PDA

View Full Version : Blues Junior upgraden - cab importeren?



FruscianteFan
20 juni 2014, 12:14
Mijn ampeg is kapot (kan vast gerepareerd worden) maar sinds we met de band een stuk zachter zijn gaan spelen, voldoet de Blues Junior eigenlijk prima.

Mijn plan is daarom om het beste uit deze versterker te halen. Gister een bestelling geplaatst bij Bill M, en ben aan het kijken naar een nieuw cabinet. Nu lees ik echter op de betreffende site (carl's custom guitars) het volgende:

"Articles sent for commercial purposes will not be admitted unless the addressee has obtained an import permit issued by the Centrale Dienst voor Inen Uitvoer, van Stolkweg 14, Gravenhage, and where necessary, a currency permit issued by the Nederlandsche Bank at Amsterdam. Authorization from the Nederlandsche Bank is required to be obtained by the addressee for the importation of current instruments of payment; securities; acknowledgments of debt; and shares of stock. Cigarettes are prohibited. In addition, gift shipments of the following tobacco product from one individual to another are limited to the following maximum quantities and a value of no more than 45 Euros: 1) 10 cigars; 2) 25 cigarillos (maximum weight, 3 grams each); or 3) 50 grams of pipe tobacco. Meat or meat products (including poultry and wild game) and milk or milk products cannot exceed 1 kilogram (approximately 2.2 lbs.), and any such products must be accompanied by a veterinary certificate issued by the responsible official authority from the country of origin."

Ik heb geen ervaring met grote dingen invoeren vanuit de USA - tot nu toe slechts een paar pickups en wat setjes snaren.

wat moet ik hiermee?

Pepe
20 juni 2014, 13:10
Haha...

Daar moet je niks mee. D'r gaat gewoon een cabinet van A naar B.

HaroldA
20 juni 2014, 13:13
Belasting betalen, dat moet je ;)

FruscianteFan
20 juni 2014, 13:29
Belasting betalen, dat moet je ;)
had Carl inderdaad een mailtje gestuurd of de factuur op naam van de VOF mag ;)

Maar als ik hier verder niets mee hoef (behalve belasting betalen die vervolgens naar de bandpot gaat), dan is dat mooi.

HaroldA
20 juni 2014, 13:30
Ik weet niet hoe het met importeren op naam van een bedrijf zit, kan goed zijn dat daar andere regels voor zijn.

FruscianteFan
20 juni 2014, 13:33
Moet ik even uitzoeken dan. Kan natuurlijk altijd als particulier invoeren en die 30-40 euro aan btw laten zitten.

muziekschuur
20 juni 2014, 13:48
Persoonlijk zou ik een extra cabinet aanschaffen en dat eronder zetten. Dan twee speakers erin zetten om te matchen met de output trafo. Dus 2x16= 8 ohm..... Ofzo...

Tenzij je er een 1x15 van maakt.... Da's natuurlijk weer wel heel lekker... Maar voor het geld dat je nu kwijt bent aan een cabinet heb je dan een tweedehands Fender Exelsior...

Little Jay
20 juni 2014, 15:58
Waarom eigenlijk een nieuwe cabinet? Of bedoel je een exta cabinet? Indien je een identiek cabinet van ander materiaal wilt (solid pine bijvoorbeeld) voor klankverbetering zou ik niet al te grote winst verwachten - alhoewel ik laatst wel een solid pine cab heb gebouwd en meen/denk dat dit veel omni-directioneler (ruimtelijker) klinkt dan een vergelijkbaar cabinet van spaanplaat/MDF en wel degelijk het totaal enigszins kleurt - het maakt alles wat donkerder en midderiger. Moet je maar net willen (mij bevalt het wel!).

Award Session biedt binnenkort een Birch-ply DIY-cab aan dat een exacte kopie van een BJ-cabinet is: http://www.award-session.com/
Da's in Engeland en is een stuk goedkoper en je vermijdt EU import-belasting.

FruscianteFan
20 juni 2014, 16:36
Ik weet het nog niet zeker allemaal, maar...

