PDA

View Full Version : Stainless Steel Refret, waar laten doen?



Oranjeaap
22 juni 2014, 11:45
Mijn onlangs aangeschafte Les Paul Custom uit 1979 heeft toch wel redelijk dringend wat fretwerk nodig, frets zijn erg laag en zitten flinke kuilen in. In kan ze natuurlijk laten bijwerken, maar kan er natuurlijk ook gewoon nieuwe frets op laten zetten ;)

Mijn strat heeft van de vorige eigenaar ook rvs frets gekregen en dat speelt toch wel subliem. Van wat ik heb begrepen is rvs iets lastiger werken dan gewone nikkel frets, dus waar laat ik mijn Gibson herfretten? Iemand ervaring?

Orpheo
22 juni 2014, 13:04
ik weet dat vrij weinig bouwers het willen doen omdat het een rotklus is. Ik weet wel dat ik mijn gitaren standaard uitrust met SS frets.

Rizz
22 juni 2014, 13:16
Aan de andere kant, als jij die wens hebt.. Klant is koning.. SS is funest voor normaal (lees: goedkoper) gereedschap, dus je zoekt iemand die het goede gereedschap daarvoor heeft..

teunallica
22 juni 2014, 15:14
Dat zal een dure grap worden. 1, omdat je SS frets wil en 2, omdat je LP waarschijnlijk zogeheten binding 'nibs' heeft en om die intact te houden tijdens een refret is nogal een klus.
Even terug naar je vraag, misschien piet visser? Die naam valt hier in de omstreken eigenlijk altijd als er iets moet gebeuren aan gitaren. Ik zou je graag willen helpen, maar een oude LP... daar zie ik nog even vanaf. Te waardevol denk ik

Oranjeaap
22 juni 2014, 15:23
Zal wel een iets duurdere klus worden dan normaal ja, maar die stalen frets gaan ook zeker 2x zo lang mee denk ik.

Gitaar heeft nibs ja, maar daar kan ik weinig waarde aan hechten. Nibs hoef ik niet terug, frets mogen van mij gewoon over de binding. Normaal is hals met binding iets duurder dan zonder binding. Wil je de nibs behouden dan wordt het NOG duurder.

Oranjeaap
22 juni 2014, 15:24
Maar inderdaad het moet goed gebeuren want is toch een waardevol instrument, dus een gitaarbouwer met ervaring met stalen frets is wat ik zoek.

Orpheo
22 juni 2014, 17:38
nibs weg en fret OVER binding scheelt je al snel 100E. maar mik op ongeveer 350E als het niet meer zal worden.

Ik denk aan Heins, mindere mate Zwier of Patrick Koopman?

marter544
22 juni 2014, 17:41
Als je toch bezig bent.. Bij vd Haar hebben ze een PLEK machine, is dan miss de moeite waard?

Oranjeaap
22 juni 2014, 17:46
Ik had niet verwacht onder de 300 euro klaar te zijn nee.
Wat zou een vergelijkbare refret met gewone frets kosten ?

Oranjeaap
22 juni 2014, 17:56
Als je toch bezig bent.. Bij vd Haar hebben ze een PLEK machine, is dan miss de moeite waard?

Als ik een refret vraag dan verwacht ik ook dat de frets na het vervangen correct geleveld worden, nieuwe correct gesneden nut, goed afgesteld etc. ...... dat is toch ook wat een plek machine doet? Maar dan zul je wel extra moeten betalen? Ja dikke doei, ik betaal goed geld voor die refret en daar zit goeie afstelling bij in.
Maakt niet uit hoe ze het doen, als ie maar goed is afgesteld.

jutter
22 juni 2014, 18:22
Vraag Patrick even. Op en top vakman!

stijnkenens
22 juni 2014, 23:33
SS frets blijven goed, zelfs wanneer je gitaar na 300 jaar weg rot, dan zie je daar nog niks aan.

Het heeft ook niets te maken met slijtage aan goedkoop gereedschap, zelfs duur (normaal) herfret materiaal ziet af van roestvrij staal.

Een refret met gewoon 18% nickel frets kost +/- 180 euro.
De prijs die Orpheo geeft voor een SS refret is wel normaal.

Ik begin er niet meer aan, ik krijg te weinig de vraag, dus als ik het 1x moet doen, zou ik al nieuw gereedschap moeten kopen, om een normale refret terug tot een goed einde te brengen.


s.

Tabula Rasa
23 juni 2014, 04:30
Laatste gitaar met Ss gedaan en dat bevalt goed. Het is inderdaad waar dat je je gereedschap bijna weg kan gooien. De volgende gitaar doe ik ook met Ss en daarna heb ik inderdaad nieuwe vijlen nodig. Da's toch echt wel een nadeel. Laten doen zal flink in de papieren lopen.

