PDA

View Full Version : Drool-worthy: TC Alter Ego X4 (analog/tape delays and then some)



Speeddemon
14 juni 2014, 19:08
droolworthy-tc-electronic-alter-ego-x4 (http://tonereport.com/blogs/lifestyle/droolworthy-tc-electronic-alter-ego-x4)

http://tonereport.com/uploads/img/Alter-Ego-Droolworthy-2.jpg


Kwam 'm tegen... This is relevant to my interest. ;):soinnocent:
En goeie sounds ook! Nu nog afwachten of dat ding eindelijk eens kan self-oscillaten, want dat deed de Flashback maar beroerd (in tegenstelling tot een Boss RE-20, Ibanez DE7 of Line6 Echo Park).


http://www.youtube.com/watch?v=VXMPre19xBY

Mitch
14 juni 2014, 21:29
Ik ga zo eens op mijn gemak het filmpje luisteren. Op voorhand zeg ik: goeie zet van TC, de spec-lovers trekken hier acuut hun portemonnee voor.

pasqual
14 juni 2014, 21:30
Nice...very nice! Der zal wel een leuk prijskaartje aan hangen denk ik:soinnocent:

Speeddemon
14 juni 2014, 21:45
Nice...very nice! Der zal wel een leuk prijskaartje aan hangen denk ik:soinnocent:
249,- (Keymusic heeft 'm als pre-order); zelfde prijs als de gewone X4. Ik zeg, doen!

(en ik wacht zelf wel tot de eerste op MP verschijnen, want voorlopig kan ik m'n lol op met m'n RE-20 en net nieuwe Carbon Copy (die hadden ze beter "Dark Sun" ofzo kunnen noemen, zo warm/donker als ie klinkt). ;)

Mitch
14 juni 2014, 22:27
Het klinkt op zich wel heel tof, zéker dankzij de expression input. Dat gaat je niet zo makkelijk lukken met je ouwe zooi natuurlijk, tenzij je aan de Third Hand wil. Maar ik ontkom niet bij vooral de DMM en de DM2 presets aan een hoog net-niet gehalte. Maar op zich, mogelijkheden, sound, specs... ze zetten wel wat neer hoor.

Dirk_Hendrik
14 juni 2014, 22:30
Jammer dat hij gegarandeerd zo koud en kil digitaal zal klinken en dus nooit een serieuze optie kan worden voor hen die er wel verstand van hebben...




:hide:




;););););););););)

Speeddemon
14 juni 2014, 23:26
Jammer dat hij gegarandeerd zo koud en kil digitaal zal klinken en dus nooit een serieuze optie kan worden voor hen die er wel verstand van hebben...




:hide:




;)
Yep, als er geen tantaal caps inzitten hoef ik 'm eigenlijk ook niet. :soinnocent:

Dirk_Hendrik
15 juni 2014, 09:12
Yep, als er geen tantaal caps inzitten hoef ik 'm eigenlijk ook niet. :soinnocent:

Als ze er wel in zitten hoef ik em al helemaal niet. En da's wél serieus.

dunhill1
15 juni 2014, 10:41
Ik denk dat de megapuristen hier weg van blijven.
Vooral voor live lijkt het mij echter een behoorlijk briljant apparaat.
Classic delaysounds, allemaal in 1 apparaat. Vlot schakelbaar en ongetwijfeld een stuk minder kwetsbaar dan het origineel.
Natuurlijk valt het ding door de mand bij een 1 op 1 vergelijk. De vraag is of je dat verschil ook hoort op een podium met de band op volle oorlogssterkte?

hoofd
15 juni 2014, 11:24
Zo, en komen die mooie nieuwe delays ook uit als toneprints voor de huidige Flashback (X4) bezitters, of mag je daar weer een nieuw pedaal voor kopen?

dml
15 juni 2014, 19:57
Eén en al marketing, niets meer en niets minder.

