PDA

View Full Version : Opbouwen van de gemiddelde gitarist?



Rick trodat
23 juni 2014, 10:31
Omdat ik vrij veel commentaar krijg van mijn mede bandleden even de volgende vraag: Hoe lang doen jullie over het opbouwen en neerzetten van je gear, stemmen, afstellen...kortom tot je ready bent?

Ik ben meestal toch wel zo'n 35 minuten bezig en in de oefenruimte 15 minuten.

En wat zijn jullie tips om zo snel mogelijk op te bouwen?

Even de profs buitengesloten.

purplejohn
23 juni 2014, 11:09
Bij optredens ben ik minimaal een uur bezig met opstellen: akoestisch, elektrisch en zang. Bij oefenruimte staat alles al, dus een kwartiertje voor effecten en stemmen in totaal. Commentaar altijd, vooral van degenen die zelf weinig te doen hebben. Ik maak me er niet druk om, zonder mij is er toch niet te beginnen en ik heb inmiddels wel geleerd dat haasten alleen maar averechts werkt. Je moet alleen wel gewoon ruim op tijd aanwezig zijn...

Rutger
23 juni 2014, 11:19
Veel tijd hoeft t allemaal niet te kosten toch? Eerst even de geluidsman vragen waar ie de boel wil hebben. Dan alles uit de auto trekken, uit de koffers halen, neerzetten, de boel aan mekaar pluggen, even stemmen en klaar. Kan in een kwartiertje, maar t hangt ook wel van je hoeveelheid gear af en de situatie natuurlijk. Maar als je je gear kent weet je ook wel ongeveer hoe je t moet afstellen, en anders komt t bij de soundcheck wel aan de orde. Maak je niet druk om details want die hoor je alleen zelf, als t echt niet oke is hoor je t wel van de geluidsman.

En als je een paar keer een festival of bandbattle gedaan hebt kun je t in 5 minuten :)

harrie-beton
23 juni 2014, 11:27
Ik kan nog wel sneller dan 5 minuten. Als ik kijk wat ik doe:
1. versterker en effecten op stroom. Gebruik 4 kabel methode maar kabels zijn met stickers dus aansluiten zonder na te denken.
2. versterker aan
3. effecten aan
4. gitaar erin, silent tuning. Klaar.

35 minuten??? Wat doe je dan allemaal?

Little Jay
23 juni 2014, 11:31
!?! We hebben het over gitaar-gear toch? Niet een hele zanginstallatie opbouwen?

Versterker neerzetten, stekker in stopcontact, pedalenbordje uit z'n tas, stekker in stopcontact (zit al aan board), snoertje van board naar amp (zit al aan board), gitaar uit de tas, band eraan haken (straplocks), snoertje uit tas, inpluggen. Versterker aan, even akkoordje aanslaan. Klaar. Meestal hoef ik niet te stemmen, gitaar staat bijna altijd goed....... 3 minuten of zo? (En dat is inclusief opwarmtijd van m'n Twin).

Waar heb je 35 minuten voor nodig? Moet je tussendoor nog poepen of zo? 35 minuten, echt? Ik zou je ontslaan uit m'n band, serieus :D

Rick trodat
23 juni 2014, 11:51
oke hier had ik al een beetje op gehoopt deze reacties.

Even gemiddeld he, het is inderdaad afhankelijk van de situatie natuurlijk. Als ik mijn full setup meeneem dan heb ik twee cabinets en twee versterkers, een pedalboard, eigen monitor, gitaar, microfoon, gitaar en standaard ( uiteraard) en dan als laatste een furman power conditioner.

Dit alles zit in (versterkers + cabs) 2 grote flightcases, (pedalboard) flightcase, gitaar, snoeren (flightcase), kleinmateriaal (flightcase).

Dus 5 flightcases.

Uit de auto halen ( of telt dat niet mee?) = 10 minuten.
Uit flightcases halen en flightcases opbergen = 10 minuten.
Kabels aansluiten = 5 minuten
Stemmen en monitormix = 10 minuten.

Harry
23 juni 2014, 12:03
3 minuten vind ik een beetje overdreven eigenlijk. Maar als je het uitpakken tijdens het wachten doet en naast of achter het podium klaarzet scheelt dat ook alweer. Of minder spullen gebruiken....

Harald
23 juni 2014, 12:13
Tja, als je uitlaadtijden gaat meenemen. En dan heb je nog van die tentjes waar je niet in de buurt mag parkeren... en een enkele keer zelfs het verzoek koffers weer in de auto te doen. Lekker, fooitje betaald krijgen en een goede kans dat een lokale gelegenheidsopportunist je auto openbreekt om een lege koffer te jatten.

Houd je 15 minuten over, inclusief stemmen en eigen monitor opzetten. Mag je niet over zeuren. Wil je echt sneller zul je de setup moeten verkleinen.

Met een wat grotere bezetting (en dan hebben we niet eens blazers) duurt het soms langer om te bedenken wat de handigste podium (en naast/voor het podium) opstelling wordt. En in een enkel geval om simpelweg stroom te vinden... waarna blijkt dat men voor het podium ergens in de meterkast precies één stopcontact heeft.

Op een festival is het vaak niet anders. Eerst uitgebreid staan wachten (met een beetje mazzel hebben ze dan wel stagehands) om dan in 10 minuten op te bouwen en klaar te staan om te spelen. Als het moet kan het. Stem je de gitaren alvast backstage. Als je ergens als enige band speelt gewoon zorgen dat je een beetje de tijd hebt. Wat dat betreft is het in Duitsland wel fijn. Daar stellen ze meestal op prijs als je opbouw en soundcheck zonder publiek gebeurt. Gewoon op je gemak, en dan gaan eten.

Beetje warmspelen is toch ook wel fijn. Maar in een kroeg zonder backstage is dat ook niet mogelijk.

HaroldA
23 juni 2014, 12:17
Van niets naar half-stack, pedalboard, alles prikken, stemmen en gaan: minuutje of 3-5?

Pepe
23 juni 2014, 12:29
De meeste tijd, in kleine kroegjes, gaat vaak zitten in het zoeken naar een stopcontact.

Maar ik snap het probleem niet zo. Hoe ingewikkeld je gear ook is, het zal toch niet meer tijd innemen dan het opbouwen van drums? En dan nog. A man's got to do what a man's got to do. De wedstrijd is niet het opbouwen, die komt daarna.

Ik heb een kwartiertje nodig maar met drinkpauzes.

Rick trodat
23 juni 2014, 12:29
Tering doe ik toch iets totaal verkeerd.

Harald
23 juni 2014, 12:58
Van niets naar half-stack, pedalboard, alles prikken, stemmen en gaan: minuutje of 3-5?

