PDA

View Full Version : Schildering op gitaar + lak, olie of wax?



Rewind
18 juni 2014, 14:40
Hoi!

Ik ben bezig wat nieuws van een oude ibanez te maken. Het plan de agathis body, die ik gebrand heb een schildering te geven met zwarte lak/inkt. Ik heb de body volledig ontdaan van de oude lak, deze gebrand (ivm het thema van de schildering) en vervolgens helemaal smooth geschuurd (korrel 600)
http://i.imgur.com/slVkTNG.jpg
http://i.imgur.com/dgJibo8.jpg

De body heeft nu het uiterlijk wat ik wil. Ik wil nu in zwart er een tekening op maken. Kan ik dit het best doen met lak, viltstift, lakstift? Ik moet er zowel dunne als wat dikkere lijnen mee kunnen maken.
Ik zal de body waarschijnlijk voor het finishen nog moeten behandelen met een filler en sealer? Je ziet dat het hout door het vuur ook een paar barsten heeft. Als ik ga olieen of waxen vind ik dit geen probleem, maar bij lakken kan ik dit het best dichtstoppen. Ik vraag me alleen af of je de filler gaat zien in het al getinte hout.
Vervolgens moet ik de keus gaan maken tussen wax, olie of lak. In eerste instantie wilde ik zo min mogelijk aan de finisch doen, en het hout zo naturel mogelijk houden, maar waarschijnlijk is het wel verstandig iets van een finish te gebruiken. Wat is het verstandigst, ook met de tekening in gedachten?
Dank voor de hulp.

fred dons
18 juni 2014, 17:29
ik zou een zwarte acryl verf gebruiken, met penseel of als je toegang hebt tot van die rottring pennen met acryl voor airbrush (is een stuk dunner dan de tube acryl) nadeel van Agathis is dat het vrij poreus is en dat je kans hebt dat dunne verf wat gaat uitlopen (inkt loopt zeker uit)
verstandig is wellicht om 1 laag lak nu al over je body te spuiten en die als basis te gebruiken (dan kun je niet de acryl voor airbrush gebruiken, die loopt van de lak af) en dan uiteindelijk met een matte blanke lak afsluiten

Rewind
22 juni 2014, 22:42
Dank voor je reactie! Ik volg je raad op en begin deze week met sealen en fillen en de eerste laag lak. Daarna lekker de creatieveling uithangen! :)

Pepe
22 juni 2014, 22:51
Watervast viltstift werkt het simpelst, en het strakst. Grote stukken kan je doen met acryl. Je verdunt met water dus niks geen fancy airbrush of je moet het faded effect van airbrush willen hebben (maar dat is zo cheesy 80's :D )

Als je echt creabea bent kan je van alles gebruiken, houtskool, ecoline, grafiet.. alles heeft een eigen effect maar misschien denk ik teveel arty Trussart en zit je gewoon op poster Jackson/Charvel level.

Rewind
23 juni 2014, 21:37
Haha nee Trussart is toch een stap te ver. Er komt een Kraken/grote inktvis vanaf de arm contour met z'n tentakels over de body.