PDA

View Full Version : Stroom (3v, 20mA) op signaal



RS-Rik
20 juni 2014, 16:50
Voor mijn Minion gitaarproject wil ik wat geks doen. Namelijk een ledje inbouwen (bij de ingang) die aan gaat als de jack wordt aangesloten.


Echter, ik weet niet precies wat hiervoor de beste methode is. Het makkelijkste lijkt mij door een stereo ingang te kopen en de stroom naar het ledje te onderbreken over de twee signaaluitsteeksels (hoe heten die dingen?). Als je er dan een normale plug in steekt sluit deze het circuit en voila, het ledje brand.

Dit betekend natuurlijk wel dat er extra spanning (en stroom) over het signaal gaat lopen. Kán dat? Is dat voor buizen- en modelling (het móet voor een Line - 6 Pod II XT mogelijk zijn) gevaarlijk?

Voor deze gimmick had ik een 3 volts ledje van 20mA in gedachte.


Wie legt mij dit uit? Dank!

Tabula Rasa
20 juni 2014, 18:11
Massakant kan je zo toch wel schakelen? Lijkt mij geen probleem

Plant
20 juni 2014, 18:12
Je moet gewoon zo'n jack aansluiting gebruiken die ze in elektro-akoestische gitaren toepassen om de onboard preamp mee aan/uit te schakelen. Zelfde principe.

Plant
20 juni 2014, 18:17
Massakant kan je zo toch wel schakelen? Lijkt mij geen probleem

Ja kan. Bedenk wel dat je op het moment van half insteken of uittrekken zo'n beetje de hele batterijspanning richting je amp stuurt.

edit: kijk dan krijg je dit (rechter plaatje):

http://alembic.com/club/messages/393/113686.jpg

Volumeknop dicht dan maar, anders knalt het behoorlijk.

Switchjack gebruiken dus.

Gearjunkie
20 juni 2014, 18:52
Net als met pedaaltjes dus aansluiten vóór de versterker aan gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

RS-Rik
20 juni 2014, 20:58
Hee een switchjack, daar wist ik het bestaan nog niet van.


Dit als ik de switchjack aansluit op de + van de batterij (en er dan ergens tussen de ground en de + het ledje plaats) kan het gewoon zónder 3 volt op het signaal te zetten?

Hoe gaat een normale amp om met het spanningsverschil tussen het signaal en de ground?


Disclaimer: Ik heb érg weinig verstand van electronica. Beetje solderen (ledjes aansluiten, pedaaltje nabouwen vanaf schema) lukt wel. Maar verder heb ik er absoluut geen verstand van. Maar toch vind ik het erg leuk om mijn gitaarbouwwerkzaamheden uit te breiden met meer kennis en toepassing van leuke electronica.

Plant
20 juni 2014, 22:13
Het idee van de switchjack is dat de batterijspanning (via het circuit) door het schakelkontakt niet rechtstreeks in kontakt kan komen met de signaalpin. Dat gebeurt met een standaard stereo jack (rechter plaatje) wel:

Zodra de stekker halverwege is, zit de tip van de stekker via de ring van de jack aan de - van het circuit. De + van het circuit zit dan aan de batterij, de - van de batterij aan de sleeve, waar dan op dat moment ook de sleeve van de jack aan zit. Een gesloten kring. Aangezien een versterker een hoge ingangsimpedantie heeft, valt daar dan ook bijna de volledige batterijspanning over. Knal!

Dat je met een switchjack twee circuits hebt die alleen de ground delen geeft niks. Daar komt geen herrie van.

RS-Rik
21 juni 2014, 00:14
Het is duidelijk!


Merci! :)


En lekker snel ook