Als alles al naast het podium staat en niemand in de weg loopt lukt dat nog, zonder soundcheck, en met één gitaar. Het neerzetten van de versterkers en de effectenbak is het werk niet. Maar dan moet er ook weer niemand in de weg lopen. En dat is op een klein podium altijd het geval tenzij je netjes na elkaar zou gaan opbouwen. In ieder geval met een iets grotere formatie. Zo gauw je redelijk dicht op een drum of percussie setup staat en tegelijk opbouwt is er vaak ook wat wachttijd bij om te kijken hoe het gaat passen.

En voor de rest, wat Pepe al zegt... is jullie drummer sneller dan?

HaroldA
23 juni 2014, 13:19
En voor de rest, wat Pepe al zegt... is jullie drummer sneller dan?

Nee, maar die gaan we helpen zodra de rest staat.

Kim Wilson
23 juni 2014, 13:26
Dat kun je dan beter andersom doen. Eerst de drummer helpen sjouwen en de grote dingen een beetje op z'n plek zetten en dan met je eigen spul bezig gaan. Ik moest er als drummer niks van hebben dat anderen zich met mijn bekkens en stands gingen bemoeien. Ik ga als drummer ook niet lopen klooien met de gear van de gitarist. Eerst met z'n allen de bus leegtrekken, daarna ieder zijn ding.

HaroldA
23 juni 2014, 13:32
Eerst met z'n allen de bus leegtrekken, daarna ieder zijn ding.

Jep, en daarna de drummer helpen.

Tunes
23 juni 2014, 13:46
Opstellen 10 minuten, afbreken nog sneller.
En dan ben ik een drummer, ja die met vaak de meeste spullen en die alles in elkaar mot draaien.

Dus tja ik vind het nogal lang(zaam) wat jij doet.

Ik ben regelmatig het snelste, en dan hebben we zelfs iemand met mondharmonika :seriousf:

Harald
23 juni 2014, 14:03
Wie heeft er nu 10 minuten nodig om een cajon neer te zetten? ;)

Je stemt die drums dus nooit? 10 minuten voor een drumkit is wel heel snel. Ik kan pas echt opzetten als drums en percussie iig aan kunnen geven welke plek ze nodig hebben.

harrie-beton
23 juni 2014, 14:19
@rick trodat,

Oefenen met 2 stacks? Eh, waarom? En dan wel oordoppen in zeker.
Mijn eigen stack kan zo enorm hard, kan me niet voorstellen wat je met twee moet.

Rick trodat
23 juni 2014, 14:24
@rick trodat,

Oefenen met 2 stacks? Eh, waarom? En dan wel oordoppen in zeker.
Mijn eigen stack kan zo enorm hard, kan me niet voorstellen wat je met twee moet.

Nee oefenen doe ik met een 15 watt buizen combo, maar dan zit ik nog steeds met een pedalboard, microfoon, statief ed.

HaroldA
23 juni 2014, 14:28
Nee oefenen doe ik met een 15 watt buizen combo, maar dan zit ik nog steeds met een pedalboard, microfoon, statief ed.

Microfoon? Statief?!? Het ging toch om het opbouwen van een gitarist?

Rick trodat
23 juni 2014, 14:44
Microfoon? Statief?!? Het ging toch om het opbouwen van een gitarist?

Ja ik doe ook backing vocals ( maar dat doen bijna alle gitaristen)

Pepe
23 juni 2014, 14:47
De traditionele ophoudertjes, wie kent ze niet. Je wil je amp op je plek neerzetten, heeft de zanger zijn sportas en jas daar neergepleurd. Je komt terug van kapstok, staat er ineens een accordeonkoffer op je plek. Je schuift hem een metertjes naar links. Je haalt een biertje en als weer op het podium klimt is alles volgezet met drumcases. Het is nog maar het begin. Even later zullen er allemaal snoeren over jouw snoeren heen gaan lopen. Het beste is alles eruit te trekken en weer opnieuw in te prikken.

Afgelopen weekend had de saxofonist zijn koffers opengeslagen, precies voor de speaker van mijn amp. Weg met die zooi hier, zei ik. Hij haalt het weg en zet ze voor de baskast. Daar zitten 4 speakers in dus de bovenste werden niet afgedekt wat goed genoeg is voor een bas. Een kwartiertje is zo voorbij.

Kim Wilson
23 juni 2014, 14:47
Wie heeft er nu 10 minuten nodig om een cajon neer te zetten? ;)

Je stemt die drums dus nooit? 10 minuten voor een drumkit is wel heel snel. Ik kan pas echt opzetten als drums en percussie iig aan kunnen geven welke plek ze nodig hebben.
Plek voor een drumstel is snel klaar. Kleedje uitrollen en de plek is afgebakend.

Rick trodat
23 juni 2014, 14:54
Wat bij mij ook tijd kost is dat ik nooit stroom heb, waar ik het wil hebben. Ik heb dus altijd 3 haspels ( 1 spare) bij me en gebruik er bijna altijd twee.

Pepe
23 juni 2014, 14:57
Plek voor een drumstel is snel klaar. Kleedje uitrollen en de plek is afgebakend.

Jaja.... lees mijn post erboven.

Pepe
23 juni 2014, 15:00
Wat bij mij ook tijd kost is dat ik nooit stroom heb, waar ik het wil hebben. Ik heb dus altijd 3 haspels ( 1 spare) bij me en gebruik er bijna altijd twee.

Ik vind het altijd wel weer opzienbarend dat je een band uitnodigt en dat dan A. geen stroomvoorziening klaarligt en B. niemand van de kroeg weet waar een stopcontact zit C. het stopcontact 1 lullig wanddoosje is met hopelijk randaarde en D. de kroeg ook geen stekkerblok heeft.

Dus ja, ik sleep ook alijd een blok mee.

Kim Wilson
23 juni 2014, 15:24
Jaja.... lees mijn post erboven.
Dat komt eigenlijk alleen maar voor bij sessiebandjes. Als je een vaste bezetting hebt, weet iedereen ongeveer zijn plek en de volgorde van uitstallen.

harrie-beton
23 juni 2014, 15:39
Een haspel is voor in de tuin. 2 haspels en 1 spare. DUDE! Onnodig, je hebt toch ook geen spare pedalboard, spare amp, spare microfoon bij je?

Oefenruimtes zijn zo klein, 1 blok is genoeg.

Pepe
23 juni 2014, 15:39
Drummers rollen een kleedje uit, zetten hun drumkruk neer, openen flightcases en beginnen dan alles in elkaar te schroeven, als een IKEA pakketje. Als alles vastzit gaan ze wat proefmeppen, draaien aan schroeven, verschuiven dingen, plakken tape op vellen, nog meer droogmeppen en als er niks meer te draaien en schuiven valt gaan ze eens kijken wat er allemaal op te ruimen valt.

Die drumcases staan al die tijd breed uit op het podium!. Als je zo'n case alvast even wegschuift.... drummers komen niet van tapijtje maar op die paar vierkante meters dulden ze ook helemaal niks anders.

