PDA

View Full Version : Jack output



Rikkert
21 juni 2014, 11:26
Ik word er niet wijzer op met zoeken op het internet dus leg ik de vraag maar hier neer.

Moet ik nu een stereo of een mono jack output kopen en wat is nou het daadwerkelijke verschil? Want uiteindelijk is het toch allemaal mono omdat je maar 1 kabel gebruikt?

Althans vanuit het opnemen van muziek thuis weet ik dat je normaal gesproken alleen stereo geluid krijgt als je via 2 aparte lijnen opneemt, tenzij je uiteindelijk het mono signaal in een stereo track stopt waarbij je er een stereo effect overheen kan zetten.

Rik

aaronstonebeat
21 juni 2014, 11:54
Mono, tenzij je een voorversterker in de gitaar bouwt; met een stereo-uitgang kun je dan ervoor zorgen dat de batterij wordt afgekoppeld als je de kabel uit de gitaar haalt.

Rikkert
21 juni 2014, 12:13
Mono, tenzij je een voorversterker in de gitaar bouwt; met een stereo-uitgang kun je dan ervoor zorgen dat de batterij wordt afgekoppeld als je de kabel uit de gitaar haalt.

Bedankt! Weet ik dat ook weer!

stijnkenens
22 juni 2014, 10:31
ALs het een rickenbacker is, dan heb je een speciale jack nodig, maar stereo bestaat ook (Gibson heeft vroeger stereo gitaren uitgebracht)

Het blijft 1 kabel, maar als je goed naar de stereo jack kijkt, dan zie je dat het ground gedeelte is opgesplitst.
Het is dus een kabel met 3 draden in: 1 voor links, 1 voor rechts en ground.


s.

aaronstonebeat
22 juni 2014, 23:28
Stijn vult mij volledig correct aan. Maar het is niet heel gebruikelijk, je hebt er twee gitaarversterkers voor nodig; het grote merendeel van de gitaren is mono.