Mitch
15 juni 2014, 21:21
Ik denk dat de megapuristen hier weg van blijven.
Vooral voor live lijkt het mij echter een behoorlijk briljant apparaat.
Classic delaysounds, allemaal in 1 apparaat. Vlot schakelbaar en ongetwijfeld een stuk minder kwetsbaar dan het origineel.
Natuurlijk valt het ding door de mand bij een 1 op 1 vergelijk. De vraag is of je dat verschil ook hoort op een podium met de band op volle oorlogssterkte?
Tja, ik weet niet hoeveel 'oorlogssterkte' is, ik maak altijd liever vrolijke muziek :) Puur voor mezelf: ja, genoeg delays op mijn board gehad en verschil genoeg gemerkt. De grap van een apparaat als de Deluxe Memory Man is hoe het mengt met je originele signaal en hoe het geluid beïnvloed kan worden door zowel de Blend knop en de Level (die niet alleen maar nodig is om vervorming tegen te gaan).
De klassieke sound en de chorus zijn wat mij betreft maar twee van de parameters. Ik zou zelfs willen zeggen: het is juist omdat het in bandverband anders is dat die enorme stoeptegel zoveel ruimte op mijn board mag innemen.
Noem me een purist, maar geen slaapkamergitarist :listen:
Overigens absoluut eens: prima sounds, drie presets, stereo, expressiepedaal ingang, nette prijs, hebben ze goed gedaan hoor. En ook goed gemarket, of hoe zeg je dat in goed Nederlandsch...

Pepe
15 juni 2014, 23:24
Ik vind het allemaal razend interessant maar eerlijk gezegd, ik heb een handvol delays en de simpelste neem ik op een podium mee omdat die het makkelijkst laat wisselen tussen de settings die ik gebruik. Je kent het wel, het is donker, het moet snel.. als je cijfertjes moet gaan aflezen en 3, 4 knoppen moet aflezen zit de band al weer in een intro.

Als die presets ook echt presets zijn in de zin van alle parameters included lijkt het wel handig. Goeie prijs maar veel te groot, voor mijn boardje. En teveel knoppen. Ik wacht wel op de mini versie.

dunhill1
16 juni 2014, 07:57
@ mitch:
Ik kan me niet herinneren dat ik iemand slaapkamergitarist heb genoemd?

Ik snap je punt vwb een memoryman en de andere individuele origineeltjes die het betreffende machientje probeert na te bootsen. Dat staat uiteraard als een paal boven water.
Wat ik probeerde te betogen is dat het berehandig is dat je dus niet live hoeft te slepen met een hele trits delays maar dat alles in 1 programmeerbaar kastje zit.

Je hoort mij echt niet beweren dat dat ding beter klinkt dan de origineeltjes afzonderlijk.

En oorlogssterkte heeft niets te maken met muziekstijl maar meer met de totale bandsound (mix en volume).

Excuus voor m'n wat uitgebreide reply maar als iemand mij beticht van zaken die ik niet heb gezegd dan leg ik het graag nog een keertje uit:hippie:

Mitch
16 juni 2014, 16:44
Eeeeh.... ik leg je ook niet in de mond dat je me uitscheldt voor slaapkamergitarist. Peace bro :hippie: Ik wilde slechts verduidelijken dat er verschil is tussen puristen die mierenneuken over geluidsverschil op huis/slaapkamerniveau en puristen die het in bandverband bezien. Naar de argeloze lezer zeg maar, niet naar jou persoonlijk.

dunhill1
16 juni 2014, 18:24
:grouphug:okido!

Speeddemon
16 juni 2014, 19:11
Als ze er wel in zitten hoef ik em al helemaal niet. En da's wél serieus.
Dat impliceerde mijn sarcasme ook! Maar er zijn nog steeds volksstammen aan bouwers die tantaal als 'premium feature' proberen te verkopen.
volgens mij is het enige positieve eraan dat ze klein zijn en niet zo uitdrogen als de elco's van 20-30 jaar geleden, toch?

@De rest; wat de instellingen op het podium betreft, volgens mij is dat juist het hele idee van 3 presets mét tap tempo!

Pepe
16 juni 2014, 20:54
@De rest; wat de instellingen op het podium betreft, volgens mij is dat juist het hele idee van 3 presets mét tap tempo!

Als je alleen de knop met 3 presets gebruikt zou je geen editor, want dat is dan, niet mee hoeven te zeulen, dat bedoel ik een beetje.

