PDA

View Full Version : Orange TH30 hield er gister mee op ;o(



petpas
24 juni 2014, 09:03
Gisteravond tijdens repetitie hield mn amp er ineens mee op. Deed mn flanger aan en kreeg toen een raar spacey geluid en daarna was ie stil. Zag bij onderzoek dat een van de buizen wat minder licht gaf dan de andere 3 zou dat t euvel kunnen zijn? Of is t misschein dat ik een boostpedaal in mn effectsloop gezet heb?

Deze week ff bij Keesie Dee langs om m te laten nakijken. Hoop dat t niet ernstig is.

cluseau
24 juni 2014, 09:30
Ik zie vaak van die verhalen dat buizen niet meer goed gloein. Dit is een spookverhaal. Neem maar van mij aan dat de gloeidraad het langst in tact blijft van alle electroden van de buis. Zij heeft de functie de kathode te verhitten en licht geven is daarbij een niet noodzakelijk bijverschijnsel. Als de buis warm aanvoelt kun je er zeker van zijn dat de gloeidraad zijn werk doet.

petpas
24 juni 2014, 09:56
Clusau thnx. De 4 buizen gaven allemaal licht, 3 sterk en 1 wat minder.

Misschien is de zekering erdoor gegaan. Zal m vanmiddag eens bekijken.

cluseau
24 juni 2014, 10:37
Het komt regelmatig voor dat de gloeidraad een beetje in de kathode zakt waardoor hij minder zichtbaar is maar dat maakt voor het functioneren niets uit. Je hebt 4x EL84 toch? Deze buisje gaan niet al te lang mee. Het is idd goed mogelijk dat je zekering er uit ligt maar dat is meestal niet zonder reden. Naast een zekering is een kwartetje verse buisjes vaak de oplossing. Vergeet echter niet dat dit altijd een gokje is omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Een lekke elko bv wil je echt niet nogmaals onder spanning zetten, je wil niet weten wat een schoonmaakwerk je hebt als er een ploft.

petpas
24 juni 2014, 10:40
Er zitten EL84 buizen in. Stel ik ga ze vervangen. Welke raden jullie aan? Ben een leek wat buizen betreft ;o)

cluseau
24 juni 2014, 10:48
Wat moj betreft J/J