PDA

View Full Version : Blackstar ht 5 -buizen aan vervanging toe ? -tips



denis.hermans
20 juni 2014, 16:29
Mijn blackstar ht 5 (van de eerste generatie) lijkt de laatste tijd iets "doffer" te klinken dan voorheen .

Zou het kunnen dat de lamp(en) moeten vervangen worden ? (Ik heb hier totaal geen ervaring mee, vandaar deze "noob" vraag. )

Welk "merk"/type raden jullie aan. Ik speel blues, rock, pop. Zeker geen metal.
Hoewel ik altijd best tevreden ben geweest, zou de versterker zou misschien een iets meer "sprankelend" clean mogen hebben. Dus als ik dit een beetje kan sturen met een nieuw buisje is dit mooi meegenomen.
(Misschien nog nuttig : ik speel altijd op vrij laag volume aangezien ik op een appartement woon. )

Graag jullie reacties.


Mvg,

Denis

Jannnus
20 juni 2014, 19:07
voor de voor versterking

op het internet is iedereen het er over eens
Tung sol !!!

heb laatst een v1 tung in m'n amp gezet..................poep poe ... wat een verschil (hij doet het weer)

btw kon niet het verschil zien tussen de gewone tung en de v1 versie en heb geen zin om het te proberen :)

RS-Rik
21 juni 2014, 11:58
een AX erin zetten of een 5751 als je er minder versterkende buis dan een 5751 in zet wordt ie erg tam.

Nu heb ik er een 5751 (GE JAN) en hij heeft een stuk meer "muzikaliteit" dan met de originele buis. Ik weet niet heulemaal hoe ik het moet omschrijven maar het is helderder, sprankelender en de breakup minder fuzzy.

denis.hermans
21 juni 2014, 19:54
@ Rs-Rik : ik begrijp wat je wil zeggen.! Ik zal eens googlen omtrent deze voorstellen.

Thiez
21 juni 2014, 20:35
Ik heb inderdaad ook weleens een testje gedaan met wat preamp buisjes in de HT5 en daar kwam ook tung sol als fijnste uit de bus.
Gevolgd door een philips miniwatt, EH en als laatste JJ. Normaal houd ik wel van JJ, maar in een HT5 wordt dit veel te dof en donker.

denis.hermans
24 juni 2014, 09:05
Tung sol is dus blijkbaar wel populair voor deze versterker. Alvast bedankt voor deze suggesties.
@tHIEZ : Je spreekt enkel over de preamp buis, maar ik neem aan dat ik best de eindbuis ook ineens kan vervangen. Kan ik hiervoor dan ook best een Tung Sol nemen ?
( heb totaal geen ervaring hierme vandaar mijn vraag).

Mvg,


Denis