PDA

View Full Version : Versterker heeft laag volume voor 40W versterker



rickomatic
20 juni 2014, 20:22
Hey gitaarnet,

ik heb een hughes & kettner statesman quad el84.
pracht versterker met mooi geluid maar, het volume is erg laag vergeleken met de 40W peavey van de andere gitarist uit me band.
als hij zijn versterker op 25% zet dan is hij even hard als mijn versterker op vol volume en mijn versterker is ook 40W.
weet iemand een rede waardoor dit kan komen.
ik heb de buizen pas vervangen en op de juiste manier, dus dat kan het niet zijn.

met vragende groet,

Rickert

lauke_101
20 juni 2014, 21:06
Het kan enorm uitmaken wat voor speaker er aan hangt, die verschillen namelijk soms aanzienlijk in gevoeligheid! Dat wil zeggen dat een speaker meer dB geeft per watt vermogen die er in gaat. Lijkt me dat je het daar in moet zoeken, als je buizen en amp gewoon in orde zijn.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

cluseau
20 juni 2014, 21:18
Gewoon ff de gevoeligheid en uitgangsvermogen meten dan weet je of je amp in orde is.

rickomatic
20 juni 2014, 21:33
thanks voor snelle feedback.
ik probeer al op te zoeken wat het rendement van de speaker is maar kan het niet vinden.
weet wel welke er in zit het is namelijk een 1x 12" Eminence Rockdriver Cream, 60 watts, 8 ohm speaker in.
weten jullie toevallig wat het rendement is?

Plant
20 juni 2014, 21:50
Kijken naar volumestanden is erg verwarrend en zegt niets.

De versterkingsfaktor van de eindtrap (ik heb het dus niet over gain van de voortrap, al dan niet in oversturing) kan verschillen en zal uitmaken wat de overall gevoeligheid is en op welke potmeterstand het maximale vermogen wordt bereikt. Dat kan in de praktijk al ver voor stand 10 zijn.

Ook in versterkers worden vaak ten onrechte voor volumeregelaars lineaire potmeters toegepast. Dat betekent in de lage standen hoorbaar heel veel volumeregeling en vanaf stand 4 relatief heel weinig meer.

rickomatic
20 juni 2014, 22:10
hij word volgensmij wel aardig lineair harder, alleen begint het geluid wel pas te komen na 10% ongeveer schat ik.

cluseau
20 juni 2014, 22:21
Ik blijf bij het oude recept. 100mV signaal toevoeren en kijken wanneer oversturing wordt berijkt. Bij dat niveau vermogen meten en tevens kijken hoeveel reserve gain je nog hebt. Is toch een eitje hoor.

Plant
20 juni 2014, 22:36
Ik blijf bij het oude recept. 100mV signaal toevoeren en kijken wanneer oversturing wordt berijkt. Bij dat niveau vermogen meten en tevens kijken hoeveel reserve gain je nog hebt. Is toch een eitje hoor.

Maak daar maar gauw 'bereikt' van, anders sta je zo in het taalpuristen topic (off-topic gedeelte) :sssh:

telerocker
21 juni 2014, 02:53
Ik heb de Quad gehad (heb nu de EL34-top en 2x12 kast) en vond 'm oorverdovend hard.

cluseau
21 juni 2014, 09:16
Maak daar maar gauw 'bereikt' van, anders sta je zo in het taalpuristen topic (off-topic gedeelte) :sssh:

Heb je geleik in, soms let ik niet goed op. Gelukkig doe ik dat wel met de ampjes ;)

cluseau
21 juni 2014, 10:01
@Rickert, inmiddels is je gelijknamige newtone topic ook weer opgewarmd dus link daar even naartoe zodat we niet alles dubbel hoeven doen.