Little Jay
23 juni 2014, 15:41
ok, ik zie nu dat mijn setup nogal amateuristisch is vergeleken met die van jou, dus begin nu wel te begrijpen waarom je zoveel tijd nodig hebt. Maar is dat een setup voor in de kroeg ook? Of enkel op grote podia?

Harald
23 juni 2014, 15:47
ach, elke kroeg is anders... en met drums, percussie, toetsen, gitaar en bas die allemaal om de zang heen moeten staat het al snel vol. Wat heet, bij kroegoptredens passen we zelden allemaal op het podium. En dan valt een vaste opstelling al snel vies tegen. Op een groot podium heb je die ellende niet omdat je simpelweg genoeg plek hebt. Je versterker iets verder weg zetten is snel genoeg gebeurd.

En dan heb je alles een beetje staan, mag je je netsnoer op één of andere manier nog achterlangs de drumkit en de percussie gaan leggen omdat dat ene stopcontact dat ze hebben precies aan de andere kant van het podium te vinden is. En soms heb je zo'n tent die zijn zaakjes gewoon op orde heeft, waar op alle hoeken een rits stopcontacten ligt, en waar ze je even een kop koffie komen brengen terwijl je aan het opzetten bent. Heerlijk is dat :) En zeg nu eens eerlijk, heren kroegbaas, kost dat nu echt zoveel? Je haalt een paar verlengdozen met randaarde van een tientje per stuk. Doe je jaren mee. En je hoeft ook niet steeds te gaan uitleggen waar de stroom is... Die bakjes koffie kosten ook de wereld niet. Zo kan het toch ook? Blije muzikanten spelen beter!

Overigens één keer meegemaakt dat een tent waar we speelden die normaal geen live muziek had een aantal stopcontacten op afstand dimbaar had gemaakt. Daar hadden ze normaal lampen op zitten die ze dan konden dimmen. Onze bluesharpist had zo'n stopcontact te pakken. Versterkers vinden dat dus NIET leuk :D

Rick trodat
23 juni 2014, 17:13
Even kort over die spare opmerking. Alles waar ik niet buiten kan heb ik een spare voor. Dus ja ik heb altijd een 2e gitaar, 2e versterker, snaren en dus ook 3 haspels mee voor als iemand anders die vergeet. Als mijn hele pedalboard kapot zou gaan, dan kan ik in feite gewoon nog spelen hoor.

Mijn ervaring is, hoe groter het podium hoe beter het geregeld is qua stroom. Maar kroegjes zijn meestal niet best wat dat betreft.

Terug naar de tijd momenten. Er zijn natuurlijk gitaristen met één versterker, één gitaar en een versterker, meer niet. Zonder zang snap ik dat zij in 3 minuten klaar zijn. Maar voor diegene die meerdere kabels gebruiken en kasten...zijn er nog handige tips, iemand noemde al die 4 kabel methode..wat is dat?

Little Jay
23 juni 2014, 19:15
Mijn gitaar is in 20 jaar op de bühne nog nooit kapot gegaan, sinds ik 0.013 snaren gebruik ook nooit meer een snaar gebroken. Maar vroegâh in de commerciële partyband nam ik soms wel een backup gitaar en ampje mee voor hele belangrijke optredens.

M'n huidige amp is tegelijk ook de ideale back-up amp: een Twin heeft van alles 2 of meer.... begeeft een eindbuis het dan trek ik er één uit en speel ik op de overgebleven 2 door. Er zitten zes preamp buizen in en met 2 kun je nog spelen (zonder reverb en tremolo). Ook met één speaker speelt 'ie rustig door. Dus ik speel al jaren zonder backups, gaat ook al jaren goed. Wel altijd mee: snaren, zekeringen, extra jacksnoer, 6-contacts stekkerdoos met 6 meter snoer.

Tunes
24 juni 2014, 07:27
Wie heeft er nu 10 minuten nodig om een cajon neer te zetten? ;)

Je stemt die drums dus nooit? 10 minuten voor een drumkit is wel heel snel. Ik kan pas echt opzetten als drums en percussie iig aan kunnen geven welke plek ze nodig hebben.

Met cajon doe ik er wat langer over.
En nee ik stem mijn drums zelden of nooit, kwestie van goed materiaal.
Moet ik wel zeggen dat ik een jazzkit speel, dus klein (waarom al die rukkertjes zoveel trommels nodig hebben ?).

Rick trodat
24 juni 2014, 09:21
Mijn gitaar is in 20 jaar op de bühne nog nooit kapot gegaan, sinds ik 0.013 snaren gebruik ook nooit meer een snaar gebroken. Maar vroegâh in de commerciële partyband nam ik soms wel een backup gitaar en ampje mee voor hele belangrijke optredens.

M'n huidige amp is tegelijk ook de ideale back-up amp: een Twin heeft van alles 2 of meer.... begeeft een eindbuis het dan trek ik er één uit en speel ik op de overgebleven 2 door. Er zitten zes preamp buizen in en met 2 kun je nog spelen (zonder reverb en tremolo). Ook met één speaker speelt 'ie rustig door. Dus ik speel al jaren zonder backups, gaat ook al jaren goed. Wel altijd mee: snaren, zekeringen, extra jacksnoer, 6-contacts stekkerdoos met 6 meter snoer.

Stevie ray vaughan liefhebber? Gave amps die twins. Ik heb een 135 watt twin clone ( head) en dan een hook captain voor grote optredens. Voor kleine wordt het een ibanez en een super champ voor mij. Vroeger ( toen ik alleen maar blues speelde) deed ik ook optredens met alleen maar een tubescreamer en (toen nog) een vox. Tegenwoordig is het ( toch wel een flink ) een pedalboard met twee drives, een splitter, delay en reverb en een wah. En dus gaan er 4 kabels naar de versterkers.

Maar betreft het uitvallen is er bij mij iig wel al een aantal zaken stuk gegaan binnen de band.

Een gefrituurde basversterker
Speakerkabel doormidden
Microfoon stuk.
Treble pickup stuk op mijn stratocaster ( is redelijk vaak gebeurt)
Aarde issues
Pre amp buisjes kapot
Kapotte patch kabels

harrie-beton
24 juni 2014, 09:26
De 4 kabel methode is een manier om sommige effecten voor je versterker te zetten (zoals een wahwah) en sommige effecten na je pre amp, zoals echo, chorus en galm.

Tenzij ik ga optreden in de Arena neem ik nooit een extra versterker mee. Soms een reserve gitaar maar een snaar zet ik erop in 1 minuut, maximaal 2. Als ik in een kroeg speel doe ik dat. 1 stekkerblok met snoer van 6 meter is genoeg.