Het schijnt wel iets beter geluid te geven. Een groter cabinet zou ook schelen, maar eigenlijk vind ik het kleine formaat wel érg fijn. Daarnaast is dennen blijkbaar een stuk lichter. Heb laatst ook een gig gedaan op een bassman door oversized 2x12 (volgens mij), dat klonk verschrikkelijk boomy en groot.

Ik ben verder behoorlijk tevreden hoor. Anders zou ik de BJ niet als uitgangspunt nemen. Maar ik wil eruit halen wat erin zit. Vind 1x12 wel een fijne configuratie omdat ik die ene speaker dan op m'n oren kan richten. Het mag iets minder dozig en compact klinken, maar het moet ook weer niet te breed. Dus voor mij geen 1x15 of 2x12 of extra cab, nergens voor nodig ;)

AoDf
20 juni 2014, 16:53
Een beamblocker werkt ook erg goed in de Blues Junior (om boxy sound te verhelpen) weet ik uit ervaring. De BillM mods zijn ook erg ok. Dat zijn alvast 2 zaken die de versterker voor niet al te veel geld een stuk verbeteren.

Ik had de eerste versie van de Blues Junior en had de stock speaker vervangen voor een Celestion G12H30. Het was met al die mods zeker een leuk versterkertje. Ik had ook nog ergens een condensator weggehaald voor een frisser hoog in het geluid. Maar die condensator was er dacht ik in de latere versies standaard al uitgelaten.

Edit: ik had ook de standaard reverb tank vervangen voor een beter exemplaar. Kostte ook niet al te veel als ik me goed herinner. Het was een leuk versterkertje om mee bezig te zijn.

FruscianteFan
20 juni 2014, 17:04
De reverb heb ik eruit gehaald, onding. Heb een T-Rex Room Mate II nu dus dat zit wel goed.

Beam Blocker heb ik weleens overwogen, maar heeft dat geen negatieve gevolgen als je de speaker juist als monitor gebruikt en, belangrijker, voor de mic die voor de speaker hangt?

Ik heb er momenteel een Jensen C12K in, waar ik niet zo tevreden mee ben. Wordt waarschijnlijk toch een Vintage 30 - die zit in de Fender Super Sonic waar ik vaak op speel als ik bij Schreeven kom, erg lekker.

Pepe
20 juni 2014, 17:09
Ik weet het nog niet zeker allemaal, maar...

Het schijnt wel iets beter geluid te geven. Een groter cabinet zou ook schelen, maar eigenlijk vind ik het kleine formaat wel érg fijn. Daarnaast is dennen blijkbaar een stuk lichter. Heb laatst ook een gig gedaan op een bassman door oversized 2x12 (volgens mij), dat klonk verschrikkelijk boomy en groot.

Ik ben verder behoorlijk tevreden hoor. Anders zou ik de BJ niet als uitgangspunt nemen. Maar ik wil eruit halen wat erin zit. Vind 1x12 wel een fijne configuratie omdat ik die ene speaker dan op m'n oren kan richten. Het mag iets minder dozig en compact klinken, maar het moet ook weer niet te breed. Dus voor mij geen 1x15 of 2x12 of extra cab, nergens voor nodig ;)

Ja,volwassener geluid versus portabiliteit is een belangrijke afweging. Ik vind de Blues Junior cabinet het minium kwa afmetingen. Voor licht gewicht is naast pine ook Italiaans poplar tegenwoordig een veelgebruikte houtsoort, Suhr o.a.
Je kan nog een flink stuk op dat gewicht besparen met een Neo, Jensen Tornado lijkt me goed passen bij een BJ.

Little Jay
20 juni 2014, 17:16
Pine is inderdaad véél lichter en ik heb een Jensen Neo 12-100 in m'n Bluesbaby 22 cabinet (dat overigens dezelfde afmetingen heeft als een BJ). Alles bij elkaar weegt rond de 8 kg, ongeveer de helft van een BJ! Maar nu ik er over nadenk heeft mijn baffle een soort beamblocker, een strookje hout dwars over de speaker (er is geen gat gezaagd maar 2 halve rondjes zeg maar, oude ampegs hebben dat ook) en dat zou ook wel eens een grote rol kunnen spelen bij de spreiding van het geluid.

