PDA

View Full Version : Over een tijdje: Palissander Dread, gedachten?



Rizz
19 juni 2014, 20:51
Als ik m'n nieuwe baan hou en we zijn op vakantie geweest, mag een deel van m'n ontslagvergoeding gebrast worden. Dus.... Tijd voor een nieuwe gitaar! :D

Het moet een dread worden, budget ongeveer €1000-€1200, massief palissander zij-en achterkant en een 44 of 45mm (1 3/4inch) topkam. Liefst de laatste, dus dat maakt de keuze wat beperkter. Ik kom uit op de volgende modellen:


Blueridge BR160A
Eastman E8D
Levinson LD-35 (Ovangkol, ook mooi)
Recording king RD227/327
Seagull Maritime Rosewood
Furch D31 SR


De Levinson weet ik niet zeker wb de topkambreedte, ik heb er een mailtje aan besteed, dus dat hoor ik nog. Deze zijn allemaal tussen €800-€1100, maar misschien heb ik ergens overheen gekeken.

Puur op uiterlijk hebben de Blueridge, Eastman en de Seagull mijn voorkeur, maar ik ga voor het geluid en de bespeelbaarheid, uiterlijk is echt ondergeschikt. Ik ga ze allemaal proberen te bespelen en hij wordt echt in een winkel gekocht..

Dus: Suggesties?

Mr.Fingers
20 juni 2014, 09:56
Sigma SDR28HM (http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=543) (44mm)
https://www.youtube.com/watch?v=QzVleSNLr6Y

Sigma SDR28MLE (http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=430) (45mm, limited edition)
https://www.youtube.com/watch?v=eDBmw2_s-Xw

Martin-licensed D28, fenomenale klank! Ikzelf heb een oudere SDR-35 (S staat voor Solid), uit de eerste reeks van Sigma voor ze stopten begin jaren '90, en da's gewoon een steengoede gitaar, werd naast een jaren '60 Martin D35 gehouden, en kon daar vlotjes mee mee qua klank, feel & bespeelbaarheid)

-Martijn-
20 juni 2014, 14:28
Je hebt toch ervaring met zelf bouwen? Is dat geen optie?

Eric van Esch
20 juni 2014, 16:28
Zoals je zelf wel weet Rizz is het uitproberen en uitproberen. Ik heb zelf een Blueridge BR140-A, die gitaar is niet uit mijn handen te slaan. En een ieder die deze gitaar hoort is er van onder de indruk. Maar even zo zijn er exemplaren van Blueridge die het net niet zijn, je moet dus het geluk hebben een goede te vinden. Op zich is Blueridge helemaal niet slecht, maar dat geldt ook voor de andere alternatieven, maar er bestaan verschillen. De hals van de Blueridge is voor mij de lekkerste hals die ik hier in huis heb.

Rizz
20 juni 2014, 17:29
Sigma SDR28HM (http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=543) (44mm)
https://www.youtube.com/watch?v=QzVleSNLr6Y

Sigma SDR28MLE (http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=430) (45mm, limited edition)
https://www.youtube.com/watch?v=eDBmw2_s-Xw

Martin-licensed D28, fenomenale klank! Ikzelf heb een oudere SDR-35 (S staat voor Solid), uit de eerste reeks van Sigma voor ze stopten begin jaren '90, en da's gewoon een steengoede gitaar, werd naast een jaren '60 Martin D35 gehouden, en kon daar vlotjes mee mee qua klank, feel & bespeelbaarheid)

Top! Die gaat ook op het lijstje. Ik heb niet zo veel met de toch algemeen droge klank van Martin, maar heb ook alleen nog maar op sparre/mahonie dreads gespeeld. Thx!


Je hebt toch ervaring met zelf bouwen? Is dat geen optie?

:D Ik ben al 4 jaar met de eerste bezig.. Dat gaat me iets te langzaam.. :soinnocent: Doe tegenwoordig meer meubeltjes bouwen en andere dingetjes dan gitaren. Maar daar gaat ook wel meer van komen, alleen nu even niet..


Zoals je zelf wel weet Rizz is het uitproberen en uitproberen. Ik heb zelf een Blueridge BR140-A, die gitaar is niet uit mijn handen te slaan. En een ieder die deze gitaar hoort is er van onder de indruk. Maar even zo zijn er exemplaren van Blueridge die het net niet zijn, je moet dus het geluk hebben een goede te vinden. Op zich is Blueridge helemaal niet slecht, maar dat geldt ook voor de andere alternatieven, maar er bestaan verschillen. De hals van de Blueridge is voor mij de lekkerste hals die ik hier in huis heb.

Weet ik allemaal, Eric en dat ga ik ook doen. Wilde alleen wat aanvullingen op m'n lijstje. Zo is m'n Eastman er zo 1, ook een exemplarisch fantastisch apparaat. Ook daarvan is iedereen onder de indruk.

Ik ga hier rustig de tijd voor nemen en wat lange ritjes maken. Een aantal modellen hebben ze gewoon bijna nergens, dus onderling vergelijken wordt ook lastig..