Ik begin met mijn stack neerzetten. Dat is op wielen en die staat in paar seconden. De kast zit niet in een case, de speakerkast boeit me niet. De buizenversterker wel. In mijn tasje met mijn ipad met de muziek erop zitten 5 kabeltjes. Gelabeld en die sluit ik aan in 30 seconden op mijn versterkers en de effectendoos. Mijn effectendoos leg ik op de versterker, 19 inch in een case.
Dan stroom op de beide dingen, versterker en effecten.
Gitaar stander uitklappen.
Ik pak gitaar uit case en sluit hem aan, 1 seconden test en klaar. Dan sluit ik nog mijn footcontroller aan.
Dan een mic voor de stack (voor oortjes mix van zangeres) en begin ik met het grote mengpaneel. Wij hebben 5 zang maar iedereen weet in welk nummer welke mic moet.

Harald
24 juni 2014, 11:22
Met cajon doe ik er wat langer over.
En nee ik stem mijn drums zelden of nooit, kwestie van goed materiaal.
Moet ik wel zeggen dat ik een jazzkit speel, dus klein (waarom al die rukkertjes zoveel trommels nodig hebben ?).

al die trommels is een kwestie van repertoire. Net als versterker-kabel-gitaar purisme. Dat is prima als je rockabilly of jazz speelt, of pure old skool recht op en neer blues. Als je een Police set wil doen red je het daarmee niet. En voor Bluesrock is het ook wat beperkt, niet onmogelijk, maar doe dan toch maar net wat meer. Heb ik met drums ook. Voor een rockabilly bandje moet je de set van Terry Bozzio niet neerzetten. Zelfs zijn 'kleine' setup niet. Maar zoals Bozzio die kit gebruikt is het geen overkill. Hij maakt er muziek mee. En wat hij doet lukt op een kleine kit gewoon niet.

Uiteindelijk bepaalt de muzikant of het wat is, niet de kit, of gitaar, of setup.

humbucker
24 juni 2014, 11:30
Ik doe het altijd als volgt:

- amp (AC30) inpluggen en opzetten. De geluidsman (indien aanwezig) kan dan al verder met het positioneren van de mics.
- pedalenplank neerzetten en kabels insteken (1tje naar de amp, 1tje naar de gitaar)
- pedalenplank van stroom voorzien
- gitaar 2 aansluiten en stemmen
- gitaar 2 in z'n staander ergens aan de kant zetten
- gitaar 1 ombinden, stemmen en gaan met die banaan.

Totale tijd: +/- 10 minuutjes denk ik, maar alles hangt ervan af hoe ver er nog gesjouwd moet worden en hoe goed de locatie zijn zaakjes geregeld heeft.

Harry
24 juni 2014, 17:18
Dat komt eigenlijk alleen maar voor bij sessiebandjes. Als je een vaste bezetting hebt, weet iedereen ongeveer zijn plek en de volgorde van uitstallen.

niet dus....

barno
24 juni 2014, 17:38
5 minuten max, amp, twee pedaaltjes, rekje met gitaren op het podium zetten en go. al gebeurt het me regelmatig dat ik nog enkele minuten problem solving time nodig heb, van die klotedingen die ik net nog heb getest en het plots laten afweten...

purplejohn
24 juni 2014, 17:51
Ok, dan ik weer, vanuit het perspectief van onze hobbyband: Kennismaken met de "organisator" ("Dat stukkie tent is van jullie, succes!), bandbus leegsjouwen, kijken wie waar staat vandaag op die 6 vierkante meter, eigen spullen neerzetten (in mijn geval 2 versterkers, 3 gitaren, 2 pedalboards), PA opbouwen, zanginstallatie opbouwen, monitors en subwoofer uitrichten, alle kabels een beetje netjes leggen, verlichting en banddoeken ophangen. En dan maar even soundchecken. Optie: eerst nog je eigen podium opbouwen.

D3nnis
24 juni 2014, 17:53
Als alle cases en dergelijke klaar staan naast of voor het podium, staat alles in 10-15 minuten speelklaar.
Soundcheck tijd komt daar dan nog wel bij, maar op kleine festivals is dat meestal niet meer dan een line check (en dat is al luxe) dus dan gewoon gas erop zonder soundcheck en er het beste van hopen.
-met zijn allen alle cases, versterkers, drum meuk op het podium
-hoes van cabinet af
-top uit hoes
-19" rack neerzetten
-speaker kabel, en de 4 kabel methode kabel aansluiten
-8-voudige jack jack kabel tussen midi switcher en top aansluiten
-midi board neerleggen en aansluiten met stroomkabel (powercon) en midi plus signaal tbv tuner (xlr)
- 2 gitaren neerzetten
-batterijen in draadloos ding
-stemmen van 1 gitaar

En mocht het langer duren, pech gehad, ze beginnen toch niet zonder me, alhoewel ik een jaar of 5 terug nog wel in de stress zou schieten.

En mocht het allemaal niet naar behoren werken en het duurt te lang (festival) dan trek ik alles eruit en is het gewoon gitaar in top, geen effecten en speuluh..

Han S
24 juni 2014, 18:26
En nee ik stem mijn drums zelden of nooit, kwestie van goed materiaal.


Daarbij is het zo dat veel drummers geen kaas gegeten hebben van het stemmen van trommels, geen idee hebben hoe dat moet en maar wat aan de stemschroeven draaien tot het een beetje redelijk klinkt.

Mooi volk hoor die drummers.

Harald
24 juni 2014, 19:45
Maar als je eens met een drummer gespeeld hebt die wel weet wat hij doet, en consequent de boel even checkt en waar nodig stemt merk je ook een verschil met drummers die dat nooit doen :)

Han S
24 juni 2014, 19:56
Maar jij bent dan ook wel verwend met die drummer, die ook nog een buitengewoon aardig persoon is.

Overigens, om nog even over Deuntjes post te miepen: het heeft niet zo veel met het materiaal te maken en elk slagwerk kan op zijn minst redelijk klinken. Het is een combinatie van het materiaal, de vellen, de stemtechniek en de drumskill.

Als je één pit in een vel slaat is de klank veranderd en eigenlijk komt dat nooit meer echt goed.

showband
25 juni 2014, 08:22
3 tot 5 minuten. afhankelijk van waar het stopcontact is.
zanginstallatie 10 minuten.

als je op een festival speelt is er tussen de bands vaak maar een kwartier.
5 minuten afbouw 5 minuten voor opbouw en 5 minuten voor "de rest"

vandaar dat je het beste je setup zo kan maken dat ie in 5 minuten max staat. En je maximaal 2x moet lopen.
Profbands maken dan ook flightcases waar head+speaker+rek in een keer ingeplugged "als een combo" mee op wielen klaargereden kan worden.

Harald
25 juni 2014, 08:44
Maar jij bent dan ook wel verwend met die drummer, die ook nog een buitengewoon aardig persoon is.

