PDA

View Full Version : Electro-Harmonix B9 Organ Machine



mikeyaxeman
19 juni 2014, 16:10
Iemand al iets opgevangen van dit nieuwe pedaal van Electro Harmonix?
Ik zag hem bij Chris Winsemius op Facebook.
Gaaf! Hebbuh! :cheerup:


https://www.youtube.com/watch?v=98u-MDTKAWU#t=289

telerocker
19 juni 2014, 16:51
Gaaf ding zeg. Helaas hebben we al een toetsenist in de band.

Little Jay
19 juni 2014, 19:55
Fuck! Die wil ik!!

Pepe
19 juni 2014, 20:03
Ja, te gek. Doet me denken aan Ringo die aan een journalist uitlegde dat ze iets gebruikte dat synthesizer heette en dat je daar gewoon een basgitaar uit kon krijgen. Interviewer: maar wat doet de bas dan? Ringo: de bas klinkt al als een gitaar.

Maar alleen al om de band te stangen om tijdens een nummer ineens een Hammond solo te geven.

mikeyaxeman
19 juni 2014, 20:17
Gaaf he jongens! :)

GuitarFX
19 juni 2014, 20:19
Hebb0n!! :o

Buzzel
19 juni 2014, 20:54
alleen die advies prijs van bijna 300 dollar hakt hem er wel in.

FruscianteFan
19 juni 2014, 20:57
Maar alleen al om de band te stangen om tijdens een nummer ineens een Hammond solo te geven.
Da's wel nice ja. Voor de rest vind ik hem een tikje nep en onnatuurlijk (no shit) klinken.

Maar goed ik sowieso niet zo van het imiteren van andere instrumenten.

mountainman
19 juni 2014, 22:19
Ik vind de klank behoorlijk realistisch. Een stuk beter in ieder geval dan de VST orgels die ik hier op mijn PC heb staan. Maar aan de toonzetting kun je gewoon horen dat er niet op een echt orgel wordt gespeeld. Wedden dat als je gaat benden het hele effect weg is?

Ik heb trouwens dat sitar imitatie pedaal van EHX. In het begin helemaal te gek maar na een tijdje gaat zo'n one trick pony doosje toch vervelen.

Hendriks
19 juni 2014, 22:26
Cool , toetsenisten zijn irritant, dus weg ermee.

showband
20 juni 2014, 08:25
voor 300 ballen heb je ook een roland synth...

Maar hebben wil ik het ding!!!

ben ik nu oestrogeen-achtig bezing? :chicken:

MaBerY
20 juni 2014, 11:47
wat ik cool vind aan dat ding, en dan spreekt mijn ingenieurshart, is dat de omzetting polyfoon is.
Dat ding zet dus ook gewoon je hele akkoord met zes tonen tegelijk om naar een orgelsignaal.

Daar zit heel wat DSP technologie achter.
Supercool ding. Eindelijk kan ik die BookerT dingen gaan spelen :-)

Bij BAX 215 Euries zag ik. maar dan duurt het nog 10 dagen voordat hij er is.

FruscianteFan
20 juni 2014, 11:55
wat ik cool vind aan dat ding, en dan spreekt mijn ingenieurshart, is dat de omzetting polyfoon is.
Dat ding zet dus ook gewoon je hele akkoord met zes tonen tegelijk om naar een orgelsignaal.

Daar zit heel wat DSP technologie achter.
Supercool ding. Eindelijk kan ik die BookerT dingen gaan spelen :-)

Bij BAX 215 Euries zag ik. maar dan duurt het nog 10 dagen voordat hij er is.
Tsjah, na de POG- en HOG-series zou ik het vreemd vinden als ze zo'n apparaat ineens monofoon zouden uitbrengen :p

Buzzel
20 juni 2014, 12:19
Tsjah, na de POG- en HOG-series zou ik het vreemd vinden als ze zo'n apparaat ineens monofoon zouden uitbrengen :p

Daar zullen ze inderdaad wel het zelfde stukje techniek voor hebben gebruikt.

mikeyaxeman
20 juni 2014, 13:14
Ik vind de klank behoorlijk realistisch. Een stuk beter in ieder geval dan de VST orgels die ik hier op mijn PC heb staan. Maar aan de toonzetting kun je gewoon horen dat er niet op een echt orgel wordt gespeeld. Wedden dat als je gaat benden het hele effect weg is?

