PDA

View Full Version : Celestion G12-65 buzz



driesp
15 juni 2014, 09:44
Hallo,

Eén van mijn G12-65's geeft een buzz op sommige noten, en ik heb de indruk dat het iets erger geworden is het laatste half jaar. Ik heb al eens gecontroleerd of de cone mooi op en neer kan bewegen, en de spreekspoel nergens aanloopt, en dat lijkt goed te zijn. Zijn hier oplossingen voor?

guitarnijboer
15 juni 2014, 10:43
Je moet eerst vaststellen waar de buzz vandaan komt. Is het de speaker zelf of de kast waar deze inzit? Soms is dat moeilijk te horen. Misschien de speaker even apart aansluiten (niet in de kast) en kijken waar deze rammelt. Soms zit het stofkapje aan de randen wat los, dit kan ook behoorlijk mee zoemen. Succes.

Rinze
15 juni 2014, 10:55
En de bevestiging van de speaker kan ook los trillen, krijg je ook rare geluiden van.

driesp
15 juni 2014, 11:33
Wel, ik kan het gezoem toch redelijk plaatsen naar die speaker. Bevestiging is al losgeweest en gecontroleerd, maar ik denk dat ik inderdaad ze eens zal loshalen en afzonderlijk aansluiten. Een jaar geleden heb ik eens de spider moeten herlijmen van een andere speaker die ook een buzz had, maar daar voelde je goed dat de spreekspoel niet mooi gecentreerd was in de magneet.

driesp
15 juni 2014, 12:03
Ik heb het probleem gevonden denk ik. Desondanks de spreekspoel niet aanliep tegen de magneet, was de spider toch op een plaats losgekomen. Altijd lastig dat herkleven, maar het is gelukt. Nu even laten drogen en dan testen !