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/2f38e15123fccb6cfb286497fcf58233.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/2f38e15123fccb6cfb286497fcf58233.jpg.html)

FruscianteFan
20 juni 2014, 17:38
Ja,volwassener geluid versus portabiliteit is een belangrijke afweging. Ik vind de Blues Junior cabinet het minium kwa afmetingen. Voor licht gewicht is naast pine ook Italiaans poplar tegenwoordig een veelgebruikte houtsoort, Suhr o.a.
Je kan nog een flink stuk op dat gewicht besparen met een Neo, Jensen Tornado lijkt me goed passen bij een BJ.
Ik vind het op zich niet erg om een grotere, zwaardere versterker mee te zeulen. Onze bassist heeft een 4x10 cab, onze toetsenist een stage piano, etc. Maar ik merk dus wel dat de Blues Junior voorlopig eigenlijk wel volstaat, en dan is het wel erg mooi meegenomen dat hij niet te groot en zwaar is :)

Dimitri92
22 juni 2014, 21:23
Grappig, ik ben met precies hetzelfde bezig !

Ook de BillM mods besteld en heb ook het maken van een nieuw kastje op de planning staan. Ik ga waarschijnlijk voor een grenen 212 met een paar eminence Legends erin.
Ik volg deze

telerocker
23 juni 2014, 02:40
Ik heb een BJ en sluit hem soms aan op een 2x12 cab. Dat klinkt ie toch wel een stuk volwassener. Ook op laag volume heb je meer bas. Combootje heeft zelf weinig laag.

FruscianteFan
23 juni 2014, 11:46
afgelopen repetitie: het duurde even voor we zacht genoeg stonden (zang was daarin dus leidend), maar uiteindelijk was-ie gewoon best clean.

Ik zit wel te denken (maar kan altijd nog) om alsnog de presence en clean boost mods erbij te doen. Want het kán dus wel, maar zodra het iets harder moet zit hij in de oversturing en die is gewoon niet lekker - geen goeie bas, dunnig geluid.

FruscianteFan
23 juni 2014, 11:53
Nu ik eraan denk: soldeerbout...

Ik heb nu eentje van 15 watt ofzo met een punt die ik laatst wel bijgeschaafd heb, maar ik kan me voorstellen dat het aan te raden is een betere te nemen?

hessepes
29 juni 2014, 21:37
Heb tijdje geleden op MP een Blues Junior chocolate Tweed (jensen p12q) gekocht. Die heb ik gemod: allereerst met de supreme kit van Fromel Electronics(o.a coolere bias, betere input jack, andere capacitors). En bij BillM heb ik de standbye switch, een beter transformator en een presence switch gekocht. Met name de transformator en de presence control zorgen voor een beter (en ook harder) geluid met ruim voldoende bas. Door de presence knop kun je de amp mellower of juist 'bijtiger' laten zijn. Ik geloof dat de junior standaard op 1 uur qua presenece zou zijn ingesteld, dat is best schel.Zelf heb ik 'm nu ongeveer op 11 uur staan.
Ik vind het een erg fijne versterker, hij klinkt van zichzelf lekker, maar met pedalen klinkt ie ook super.
Het is de reden dat mijn Vox night train nu niet meer wordt gebruikt...

Oh ja: en bij Tube Amp doctor heb ik een nieuw setje buizen (door de orginele hoge bias zaten er schroeiflekken op) en een betere reverb tank besteld. Dus dat wordt dan ook nog aangepakt.

FruscianteFan
30 juni 2014, 10:47
Nice :)

Afgelopen zaterdag opgetreden in Duisburg, mooi groot podium met als backline (naast een zéér sappige Ampeg 8x10 cab) JCM900 4x12 cabs. Ik had zeer eenvoudig m'n Blues Junior erop aan kunnen sluiten, de aanwezige crew zei dat het niet uitmaakte, maar ik heb lekker de interne speaker gebruikt en dat was eigenlijk gewoon goed.