Ik heb trouwens dat sitar imitatie pedaal van EHX. In het begin helemaal te gek maar na een tijdje gaat zo'n one trick pony doosje toch vervelen.

Met dat benden vraag ik me ook af inderdaad hoe dat overeind blijft in het genoemde polyfoon verhaal.
In het filmpje slide ie alles om pitch bend te imiteren.

HaroldA
20 juni 2014, 14:27
Cool! Zeker de blend is gaaf ;)

Rhythm Machine
20 juni 2014, 20:01
Wordt in de VS een street price van 210 à 220 dollar. En laat ik over enkele weken toch wel naar daar gaan zeker! :hippie:

telerocker
21 juni 2014, 02:55
Komt hier op 215 euro, volgens de website van Bax.

Dreverhaven
21 juni 2014, 03:58
Kun je toch beter een tof analoog synthje voor kopen.

showband
21 juni 2014, 12:33
Met dat benden vraag ik me ook af inderdaad hoe dat overeind blijft in het genoemde polyfoon verhaal.
In het filmpje slide ie alles om pitch bend te imiteren.

wel eens een orgel horen benden?
En daarvoor eerst posts die zeuren over hoe realistisch het orgel uit je gitaar klinkt. (?)

Nou ik zal het volgende zeggen : Een orgelpedaaltje uit je gitaar klinkt niet zo makkelijk zoals een echt orgel. Om te beginnen in gitaarakkoorden zitten diverse noten dubbel. Dat kan een toetseninstrument niet. De combinaties van noten die op een gitaarhals en een toetsenbord onder je vingers liggen is totaal anders. Dat verraad direct een markant verschil. En je hoort zeker verschil als je bends gaat spelen.
en gitaristen zijn zeikerds ;)

muziekschuur
21 juni 2014, 14:29
De Roland GT100 heeft de mogelijkheid om je gewone gitaar te veranderen naar midi. Via USB naar je laptop en elke VST orgel plugin van de wereld ben je baas.... En dan ook nog een prachtig voetpedaal speciaal voor gitaar..... Tsjah...

mikeyaxeman
25 juni 2014, 21:43
wel eens een orgel horen benden?
En daarvoor eerst posts die zeuren over hoe realistisch het orgel uit je gitaar klinkt. (?)

Ik snap eigenlijk nu niet wat je precies bedoelt.
Zoveel verstand van toetsen heb ik nu ook weer niet maar Showband Benden gaat toch op toetsen of nie dan?
In dit filmpje rond 1:10 is toch een bend op toetsen of ben ik nu gek?


http://www.youtube.com/watch?v=C8gdQIhw4G4

Buzzel
25 juni 2014, 21:58
Dat is geen orgel...

Orgels zijn groot zwaar en rock en roll (of jazz 'n roll).

mikeyaxeman
25 juni 2014, 22:13
Weet ik Buzzel, het was maar als voorbeeld dat het op toetsen kan.
Ben een beetje te lui om verder te zoeken op YouTube. :D
(Ik weet bij god niet of er Hammond types zijn die uberhaupt met zo'n pitch wheel zijn uitgerust...:soinnocent:)

muffstuff
26 juni 2014, 12:02
De Roland GT100 heeft de mogelijkheid om je gewone gitaar te veranderen naar midi. Via USB naar je laptop en elke VST orgel plugin van de wereld ben je baas.... En dan ook nog een prachtig voetpedaal speciaal voor gitaar..... Tsjah...
precies, met laptop, denk dat dit pedaaltje iets robuuster en betrouwbaarder is. ook handzamer, etc etc. Ik gebruik graag plugins, maar voor on stage zou ik toch wat meer solide oplossingenw illen.

mikeyaxeman
3 juli 2014, 16:21
Yep! benden kan dus gewoon met dit pedaal :):


https://www.youtube.com/watch?v=UIB4PtwtJco#t=88

mountainman
4 juli 2014, 19:33
Ik zie dat er een hele discussie is ontstaan over het benden maar mijn punt was eigenlijk dat het daarmee niet meer als een realistisch orgel klinkt. Gewoon omdat benden technisch niet mogelijk is op een orgel.

