in de omgeving van Den Bosch waar ze één van de twee versterkers hebben. Laat staan allebei naast elkaar.

Dus nu ik hoop maar dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

Polytheme Pam
7 juli 2003, 15:52
De Rivera chubster 40 heb ik een maand of 3 gehad..

waarom zo kort?


de 40 watts was absoluut onvoldoende om "door" (laat staan "over") het geluid van mijn toenmalige band te komen. Het geluid van die band was niet eens overdreven hard maar gewoon lekker stevig. De klankeigenschappen zijn wel zeer goed, absoluut 1 van de beste amps die ik ooit gehoord heb: zowel clean als crunch als hi-gain (ninja!!) en door de flink uit de kluiten gewassen behuizing een geweldig low-end..

Dus speel je altijd over de PA en heb je een goede geluidsman - doen!

Sta je vaak te backlinen en speel je in een stevige band (of hoger) - niet doen!


de screamer heb ik alleen in de winkel getest en klinkt veel kouder dan de Rivera, maar gaat wel een stuk harder. Verder breekt het clean van de screamer vrij snel (na 60-70% met SC`s!, er zijn gitaristen hier die zeggen dat het niet zo is - had ik zeker een uniek exemplaar :roll: )

Hufke
7 juli 2003, 16:12
Zit er op die Rivera dan geen aansluiting voor een extra cab?
Dan kan je er natuurlijk altijd nog een 2x12 aanhangen of heeft dat geen nut/effect?

Ik weet dat er een nieuwe Chubster is nl. een 55 watt uitvoering maar die is denk ik ook een stuk duurder, en Feedback heeft nu net een mooie aanbieding voor die 40 watt.

Polytheme Pam
7 juli 2003, 16:24
Zit er op die Rivera dan geen aansluiting voor een extra cab?

ja..ik heb er uiteraard zowel een 1x12 als een 2x12 aan gehangen (geen 4x12) en hoewel het podiumgeluid wat forser werd werd het geluid in de zaal toch nog steeds opgepeuzeld...(ondanks veel mids, wat ik sowieso toch altijd doe)

maar ik zou toch zeggen....overtuig jezelf in de shop!

die aanbiedingvan Feedback is trouwens vlijmscherp...de Rivera veegt naar mijn mening de vloer aan met alles in die prijsklasse...(qua toon dan)

Overigens zet ik wel dikke vraagtekens bij de oorspronkelijke prijs....€1764,-...ik heb er een jaar of 3 geleden ongeveer fl 2500,-(guldens dus) voor betaald (tja, die Euro hè)

BLOK182
7 juli 2003, 16:50
Die Engl klinkt op zich behoorlijk goed, heb er laatst met een PRS op gespeeld, kreeg er best leuke sounds uit, maar ik denk dat die Rivera van 1000 pleuro bij Feedback wat warmer klinkt, ik heb eens een Thirty-Twelve gecheckt en die klonk ook goed.

Polytheme Pam
7 juli 2003, 16:55
klopt...

ik denk dat het dumpen van de Chubster 40 in de uitverkoopbakken toch te maken heeft met het feit dat de "wannahave Rivera" gitaristen toch eventjes heeft doorgespaard voor de 55 watter of de duurdere types....

Nicci
7 juli 2003, 16:56
welke chubster bedoelen jullie. bij feedback in utrecht hadden ze die niet meer . . . .
toen heb ik de R55 geprobeerd. errug mooie versterker. ik kan me overigens weinig voorstellen bij het verhaal dat een chubster 40 niet voldoende volume zou hebben voor een band. de R55 is iets zwaarder, maar het lijkt me dat hij nog wel wat power over heeft. ook op het podium.
hoe dan ook. rivera maakt fantastische versterkers, maar je betaalt er wel voor.

Polytheme Pam
7 juli 2003, 17:00
welke chubster bedoelen jullie. bij feedback in utrecht hadden ze die niet meer . . . .