De presence-knop heb ik bewust (nog) niet besteld. Als de standaard presence op 11 uur staat lijkt me dat prima. Was wel benieuwd naar die clean-boost maar dat is gelijk weer veel geld voor iets waarvan ik denk dat ik het toch niet zo hard nodig heb. Standby-switch is grappig, maar als Bill M zelf aangeeft dat het eigenlijk niet nodig is, laat ik dat lekker zitten.

Ik heb dus het standaard-pakket besteld, plus de transformator en een nieuwe input jack. Waarschijnlijk zal ik eerst de transformator installeren en de nieuwe jack, daarna zie ik wel wat ik met de rest doe.

edit: ik weet niet zeker wie eerder was, maar die Fromel Electronics lijkt me een rip-off van Bill M?

hessepes
2 juli 2014, 16:59
Ja, ik denk dat Fromel Electronics inderdaad goed naar BillM heeft gekeken. Ik zat dingen uit te zoeken en vond toen dat iemand op ebay zijn fromels kit goedkoop wilde verkopen en zodoende kwam ik eraan.

Ik vind die presence knop wel een aanrader hoor. Origineel is de stand vergelijkbaar met 13.00 uur en ik heb 'm nu op 11 uur staan.

Alle mods aan mijn Blues Junior staan gedetailleerd (veel foto's!) hier beschreven (http://liquitone.blogspot.nl/2014/06/oh-spider-where-art-thou-fender-blues.html).
Jawel, mijn Chocolate Tweed Blues Junior speelt hier de hoofdrol:punk:

Misschien heb je daar wat aan als je straks aan de gang gaat.

Heb er net ook andere buizen en reverb tank (beide van Tube Amp Docter) ingezet. Wat weer een enorm verschil zeg. De reverb kun je nu naar 12 draaien en het klinkt nog steeds lekker, terwijl ik de orginele reverb niet hoger dan 3 kon zetten.
Hier even de 2 reverbs naast elkaar, die van TAD is ook veel robuuster.
http://i62.tinypic.com/2605raf.jpg

En hier een fotootje van de oorspronkelijke buizen: je kunt zien aan de verkleuring dat 1 buis al eens een keer heet is geworden. En dat terwijl de vorige eigenaar altijd thuis speelde, met de MV op 3 en volume op 1, omdat anders de kids wakker werden. Plus hij had een rijtje versterkers staan en ik vraag me af of ie er úberhaupt wel vaak op heeft gespeeld.
http://i61.tinypic.com/wsphdj.jpg

Maandagavond op de band repetitie was het echt genieten. Clean dus heel fijn, maar met pedalen/overdrive ook super. En met 1 hand te tillen (voor mij een niet onbelangrijk aspect, heb een hekelijk aan slepen en zeulen).
Heb van 20 tot 22.30 uur gespeeld (kleine pauze tussendoor) en de versterker voelde aan de achterkant een beetje warm. Eerder was ie boven/beneden overal loeiwarm. Aanpassing van de bias is dus wel aan te raden ook.

Kan niet anders zeggen: het is een super versterkertje geworden :-)

FruscianteFan
2 juli 2014, 17:10
Interessant hoor :) en ja buizen zijn net weer vervangen. Reverb gebruik ik niet uit de versterker...

Dimitri92
2 juli 2014, 19:31
Mijn kit is na een maand wachten eindelijk verstuurd. Sinds eergisteren.
Ben enorm benieuwd wat het gaat doen.

Over Fromel, naar mijn weten zijn er meerdere lui die zijn ingehaakt op het BJr mod gebeuren. BillM was een van de eerste heb ik het idee.... maar 't mooie is dat hij nog altijd actief is op verschillende fora etc. Komt over als een sympathieke gozer ...

FruscianteFan
8 juli 2014, 12:06
Ik kreeg gister bericht dat mijn pakket mijn kant op komt. Is wel chill want dat betekent dat ik (mede door het uitstellen van de opnames) waarschijnlijk nog genoeg tijd heb om de boel te installeren voor we de studio in duiken.

Ik bedacht laatste gig trouwens ook dat zo'n pine cabinet misschien best wel kwetsbaar is? Is dat een beetje road proof?

