PDA

View Full Version : Goed les boek of cursus voor gevorderde gitaristen ?



aapddd
17 juni 2014, 17:25
Hallo allemaal,

Ik speel nu ongeveer 6 jaar gitaar en met veel passie. Ik heb al een tijd les en ik kan aardig wat dingetjes spelen maar ik wil meer tijd in het spel stoppen omdat ik vind dat ik blijf hangen. Ik heb aardig wat moeite met snelheid in het spel en de meeste ladders vergeet ik heel snel, wat ervoor zorgt dat ik vaak maar in de pentatonische / mineur ladder blijf.

Weet iemand een goed en duidelijk les programma / boek die ik naast mijn lessen kan volgen ? Ik ben redelijk allround dus het liefst een boek met veel soorten technieken die nog wel uitdagend voor mij zijn.

Alvast bedankt.

hoofd
18 juni 2014, 10:02
Het helpt als we weten welke richting je op wilt met je spel.. Over het algemeen zou ik zeggen zoek een goede docent, want als je al les hebt en je blijft nog steeds hangen, dan is er toch wel iets goed mis met de didactische methode. Maak een mooi oefenschema en oefen met metronoom. Oefen regelmatig. Speel in een band. Offer een lam en brand een kaarsje.

aapddd
18 juni 2014, 13:56
Hoi,

Ik speel graag richting blues/rock en hardrock. Met mijn docent is niks mis, hij is zeer professioneel en ik heb al veel van hem geleerd. Het probleem is dat die 45 minuten in de week een beetje weinig lijken. Ik wil graag naast mijn lessen een extra zelf te volgen programma volgen om mij te richten op struikel blokken.

Het is echt niet dat ik niks kan op de gitaar maar ik wil gewoon verder. Spelen in een band lijkt mij een hele goede oefening, ik ben momenteel op zoek.

Bedankt , Danny

davidof
18 juni 2014, 17:34
Er is zoveel dat je kan doen, zoals je zegt zijn er boeken, cursussen, internet ..

Maar zorgt vooral dat je hetgeen je kan, goed leert kunnen. Ik dacht vorig jaar dat ik mijn scales (penta, modi) goed onder de knie had, tot ik een gitaarleraar had. Die alles eens op een andere manier benaderde, dat heeft mij wel even wakkergeschud.

Probeer zoveel mogelijk methoden te zoeken om je scales te testen, dat je echt geen blinde plaatsen meer hebt op je neck. En zoveel mogelijk meespelen met verschillende backing tracks op youtube, solo's leren spelen, uren uren uren aan je techniek werken (op een leuke manier) ...

terrasbeest
18 juni 2014, 18:17
Als je problemen hebt met het onthouden van toonladders en je hebt geen verdere issues met je geheugen, dan lijkt het er op dat je die toonladders niet ' begrepen' hebt, en dan moet je toch wel eens kijken of die leraar wel professioneel genoeg is.

Zelfs penta's zijn meer dan enkele patroontjes op het fretboard.( +1 voor wat davidof zegt )
Als je begrijpt wat je aan het spelen bent, win je vanzelf aan snelheid.

peter_heijnen
19 juni 2014, 13:13
Ik heb aardig wat moeite met snelheid in het spel en de meeste ladders vergeet ik heel snel, wat ervoor zorgt dat ik vaak maar in de pentatonische / mineur ladder blijf.
Je wilt duidelijk te snel te veel, als je een ladder vergeet heb je die ladder niet voldoende geoefend.

Vraag om te beginnen aan je leraar of hij met je aan de slag gaat met alle kerktoonladders in relatie tot de bijbehorende majeurtoonladder.

Copy/paste bovenstaande regel voor hem, hij weet dan wel wat te doen.

Gijs Heijnen
19 juni 2014, 15:45
Een ding is zeker. Van in een band spelen leer je ontzettend veel bij. Zeker als je met 2 gitaristen speelt. Ik speel zelf samen met onze zanger afwisselend lead en slag. Hij heeft zo'n andere stijl en ideeen waar ik erg veel van heb geleerd. Het beste is eigenlijk als je in een band kan spelen waar je net met mee kunt, maar waar de andere muzikanten meer ervaren zijn. Daar kun je zoveel van leren.

kirito
19 juni 2014, 16:48
gijs heeft een punt: in bandverband leer je zo'n dingen sneller dan wanneer je gewoon op je kamer wat zit te oefenen, en het is vaak nog leuker ook. zorg wel dat je niet ontmoedigd wordt door het niveau van je bandleden en bedenk je dat het nog altijd geen instant-oplossing is. trouwens, voor bluesrock is de pentatonische toonladder ideaal en voor hardrock is het ook een aardige toonladder, of wil je voor hardrock meer de deep purple toer op?