PDA

View Full Version : Gretsch G5422 Bigsby probleem?



FruscianteFan
20 juni 2014, 10:42
Ik heb nu bijna een jaar deze prachtige Gretsch, en zou niet meer zonder kunnen.

Er is echter een aantal dingen waar ik me aan blijf storen. Zeker nu ik er 012 op heb liggen. Soms blijft ze perfect gestemd, maar soms is het de hele tijd aankloten. Vermoed dat sowieso de topkam moet worden bijgevijld.

Maar één van de problemen waar ik al langer last van heb, is dat er speling zit in de Bigsby. Je kunt deze richting beide F-gaten bewegen, een heel klein beetje maar - maar als je dit doet is ze natuurlijk wel meteen helemaal vals. Bij het rekken van de snaren gebeurt dit ook, dus bij flink benden zal het ook wel gebeuren.

Daarnaast heb ik er eens goed naar gekeken: ik heb het idee dat de bigsby niet helemaal recht ligt. Het gaat allemaal om amper millimeters, maar toch. Daarbij moet ik zeggen dat ik de brug nu zo heb gepositioneerd dat de pickups zo recht mogelijk onder de snaren liggen (hiervoor had ik last van een hoge E die significant zachter klonk dan de rest), en ik hierbij niet heb gelet op de uitlijning met de bigsby.

Mr.Fingers
20 juni 2014, 10:52
1) brug pinnen (die staat er ook los op, dus bij stevig benden kan je brug ook verschuiven)
2) de bigsby die er nu op staat is een B30, een "licensed", en die zijn nu eenmaal net iets meer "flimsy" dan de originelen. Dat er een beetje speling op zit is wel normaal, de B3/30 zit niet vast op de top. De B3 heeft er ook last van, maar misschien in iets mindere mate.

FruscianteFan
20 juni 2014, 11:06
ik heb de brug geharst (speel ook met strijkstok dus had dat spul in huis) en de plaats gemarkeerd. Die brug gaat nergens heen tenzij ik hem opzettelijk (en met veel moeite) verschuif.

Maar niks aan te doen dus?

Mr.Fingers
20 juni 2014, 11:11
je kunt, met een fineertje, de hoek van de scharnier aan de achterzijde links/rechts wat bijvullen, zodat de bigsby wel recht staat. Dat zou moeten helpen (hielp op mijn Gretsch Silver Jet, met B3 bigsby, die ook scheef stond)

stijnkenens
20 juni 2014, 11:16
Topkam en brugzadels laten nakijken.

Het scharnierpunt van een bigsby zit, bij de originele, maar ook de licenced, een beetje los. Dat is nu eenmaal een B3(0).

Die zou inderdaad kunnen bewegen bij heftig benden, maar als de topkam en de brug in orde zijn, dan komen de snaren terug naar hun oorspronkelijke staat.
Zo niet: andere luthier zoeken.

En ook niet neuten over een beetje vals staan, het blijft een ontwerp uit de jaren 50, dat kan je niet vergelijken met een Floyd !


s.

FruscianteFan
20 juni 2014, 11:22
En ook niet neuten over een beetje vals staan, het blijft een ontwerp uit de jaren 50, dat kan je niet vergelijken met een Floyd !
Tsjah als ik als een gek tekeer ga vind ik het ook niet storend dat ik na een nummer moet stemmen. Vind het wel storend als de lage E flink uitslaat als ik de G voor de 5e keer achter elkaar probeer te stemmen ;)

Maar dat zal idd kwestie van topkam en zadels zijn. Maar het viel me dus wel op dat de snaren behoorlijk scheef staan wanneer de brug goed staat tov de pickups en het verloop van de snaren over de hals.

FruscianteFan
20 juni 2014, 16:40
Net ff in de winkel geweest, helaas geen gitaarexpert of luthier aanwezig vandaag. Een ander (die toch ook wel wat verstand heeft) zei in elk geval dat de topkam prima is. Hij wist verder ook niet wat het wél precies was. Misschien is het de snaar zelf, dus heb een nieuwe (dunnere) meegekregen.

Maar om nou voortaan op 012 met een G uit een 011 set te spelen...

Hij suggereerde trouwens wel dat er misschien een stevigere veer in de bigsby moest?

WesleyD
20 juni 2014, 16:45
Die veer houdt toch alleen de arm omhoog?

Zitten de viltjes onder de bigsby niet op rare plekken zodat ie scheef op de body ligt?

FruscianteFan
20 juni 2014, 16:52
nee die zitten prima.

episua
22 juni 2014, 11:29
Net ff in de winkel geweest, helaas geen gitaarexpert of luthier aanwezig vandaag. Een ander (die toch ook wel wat verstand heeft) zei in elk geval dat de topkam prima is. Hij wist verder ook niet wat het wél precies was. Misschien is het de snaar zelf, dus heb een nieuwe (dunnere) meegekregen.

Maar om nou voortaan op 012 met een G uit een 011 set te spelen...

Hij suggereerde trouwens wel dat er misschien een stevigere veer in de bigsby moest?

Op het moment dat het beter lijkt te werken door een G snaar (of wat voor snaar dan ook) uit een dunnere set erop te zetten zegt dit al genoeg over de topkam. Deze is dus niet goed op maat gemaakt voor de .012 snaren die jij gebruikt.
Eigenlijk dus gewoon wat Stijnkenens ook zei.
De veer heeft weinig te maken met het ontstemmen.
Wat Fingers zegt klopt ook, een licenced bigsby is wat minder stevig gemaakt dan een echte. Maar ontstemmen staat ook hier los van.

FruscianteFan
22 juni 2014, 12:16
Gister bij repetitie nergens last van gehad.

Heb die 018 er vrijdag ongeveer 2 minuten op gehad. Dat was niks. Misschien is het ook wel zo dat ik mijn snaren zo hard rek dat ik de Bigsby uit balans trek ofzo...

Mitch
22 juni 2014, 20:59
Het kan zijn dat je je spel een tikkie moet aanpassen, maar wat Fingers en Kenens hebben gezegd: daar zit 't 'm in. Niks teruggaan naar een dunnere snaar en die veer is 't al helemaal niet. Andere luthier dus...

FruscianteFan
24 juni 2014, 17:49
degenen die naar mijn gitaar keken afgelopen vrijdag mogen zichzelf geenszins mijn luthier noemen. Jaap was er niet ;)

Maar goed, er zit dus zijwaartse speling op de Bigsby. Dat betekent dat ik hem uit balans kan trekken door te hard aan de lage E of G te trekken.