Little Jay
8 juli 2014, 13:13
Ik bedacht laatste gig trouwens ook dat zo'n pine cabinet misschien best wel kwetsbaar is? Is dat een beetje road proof?

Nou, mijn zelfgemaakte pine cab van Praxis-pine (met finger-joints) kan ik zonder problemen op staan hoor! (Gebruik het regelmatig als opstapje om wat bovenuit de kast te halen... ;-) Het hout is wel relatief zacht, dus deukt en butst redelijk snel, maar dat zal ook weer afhangen van de je bekleding. Ik heb tolex van TubeTown en dat is mooi stevig. Heb er ook geen flightcase omheen, enkel een hoes.

FruscianteFan
8 juli 2014, 13:16
Ja deuken en butsen moet ik dus voor oppassen. Als ik zie hoe afgeragd de koffer van mijn Gretsch er na amper een jaar uitziet...

Dimitri92
13 juli 2014, 16:56
Ik heb de mods dit weekend geïnstalleerd en ben zeer tevreden! Ik heb zojuist het eerste uurtje spelen erop zitten en mijn bevindingen zijn als volgt: Het hoog is mooier afgerond, geen icepick meer met m'n tele brug pickup. Het laag is voller en de amp klinkt net wat opener. Daarnaast heb ik het idee dat de controls een stuk effectiever zijn geworden, voornamelijk mids en bass. Het is nog steeds een BJr maar wel een BJr 2.0 if you ask me ! Van binnen zijn deze ampjes best degelijk van wat ik gezien heb. Het voornaamste zwakke punt is de gitaar- en footswitchinput die van plastic zijn... die vervang ik nog wel eens een keertje...

Btw wel een kl#te werk om die print er voorzichtig uit te krijgen en er aan te werken. Verder ging alles prima, na wat prutswerk heb ik ondertussen wel leren solderen aan een printplaat; cliché maar altijd belangrijk: zorg voor goed gereedschap en wat geduld, dan kom je een heel eind =)

Bernardduur
15 juli 2014, 11:27
Ja, ik denk dat Fromel Electronics inderdaad goed naar BillM heeft gekeken. Ik zat dingen uit te zoeken en vond toen dat iemand op ebay zijn fromels kit goedkoop wilde verkopen en zodoende kwam ik eraan.

Ik vind die presence knop wel een aanrader hoor. Origineel is de stand vergelijkbaar met 13.00 uur en ik heb 'm nu op 11 uur staan.

Alle mods aan mijn Blues Junior staan gedetailleerd (veel foto's!) hier beschreven (http://liquitone.blogspot.nl/2014/06/oh-spider-where-art-thou-fender-blues.html).
Jawel, mijn Chocolate Tweed Blues Junior speelt hier de hoofdrol:punk:

Misschien heb je daar wat aan als je straks aan de gang gaat.

Heb er net ook andere buizen en reverb tank (beide van Tube Amp Docter) ingezet. Wat weer een enorm verschil zeg. De reverb kun je nu naar 12 draaien en het klinkt nog steeds lekker, terwijl ik de orginele reverb niet hoger dan 3 kon zetten.
Hier even de 2 reverbs naast elkaar, die van TAD is ook veel robuuster.
http://i62.tinypic.com/2605raf.jpg

En hier een fotootje van de oorspronkelijke buizen: je kunt zien aan de verkleuring dat 1 buis al eens een keer heet is geworden. En dat terwijl de vorige eigenaar altijd thuis speelde, met de MV op 3 en volume op 1, omdat anders de kids wakker werden. Plus hij had een rijtje versterkers staan en ik vraag me af of ie er úberhaupt wel vaak op heeft gespeeld.
http://i61.tinypic.com/wsphdj.jpg

Maandagavond op de band repetitie was het echt genieten. Clean dus heel fijn, maar met pedalen/overdrive ook super. En met 1 hand te tillen (voor mij een niet onbelangrijk aspect, heb een hekelijk aan slepen en zeulen).
Heb van 20 tot 22.30 uur gespeeld (kleine pauze tussendoor) en de versterker voelde aan de achterkant een beetje warm. Eerder was ie boven/beneden overal loeiwarm. Aanpassing van de bias is dus wel aan te raden ook.

