PDA

View Full Version : Buizen



soepel58
23 juni 2014, 21:05
Hoi allemaal,

sinds 'n paar weken heb ik last van storing in mijn Fender Blues de Luxe.
Als m'n versterker 'n tijdje aanstaat, begint ie raar te doen (gekraak).
Dit duurt 'n minuutje (of twee) en dan is het weer 'n hele tijd over.
Het enige wat ik weet (hij is vrij nieuw) is, dat ie 'n keer achterover is gevallen bij het vervoer.
Laatst heb ik de drie kleine (voorversterker?) buizen er uit gehaald en weer teruggezet, en toen was het over.
Maar na 'n uurtje aanstaan begint ie weer.
Iemand ervaring en wat kan ik doen?

Frans

cluseau
23 juni 2014, 22:05
Kraakjes kunnen door vanalles veroorzaakt worden en is soms lastig vinden zondrr de juiste spullen. Je kan buisjes verwisselen en kijken of dat helpt. Lukt dat niet zal je toch moeten gaan meten en logisch nadenken.

cluseau
23 juni 2014, 23:03
Kijk ook even naar de jack's. Deze willen ook wel eens vervuilen wat vervelende storingen kan geven.

soepel58
24 juni 2014, 11:22
Bedankt, ik ga 't proberen.

onrust nv
24 juni 2014, 11:26
En de potmeters? Heb je die al gecheckt?

soepel58
24 juni 2014, 22:44
Ja hoor, die zijn in orde.

E-J
25 juni 2014, 11:07
Helaas zijn deze versterkers niet bepaald de meest betrouwbare. Sterker nog, ik en vier vrienden/kennissen hadden een Blues/Hotrod en allen (!) hadden allerlei kuren. Wat wel eens voorkomt is dat de soldeerpunten na verloop van tijd niet helemaal oké zijn. Als de versterker dan een beetje heet is gaat hij rare fratsen vertonen.

cluseau
25 juni 2014, 11:57
Genoemde type's zijn idd niet al te betrouwbaar maar zijn wel een stuk te verbeteren als ze goed worden aangepakt. Het is een makke van veel moderne op print gebouwde amps. De printen welke machinaal bestukt en in de loodgolf gesoldeerd worden ondergaan een snelle visuele controle maar het laswerk is dermate mager dat na verloop van tijd storingen kunnen ontstaan. Dit komt niet alleen voor bij de hotrod of deVille maar bijna alle printgefabriceerde amps kennen deze problemen. Ik kom al tientallen jaren de gevolgen van slecht machinaal laswerk tegen. Nog erger is het als de buisvoeten ook in de print zitten. Ook de vele Marshall type's waarbij de print aan de potmeters hangt zijn een keer aan de beurt. Maar er zijn ook goede printgebouwde amps "build like a tank" zoals de Hook. Die zijn dan ook handgesoldeerd lijkt me.