WesleyD
20 juni 2014, 21:45
Ik ga hier rustig de tijd voor nemen en wat lange ritjes maken. Een aantal modellen hebben ze gewoon bijna nergens, dus onderling vergelijken wordt ook lastig..

Dat zullen o.a. die Recording Kings wel zijn, of niet, Rizz?

Die triple-O van mij was ook een hele zoektocht.

Rizz
20 juni 2014, 22:23
Dat zullen o.a. die Recording Kings wel zijn, of niet, Rizz?

Die triple-O van mij was ook een hele zoektocht.
Ýup, de Sigma wordt ook lastig, de Seagull nergens, de Furch ook niet, tenminste allemaal niet op de sites. Muziekhandel Joosten zegt er een paar te hebben, maar ik ben daar 1x geweest, nooit weer! Souman is redelijk uitgerust, dus dat wordt een van de eerste waar ik naartoe ga. Hier in de buurt zit nog Gitaarshop Heemstede, die heeft er iig 1, D Alphenaar in Haarlem heeft ws. wel de Eastman en de Blueridge. Zie wel, ik ga over 7 weken een maand op vakantie, het wordt sws daarna..

Die Sigma SDR-28MLE is trouwens ook wel erg mooi, die andere valt af.. Kees Dee heeft die weer, en de Blueridge..

LaurentB
21 juni 2014, 10:19
Sigma's hebben ze bij Feedback tegenwoordig.

barno
21 juni 2014, 10:34
tiens, die Sigma ziet er idd erg mooi uit.

en Rizz... toch ook maar eentje bouwen tegelijk. Ik heb mijn Gibson L00 weer verkocht nadat mijn zelfbouw af was ...

Rizz
21 juni 2014, 12:34
Sigma's hebben ze bij Feedback tegenwoordig.

Zal 's langsrijden in Rotterdam, tegenwoordig Keymusic.. Thx!

Rizz
21 juni 2014, 12:40
tiens, die Sigma ziet er idd erg mooi uit.

en Rizz... toch ook maar eentje bouwen tegelijk. Ik heb mijn Gibson L00 weer verkocht nadat mijn zelfbouw af was ...

Ik heb echt teveel projectjes afgezien van gitaarbouw lopen nu, Drumsander nog afmaken, kastje bouwen voor m'n meisje, werkplaats verbouwen en die OM nog 's afmaken.. Nu aan een nieuwe beginnen wordt een beetje veel..

Maar heb wel plannen, voor een L00 :D Sinker Redwood top, Madagascar palissander neck/toets en brug, Zij-en achterkant weet ik nog niet. Ik vind het zo'n vreselijk geil model! Heb in principe bijna alles liggen behalve binding/purfling, dus zou zo kunnen beginnen

Eric van Esch
22 juni 2014, 20:11
Als je toch naar Souman gaat, Oostendorp zit er in de buurt. Soms hebben die andere gitaren staan dan Souman, de moeite waard om even te kijken als je toch in de buurt bent.

https://www.oostendorp-muziek.nl/gitaar/

Rizz
23 juni 2014, 21:38
En nog 1 voor het lijstje..

Hier word ik wel echt warm van!

Seagull Artist Studio Burst

http://weimprovise.net/news_imgs_v2/seagull/seagull-artBurst.jpg

Berend
25 juni 2014, 00:32
En waarom niet een Eastman E20D? Dan heb je Adirondack top en heb je ebony toets + brug. Dat is naar mijn idee een behoorlijke upgrade vanaf de E8D welke een donker geverfde rosewood brug en toets heeft en een sitka top. Prijsverschil is 200 euro.

Rizz
25 juni 2014, 07:42
Ha Berend, ja, heb je gelijk in. Hij was niet in het lijstje opgenomen, omdat hij net over de grens nvan m'n budget zit. En ik heb slechte ervaringen met de E20OM. Nu is dit een ander beestje, maar mijn 412 is voor mij het bewijs dat duurder niet altijd beter is in vergelijking met de E20OM.

synapse
25 juni 2014, 09:20
Even Off Topic:
Wat zijn dan jouw slechte ervaringen met de E20OM, ik heb een E8OM en een E20OM en ben over beiden razend enthousiast.
Ze klinken als een klok. De E20OM heeft een iets dikkere hals, maar daar heb ik geen problemen mee qua bespeelbaarheid.
De afwerking is niet super, maar ruim voldoende in relatie tot de totale kwaliteit van de gitaren.
On Topic: Ik heb ook een tijdje de E20D gehad. Klonk en speelde ook super.
Helaas door geldgebrek weer moeten verkopen.

Rizz
25 juni 2014, 12:38
Toen ik ging testen, hsb ik op 1dag mijn 412 en twee E20Om's getest, jn dezelfde winkel, letterlijk van de 1 naar de ander en weer terug. De twee E20Om's haalden het niet bij de 412. Het enige waar ze beter in waren, was dat ze beiden iets beter gebalanceerd hoger op de hals waren. Maar overall niet de €500 extrawaard waren. Dikte hals was op het randje en de oliefinish speelt erg lekker, maar ze deden het gewoon niet voor mij. . Dat kan liggen aan mijn bui die dag en ws. Is m'n 412 gewoon exemplarisch erg goed, ik weet het niet. Dus slechte ervaringen is miss wat sterk uitgedrukt, maar zo zit het dus.

