PDA

View Full Version : Gretsch G5420LH



killalotbee
17 juni 2014, 09:17
Hallo iedereen,

Ben van plan mij een nieuwe gitaar aan te schaffen en had mijn oog laten vallen op volgende gitaar:

http://www.gretschguitars.com/products/index.php?partno=2514821512

Jullie gedachten? Misschien mensen die deze gitaar hebben? Voor- en nadelen graag!

Alvast bedankt!

en ja hij moet linkshandig zijn...

WesleyD
17 juni 2014, 09:39
Ik heb er een in dezelfde kleur, maar wel een goede :P (Ben zelf ook links hoor, heb alleen rechtshandig leren spelen)
Ik vind het een prima bak. Hij ziet er cool uit, is goed afgewerkt en ik vind persoonlijk de blacktops lekker klinken. Best veelzijdig ook. Ik vind de hals lekker spelen, maar dat blijft natuurlijk wederom erg persoonlijk.
Het is overigens ook een prima basis om verder aan te passen naar je smaak. Een erg fijne update is een nieuwe brug, compton of tru-arc.
Nadelen kan ik even niet bedenken. Ik denk dezelfde als elke hollowbody vs solidbody, maar dat geldt ook voor de voordelen.
Oh ja, misschien de Bigsby, niet het ding zelf, maar een grotere veer helpt wel. Lefty heeft dus geen Bigsby.:seriousf:

RS-Rik
17 juni 2014, 09:55
Voordeel:

Hij is mooi


Nadeel:

Hij is linkshandig dus kun je m niet aan mij geven, althans, ik heb er niet veel aan

Mr.Fingers
17 juni 2014, 11:08
Hij heeft de blacktop Filtertrons ipv de Gretschbuckers van de voorganger, dus da's een goeie zaak, en voor de rest: https://www.youtube.com/watch?v=3JZsE1Kae5o

Tsja: :mmmm:

telerocker
17 juni 2014, 12:25
Leuke 'mini'-Setzer. Nadelen ken je zelf: groot en op stemming blijven.

killalotbee
18 juni 2014, 10:55
Een Bigsby gaat er waarschijnlijk met de tijd opkomen. Is rond de 200 euro dacht ik gehoord te hebben.

Hij komt binnen 2 weken binnen in mijn vaste gitaarwinkel (enkel voor linkshandige) dus ga ik ze daar eens proberen. Heb vorige week op de duurdere versie (G6120-1959LHTV Chet Atkins) gespeeld en klonk echt lekker! Maar die valt wat ver buiten mijn budget... Ben ook nog niet zo een geweldige gitarist om daar al mee te beginnen.

:rockon:

WesleyD
18 juni 2014, 11:06
Gewoon een beetje goed zoeken naar zo'n Bigsby!

Met zo'n G6120-1959TV heb je er ook eentje te pakken zeg. Wat een vette dingen zijn dat, maar die ProCo Gretsches zijn wel heel andere gitaren hoor. Die TV Jones pups zijn niet te vergelijken met de BT Filtertrons.

Succes met lekker testen!

FruscianteFan
18 juni 2014, 11:24
Gewoon een beetje goed zoeken naar zo'n Bigsby!

Met zo'n G6120-1959TV heb je er ook eentje te pakken zeg. Wat een vette dingen zijn dat, maar die ProCo Gretsches zijn wel heel andere gitaren hoor. Die TV Jones pups zijn niet te vergelijken met de BT Filtertrons.

Succes met lekker testen!
En echte Filtertrons?

Ik heb nu BlackTops. Ik vind ze best lekker en goed Gretschy, maar weet dus niet of normale Filtertrons heel anders zijn.

Bij TV Jones krijg ik dan weer steeds het gevoel dat ze te gebalanceerd zijn ofzo. Het klopt te goed, wat ik niet bij Gretsch vind passen.

lauke_101
18 juni 2014, 11:35
Heerlijk een Gretsch, en die je op het oog hebt is een prima gitaar hoor. Ze zijn verrassend veelzijdig, wat je misschien niet zo gauw zou verwachten.

Wbt de pickups: die blacktops zijn vele malen beter dan de oude "gretschbuckers" die gewoon als een paf humbucker klonken. Niet slecht, maar klinkt gewoon niet als een gretsch. Dat doen de blacktops wel.
Heb mijn gretschbuckers voor tv jones vervangen en vond het de investering meer dan waard! Heel mooi vol, sprankelend geluid maar nooit schel. Dat ze te gebalanceerd zijn herken ik dan weer niet.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Mr.Fingers
18 juni 2014, 11:42
Een Bigsby gaat er waarschijnlijk met de tijd opkomen. Is rond de 200 euro dacht ik gehoord te hebben.

http://www.ebay.com/itm/New-GRETSCH-Logo-Bigsby-true-vibrato-B6-chrome-LEFTY-/371066608003?pt=Guitar_Accessories&hash=item56654b1983

Lefty Bigsbies zijn niet zo dik gezaaid, maar ze zijn er wel!

WesleyD
18 juni 2014, 12:08
En echte Filtertrons?

Ik heb nu BlackTops. Ik vind ze best lekker en goed Gretschy, maar weet dus niet of normale Filtertrons heel anders zijn.



Blacktops zijn zeker erg Gretschy. Zitten ook erg dicht bij die echte high sensitive filtertrons, alleen die klinken in mijn oren iets cleaner, de blacktops ietsjes donkerder met iets meer bite, maar het ontloopt elkaar niet veel.

Is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Ik vind dynasonics bijvoorbeeld het lekkerst klinken bij een Gretsch. :)

De TV Jones classics vind ik idd ook iets te gemaakt voor een Gretsch.

Eko
18 juni 2014, 13:36
Kan nooit fout gaan met een Gretsch. Deze klinkt goed en is netjes afgewerkt. Kun je gerust aanschaffen.
Succes.

killalotbee
20 juni 2014, 09:53
Kijk er al naar uit om hem eens te bespelen. Ik ga normaal kunnen kiezen tussen de orange versie en die groene versie. Ben eens benieuwd. Heb eigenlijk mijn gedachten al op de orange versie gezet. Misschien valt het groen in het echt beter mee dan op foto's.

WesleyD
20 juni 2014, 10:20
Cadillac of Aspen green?
Dat oranje is in het echt super vet, maar als ik er foto's van maak neigt het meer naar signaal rood :supercool:

http://i281.photobucket.com/albums/kk238/WesleyDorian/2013-06-202019_28_50-3.jpg