Yep, wij zijn hardstikke blij met John :) Het leuke van zo'n muzikanten is dat je daar zelf ook steeds beter van wordt. Maar héél lang geleden hadden Heins, Mariëlla en ik in een bandje in Limburg ook een drummer die consequent stemde. En dat klonk als een klok. Kit was gemaakt door de percussionist van zijn vorige band. Helaas was die drummer alleen zo onbetrouwbaar als de pest. Speelde trouwens ook op een klein kitje aangezien hij bij zijn vorige band de zanger was, en dus zichtbaar moest zijn.

D3nnis
25 juni 2014, 08:52
Profbands maken dan ook flightcases waar head+speaker+rek in een keer ingeplugged "als een combo" mee op wielen klaargereden kan worden.

Voor opbouwtijd inderdaad ideaal, microfoon kan eventueel al op de juiste manier voor de speaker staan / hangen.
Maar het wordt zeer vervelend als je zo'n gevaarte een hoog podium zonder lift achtige installatie (soms zelfs zonder trap) op moet zien te krijgen óf je een keer je spullen in je eigen auto mee wilt nemen ipv band bus....

Riny
25 juni 2014, 10:14
Omdat ik vrij veel commentaar krijg van mijn mede bandleden even de volgende vraag: Hoe lang doen jullie over het opbouwen en neerzetten van je gear, stemmen, afstellen...kortom tot je ready bent?

Het is ook altijd gezeur bij bandleden onder elkaar, is het niet over het muziektechnische dan weer wel over het eventuele opbouwen.

Heb zo'n 35 jaar in een band en Country band gespeeld en wij hadden nooit geen problemen onderling betreffende het opbouwen.
Reden: wij gingen ruim op tijd weg dus hadden ook ruim de tijd om alles op te bouwen.
De hoeveelheid? Bus + grote aanhanger vol materiaal waaronder ook een eigen PA.
Ik was de enige die na een avond spelen commentaar had, ik stond alles (gehele bandmateriaal) op te ruimen en de rest zat te zuipen na het optreden.
Gaf altijd aan; jongens eerst alles opruimen daarna zuipen, maar dan werd ik hartelijk uitgelachen.
Dit duurde niet zolang want na enkele weken pakte ik mijn eigen auto met mijn eigen materiaal en zij moesten maar zien hoe ze het opbouwde en na de avond opruimde.
Resultaat, ik was eerder thuis dan zij.

Terug op je vraag; neem gewoon de tijd die je nodig hebt en laat ze lekker zeuren, is het dit niet dan is het wel weer wat anders.

Harald
25 juni 2014, 10:51
Zei het al, bij optredens als hoofdact gewoon zorgen dat je de tijd hebt. En als het kan, opbouwen zonder dat de kroeg al vol zit. Alleen al het gesleep met kisten langs stamgasten die gewoon niet willen zien dat het even niet handig is om dat gesprek midden in het pad of de deur te houden...

En het verschil tussen prof en amateur, waarom zou je dat maken? Je spullen optimaliseren voor opbouw kan iedereen. Effecten op een plankje en kant en klaar bedraad, ipv alles ter plekke regelen. Kabels op orde, en precies weten wat je nodig hebt. Spullen op orde. Wat trouwens ook enorm scheelt is als iedereen zijn flighcases etc. een beetje op zijn eigen plek, of uit de loop, en van het podium houdt. Dan kan iedereen tegelijk opbouwen.

Je hoeft geen setup ala Metallica mee te nemen, met een technicus die back (of below) stage je effecten voor je bedient, met redundant systemen voor de backup, en elke gitaar dubbel. Ben niet kapot van Kirk Hammet, eerder het tegendeel, maar op dat soort tours zijn ze wel serieus bezig met de sound, en wordt er desnoods per gig nog getweakt, en wordt er gewoon goed opgebouwd. Zal echt wel aanpoten zijn voor de roadies, maar het moet vooral gewoon goed. Bij the Wall van Roger Waters was de gitaartech voor aanvang, terwijl het publiek binnen kwam, 3 kwartier zoet met de gitaren die op het podium staan. Zal toch echt zijn reden hebben. En nog ging het mis bij de solo van Mother die pas halverwege doorversterkt werd.

Waarom wil jij het dan in een kroegje zo nodig in 10 minuten hebben staan? Ook al heb je een gitaar minder bij je. Zorg gewoon dat je op tijd bent, hoef je niet te stressen.

showband
25 juni 2014, 12:18
Voor opbouwtijd inderdaad ideaal, microfoon kan eventueel al op de juiste manier voor de speaker staan / hangen.
Maar het wordt zeer vervelend als je zo'n gevaarte een hoog podium zonder lift achtige installatie (soms zelfs zonder trap) op moet zien te krijgen óf je een keer je spullen in je eigen auto mee wilt nemen ipv band bus....

Als niet-prof is de noodzaak tot een, fysiek, gigantische setup niet aanwezig. Een kleine head+1x12speaker+4 units 19 inch+microfoon bedraad in een kist past makkelijk in je auto. En krijg je ook wel de trap op.

dubbel 4 x 12 heeft weinig met praktisch of noodzakelijk te maken. Dan kunnen die 30 minuten opbouwen er ook wel bij. ;)

ateng
26 juni 2014, 01:18
En het verschil tussen prof en amateur, waarom zou je dat maken?


Het is niet alleen je spullen voor elkaar, bij een hobby band wordt meestal niet je spullen opgebouwd ;)
Ik kan gelukkig gewoon mijn gitaar uit de koffer halen en inpluggen en na afloop mijn gitaar inpakken en naar huis gaan.
Maar inderdaad als je er voor zorgt dat je je gear goed voor elkaar heb zoals bijv. multikabels, amp en fx in 1 flightcase enz. dan scheelt het tijd… prof of geen prof ;)

Han S
26 juni 2014, 10:26
Wees blij dat je geen Hammond B3 met twee buizenLeslies hoeft mee te sjouwen.

Harald
26 juni 2014, 10:28
You lucky bastard! ;) Genoeg semi of prof bandjes die zelf met hun spullen zeulen en opbouwen. Wel zo lekker als dat niet hoeft overigens.

marter544
26 juni 2014, 10:59
Het is niet alleen je spullen voor elkaar, bij een hobby band wordt meestal niet je spullen opgebouwd ;)
Ik kan gelukkig gewoon mijn gitaar uit de koffer halen en inpluggen en na afloop mijn gitaar inpakken en naar huis gaan.
Maar inderdaad als je er voor zorgt dat je je gear goed voor elkaar heb zoals bijv. multikabels, amp en fx in 1 flightcase enz. dan scheelt het tijd… prof of geen prof ;)

Ben ik wel benieuwd, hoe heet de band waar je in speelt? Ik zelf ben een minuutje of 15 bezig denk ik.. Soms langer, hangt er een beetje vanaf. Wanneer we mooi op tijd zijn drink ik rustig een biertje tussen het opbouwen door. Top en cabinet, footswitch, klein pedalboard, 4 gitaarkabels en dat was em dan.