De Chubster 40 watts....die in het Bordeauxrood....bij FB R`dam heb ik die zien staan (was wel meer dan een maand geleden.....dus :roll: )

Nicci
7 juli 2003, 17:05
oh ja. over die prijzen . . . . het prijsbeleid is wel een beetje vaag bij feedback. op de R55 die ik uiteindelijk heb gekocht zaten 2 prijzen: €1599 en €1299,-. ik even navragen wat dat ding nu eigenlijk kost. €1299 verzekerde de winkelpersoon me. kon ik mee leven, dus ik afrekenen. moest ik €1199,- betalen . . . . . ???! vond ik niet erg, maar voordat ik daar een versterker laat staan vanwege de prijs ga ik in het vervolg erg nadrukkelijk vragen wat hij nu echt kost.

Polytheme Pam
7 juli 2003, 17:06
ik kan me overigens weinig voorstellen bij het verhaal dat een chubster 40 niet voldoende volume zou hebben voor een band

het is mijn mening...niet de waarheid... :)

Nicci
7 juli 2003, 17:09
dat snap ik, maar 40 watt . . . . ik durf thuis amper de boost voor het scheurkanaal in te drukken op ded 55 watt. ben bang dat de ruiten springen 8-) .

Polytheme Pam
7 juli 2003, 17:17
ok...maar hoe dan ook Hufke,

even naar Feedback, testen (evt. met ext cab. )en denk je "hier heb ik genoeg aan" dan inpakken en lintje erom.. :D

Mitch
7 juli 2003, 19:43
Ik heb voor een vergelijkbare keus gestaan en wat mij over de streep trok was de perfecte toonregeling van de afzonderlijke kanalen van de Rivera.
De Engl leek mij op voorhand interessanter met zijn vier modes uit twee pre-amps (clean, crunch, soft en hard lead) maar clean van de Rivera R55 was mooier en de crunch wat levendiger, dynamischer.
De Engl Screamer heeft maar één toonregeling en dat was naar mijn smaak te weinig, net als de Koch Twintone (vond ik sowieso niet overtuigend).

De Chubster 40 is enigszins vergelijkbaar, maar heeft een iets andere speaker en iets nadere kast. Deze heb ik echter zelf niet getest.

Qua constructie zijn zowel de Engl als de River degelijk te noemen, als zijn, zoals gezegd, de pre-amps van de Rivera net effe mooier gesplitst (ik zeg het niet helemaal goed, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel :D )

Hufke
7 juli 2003, 20:21
Waar zou ik de 55 watter ergens kunnen vinden en wat kost die op 't moment?

En Polytheme Pam zou je mij wat meer kunnen vertellen over de 40 watter want zelfs op de site van Rivera zelf staat er maar heel weinig info :cry:

Nicci
7 juli 2003, 20:37
feedback verkoopt Rivera, maar ik heb vorige week de R55 gekocht :-D

Geen idee of ze er nog meer hebben. Het lijken me geen versterkers die ze per dozijn bestellen. Ik heb er €1199,- voor betaald. Mooie versterker. Ik heb trouwens de indruk dat veel Rivera versterkers volgens min of meer hetzelfde concept gemaakt worden.

- buizenversterkers
- twee verschillend klinkende kanalen (marshall / fender)
- elk kanaal heeft een boost

verder zijn het versterkers die voorzien zijn van alle mogelijkheden die je op een prof. versterker mag verwachten. loop, line out, etc.

Polytheme Pam
7 juli 2003, 21:17
het is alweer een tijdje geleden en ik heb `m niet zo lang gehad en er misschien 4 of 5 keer mee gegigt, dus ff uit het blote koppie:

Clean: blijft clean tot hoge volumes, de sound is wat "Fenderish" (niet helemaal , het klokkenspel clean van een Fender heb ik niet gehoord.)