Oranjeaap
23 juni 2014, 11:59
Ik grijp bijna altijd naar mijn strat omdat die extreem lage frets gewoon kut spelen voor bepaalde dingen. Ik denk dat nieuwe frets mijn Les Paul weer helemaal tot leven wekt en dat is het wel waard. Had nog een redelijk goeie deal voor die Gibson dus tel daar die refret bij op en dan zit ik op marktwaarde :)

teunallica
23 juni 2014, 11:59
Een refret met gewoon 18% nickel frets kost +/- 180 euro.


Maar dat is dan zonder binding neem ik aan?

stijnkenens
23 juni 2014, 12:44
Maar dat is dan zonder binding neem ik aan?

Daarom de +/-
Het hangt er telkens vanaf of de binding nibs het redden waard zijn, vaak zijn ze zo klein dat je ze beter wegsnijdt.
Het is al een kut job om gewone nickel/silver frets op de juiste lengte te krijgen, laat staan ss frets.

Ik stel meestal voor om de frets over de binding te laten lopen, zeker bij een modernere lespaul.

Waardevermindering: fuck off: wil je spelen of je elke keer ergeren aan een hoge e snaar die tussen frets en nibs blijft hangen.
(Ik zeg dat niet zo tegen mijn klanten, maar vaak zit iedereen hier maar te lullen over de waarde van zijn verse lespaul, alsof het een stuk gitaar geschiedenis is, dat is het niet, gewoon een product van een fabriek om geld te verdienen (serie werk, bandwerk, enz ...))

Dus waarom zou je dat dan niet zo (laten) bewerken zodat je er tenminste plezier aan beleefd.
Meestal lukt het om de klant te overtuigen, zo niet, dan doe ik mijn uiterste best om het tot een goed / beter einde te brengen.


s.

Orpheo
23 juni 2014, 14:56
Ik maak t mijn klanten eenvoudig. Ss frets? -> dokken. Nieuwe vijlen kopen is geen punt, das 5 minuten werk en via guitarsupplies maar 2 dagen wachten. Ik verdom t om zelf te betalen voor die tools.

stijnkenens
23 juni 2014, 16:31
Zo gaat het ook natuurlijk :D


s.

Rick trodat
25 juni 2014, 11:21
Ik raad het zwaar af, niet als bouwer maar als speler.

Ja de frets slijten minder hard ( want ze slijten wel) maar met de hoeveelheid dat ik speel moet je rekening houden met 8 setjes snaren per maand. Je snaren slaan echt enorm snel dood.

muffstuff
25 juni 2014, 12:57
Ik raad het zwaar af, niet als bouwer maar als speler.

Ja de frets slijten minder hard ( want ze slijten wel) maar met de hoeveelheid dat ik speel moet je rekening houden met 8 setjes snaren per maand. Je snaren slaan echt enorm snel dood.
Maar die zijn wel makkelijker te vervangen toch? Dan ook maar SS snaren gebruiken?

flatline
25 juni 2014, 13:54
Maar die zijn wel makkelijker te vervangen toch? Dan ook maar SS snaren gebruiken?

SS - snaren ( bestaan ze ? ) wekken geen signaal op bij een (magnetische) pickup; dan is chroomstaal een juistere optie

Ibanez RuleZ
25 juni 2014, 14:23
Maar die zijn wel makkelijker te vervangen toch? Dan ook maar SS snaren gebruiken?

waarmee je het hele idee van SS frets teniet doet. frets slijten omdat er wrijving is van harde stalen snaren (harder dan de frets) die de frets opsnoepen. Als je hetzelfde materiaal gebruikt voor de frets als voor de snaren, dan vreet je wederom je fretjes op.

Mdcsusa
25 juni 2014, 14:55
Ik kon het principe van SS frets niet eens. Ik vind het wel een heel interessant onderwerp voor verdere bouwsels.

Als ik de verhalen zo begrijp is het aanbrengen van de frets een heel karwei wat behoorlijk aan de prijs is. Daarnaast slijten de snaren sneller als deze zachter zijn en slijten frets even snel bij gebruik van SS snaren als nikkel frets met nikkel snaren. Wat is dan de meerwaarde om voor SS frets te gaan? (allergische reacties op nikkel daargelaten)

Oranjeaap
25 juni 2014, 15:20
Ik raad het zwaar af, niet als bouwer maar als speler.

Ja de frets slijten minder hard ( want ze slijten wel) maar met de hoeveelheid dat ik speel moet je rekening houden met 8 setjes snaren per maand. Je snaren slaan echt enorm snel dood.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel jij speelt maar op mijn stratocaster die nu SS heeft heb ik er geen last van.

teunallica
26 juni 2014, 00:52
Ik raad het zwaar af, niet als bouwer maar als speler.

