PDA

View Full Version : Gibson les paul standard of toch gaan voor een custum



daydreamer
15 juni 2014, 10:15
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en wil me eerst effe voorstellen:

Ik ben een prille 40-er die steeds een voorliefde voor de gitaar heeft gehad. Een paar vrienden van me speelden vroeger in een band maar voor mezelf is het er nooit van gekomen. Vorig jaar heb ik dan toch de stap gezet om gitaarlessen te gaan volgen aan de muziekacademie, beginnende met zo'n startersetje van een paar 100 euro.
Een half jaartje later heb ik me een ander versterkertje aangeschaft, namelijk een roland cube 40. Dit gaf al een behoorlijk verschil ten opzichte van dat starter-versterkertje...
Een jaartje later begint het spelen al redelijk te gaan (ik speel gemiddeld toch wel een uurtje per dag) en heb ik in samenspraak met mijn vrouw besloten om mijn vakantiegeld te spenderen aan een nieuwe gitaar!
Mijn budget lag rond de 1600 euro, met een absoluut maximum van 2000 euro.
Ik ben dan gaan kijken en voor dit budget had ik naar mijns inziens 2 opties:
Ofwel kiezen voor een nieuwe gibson les paul studio pro (of traditional)
Ofwel kiezen voor een 2dehands les paul standard, hetgeen uiteindelijk mijn voorkeur heeft verkregen

Mijn zoektocht leverde de volgende resultaten op:

-Een red wine standard in werkelijk perfecte staat, klinkt geweldig, is gebouwd in 2005 maar aangekocht eind 2007 (nieuw in de winkel met kassabon) voor 2400 euro. De koper heeft er echter slechts beperkt van kunnen genieten o.w.v. een chronische polsblessure... Nu, verkoopprijs 1200 euro...

- Een gibson les paul custom sunburst in ook weer perfecte staat, met van die seymour duncan slash pick-ups, gemaakt in het jaar 2007... Verkoopprijs 2200

Ik ben voor de standard gegaan omdat het prijsvoordeel echt wel enorm was en mijn absolute grens 2000 euro was. De gitaar speelt echt geweldig. Mijn gitaarleraar (zelf een gibson-eigenaar) was onder de indruk... Ik vond de kleur niet helemaal mijn ding, vind de custom qua uiterlijk veel mooier maar de prijs he...
Nu, een paar dagen later, heeft de custom-verkoper me laten weten dat de gitaar voor 2000 euro weg mag... Grrrr... Dilemma!

Mijn vraag dus: Rechtvaardigt het verschil in kwaliteit nog het verschil in prijs? Zou ik de standard terug wegdoen en toch kiezen voor de custom? Qua uiterlijk is deze helemaal mijn ding, en ik wilde op termijn toch de seymour duncan slash pick-ups op de standard laten zetten dus die 180 euro valt dan wel weer weg...

Beetje raad en advies is welkom! Ervaringen mogen steeds gedeeld worden, ik ben hier om bij te leren :dontgeti::dontgeti:

Sjoerdo
15 juni 2014, 10:51
\Tja, mijn ervaring is dat als je op een gegeven moment de gitaar van je dromen hebt gevonden (maar vul hier op de plaats van gitaar eventueel: auto, vrouw, spijkerbroek, huis, etc in), en je kiest vervolgens voor het second best alternatief, dat je altijd het gevoel van net niet zult blijven behouden.

En geloof me, wat je droomgitaar, vrouw, auto etc. is, dit zal zeker na een aantal jaar weer veranderen ;)

Qua kwaliteit tussen standard en custom, daar valt niet heel veel over te zeggen, het gaat uiteindelijk om de feitelijke gitaar. Ik heb op zeer goede studios gespeeld en op belabberde customs. Maar als deze custom jouw pickups heeft, de juiste kleur is, en het model bovenaan je lijstje staat, dan zou ik er gewoon voor gaan (wel eerst even bespelen natuurlijk)!

