PDA

View Full Version : PC Interface voor gitaar



Plantje
21 juni 2014, 07:46
Ik weet niet zeker of ik dit in de goede rubriek gepost heb, maar anders moet het maar even verplaatst worden.

Een tijd geleden heb ik mijn backup set verkocht. Ik had bij mijn preamp nog een tweede eindversterker en cabinet om thuis te oefenen, maar deze set werd enkel door de andere gitarist gebruikt. Dus thuis oefenen zat er niet echt in :)

Nu heb ik geen zin om de hele meuk iedere week helemaal twee trappen op naar de zolder te sjouwen. Bovendien wil ik liever iets anders dan een volledige versterker. Vaak zet je zoiets toch steeds weer een beetje harder en voordat je het weet kan de halve buurt meegenieten. Dus ik heb eens zitten denken aan een gitaar interface of een pedal board (zoals de Boss GT-5 die ik ooit had). Wie kan hier wat advies in geven?
Zo'n gitaar interface lijkt me op het moment ideaal. Het kost maar € 19,95 en voor zover ik begrijp kan ik gemakkelijk de gitaar en een koptelefoon inpluggen en door hem aan de andere kant aan de pc in te pluggen meespelen met muziek die ik op de pc heb.
Aan de andere kant is iets als een GT-5 ook wel handig, omdat je dan direct de bediening met je voeten kunt doen.

Nadeel van zo'n interface vind ik de kosten van de software. Ik zag dat er een test versie van Guitar Rig meegeleverd wordt, maar crisis, wat is dat duur! Is dat echt zo'n goede software?!? Ik hoef er natuurlijk niet mee op te treden. En wie weet er wat van de alternatieven?

Misschien zijn er nog wel alternatieven die ik helemaal over het hoofd heb gezien.

harrie-beton
21 juni 2014, 15:20
Je mag mijn irig plug gratis halen, ik gebruik het nooit.
Ik heb ook nog een Vox Amplug, ook gratis af te halen.

Als je het op een pc wilt aansluiten zou ik de line6 adviseren, klinkt goed voor thuis en heeft veel mogelijkheden zonder extra kosten.

http://www.thomann.de/nl/line6_pod_studio_gx.htm

99 euro

grayfink
21 juni 2014, 15:41
Yup, werkt prima. Fender Mustang II oefenversterkertje kost (zeker tweedehands) ook niet veel, ook simpel op de PC aan te sluiten. Werkt ook prima.

Plantje
22 juni 2014, 08:41
Dank voor de reacties en ook bedankt voor het aanbod Harrie! Helaas heb ik geen iOS apparatuur in huis. Dat is een bewuste keuze waar ik soms best een beetje spijt van heb! (Maar dat is een andere discussie!)

Ik zat zelf aan zoiets te denken:
http://nl.musicianuniversity.com/Recording/Behringer-GUITAR_LINK_UCG102.html
Of aan deze:
http://www.yourelectroshop.nl/usb-gitaar-interface

Hoewel ik het idee heb dat beiden hetzelfde zijn alleen dat bij de Behringer variant meer software bijgeleverd wordt.

Ik weet het: het is echt cheap, maar ik denk hier genoeg aan te hebben.

Een beetje een oefenversterkertje is tweedehands ook zo op de kop te tikken, maar het voordeel dat ik hier denk te zien is dat je de muziek van je computer en je eigen gitaar geluid samen over de koptelefoon krijgt. Dat klopt toch of niet? Als ik met een versterker thuis oefen merk ik dat het vaak wat lastig is om het volume tussen gitaar en de muziek af te stemmen.

Hypercub
23 juni 2014, 08:15
Als je nog software zoekt om op te nemen, ik heb voor de prijs van een postzegel nog een guitartracks pro.
Weet niet of deze vorm van "adverteren" gedoogd wordt, maar het is dus gratis. Zie de software map op gitaarmarkt.

harrie-beton
23 juni 2014, 11:33
Er bestaat ook nog een analoge manier. Koop kan een eenvoudig mengpaneel van 10 euro en sluit op kanaal 1 de output van je effectendoos en kanaal 2 de muziek van je CD / MP3 speler of pc.

Mocht de sound je niet bevallen kan je nog een speaker simulator ertussen zetten (na je effecten en voordat het de mengtafel in gaat). Zo heb ik jaren geoefend in flatjes en rijtjeshuizen.

Plantje
23 juni 2014, 11:50
Dat kan inderdaad ook. Zeker een klein mengpaneeltje met faders maakt het mixen wel een stuk gemakkelijker. Ik ga eens even zien. Mogelijkheden genoeg en ervaringen zijn goed hoor ik! Thanks!