Crunch: gebruikte ik nooit...ik gebruikte het lead kanaal en maakte daar met het terugdraaien van het gitaarvolume een crunch van (ook een sterk punt: bij het terugdraaien van het gitaarvolume brokkelt je geluid niet af maar blijft mooi intact en rond)

lead: mooie, vloeiende sustain die meestal met Mesa/Boogie wordt geassocieerd. De Rivera blijft in tegenstelling tot M/B wel opmerkelijk beschaafd. De boost (was dat die Ninja??, volgens mij wel) wordt wat lawaaierig bij extreme Hi-gain, zoals bij elke versterker :D


dus alle forummers die dit lezen denken nu: is allemaal wel leuk en aardig wat je zit te vertellen, maar waarom heb je nu geen Rivera dan? :roll:

Ik heb nu een Mesa Mark IV top omdat ik die qua prijs gewoon niet kon laten lopen...maar anders was er een dikke kans dat ik de trotse eigenaar van een Knucklehead was geweest :D 8-)

Mitch
7 juli 2003, 22:12
De R55 was normaal gesproken 1299 en nu in de aanbieding 1199 (die prijs aan de kassa klopte dus volledig Nicci)
In Rotterdam hebben ze er dan niet à la minute opnieuw één op voorraad, dus als je er één wil proberen moet je misschien maar even bellen naar één van de vestigingen.

Polytheme Pam
7 juli 2003, 22:25
De R55 was normaal gesproken 1299 en nu in de aanbieding 1199

het verschil met de Chubster 40 is €200........ :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Nicci
7 juli 2003, 22:48
De R55 was normaal gesproken 1299 en nu in de aanbieding 1199 (die prijs aan de kassa klopte dus volledig Nicci)


oh, ik ging er ook niet vanuit dat hij verkeerd had aangeslagen ofzo. €1199,- staat op de bon, dus dat zal wel kloppen. het was alleen even verwarrend. ook voor de verkoper had ik de indruk.
en voor mij was het een meevaller van €100,- . . . . .

Janneman
8 juli 2003, 00:22
Even leuk; laatst ging een vriend van mij bij FB R'dam een telecaster kopen en deze kostte 1134 euro. Toen hij ging afrekenen bleek deze nog maar 890 euro te kosten. Is toch een verschil van 240 euro.......
Had te maken met inkoopprijzen en de dollar koers ofzo. :???:

Polytheme Pam
8 juli 2003, 00:26
Even leuk; laatst ging een vriend van mij bij FB R'dam een telecaster kopen en deze kostte 1134 euro. Toen hij ging afrekenen bleek deze nog maar 890 euro te kosten. Is toch een verschil van 240 euro.......
Had te maken met inkoopprijzen en de dollar koers ofzo. :???:

Dat heb ik nou nooit :(

hing er wel gewoon een prijskaartje van €1134 aan???

Janneman
8 juli 2003, 00:47
Even leuk; laatst ging een vriend van mij bij FB R'dam een telecaster kopen en deze kostte 1134 euro. Toen hij ging afrekenen bleek deze nog maar 890 euro te kosten. Is toch een verschil van 240 euro.......
Had te maken met inkoopprijzen en de dollar koers ofzo. :???:

Dat heb ik nou nooit :(

hing er wel gewoon een prijskaartje van €1134 aan???

Yep :razz:

BLOK182
8 juli 2003, 09:40
Uit die R55, krijg je daar een beetje flinke highgain uit?

Nicci
8 juli 2003, 10:00
ik wil het geen high gain noemen. hij kan op kanaal 1 met de boost aan behoorlijk scheuren, maar geen high gain.

Polytheme Pam
8 juli 2003, 10:22
een beetje flinke highgain


zoals ik al zei: het blijft een beetje beschaafd.... :)

Mitch
8 juli 2003, 17:16
Denk JCM800 met meer gain en bas. Op je vraag is het antwoord dus: nee :)