Oranjeaap
15 juni 2014, 12:10
Qua constructie en geluid zullen ze niet veel verschillen. Een Custom is duurder omdat er meer uiterlijk vertoon op zit: Ebben toets, mother of pearl inlays op fretboard en kop, 5-lagige binding op voor en achterkant. Allemaal dingen de die gitaar duurder maken om te produceren, maar verder het instrument niet 'beter' maken (ebben toets uitgezonderd).

Als je kan zou ik ze eens naast elkaar houden, en beide over de zelfde versterker testen. Het verschil gaat hem waarschijnlijk zitten in vorm en dikte van de hals, radius van de toets en het type frets. Na slechts een jaar spelen zul je niet veel verschil horen in geluid denk ik, maar je zult al vrij snel aanvoelen welke van de twee gitaren voor jou het fijnst speelt. Tuurlijk, iedereens hartje gaat sneller kloppen bij het zien van een prachtige Custom, maar mijn ervaring leert dat je de gitaar die het fijnst speelt ook het vaakst pakt.

Als je in de buurt woont ben je welkom eens op mijn beide Customs te spelen, je kunt ook eens langs een wat grotere gitaarwinkel gaan en daar een paar bespelen. Hoe meer verschillende gitaren je bespeeld, hoe beter je kunt oordelen of een gitaar wat voor je is.

sideburns
15 juni 2014, 12:27
Tja, wat ik een beetje uit je woorden destileer is dat je toch eigenlijk wel het liefst de custom wil, je vind hem mooier, kleur ligt je meer etc etc, ben bang dat als je toch voor de standard gaat je achteraf spijt gaat krijgen en misschien denkt " had ik toch maar........."

Dus mijn advies is test ook de custom nog even ( of had je dat al gedaan ?) en als hij bevalt, gaan met die banaan, krijg je ook achteraf geen spijt.



Succes !

soundbound
15 juni 2014, 12:46
Second best kan leiden tot ernstige cognitieve dissonantie. Dus gaan voor die Custom (als die goed bevalt tenminste)!

daydreamer
15 juni 2014, 13:04
Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties, advies, bedenkingen!
Nu, ik ben in mijn post misschien niet helemaal duidelijk geweest: Update: ik heb de standard reeds gekocht aan 1200 euro omdat de vraagprijs voor de custom aanvankelijk teveel was voor mijn budget: 2200 euro. Toen ik de standard gekocht had berichtte de verkoper van de custom mij dat hij deze toch voor 2000 euro wil verkopen...
Dus zou ik sowieso de standard eerst opnieuw moeten verkopen!
Nu, de standard ligt me erg goed, speelt prachtig! Zoals ik al zei, mijn gitaarleraar (een gerenomeerd artiest, is volgende week nog op tour met zijn groepje in de USA, maakt muziek voor projecten van Jan Fabre en andere dingen) was echt wel onder de indruk van het mooie, volle geluid. Heeft de gitaar uitvoerig getest en het beviel hem geweldig!
Alleen... het uiterlijk (wine red) is niet mijn "absolute favoriet"...

Zoals gezegd ben ik pas een jaartje aan 't spelen en zal ik waarschijnlijk sowieso nog wel eens een andere gitaar aanschaffen vrees ik. Naar ik hier hoor heeft iedere gitaarliefhebber in de loop van de jaren wel meerdere gitaren gehad... (niet tegen mijn vrouw vertellen, zij denkt dat deze de gitaar voor mijn leven zal zijn :soinnocent: )

Daarom twijfel ik dus om nu nog eens 800 euro bij te leggen en toch voor de custom te gaan... Misschien is het nu meer aangewezen om nog een tijdje op deze, overigens ook wel leuke, gitaar te spelen en ervaring op te doen. Een custom kan ik op termijn nog wel kopen en mijn budget zal tegen dan ook wel groter zijn...
Ik kom van een starterssetje dus deze stap is voor mij ook al gigantisch hoor! Klinkt prachtig, enorm veel sustain, klinkt

sideburns
15 juni 2014, 13:04
Cognitieve dissonantie is een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennisnemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen.