Plantje
2 augustus 2014, 17:43
Ik heb uiteindelijk die gitaarinterface gekozen waar ik ook al een link van had gegeven. Niet alleen lijkt deze ontzettend veel op de Behringer, je krijgt er ook Behringer drivers bij!

Nu heb ik gisteren die drivers geïnstalleerd en toen kon ik alles op zich instellen zoals ik het in hoorde te stellen. Maar helaas had ik alle gitaarkabels in het repetitiehok laten liggen, dus ik heb de guitarrig software niet kunnen testen.
Helaas stonden vandaag die drivers niet goed (ik kon het in ieder geval niet instellen zoals het hoort te staan) en de drivers opnieuw installeren lukt niet! Het zijn van die AISO drivers; hij geeft telkens een time out. Iemand daar ideeën bij?

In Guitar Rig moet ik schijnbaar ook die AISO drivers installeren en configureren. Als ik andere instellingen gebruik hoor ik een verschrikkelijke piep en kraak, maar de input is wel goed, want het stemapparaat geeft netjes de aangeslagen snaar aan.

miyaru
2 augustus 2014, 17:54
Asio drivers kunnen koppig zijn, hebben vaak verwevingen in het register die het lastig maken ze opnieuw te installeren. Wat soms wil schelen is via de menubalk het usb device uit te schakelen en los laten koppelen. Dan opnieuw in de usb poort steken of beter nog een andere poort en het nog eens proberen.

Succes!

Robin.

Plantje
2 augustus 2014, 23:26
Die Asio drivers zijn inderdaad behoorlijk koppig! Ik heb al zo'n beetje iedere USB poort geprobeerd :(

Daarnaast heb ik het volgende geprobeerd: apparaat met USB verbinden, dan de USB PNP Audio input en output devices weggooien in "Apparaatbeheer" --> "Audio- invoer en -uitvoer". En USB PNP apparaat weggooien uit "Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Apparaten en printers". Dan apparaat los koppelen en de installatie starten en het apparaat pas weer verbinden als daar om gevraagd wordt. Maar ik heb het idee, dat Windows dan te snel al weer de standaard drivers installeert.

Verder las ik in de beschrijving dat er per USB poort drivers geïnstalleerd worden. Dus apparaat aan andere poort hangen = drivers opnieuw installeren. Maar hoe krijg ik zo'n USB poort weer maagdelijk? Hoe krijg ik die weer terug in de oorspronkelijke toestand?

miyaru
3 augustus 2014, 05:36
tja, je bijna al het mogelijke gedaan,,,,,,, Je zou naar registerverwijzingen kunnen kijken, maar dat is best wel riskant. welke windows versie gebruik je? was die geschikt voor de drivers, of eigenlijk omgekeerd? had je een systeemherstelpunt gemaakt voor de installatie? zo ja ga terug naar dat punt.

ik wilde dat ik je meer kon helpen......

Erik70
3 augustus 2014, 06:11
Ik heb uiteindelijk die gitaarinterface gekozen waar ik ook al een link van had gegeven. Niet alleen lijkt deze ontzettend veel op de Behringer, je krijgt er ook Behringer drivers bij!

Nu heb ik gisteren die drivers geïnstalleerd en toen kon ik alles op zich instellen zoals ik het in hoorde te stellen. Maar helaas had ik alle gitaarkabels in het repetitiehok laten liggen, dus ik heb de guitarrig software niet kunnen testen.
Helaas stonden vandaag die drivers niet goed (ik kon het in ieder geval niet instellen zoals het hoort te staan) en de drivers opnieuw installeren lukt niet! Het zijn van die AISO drivers; hij geeft telkens een time out. Iemand daar ideeën bij?

In Guitar Rig moet ik schijnbaar ook die AISO drivers installeren en configureren. Als ik andere instellingen gebruik hoor ik een verschrikkelijke piep en kraak, maar de input is wel goed, want het stemapparaat geeft netjes de aangeslagen snaar aan.

Ingesteld zoals het hoorde: Hoe hoort het dan volgens jou en welke instellingen bedoel je dan? In WAT stel je het dan in? In windows?, Guitarrig? iets van die (vreemde) interface??
Wat is er tussen toen gisteren en vandaag gebeurd dat het ineens anders is?
M.A.W. je geeft wat beperkte informatie om een goede oplossing terug te krijgen.

Plantje
3 augustus 2014, 08:39
tja, je bijna al het mogelijke gedaan,,,,,,, Je zou naar registerverwijzingen kunnen kijken, maar dat is best wel riskant. welke windows versie gebruik je? was die geschikt voor de drivers, of eigenlijk omgekeerd? had je een systeemherstelpunt gemaakt voor de installatie? zo ja ga terug naar dat punt.

ik wilde dat ik je meer kon helpen......
Ik gebruik Windows 8.1 met update. De versie van de software zou wel geschikt moeten zijn.
In de registry grutten vind ik op zich niet zo heel spannend. Heb op wel meer plaatsen gelezen, dat je registry schoon zou moeten maken om de boel helemaal weg te krijgen. Ik heb ccleaner geïnstalleerd, maar dat vond niets wat ik vond lijken op Asio. Als ik weet waar ik moet zoeken in de registry gooi ik wel het één en ander weg.
Herstelpunten maak ik eigenlijk nooit. Ik zou even kunnen kijken of er toevallig nog één aangemaakt is.