Ja de frets slijten minder hard ( want ze slijten wel) maar met de hoeveelheid dat ik speel moet je rekening houden met 8 setjes snaren per maand. Je snaren slaan echt enorm snel dood.

Haha overdrijven is ook een kunst;)
Dat argument heb ik al eens vaker gehoord, maar dit lijkt me wat veel. Al eens elixers geprobeerd? Die gaan op mijn gitaren maanden mee.

D3nnis
26 juni 2014, 06:55
SS - snaren ( bestaan ze ? ) wekken geen signaal op bij een (magnetische) pickup; dan is chroomstaal een juistere optie

Als je een martensitische rvs hebt, zou dat dan niet werken? Daar kun je immers gewoon een magneet tegen aan plakken.
Weet inderdaad ook niet of de zogenaamde rvs snaren ook echt rvs zijn.

Zit trouwens net te denken, misschien werkt een normale (austenitische) rvs snaar ook wel gewoon (in mindere mate?), heb ooit te maken gehad met een sensor, die echt middels aluminium of kunststof bevestigd moest worden, omdat het magnetisch veld toch beinvloed werd door rvs.

Rick trodat
26 juni 2014, 09:21
Lees dit eens:

http://avhguitarrepair.com/repair-blog/stainless-steel-frets-hmm/

Ik speel denk ik gemiddeld twee uur per dag, soms langer.

driesp
26 juni 2014, 09:36
Interessant artikel. Ik vraag me iets al een tijdje af, heeft het eigenlijk veel zin om frets te polishen? Als je daar een paar dagen intensief op speelt is het draagvlak toch al lang weer 'ruw'?

teunallica
26 juni 2014, 10:12
Ik ben het zeker met hem eens dat je gewone frets net zo smooth kan maken als SS frets. Met mn micromesh pads ga ik door tot korrel 12000. Dan voelen je fretjes echt zo zacht als boter. Speelt heerlijk!

Oranjeaap
26 juni 2014, 10:49
Interessant artikel. Ik vraag me iets al een tijdje af, heeft het eigenlijk veel zin om frets te polishen? Als je daar een paar dagen intensief op speelt is het draagvlak toch al lang weer 'ruw'?

Klopt nikkel frets krijg je ook wel zo mooi glad maar dat is niet permanent inderdaad.

pueblo
27 juni 2014, 00:52
SS - snaren ( bestaan ze ? ) wekken geen signaal op bij een (magnetische) pickup; dan is chroomstaal een juistere optie

waarom zou dat niet werken?
SS is ijzer + nog wat metalen, waaronder chroom.

RS-Rik
27 juni 2014, 01:38
RVS in al haar awesomeheid bestaat soms uit meer dan 30% andere metalen dan ijzer. Dan is het niet meer ferromagnetisch. Zeker de austenitische varianten niet. Er zijn wel RVS'sen die magnetisch zijn. EB verkoopt iig RVS snaren, zilveren pakjes.

Het hoe en waarom van wat magnetisme precies veroorzaakt (of het tegenhoud) weet ik niet precies.

Check verders de wiki

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal

Orpheo
27 juni 2014, 11:55
Ik denk dat het ook ligt aan de zuurtegraad van de speler: als bij jou je snaren als een malle gaan oxideren, dan worden je frets daar ook weer wat rough door. De brakke snaar werkt als een soort abbrasive op je fret wat dus het mooi gepolijste teniet doet. Dan kan je kiezen voor SS frets omdat je snaren toch al dof en 'dood' zijn. Of, je gooit er per definitie nieuwe snaren op bij iedere gig (of minimaal eens in de week). Dat gebeurt, ik zie 't bij klanten van me. Die jongens gooien er eens in de week, eens in de twee weken max, nieuwe snaren op hun gig-plank(en).

Ik denk dat het dus wel heel goed te doen is hoor, SS frets, maar dat het echt afhangt van het individu. Iemand die speelt me Elixers zou gek worden van de slijtage en dus de haast gedwongen wekelijkse verversing. Maar iemand die veel speelt en veel vervangt zal SS frets dus wel waarderen.

RS-Rik
28 juni 2014, 20:17
Wat RVS snaren betreft vraag ik me af wat qua corrosiebestendigheid de meerwaarde is t.o.v. normale snaren met nikkelcoating. Nikkel is al een van de minst corroderende metalen.

Tabula Rasa
28 juni 2014, 20:44
Nikkelallergie?

pueblo
29 juni 2014, 10:34
in RVS zit er ook heel vaak (of altijd?) nikkel, dus geen idee of dat zo een meerwaarde is

edit: als je natuurlijk op een bepaalde plaats door de coating zit, krijg je daar - zou ik denken - een galvanische reactie (afhankelijk van hoeveel je handen zweten natuurlijk), en dan kan je snaar naar alle hartenlust beginnen corroderen