Noid
30 juni 2014, 14:08
Leuk topic, heb het net doorgelezen en het lijkt wel bijna op een olympische sport, wie het snelst z'n spul heeft staan. Er zijn inderdaad grote verschillen in wat je meetelt: inclusief of exclusief de tijd van het uitladen. Uitladen kost vaak meer tijd dan opbouwen, tenzij je het geluk hebt dat je vrijwel naast het podium kunt parkeren.

Opbouwen kost me ongeveer een kwartier, voor 2 gitaren , een 2*12 met top en pedalboard en tunen en versterker en effecten globaal inregelen op de ruimte. In de oefenruimte, waar de versterker al klaar staat, tussen de 5 en 10 minuten. Bij festival, waar weinig wisseltijd is, als het kan backstage al opbouwen (versterkers op wielen). Een priklijst helpt, van te voren zeker weten of er een podium is, hoe groot het is en of er verhogingen zijn (drumpodium) ook, dan heb je geen discussie meer over wie waar staat en hoef je alleen nog op zoek naar stroom. Ordelijk podiumgedrag is ook een must (dwz koffers aan de kant, kabels in lijn en vastplakken en je spullen niet daar neerzetten waar de ander moet zijn voor het opbouwen), maar de een is daar beter in dan de ander. Je moet elkaar daarin ook wat ruimte gunnen en ook wat aandacht hebben voor elkaar (zal ik je koffers even daar in die hoek zetten?).

Qua back-up hebben we een kleine klasse A transistorversterker (een crate powerblock) die 2*75 of 1 * 150 watt kan leveren. Dat ding is ongeveer zo groot als een schoenendoos en de back-up voor de gitaren en de bassist. Die blijft meestal in de auto liggen. Komt er een probleem met een versterker, dan lassen we even een stop in, het blijft immers live muziek. Sta je op een festival/bandavond, dan kun je eventueel ook nog wel wat met een andere band regelen. En ja, dan heb je natuurlijk niet de kwaliteit van je buizenbak, maar je kunt het optreden in ieder geval fatsoenlijk afmaken.

D3nnis
30 juni 2014, 16:01
Leuk topic, heb het net doorgelezen en het lijkt wel bijna op een olympische sport, wie het snelst z'n spul heeft staan.


Nou ja, olympische sport, maar als je een (klein) festival hebt met 1 podium, dan kan ik me persoonlijk wel irriteren aan bands die écht lang werk hebben om op te bouwen. En al helemaal als het daarna nog niet eens bijna fatsoenlijk klinkt.

Bijvoorbeeld van die gitaristen die met een boodschappentas het podium op lopen, met in die tas een stuk of 6 boss pedaaltjes, ieder in hun eigen Boss doosje. Rustig uitpakken en eens mooi naast elkaar neer leggen, dan nog kabels er tussen moet douwen, batterijen checken en/of adapter erin pluggen, er vervolgens achter komen dat het snoer dat ze bij hebben wat tussen pedalen en versterker in zit wat kort is, waardoor de hele zwik opgepakt moet worden en dichter bij de versterker neergelegd moet worden. :-D
Heb je als band een kwartier ombouwtijd, moet je je set inkorten door een dergelijke pipo omdat ie dik een half uur nodig heeft (want er is altijd weer iets wat niet werkt...).

harrie-beton
1 juli 2014, 09:58
Leuk leesvoer.

Ik heb wel paar tips voor Rick trodat, ten eerste geen haspels maar 1 stekkerblok. Ik neem geen spullen mee voor andere bandleden tenzij afgesproken maar dan is het eenmalig, ik ben geen roadie voor andere bandleden. Ik neem ook geen reserve spullen mee, mijn gear is goed en daar vertrouw ik op. Soms een backup gitaar voor geknapte snaren. Maar meestal niet.
Ik heb wel opgetreden met 2 versterkers maar als je kijkt naar zaalgeluid is dat allemaal vrij zinloos.
Mijn cabinet heeft stootranden en die gaat niet in een case. Mijn versterker wel.

Tunes
1 juli 2014, 11:55
Maar jij bent dan ook wel verwend met die drummer, die ook nog een buitengewoon aardig persoon is.

Overigens, om nog even over Deuntjes post te miepen: het heeft niet zo veel met het materiaal te maken en elk slagwerk kan op zijn minst redelijk klinken. Het is een combinatie van het materiaal, de vellen, de stemtechniek en de drumskill.

Als je één pit in een vel slaat is de klank veranderd en eigenlijk komt dat nooit meer echt goed.

He bedankt voor je aanullingen, na 30 jaar drummen weet ik dat soort dingen nog steeds niet.
Het heeft wel veel met materiaal te maken, vellen is materiaal.
Ik heb een sleishman drumstel, waarbij ik alleen het slagvel kan stemmen en niet het onder vel, en geloof mij die klinkt fantastisch.
Voor de rest gebruik ik goede vellen en pinstripes (ik houd niet van galm in mijn kit).
Als ik nieuwe vellen op zet dan doe ik dat nauwkeurig en indien nodig geheel opnieuw, daarna is het niet of nauwelijks meer nodig.
Ook bij mij bekkens geef ik de voorkeur aan bekkens die niet "gongerig" klinken, ik wil een set waarbij je elke bekken of ketel apart hoort maar wel op elkaar afgestemt. Je zou kunnen zeggen dat ik van een nogal droog geluid houd, ik zie drummer sdie een bekken raken en dan hoor je dat ding minuten later nog.

Voorbeeld sleishman:

http://www.musicgear.nl/wp-content/uploads/2013/08/sleishman-pro-drumkit-zwart.jpg

Kamiess
3 juli 2014, 16:57
Leuk leesvoer.

Ik heb wel paar tips voor Rick trodat, ten eerste geen haspels maar 1 stekkerblok. Ik neem geen spullen mee voor andere bandleden tenzij afgesproken maar dan is het eenmalig, ik ben geen roadie voor andere bandleden. Ik neem ook geen reserve spullen mee, mijn gear is goed en daar vertrouw ik op. Soms een backup gitaar voor geknapte snaren. Maar meestal niet.
Ik heb wel opgetreden met 2 versterkers maar als je kijkt naar zaalgeluid is dat allemaal vrij zinloos.
Mijn cabinet heeft stootranden en die gaat niet in een case. Mijn versterker wel.

Leuke verhalen inderdaad.

Maar ik speel ook op 2 versterkers,maar wel op 1 4x12.
1 amp is dan voor distortion en de andere (simpel 19inch setje met pre-amp en poweramp) voor clean.
Voordeel is dan wel dat als 1 van 2 kapot gaat ik altijd door kan spelen aangezien ik dus daardoor ook backup heb.

Han S
3 juli 2014, 17:36
Tunes, het is wat met die drummers niet? Ik heb wel met duizend verschillende slagwerken opgenomen en ik zal er wat gestemd hebben die helemaal nergens naar klonken. Vertel mij nou ff wat over drummers.