Ingesteld zoals het hoorde: Hoe hoort het dan volgens jou en welke instellingen bedoel je dan? In WAT stel je het dan in? In windows?, Guitarrig? iets van die (vreemde) interface??
Wat is er tussen toen gisteren en vandaag gebeurd dat het ineens anders is?
M.A.W. je geeft wat beperkte informatie om een goede oplossing terug te krijgen.
Hoe het hoort volgens "mij" is natuurlijk gewoon zoals het in de beschrijving staat. Volgens die beschrijving is het een keer wél goed gegaan, maar als ik nu precies hetzelfde doe gaat het niet goed en krijg ik een time out wanneer ik het apparaat moet inpluggen.
Bij een installatie die wel goed ging kreeg ik de melding dat de drivers geïnstalleerd waren en moest ik een reboot geven.
Daarna kreeg ik bij het opstarten van Guitarrig een dialoogscherm wat je ook krijgt als je in Guitarrig naar "File" --> "Audio settings" gaat. Daar kun je dan als audio device "ASIO", "Direct Sound" of "Multimedia" kiezen. Volgens de beschrijving die ik bij de interface kreeg moet ik daar "ASIO" kiezen en dan als frequentie "48000". Ik kan nu wel nog "ASIO" kiezen maar niet meer die frequentie. Netto resultaat is dat het niet werkt.
Wat er tussen gisteren en vandaag gebeurd is dat het anders is is volgens mij dat de driver geïnstalleerd is geweest voor een bepaalde USB poort en dat om de één of andere reden de default Windows drivers daar nu voor gebruikt worden. Dat zal ook de reden zijn dat je de interface pas mag inpluggen wanneer de drivers daar om vragen. Ik heb wel vaker gezien dat je voor een apparaat ook Windows drivers kunt laten installeren, maar dat je die beslist niet mag gebruiken omdat je dan de werkelijke drivers niet meer geïnstalleerd krijgt. Dit lijkt daar ook heel veel op.
De installatie van de software lijkt niet te zien dat de interface ingeplugd wordt op het moment dat daar om gevraagd wordt en ik deze inplug. De computer ziet het wel, want hij herkent een nieuw USB apparaat. (Tenminste, als ik in apparaat beheer die USB PNP audio interfaces verwijder voordat ik met de installatie begin.)

Jeee, wat moet ik nog meer aan informatie geven?

Het gaat er mij vooral om, dat dit een behoorlijk specifieke foutmelding is. En misschien zijn er hier wel mensen die ervaring hebben met deze fout of met dit gedrag van zo'n Asio driver en me even in enkele stappen op weg kunnen helpen.

harrie-beton
3 augustus 2014, 21:08
Probeer eerst eens op een andere computer met Windows 7. Windows 8 wordt niet ondersteund toch?

Plantje
3 augustus 2014, 22:57
De enige computer hier in huis die nog op Windows 7 draait is de laptop van mijn werk. Volgens de website van Berhinger (daar komen de drivers vandaan) is deze versie ook voor Windows 8. Ik weet niet waar je gezien hebt dat Windows 8 niet ondersteund zou worden; kun je dat toelichten?

Ik heb nog steeds het vermoeden dat de drivers (eenmaal fout dan wel goed geïnstalleerd) niet meer goed gedeinstalleerd worden. Ik hoop dat iemand specifiek daarmee ervaring heeft. Dit moet zonder volledige herinstallatie van mijn systeem op te lossen zijn toch?

Plantje
4 augustus 2014, 10:34
Installatie uitgevoerd op de Windows 7 machine van het werk, maar helaas...hetzelfde probleem!

Wanneer ik in GuitarRig "Multimedia" als interface kies en latency 92ms krijg ik wel geluid. Maar het geluid is van slechte kwaliteit en de tijd tussen aanslaan en geluid is dramatisch! (Latency lager zetten resulteert simpelweg in geen geluid meer) Als het goed is is daarvoor ook juist die ASIO driver.

Plantje
15 augustus 2014, 12:20
Nog even ter informatie: ik heb een nieuwe interface toegestuurd gekregen door de leverancier en alles werkt inmiddels als een zonnetje!

Een gitaarinterface op de pc klinkt natuurlijk verre van perfect (hoewel ik nog heel wat in te stellen heb), maar dit is ideaal om thuis wat te oefenen!