Aldus wikipedia

sideburns
15 juni 2014, 13:09
Oke dan, had nog niet begrepen dat je al tot aanschaf was overgegaan, vergeet dan de cognitieve dissonantie en geniet van je nieuwe instrument !

daydreamer
15 juni 2014, 13:09
Hahaha, hey sideburns, ikzelf heb orthopedagogie gestudeerd aan de hogeschool dus psychologische termen zijn me niet vreemd hoor! Alleen grappig om ze hier op dit forum tegen te komen :)
In elk geval bedankt voor je inbreng!

Agent_Smith
15 juni 2014, 13:16
Qua constructie en geluid zullen ze niet veel verschillen.

Nou, dat zal dus wel. Het is bij een Custom niet alleen uiterlijk vertoon.
Een Custom en een Standard zijn gewoon twee verschillende beestjes. Plug een Std en een Cstm met dezelfde elementen en versterker maar om en om. Dan hoor je het heeeeel goed. Een std is wat opener meer rauwere, pure RnR, waar een Custom er een flinke schep bovenop doet en je hoort hem gewoon extra pushen/'blazen'. Je kunt dit natuurlijk allemaal een beetje temperen met gematigde elementen etc.
Ik ervaar gewoon dat ik in bepaalde periodes mijn Customs bijna niet meer gebruik omdat het gewoon een poosje 'too much' is en speel alleen op Standards. Na een tijdje verandert dat weer eens en geniet ik met volle teugen van bruut Custom-geweld. Een Std is voor mij eigenlijk altijd wel goed. De ebben toets (ik weet niet of dat tegenwoordig nog is; heb alleen oude Customs) is natuurlijk wel erg lekker slicky.

daydreamer
15 juni 2014, 13:17
Ik probeer het geheel trouwens erg pragmatisch te bekijken en vroeg me dan af of de 800 euro extra op dit moment te verantwoorden is!
Tuurlijk zegt de emotie: gaan met die banaan!
De cognitie zegt echter: 800 euro extra voor een detail in uitzicht (er vanuitgaande dat de kwaliteit tussen beide nihil is, de custom is immers gebaseerd op een standard model) is op dit moment moeilijk te verantwoorden! Ik bereik dan echt het plafond van mijn budget, terwijl binnen bvb 2 jaar ik me makkelijk die 800 euro en meer extra kan permitteren zonder de zorgen over het financiële...

daydreamer
15 juni 2014, 13:21
Dank agent Smith,
Als zelfs een custom-bezitter regelmatig naar zijn standard teruggrijpt en deze altijd wel goed is denk ik dat ik me daar voorlopig ook bij zal houden!
800 euro over voor andere dingen en binnen een paar jaartjes lekker eens uitkijken naar iets wat echt mijn droom is (custom) zonder op een euro te moeten kijken!

Agent_Smith
15 juni 2014, 13:43
Dank agent Smith,
Als zelfs een custom-bezitter regelmatig naar zijn standard teruggrijpt en deze altijd wel goed is denk ik dat ik me daar voorlopig ook bij zal houden!
800 euro over voor andere dingen en binnen een paar jaartjes lekker eens uitkijken naar iets wat echt mijn droom is (custom) zonder op een euro te moeten kijken!

Graag gedaan :)
Het is ook niet 'teruggrijpen' naar een Std. Een std is niet minder dan een Custom en andersom. Ze zijn gewoon verschillend.
Ik moet zeggen dat ik meer een Standard-man ben dan een Custom-man, maar heb er natuurlijk wel een paar ;-) Zo was het gisteravond toevallig weer eens heel de avond Custom-time!