Komen ze met een CD en zeggen dat ze dat drumgeluid willen. ja, zo lust ik er nog wel een paar. Dan draai je de stemschroeven los van het bovenvel van de snare en in die kuil kun je een pak melk leeg gieten. Gelukkig heb ik nieuwe vellen op voorraad en ook nieuwe stokken, want er zijn er die naar de studio komen met één paar stokken.

En pinstripes zijn aardig hoor, maar wel erg jaren 80, maar wel sterk en geschikt voor de houthakkers. Premier CS velletjes klinken weer een stuk beter, maar daar heb je sneller pitten in en dan klinkt het nooit meer goed.

Jij hoeft nooit te stemmen? Ik heb het nog niet meegemaakt hoor. Ik ben wel verschillende keren naar de opnameruimte gegaan om te onderzoeken waarom het geluid zo veranderde. En ja hoor, met die rimshots waren er een paar stemschroeven losgelopen. Maar daar heb jij natuurlijk nooit last van.

Mooi volk die drummers, zullen we daar maar een apart draadje over beginnen dan?

Ace 1.15.19
3 juli 2014, 20:01
Onze drummer stemt zijn vellen nooit maar ik durf te wedden dat hij zelf het verschil niet eens hoort. ;)

Riny
4 juli 2014, 10:18
Onze drummer stemt zijn vellen nooit maar ik durf te wedden dat hij zelf het verschil niet eens hoort. ;)
Hahahahahaha

Noid
4 juli 2014, 18:42
Nou ja, olympische sport, maar als je een (klein) festival hebt met 1 podium, dan kan ik me persoonlijk wel irriteren aan bands die écht lang werk hebben om op te bouwen. En al helemaal als het daarna nog niet eens bijna fatsoenlijk klinkt.

Bijvoorbeeld van die gitaristen die met een boodschappentas het podium op lopen, met in die tas een stuk of 6 boss pedaaltjes, ieder in hun eigen Boss doosje. Rustig uitpakken en eens mooi naast elkaar neer leggen, dan nog kabels er tussen moet douwen, batterijen checken en/of adapter erin pluggen, er vervolgens achter komen dat het snoer dat ze bij hebben wat tussen pedalen en versterker in zit wat kort is, waardoor de hele zwik opgepakt moet worden en dichter bij de versterker neergelegd moet worden. :-D
Heb je als band een kwartier ombouwtijd, moet je je set inkorten door een dergelijke pipo omdat ie dik een half uur nodig heeft (want er is altijd weer iets wat niet werkt...).
Ja, als je zulke malloten tegenkomt.... Ik zie ze wel eens bij jamsessies, maar ben ze gelukkig nooit als "voorprog" tegengekomen. Moet trouwens gek lopen als die tijd van onze set af zou gaan, daar zouden we denkelijk veel moeite mee hebben en niet zo goed mee om kunnen gaan.

ateng
6 juli 2014, 18:15
Bijvoorbeeld van die gitaristen die met een boodschappentas het podium op lopen, met in die tas een stuk of 6 boss pedaaltjes, ieder in hun eigen Boss doosje. Rustig uitpakken en eens mooi naast elkaar neer leggen, dan nog kabels er tussen moet douwen, batterijen checken en/of adapter erin pluggen, er vervolgens achter komen dat het snoer dat ze bij hebben wat tussen pedalen en versterker in zit wat kort is, waardoor de hele zwik opgepakt moet worden en dichter bij de versterker neergelegd moet worden. :-D

Hahaha en denken dat ze stoer zijn met al die pedalen naast elkaar terwijl ze maar werkelijk 3 pedalen gebruiken op die avond en de rest voor de show staan! Hahaha!

D3nnis
6 juli 2014, 19:09
Moet trouwens gek lopen als die tijd van onze set af zou gaan, daar zouden we denkelijk veel moeite mee hebben en niet zo goed mee om kunnen gaan.

Ja inderdaad.
Ik bedoelde eigenlijk ook ten koste van de tijd van de betreffende band, maar verkeerd geschreven door mij.


terwijl ze maar werkelijk 3 pedalen gebruiken op die avond en de rest voor de show staan!

Zouden ze daarvoor de multi fx hebben uitgevonden zodat dat niet opvalt?

Martijn-w
16 juli 2014, 14:49
Wij speelden meestal als eerste of als enige op een avond.
En dan met 7/8 man op een podium waar je net op past.
Dan kom je aan, blijken de P.A. gasten lekker rustig aan gedaan te hebben, dus die zijn nog lang niet klaar.
Als ze eindelijk zo ver zijn met hun spul zodat er ook iemand anders op het podium kan stormt iedereen tegelijk het podium op met zijn spul. Vervolgens liggen overal kisten, tassen, kabels en drums en loopt iedereen door elkaar en te vechten voor een plekje. Voordat je eindelijk een plekje + stopcontact gevonden hebt ben je al zeker een half uur verder. Dan kan je eindelijk je eigen spul uitpakken en uitstallen. Vervolgens duurt het eigenlijk helemaal niet zo lang meer voordat de eerste noten uit de gitaar klinken. Stemmen kost ook niet al te lang.

In het oefenhok was het een stuk vlotter. Pedalenboard aan de stroom, versterker aanslingeren, koelkast plunderen, gitaarkabel inpluggen, stemmen en spelen maar. Maar ik was vaak als een van de eersten aanwezig, dus nog een keer de koelkast plunderen.

Tunes
27 juli 2014, 18:39
Tunes, het is wat met die drummers niet? Ik heb wel met duizend verschillende slagwerken opgenomen en ik zal er wat gestemd hebben die helemaal nergens naar klonken. Vertel mij nou ff wat over drummers.

Komen ze met een CD en zeggen dat ze dat drumgeluid willen. ja, zo lust ik er nog wel een paar. Dan draai je de stemschroeven los van het bovenvel van de snare en in die kuil kun je een pak melk leeg gieten. Gelukkig heb ik nieuwe vellen op voorraad en ook nieuwe stokken, want er zijn er die naar de studio komen met één paar stokken.

En pinstripes zijn aardig hoor, maar wel erg jaren 80, maar wel sterk en geschikt voor de houthakkers. Premier CS velletjes klinken weer een stuk beter, maar daar heb je sneller pitten in en dan klinkt het nooit meer goed.

Jij hoeft nooit te stemmen? Ik heb het nog niet meegemaakt hoor. Ik ben wel verschillende keren naar de opnameruimte gegaan om te onderzoeken waarom het geluid zo veranderde. En ja hoor, met die rimshots waren er een paar stemschroeven losgelopen. Maar daar heb jij natuurlijk nooit last van.

Mooi volk die drummers, zullen we daar maar een apart draadje over beginnen dan?

Klopt, heb ik nooit last van.
En ik hoef inderdaad zelden of nooit te stemmen en heb een pracht van een geluid.
En ik ben een drummer, dus vertel mij nou ff wat over drummers.

