PDA

View Full Version : Vervoer buizenamp



petpas
24 juni 2014, 11:42
Wat heeft het vervoeren van een buizen versterker op een karretje voor invloed op de buizen?

Ik sleep elke 2 weken mijn ampje mee naar de oefenruimte (starsound utreecht) en zet m daar op een steekwagen. Pedalen er bovenop en daarbovenop weer mn gitaren. Ik loop er dan ongeveer eenmeter of 25 a 50 mee van auto naar starsound.

Heeft het vervoeren van een buizenbak op die manier invloed op de levensduur van de buizen of andere hardware in de amp???

Tabula Rasa
24 juni 2014, 12:02
Grote zachte luchtbanden of kleine harde kunststof wieltjes? Asfalt of kinderkopjes? De terugweg met warme of afgekoelde buizen? Maakt allemaal een hoop uit. Indien mogelijk natuurlijk altijd gewoon tillen.

petpas
24 juni 2014, 12:05
Grote zachte luchtbanden of kleine harde kunststof wieltjes? Asfalt of kinderkopjes? De terugweg met warme of afgekoelde buizen? Maakt allemaal een hoop uit. Indien mogelijk natuurlijk altijd gewoon tillen.

Harde kunststof wielen, over straatstenen, heen koud en terug warm. Tillen is geen doen aangezien ik dan een aantal keer heen en weer mag lopen en de amp is zwaar.

Han S
24 juni 2014, 12:39
Dan koop je een karretje met luchtbandjes en die laat je relatief zacht, dus met weinig lucht en dan nog moet je voorzichtig zijn want als buizen ergens niet tegen kunnen is het schokken en stoten en helemaal als ze warm zijn.

Tabula Rasa
24 juni 2014, 13:13
Wat Han zegt, want warme buizen, harde wielen en straatstenen is grote kans op problemen. Kan 100 keer goed gaan.... Kan ook gelijk foute boel zijn.

D3nnis
24 juni 2014, 13:20
En hoe zit dat met vervoer over de weg in een aanhanger?
Persoonlijk laat ik de versterker nooit in de aanhanger gooien en heb ik een voorkeur voor de versterker in de auto zelf. Terecht?

peter_heijnen
24 juni 2014, 13:21
Ik loop mijn hele leven al heen en weer en weer heen en weer weer, mijn buizen gaan altijd lang mee. ;)

petpas
24 juni 2014, 14:56
Hmmmm Ik voel een aanschaf aankomen van een gitaartas voor 2 gitaren die ik op mn rug kan dragen.

Maar weer eens aan de gewichten hangen op de sportschool ;o)

cluseau
24 juni 2014, 15:50
Mijn duit in het zakkie: de eerste reactie van tabula is eigenlijk de beste omschrijving van verschillende omstandigheden die erg invloed hebben op de levensduur.

Ik had eens een Fender gereviseerd voor een niet te rijke student. Beetje gematst met de prijs en hij zou hem komen halen........met de tram en 10 min op een steekwagentje met keiharde banden. Heb hem toen maar met de auto naar huis gebracht.

Trilling is killing voor buizenamps en als ze warm zijn helemaal. Niet alleen de buizen maar ook het laswerk lijdt erg onder de schokken. Hangt je print aan de potmeters (bluesdeville, hotrod etc) dan kun je er donder op zeggen dat je gauw aan de beurt bent voor amp chirurgie. Behandel deze oude technologie met respect en je hebt er veel langer plezier van.

Een auto is meestal beter afgeveerd dan een aanhanger en heeft bovendien dchokdempers wat de trilling stil legt voor hij gaat dansen.

Han S
24 juni 2014, 16:04
Nou kost een EL34 iets van 25 euro, maar er zijn buizen waar niet meer aan te komen is en welke op Ebay 2000 euro doen. Daar moet je voorzichtig mee omgaan en dan nog is de levensduur beperkt, tussen de drie weken en dertig jaar.

Little Jay
24 juni 2014, 16:33
Ik heb een Twin Reverb (clone) met wieltjes eronder en daarmee vermijd ik zoveel mogelijk het rijden over ruwe oppervlakken (straatstenen en stoeptegels). Gladde oppervlakken vind ik geen probleem. Dat betekent vaak wel even 2x lopen: eerst gitaar en effecten naar de auto en dan de versterker (hoewel ik met gitaar op de rug en versterker in de ene en effectentas in de andere hand wel 25m kan overbruggen, daarna ligt m'n arm er bij de Twin wel af).

Ik heb wel zo'n steekwagentje dat je bij Gamma en Praxis kunt kopen en daar zitten grote redelijk zachte rubber banden op, daarmee overbrug ik grotere afstanden. Die banden dempen klinkers en stoeptegels iig voldoende.

Overigens heb ik nog nooit last gehad van buizen die het begaven door vervoer - zelfs niet toen de versterker eens in een scherpe bocht snoeihard plat op z'n bek viel achter in de auto van een pianist - maar wel van gebroken soldeerverbindingen op de print, inderdaad bij buisvoeten en potmeters zoals Cluseau ook al aangaf.

Harry
24 juni 2014, 17:05
en anders leg je eerst een schuim matje op het karretje voordat je de versterker erop zet. Voila, demping.

HaroldA
24 juni 2014, 17:10
en anders leg je eerst een schuim matje op het karretje voordat je de versterker erop zet. Voila, demping.

Dan stuitert de amp volgens mij lekker snel van het karretje af.

Jannnus
24 juni 2014, 17:29
had een amp waar de oude rca's nog inzaten
die ging ook vaak op den steekkar , geen enkel probleem
wel ff laten afkoelen die dingen dus afterparty verplicht