Kan niet anders zeggen: het is een super versterkertje geworden :-)

De BIAS in een Jr staat altijd te hoog....... ik heb er al een flink aantal gemod en een van de belangrijkste mods was altijd de BIAS instelbaar maken....... scheelt fors wat kopzorgen en buizen wissels.

De reverb tank is gematcht aan de output impedantie van de schakeling. Je kan hiermee klooien (nieuwe tank met andere impedantie) en daarmee de doorvoer van de reverb beperkten maar meestal is dat schadelijk voor zowel de schakeling als de nieuwe tank. Ik zet er meestal een Dwell control (soms een tone control) om zo de reverb wat bruikbaarder te maken.

Laatste wat me altijd irriteert aan die amp is de brightness...... dus de brightcap gaat altijd onder een schakelaar.

FruscianteFan
15 juli 2014, 11:42
dat laatste klinkt interessant. Heb laatst de originele speaker teruggezet. Die Jensen C12k... prima ding, maar ik vind hem niet zo lekker. Originele speaker is wel een stuk scheller, misschien ook wat dunner.

Denk ook dat ik misschien toch een V30 erin moet zetten, maar dan moet ik er wel een vinden.

FruscianteFan
15 juli 2014, 22:12
Billm Mods vandaag binnen, en gelijk de tijd genomen om de eerste paar te installeren, te weten:

- nieuwe output transformator. Relatief makkelijk te installeren. Enige solderen wat erbij komt kijken (althans, in de gebruiksaanwijzing stond die erbij) was een condensator die oscillatie van de phase inverter tegengaat. Geen flauw idee hoe en wat, maar heb het ook maar gedaan. Anyway, het is een eenvoudig te installeren mod, zolang je daadwerkelijk de tijd neemt om de versterker helemaal te demonteren.

- nieuwe input jack: piece of fucking cake, als je toch de hele printplaat eruit hebt. De oude kwam makkelijk los, nieuwe ging er makkelijk in. En eigenlijk te belachelijk voor woorden dat dit niet gewoon standaard in de versterker zit. Als ik nu inplug, zit-ie gewoon stevig erin. Was bij de vorige wel anders, met heel veel brom en ergernis tot gevolg.

Had niet meer de tijd om veel te spelen, laat staan op erg hoog volume. Om tien uur gaat de versterker uit, er wonen hier kleine kinderen in de straat ;). Daarnaast had ik nog niet veel de tijd gehad om weer aan de originele speaker te wennen. Maar ik heb het idee dat hij ietsje strakker klinkt, iets warmer ook.

Hoe dan ook: ben vooral benieuwd naar repetitie. Meer volume en vooral hoe hij in de bandmix is nu.

Overige mods heb ik nog niet geïnstalleerd. Van de tone-stack kon ik geen goede gebruiksaanwijzing vinden (zat er ook niet bij), van een andere mod weet ik nog niet zeker of ik die wel ga uitvoeren (en is sowieso ingewikkelder).

FruscianteFan
16 juli 2014, 14:04
en zojuist, na enig onderzoek, de condensator van de mids vervangen.

Hierbij moet ik wel zeggen dat ik toch nog iets te lomp te werk ga. Hij doet het, maar ik heb wel een spoor op de printplaat gemold - gelukkig wel kunnen herstellen, maar ik was maar wát opgelucht toen er geluid uit kwam.

Mede daarom heb ik ook besloten de bass-cap te laten voor wat-ie is. De andere reden: ik denk eigenlijk dat ik met de nieuwe OT en mid-cap voorlopig de versterker wel genoeg heb aangepast, weet niet eens of het wel zo nodig is meer laag in m'n sound te krijgen. Mede omdat ik in de bandmix rekening moet houden met een bassist (die met een kleine buizenamp al niet extreem laag speelt) en een slaggitarist die zijn sound redelijk donker houdt.

edit: ik heb vanmiddag uiteindelijk wel die brightcap eruit gehaald. was niet zoveel werk (condensator erin zetten is moeilijker dan er een uit het circuit halen). Scheelt een hoop irritant hoog.

Ik ben heel erg benieuwd naar komende repetitie.