PDA

View Full Version : Nieuwe Guild X175b gekocht!



episua
19 juni 2014, 09:19
Met het nieuws dat Fender Guild heeft verkocht aan Cordoba music heb ik toch maar besloten een elektrische Guild gitaar te kopen uit de zeer recente Newark street serie.
Je weet maar nooit, grote kans dat deze serie straks niet meer wordt gemaakt.
Van te voren was ik toch wel een beetje sceptisch wat betreft de kwaliteit van deze gitaar aangezien hij uit Korea komt maar veel van de mensen op het gretschpages forum die een professional Gretsch bezitten hadden alleen maar goede woorden over deze Newark serie. Maar goed onder het motto, wie niet waagt...

Hier is ie dan, de Guild X175b Manhattan:
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/guildx175btotal_zpsb90acbfa.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/guildx175bbody_zps0807a843.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/guildx175bheadstock_zps7d199f40.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/guildx175bpickupsclose_zpsa691fd79.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/guildx175bbodyclose_zps30f99cca.jpg

De gitaar is echt heel netjes afgewerkt, perfect fretwerk (goed gevlakt en gepolijst) en de poly lak is best heel dun aangebracht.
Dan de sound... De zogenaamde Guild 'Franz' (frequency tested pickups) replica's klinken geweldig. Super aanslaggevoelig en met veel twang. Beetje p90 met minder mid en meer twang. I.c.m. de 17" hollowbody is het een te gekke combinatie.

Zijn er minpunten? Eigenlijk zoals veel spul wat uit de doos komt moet er in mijn ogen altijd nog al wat aan worden gedaan voordat het echt naar wens is. Verder niks ernstigs maar het mooie benen topkammetje heb ik wat beter gevormd en ingevijld. Dan blijft de gitaar met Bigsby gebruik perfect op stemming!

WesleyD
19 juni 2014, 09:51
Mooi!

Veel speelplezier!:cooler:

Tupelo
19 juni 2014, 09:57
Netjes hoor !
Ben benieuwd wat 'ie op langere termijn met je doet.
Begin zelf ook wel wat nieuwsgierig te worden naar die Newark serie.

episua
19 juni 2014, 10:13
Netjes hoor !
Ben benieuwd wat 'ie op langere termijn met je doet.
Begin zelf ook wel wat nieuwsgierig te worden naar die Newark serie.

Thanks! Ben zelf ook benieuwd wat ie op langere termijn met mij doet.
Heb hem de afgelopen twee dagen mee gehad in de oefenruimte. Voor de ouderwetse Rock&roll die ik speel is deze gitaar perfect. Normaliter gebruik ik in deze bands het meeste mijn Gretsch gitaren met filtertrons waarbij ik soms wel eens een goede 'snap' op de lage snaren mis, deze guild doet dat wel goed, zit meer 'twang in'. Zal niet zeggen beter maar wel heel anders. Bijna een telecaster met een dikke kast ofzo hehe.

barno
19 juni 2014, 10:15
sinds ik zelf gitaren bouw, koop ik nooit meer maar voor deze zou ik een uitzondering durven maken. classssy

Eko
19 juni 2014, 11:05
Beetje Dave Gonzalez look......kan nooit slecht zijn! Ziet er netjes uit en zal ongetwijfeld goed spelen. Raggen met dat ding zullen we maar zeggen. Paladins style!

telerocker
19 juni 2014, 12:28
Classy gitaar. Is dat nou beter dan de 51XX-serie Gretsches?

episua
19 juni 2014, 12:58
Classy gitaar. Is dat nou beter dan de 51XX-serie Gretsches?

Ze worden door dezelfde fabriek in Korea gemaakt. Groot verschil is wel dat de Guild gitaren meer lijken op hun vintage voorgangers qua specs. Ze hebben alles zo goed mogelijk na laten bouwen. Dus de 'Franz' pickups of de mini humbuckers van weleer, correcte bodyvormen, hals vorm (in dit geval de iets smallere topkambreedte en dikke U vorm profiel neck). Kwaliteit vind ik meer te vergelijken met de Duesenberg gitaren die ook uit korea komen (maar waar de eindcontrole en plekking wel in Duitsland plaats vindt).