Ik weet niet hoe de D's zich houden, maar ik zal ze toch eens beetpakken..

synapse
26 juni 2014, 13:49
Wellicht is de Eastman E20SS ook een optie, Adi top en RW back en sides. Doet mij sterk denken aan een Gibson J45....
Ik heb hem zelf nooit bespeeld, dus ben benieuwd.

dgrammenidis
29 juli 2014, 12:30
Die Sigma SDR28MLE heb ik getest bij keymusic mechelen.
Ik was zo enthousiast tot over mijn oren. Tot ik die gitaar in mijn handen kreeg en begon te spelen.
Het was om te janken, kan een exemplaar probleem zijn natuurlijk en was zwaar ontgoocheld. Actie was slecht en voor een solid gitaar was de sound helemaal niet dat, ook de verkoper was pessimist, die zei letterlijk, ik stuur dat ding terug, die wil ik niet in mijn shop. Leek precies een gitaar van 50€...???? Maar dan de Sigma DKC41-E bespeeld wel met laminaat achterzijde. De actie kon beter, maar wat een sound, ik beelde me al in als die actie perfect was afgesteld. prijsklasse 740€... Maar is geen palissander achterzijde wel van gevlamd koa.

Ik denk dat je LL16 yamaha aan je lijstje moet toevoegen?

LaurentB
29 juli 2014, 18:55
Het toont eens te meer aan dat je vooral bij akoestische gitaren ALTIJD het exemplaar dat je overweegt te kopen moet testen.

Rizz
29 juli 2014, 22:42
En daarom ga ik idd testen, misschien is het exemplaar wat ik ga testen wel weergaloos! De Yamaha zou idd kunnen, bedankt voor de suggestie!

Nu heb ik vanavond wel op twee compass series zitten spelen bij een kennis en die vond ik allebei maar zozo, en CPX500 en 700-12. Ook te dunne snaren, maar er zat weinig in, wel lekker gebalanceerd..

dgrammenidis
10 augustus 2015, 13:06
We zijn een jaar na de feiten van deze topic :-)
Rizz, wat is het nu geworden, of is het er niet meer van gekomen?

grz
David ;-)

Rizz
10 augustus 2015, 13:53
We zijn een jaar na de feiten van deze topic :-)
Rizz, wat is het nu geworden, of is het er niet meer van gekomen?

grz
David ;-)

Het is geworden.. Trommmmmmgeroffelllllllllll

Een Dewalt DW745 zaagtafel en een Inca lintzaagje!!!!! :D :D

Daarnaast is nu m'n zelfbouw OM ook af, dus heb weer even gitaren genoeg. Er komt er nog wel 's 1, maar of die bouw ik zelf, of het duurt nog even..

jantjec
14 augustus 2015, 23:41
Mijn Eastman E20ss klink vast beter dan jouw Dewalt. En ook al speel ik nog niet zo goed, ben ik er toch heel blij mee. Zelfbouw zou bij mij nergens op slaan. kan wel een jurkje maken maar ook dat klinkt nergens naar.

Rizz
15 augustus 2015, 00:16
M'n Ac412 doet t ook erg goed.. :) Rn met die zaag kan ik ook weer andere gitaren maken. En m'n andere hobby uitoefenen: lekker prutsen met hout.. Gister en vandaag een schoenenrek gemaakt, is ook erg voldoenend, kan ik je zeggen, dus heb nog geen moment spijt gehad dat ik een andere keuze heb gemaakt.. ;)

jantjec
15 augustus 2015, 10:28
Zelf dingen maken en bedenken geeft idd zeer veel voldoening Rizz, en als je maar een gitaar hebt die je bevalt is het toch al prima. je hebt maar beperkt tijd en een paar handen om alles te doen wat je zou willen in je leven en nog meer gitaren brengt niet zoveel meer bij hoor. Wil je eens iets anders spelen van gitaar loop je gewoon een winkel binnen met een paar mooie en speel je daar eens een stukje. Mijn moeder speelde piano en ze ging bijna wekelijks even binnen bij de pianohandel om even te genieten van het pianospel dat door de eigenaar werd gespeeld en speelde dan zelf ook eens even en eens in de paar jaar ruilde ze haar instrument in en kocht er iets anders. Ze begon op een keyboardje wat meeging naar de camping en eindigde met een prachtige pc gestuurde Roland piano/orgel.... ze heeft gespeeld tot haar vingers niet meer wilden op 92 jaar. ze is 94 geworden!!!

jantjec
17 oktober 2015, 22:21
Ja ja Rizz, ik ben ook een palissander liefhebster, en heb mijn zoektocht gestopt want ik heb de mijne gevonden he. Takamine TLE-D1 eentje uit de ltd serie van 2012 van 12 stuks...