In feite doet TC dat al met hun pedalen, de hele eerste lichting met PC editing zijn ze nu in een mini pedaal aan het gieten en dat hadden ze met dit ding gelijk kunnen doen. Die mini pedalen hebben maar 1 sound tegelijk maar die beperking zal ook wel uitgebreid worden.

hoofd
17 juni 2014, 12:23
Zo, en komen die mooie nieuwe delays ook uit als toneprints voor de huidige Flashback (X4) bezitters, of mag je daar weer een nieuw pedaal voor kopen?
Ik dacht, ik vraag het maar eens na bij TC.. En hoewel het interieur van de twee pedalen precies hetzelfde is, zelfde chips en alles, worden de nieuwe delays niet als toneprint aangeboden aan huidige Flashback-bezitters. Wil je deze geluiden, dan moet je Alter Ego X kopen. Toch een beetje jammer.

Edit: neemt verder overigens niet weg dat ik nog steeds erg tevreden ben met mijn Flashback. Het is wel puik spul wat ze daar maken bij TC.

telerocker
17 juni 2014, 12:46
Ik dacht, ik vraag het maar eens na bij TC.. En hoewel het interieur van de twee pedalen precies hetzelfde is, zelfde chips en alles, worden de nieuwe delays niet als toneprint aangeboden aan huidige Flashback-bezitters. Wil je deze geluiden, dan moet je Alter Ego X kopen. Toch een beetje jammer.

Edit: neemt verder overigens niet weg dat ik nog steeds erg tevreden ben met mijn Flashback. Het is wel puik spul wat ze daar maken bij TC.

Als je net een FB hebt gekocht, is dat natuurlijk ruk... Voor de rest lijkt me dit een goed ding voor de bühne, tenminste als je niet zweert bij analoog.

ellisvertellis
17 juni 2014, 15:12
Wat ik een beetje jammer vind is de grootte van het ding. Bijna zo groot als de Line 6 modelers, als ik het goed heb? Ik zoek nu juist iets met tap tempo en enkele presets, maar of ze zijn te groot, of ze hebben geen tap tempo. Ja, de Empress superdelay is kleiner, maar die prijs! De Providence Chrono Delay kan het dan wel in een klein doosje, maar zo duur!!
Verder klinkt het wel erg goed!

Speeddemon
6 augustus 2014, 22:39
Iemand 'm ondertussen als eens getest?

muziekschuur
7 augustus 2014, 14:34
Korg SDD3000 is een geduchte concurrent dan.... denk ik...

apekop
7 augustus 2014, 16:30
Wat ik een beetje jammer vind is de grootte van het ding. Bijna zo groot als de Line 6 modelers, als ik het goed heb? Ik zoek nu juist iets met tap tempo en enkele presets, maar of ze zijn te groot, of ze hebben geen tap tempo. Ja, de Empress superdelay is kleiner, maar die prijs!

Waarom koop je dan niet de gewone Alter Ego? De Empress vond ik trouwens zwaar tegenvallen, dus staar je daar niet blind op.

Ik vind het zeker niet verkeerd klinken. De emulaties zullen lang niet zo goed klinken als de originelen, maar dat kan ook niet voor dat geld. Ik vind het jammer dat je de modulatie niet kan regelen. Van de originele Flashback vind ik alle presets/emulaties een beetje op elkaar lijken. Probleem is dat ze tegenwoordig vaak te veel in 1 apparaat willen stoppen, waardoor alles 'net niet' klinkt. 3 presets vind ik ook erg mager voor zo'n groot apparaat. Ook snap ik niet zo goed waarom er weer perse een looper in moet...die ruimte hadden ze wat mij betreft beter vrij kunnen maken voor andere delay functies.

ellisvertellis
7 augustus 2014, 17:17
Waarom koop je dan niet de gewone Alter Ego?

Dat is precies wat ik gedaan heb! :ok:

Inderdaad jammer dat je de hoeveelheid modulatie niet kan regelen. Het is er altijd net over vind ik. De tape delay vind ik wel goed kwa modulatie.

Ook de analoge delay klinkt te donker naar mijn smaak.

Het "tapstrummen" werkt wel goed overigens!

Rest nog het ontbreken van presets...

apekop
10 augustus 2014, 09:48
ok, mooi! Zit er naast het tapstrummen ook een normale tap tempo op? dat tapstrummen hoeft van mij niet.

Ik vind overigens dat bij veel tape of analoge delay simulaties de repeats te donker en onduidelijk worden. Vaak worden deze te overdreven donker gemaakt.

onrust nv
30 augustus 2014, 17:06
Ik zou eerlijk gezegd liever een TCtje zien waar alleen maar lege plekken voor je tone prints zijn en een looper en met delay die wel enkel reverse echoot(1 preset dus als je de looper niet meerekent).