Oranjeaap
15 juni 2014, 13:46
Je zegt dat de Standard je goed bevalt, dan lijkt me de keuze al gemaakt!

Jannnus
15 juni 2014, 14:01
score een leuke amp voor die 800 euro
denk dat je die custom dan snel vergeten bent

frekie
15 juni 2014, 14:05
Gewoon een donkere zonnebril opzetten dan lijkt dat wijnrood net zwart :seriousf:

Serieus, ik heb een GLP Studio gehad, early 90s, ebben toets. Was gestript door de vorige eigenaar, hij had 20 lagen spuitlak erop gespoten, was echt geen gezicht. Lage prijs dus gekocht. 100% origineel, goed fretwerk, geen kopbreuk etc. Thuisgekomen de gitaar een goede beurt gegeven, goed afgesteld, nieuw setje snaren erop.

Speelde en klonk geweldig, heb nog steeds wat spijt dat ik hem weer heb verkocht. Het uiterlijk van een gitaar doet er dus helemaal niet toe. Hoe speelt ie en hoe klinkt ie daar gaat het om.

grayfink
15 juni 2014, 14:11
Als ik 800€ over had, zou ik er een fijne Fender bij kopen. Nou ja, eigenlijk had ik dat al gedaan voor ik mijn Lp standard kocht.
Maar wat hier al gezegd is, over second best, ik had een prima Gibson LP studio, die heb ik toch ingeruild voor een Standard. Achteraf had ik die ook gelijk kunnen kopen uiteraard. Alhoewel, was wel een erg grote uitgave geweest dan.

Brum
15 juni 2014, 14:22
Out of the box; Neem een Edwards Les Paul Custom. Ebben toets, goeie hardware, Seymour Duncan elementen en voor de prijs van een Gibson Les Paul Studio. Maarrrrr... dan staat er geen Gibson op natuurlijk...:roll:

arjanb01
15 juni 2014, 15:11
Dat krijg je altijd als je een tweede keus voor minder geld koopt. In no time speel je er niet meer op of verkoop je hem met verlies.
Gewoon moeten doorsparen voor die custom.

Mitch
15 juni 2014, 21:03
Ja, da's lullig, als je een goede gitaar hebt maar het eigenlijk je kleur niet is. Iedereen stapt daar overheen in dit topic maar het is gewoon zo: de meeste mensen gaan gewoon voor uiterlijk én sound/bespeelbaarheid, niet zo zeer in een volgorde van belangrijkheid. Heel eenvoudig: je moet die Custom testen. Vind je 't wat, dan kun je het er op gokken en 'm kopen, een rode Standard raak je altijd wel weer kwijt voor 1200E. Genoeg mensen die niet van een burst houden. En ander blijven dromen en GASsen, zoals alle andere gitaristen :D

the sure thing
16 juni 2014, 09:46
Ja precies. Verkopen die rooie :-)

Ik ben geen Les Paul neuker, maar ALS ik voor een LP zou gaan vind ik dieprood juist de mooiste kleur.

Hotpepper01
16 juni 2014, 10:17
Niks hoor. Je hebt de goede keuze gemaakt imho. Je hebt een heel goede gitaar voor een heel schappelijke prijs, bent binnen je budget gebleven, hebt je vriendin nog. En je wist die mooie custom te laten staan. :ok:
Zou mij mss niet gelukt zijn. Wees blij met wat je hebt. Speel nu de blaren op je vingers op die wijnrode en spaar ondertussen voor die custom. Die neem je er dan tzt gewoon bij.

E-J
16 juni 2014, 10:43
Wat zegt je gevoel? De Custom?