FNaRK
13 augustus 2014, 19:29
En ik ben een drummer, dus vertel mij nou ff wat over drummers.

een drummer op een gitaristen-forum... OMFG ....

ze laten ook iedereen toe :crazyhappy:

Tunes
15 augustus 2014, 08:46
Nou ja jij bent eigenlijk ook schoonmaker i.p.v. gitarist, waarom heb je anders altijd die stofdoek om je hoofd.

Han S
15 augustus 2014, 12:43
Tja, dit is natuurlijk een bizarre non discussie en het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, boeit me eigenlijk voor geen milimeter. Maar als hier een gitarist gaat vertellen dat hij een super geluid heeft en dat hij zelden of nooit hoeft te stemmen, dan gaat heel gitaarnet in de broek pissen van pret om die oen van een gitarist.

Maar met drummers werkt dat geheel ander begrijp ik?

Ukeloeder
15 augustus 2014, 14:03
Electronische kit?

Tunes
19 augustus 2014, 13:58
Tja, dit is natuurlijk een bizarre non discussie en het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, boeit me eigenlijk voor geen milimeter. Maar als hier een gitarist gaat vertellen dat hij een super geluid heeft en dat hij zelden of nooit hoeft te stemmen, dan gaat heel gitaarnet in de broek pissen van pret om die oen van een gitarist.

Maar met drummers werkt dat geheel ander begrijp ik?

Nee laat ik maar niet meer op in gaan, het kenners oog zal het vast wel zien.

HaroldA
19 augustus 2014, 14:10
Nee laat ik maar niet meer op in gaan, het kenners oog zal het vast wel zien.

"Kenners weten waarom" ... meest achterlijke zin ooit.

harrie-beton
19 augustus 2014, 14:18
En niet vergeten, Han S is ex drummer én heeft zeer goede oren.

Tunes
20 augustus 2014, 11:00
Grappig, zowel Harry als vermoedelijk Harold denken dat ik het had over Han zijn oren of muzikale kennis/inzicht.

En dat bedoelde ik nu net niet met die opmerking.

HaroldA
20 augustus 2014, 11:14
Grappig, zowel Harry als vermoedelijk Harold denken dat ik het had over Han zijn oren of muzikale kennis/inzicht.

Grappig? Ik lig dubbel.

Tunes
20 augustus 2014, 11:19
Fijn dat je kan lachen om je verkeerde aanname, dat kan niet iedereen.

showband
20 augustus 2014, 13:19
maar hoe snel bouw je nu op?

verkeerd aangenomen of niet

Han S
20 augustus 2014, 14:40
Ik ben ook nog gitarist geweest in verschillende bandjes en meer dan vijf minuten had ik niet nodig. JCM800 combo neerzetten, gitaar uit de koffer halen, even stemmen (tunes!!!!) , snoer er tussen, knopje op aan en klaar. Een dummer heeft het moeilijker, moet alles in elkaar zetten, de trommels stemmen en dan ben je zo een half uur verder.

showband
20 augustus 2014, 17:02
Een dummer heeft het moeilijker, moet alles in elkaar zetten, de trommels stemmen en dan ben je zo een half uur verder.

en de prijs voor de meest freudiaanse verspreking van 2014 gaat naar....roff roff .......HAN! ;)

Comfortably Daniel
24 augustus 2014, 13:55
Het ligt er inderdaad maar net aan wat er allemaal gedaan moet worden.
Als ik als laatste zou aankomen bij een optreden en iedereen had alles al netjes opgebouwd...dan ben ik met 10 minuten klaar met opbouwen van twin reverb, pedalboard, twee gitaren, mic-stand, kabeltjes en stemmen...dat ex-schouwen van parkeerplaats 500m verderop...lol

Maar als je netjes allemaal tegelijk aankomt. Ik ben meestal degene die zich bezig houd met de PA. Eerst alle PA zooi dus naar binnen. Met z'n allen! Dan drums...ook met z'n allen. Ik zoek een aantal WCD's. Ik ga aan de gang met de opbouw van de PA, meestal samen met één andere persoon. Drummer gaat zijn boeltje opzetten. Twee anderen halen de rest van de spullen uit de auto's en parkeren dat ergens uit de loop van het podium. Als de PA staat, zet ik m'n versterker neer, leg m'n pedaltrain netjes achter m'n monitor, sluit alle prik en signaal aan...bladibla...dan wederom...in 10 minuten klaar. Tegen die tijd zijn de anderen meestal nog bezig met hun spullen. Zelfs de drummer heeft nog alle bekkens op z'n plek, maar zit vrolijk z'n bass en toms zo hard mogelijk te verkrachten...omdat ze zo lekker klinken...lol
Ik ga dan de rest helpen. Daarna alle mic's checken op de tafel, monitors checken....etc...

't Ligt echt aan de personen waar je mee bezig bent. Een andere band van me weet exact alles te vinden en wat ze moeten doen. Nergens een probleem, behalve de andere gitarist die altijd z'n gitaarstandaard vergeet...en er dus maar één van mij leent, omdat ik tegenwoordig al een extra examplaar meeneem. ghehehe

Maar de begintijd. Ik wil eigenlijk altijd zo'n 2 uur van tevoren aanwezig zijn. Geen gehaast, gewoon rustig opbouwen, bak koffie of zo...en dan speeeelûh! ;-)

john5
25 augustus 2014, 13:57
Mijn ervaring is dat de mede-bandleden vaak zo verschikkelijk staan te treuzelen of weigeren een ander mee te helpen. Bij mijn vorige band was de drummer altijd het punt van irritatie. Hij hoefde werkelijk niets te sjouwen dus het enige wat hij moest doen was alle toms opstellen, standaarden uitklappen en bekkens erop gooien. Omdat wij regelmatig op (te) kleine podia speelden moesten we eerst wachten tot de drummer volledig opgebouwd was omdat je anders geen ruimte had op het podium want zijn tassen lagen overal.
Meestal wist de bassist er toch tussendoor te friemelen. Die zette zijn combo op het podium en die stond al aan zijn snaren te plukken voordat de drummer klaar was. In die tussentijd konden wij alles naast het podium opbouwen en zo in 1 keer het podium op tillen.
De gitaristen en toetsenist waren natuurlijk zo klaar.

Ik heb wel in de loop der jaren mijn gear aangepast om zo snel mogelijk klaar te zijn met opbouwen. Ik speelde maar op 1 kanaal (SCHEUREN) en heb een versterker gekocht met de juiste sound. Mijn kabbels zaten in een koffertje handig opgeborgen en mijn tuner had ik vakkundig weggewerkt in mijn versterker. Dus kwestie van stroomkabel inpluggen, speakerkabel en gitaarkabel erin prikken.
Ik stond binnen 3 minuten klaar om te spelen.

Daarbij gezegd dat ik echt een hekel heb aan op,- en afbouwen + het feit dat ik eigenlijk helelmaal geen pedalboard nodig had.