De electromatics hebben echt andere pickups, halsprofielen en bodyvormen dan de professional Gretsch gitaren.

Bij de Guild gitaren zit ook nog eens een luxe koffer!
Veel waar voor je geld dus.

Mr.Fingers
19 juni 2014, 13:47
Yumyum. Ik begin zo gevoelens te krijgen voor die CE100 Capri (http://www.guildguitars.com/instruments/details/?partno=3794005837). Heb de starfire bas te leen gehad, van dezelfde reeks, en inderdaad: sublieme bouwkwaliteit & klank, zeker voor het geld.

Eko
19 juni 2014, 14:47
De kopvorm is gelijk aan de DeArmond gitaren uit de jaren 90 , waar ik er een paar van heb. Als ze die kwaliteit hebben zit het wel snor. Ook die modellen zijn netjes afgewerkt en ook na ca 20 jaar nog steeds goed te noemen. Altijd nog ruimte voor een paar.....

Pepe
19 juni 2014, 15:34
Ik heb er een hele tijd naar lopen loeren. Begin jaren negentig deed ik een voorprogramma voor de Palladins en ik was helemaal into Gretsch, een '63 Tennessean over een oude Vibrolux maar het was even slikken toen Gonzalez zijn Guild op een blonde Bassman aansloot.
De oude Guilds zijn, als je ze al kan vinden, vrij onbetaalbaar dus deze Koreaanse serie leek me the next best thing. Maar laat ik mijn Es 225 thuis ten faveure van een nieuwe Koreaan, hoe leuk ook? Ik denk dat ik er toch niet echt mee ga binden wat niet wegneemt dat het me een enorme funbak lijkt.

Hetzelfde verhaal bedenk ik me, kan ik ook ophouden voor de Koreaanse Es 295.

episua
19 juni 2014, 16:51
Te gek dat je in het voorprogramma van de Paladins hebt gespeeld Pepe!
Inderdaad een Funbak. Was een beetje een gok, ben normaliter niet zo van de goedkopere koreaanse varianten, heb liever een goede japanner of usa. Maar deze gitaar is echt heel goed gebouwd, doet weinig onder van mijn Terada gretsches. De eind jaren 90 usa Guild gitaren kan je voor weinig op MP scoren maar die lijken dan ook totaal niet op de klassieke 50's en 60's modellen. Wat vooral opvalt is dat het qua halsprofiel, fretwerk, pickups en feel echt een unieke gitaar is, dus ze beginnen het te leren in Korea. Ach voor dit geld een gitaar met 'franz' replica pickups, kan niet meer stuk. De 'mojo' moet ik er nog een beetje inspelen de komende tijd heheh.

Eko
19 juni 2014, 16:51
Dave klinkt ook goed op een AC30 zoals z`n laatste tour liet merken. De Guild blijft mooi. Met de P90`s zal een blonde oude amp ( heb er zelf 1 ) echt waanzinnig klinken. Houdt het nog even bij een 6120 SSU. ( en een paar DeArmonds).

Pepe
19 juni 2014, 17:07
Het is een mind ding. Mijn Terada Gretsch vind ik vrij ideaal, ik denk dat ie nog meer ground covert dan de tele's en speelt en klinkt als een zonnetje. Mijn 2 USA Gretsches zijn minder betrouwbaar, ut heb nukken. Maar de Terada ligt al een tijdje in een koffer te verstoffen, de USA geven een kick die ik van de Terada niet krijg. Raar hoe dat werkt.

episua
20 juni 2014, 08:36
Welke Dearmonds heb je Eko?

Dweezman
20 juni 2014, 10:17
https://www.youtube.com/watch?v=GUB6QICAS5I

lauke_101
20 juni 2014, 10:41
Man wat een vette bak! Daar kan ik mn rockabilly ei ook wel op kwijt.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Eko
20 juni 2014, 14:39
Episua,
Starfire special in het rood en een M75T in Tennesee Orange. Beiden met de DeAmonds 2K pick-ups.

muziekschuur
20 juni 2014, 14:49
Mooi mooi mooi mooi.....

episua
20 juni 2014, 17:05
Episua,
Starfire special in het rood en een M75T in Tennesee Orange. Beiden met de DeAmonds 2K pick-ups.

Oei, die M75T in Orange is wel zeldzaam! Foto's?