Ik heb tal van Les Pauls gehad totdat ik gewoon de stoute schoenen aantrok en die 'ene' kocht. Sindsdien niet meer omgekeken of kwijlend naar een andere zitten staren. Als je er zeker van bent dat je nog jaren gitaar zal spelen en je bankrekening staat het toe, doe het gewoon en koop dan die droomgitaar (en niet onbelangrijk, die droomamp). Anders zul je altijd denken 'had ik maar...'

daydreamer
16 juni 2014, 13:14
Hey, bedankt voor jullie bedenkingen, tips, enz... Maakt het wel wat moeilijk want ik krijg natuurlijk meningen van alle kanten, elk gekleurd vanuit zijn eigen emotie en ervaringen.
Mijn besluit: Ik hou voorlopig de wine-red standard, die echt wel goed klinkt! Zoals ik al zei kom ik van een basissetje dus de verandering is echt wel enorm, voor "slechts" 1200 euro! 800 euro extra, da's meer als 1/3 extra terwijl de kwaliteit onmogelijk met 1/3 omhoog gaat.
Feit is ook dat ik me momenteel die 800 euro extra wel zou kunnen permitteren, maar ik zou andere dingen moeten laten!
Als ik nu "tevreden ben" met een leuke gibson les paul standard (ik denk dat er veel mensen zijn die na slechts een jaartje spelen met minder tevreden moeten zijn), ik laat mijn vrouw en kinderen ook wat genieten van de overige euro's en binnen een paar jaar en met een groter budget kan ik dan weer uitkijken en zoeken naar een mooie custom.
't zal ook niet zo zijn dat er nooit geen mooie customs meer gemaakt of verkocht gaan worden...

Toch allemaal bedankt voor de vele leuke reacties!

Oh ja, wel had ik nog een vraagje omtrent de seymour duncan slash pick-ups; Zou dit in de nabije toekomst misschien wel een leuke "upgrade" zijn van mijn standard?
Wat speel ik graag: Ik speel eigenlijk vaak in gewoon clean, pop-rock zeg maar! Anouk (nobody's wife), the scabs, the chili peppers, tuurlijk ook de intro van sweet child of mine (uiteraard wel in distortion), verder the rolling stones (angie)...
Zo'n upgrade valt qua prijs nog onder bvb kerst- of verjaardagsgeschenk... vandaar dus!

Sommigen zullen stellen dat ik beter voor een amp zou gaan... Daar heb ik het met mijn gitaarleraar ook over gehad maar hij stelde dat voor mij (binnenskamers, voorlopig zeker geen optredens of oefenstudio's) mijn huidige amp zeker volstaat...

Oranjeaap
16 juni 2014, 15:04
Roland Cubes zijn zeker geen slechte versterkers, maar het blijven toch oefenversterkertjes.
Qua volume en veelzijdigheid zul je zeker geen andere versterker nodig hebben, en ik ben het eens met je leraar dat deze volstaat. Echter een goede buizenversterker klinkt zo waanzinnig veel beter dan zo'n transistor oefenversterker, dat als je dat eenmaal hoort wil je niet meer op die Roland spelen.
Het is keuze die je zelf moet maken, het is niet echt nodig, maar het is het geld zeker wel waard!

Als je moet kiezen tussen uprgraden naar een Custom of een goeie versterker kopen, dan zeg ik 100% zeker een goeie amp kopen.
Moet je kiezen tussen amp kopen of 800 euro over houden voor andere leuke dingen, die keuze kan je alleen zelf maken vind ik. Succes!

Mitch
16 juni 2014, 16:37
Ja, zo lang het thuis blijft kun je het prima in de 'grotere' transistorversterkers houden. Is een stuk prettiger van klank op de lagere volumes. Bij buizenversterkers 'knalt' het al gauw. Hartstikke handig in een band, niet zo handig thuis...
Die Slash pickups, dat zijn niet gewoon de Alnico2s die ze al tijden hebben? Die zijn wel aardig, tikkie compressed en iets minder prikkend hoog. Ik weet niet welke elementen er in jouw Standard zitten, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik eigenlijk alles al gauw beter vindt dan standaard Gibson humbuckers, als het voor meer moet zijn dan alleen dikke rock.