Maar misschien zijn we inmiddels al zo verpest door keyboards met ingeblikte orgelgeluiden die je wel kunt benden dat we niet meer weten hoe een echt orgel hoort te klinken. :(

Oude orgels hadden nog geen mod wheel. Als je als organist een beetje lef had gebruikte je de pitch knop daarvoor. En dan maar hopen dat je daarna de boel weer goed gestemd kreeg middenin je solo. Wat ik ook wel eens op een live album heb gehoord: een orgel divebomb! Ik denk bij Keith Emerson. Volgens mij zette hij gewoon de power uit en aan terwijl hij een akkoord aanhield. :seriousf:

HaroldA
5 juli 2014, 00:42
U vroeg om bends?


https://www.youtube.com/watch?v=QfnECGsiqy4

Little Jay
5 juli 2014, 09:56
Gisteravond mijn B9 pedaal ontvangen! Moest er gewoon één hebben! Na korte eerste impressie al bemerkt dat je wel 'netjes' moet spelen, anders pakt 'ie niet alle noten even goed, dan ontstaat er volume verschil. Wel erg tof hoor, dit pedaal! Ga 'm straks uitgebreid aan de tand voelen.

Rhythm Machine
6 juli 2014, 00:14
Waar heb je hem vandaan?

Mr.Fingers
6 juli 2014, 10:35
Volgens mij zette hij gewoon de power uit en aan terwijl hij een akkoord aanhield. :seriousf:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_ZgZrOOar6w#t=276

Little Jay
9 juli 2014, 15:43
Waar heb je hem vandaan?

Van Bax! http://www.bax-shop.nl/

Grappig genoeg stond er ook toen ik 'm bestelde dat 'ie in 3 weken leverbaar zou zijn, maar ik kreeg 'm de volgende dag gewoon opgestuurd (gesloten verpakking, geen gebruikt of demo-model dus).

Little Jay
10 juli 2014, 11:00
Update:

Nou, na een weekje met dit pedaal gestoeid te hebben vind ik het nog steeds een erg leuk pedaal, maar ben er nog niet over uit of het nou een gimmick is - leuk voor één nummertje bij een optreden - of een structurele toevoeging aan m'n gitaar-soundpalet...

Het spelen ermee is trouwens wel lastiger dan de video's doen vermoeden: er is wat latency en slordig spelen resulteert in clicks en (te) zacht klinkende noten. Het vergt ook het nodige van je akkoord-voicings, meer dan 4-stemmig gaat niet altijd goed (12-snarige gitaar en barré-akkoorden gaat niet werken vermoed ik) en kleine secundes in de onderste regionen trackt het pedaal vaak niet goed of gaan raar doen. Volgens mij wordt om het leslie/hammond-effect te simuleren à la een chorus een sinus (of misschien wel meer) aan de toon toegevoegd en bij kleine secundes zitten die elkaar vaak in de weg, ook met bijvoorbeeld majeur 7-akkoorden in bepaalde voicings. Ook het laten liggen van noten is een beetje onvoorspelbaar, soms kapt 'ie ze af, soms niet. Dat stelt zeker eisen aan je spel en keuze van je akkoord-voicings, maar in de praktijk blijk ik er wel mee uit de voeten te kunnen.

Ik vind het wel helemaal te gek om een standard als Misty er solo gitaar in een mooie chord melody mee te spelen! Combinatie met een chorus-pedaal in extreme setting is ook heel vet, net een Leslie op de hoogste snelheid! Heb 't pedaal nog niet in mijn toetsen-loze kwartet gebruikt, volgende oefensessie uitproberen!

EBOUE
16 juli 2014, 22:04
Voor het orgelgeluidje voldoen een pitch shifter en je volume knop eigenlijk al genoeg. Je kan altijd effecten toevoegen, maar wellicht heb je die al als je overweegt deze toe te voegen aan je board. Beetje delay, drive, misschien tremolo en je hebt genoeg. Als je toch zoiets wilt zou ik serieus de Ring Thing overwegen. Pitch shifter voorhanden, met aanpasbare golf van de extra noot (saw/block/sine/etc..) maar ook met een modulator die zichzelf tuned. Ga op die laatste maar eens soleren als je een momentje voor jezelf wilt in een rockband. Gaaf..!!!