PDA

View Full Version : Orange Rockerverb; 1x12 of 2x12???



Sinner1980
13 juni 2014, 23:39
Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort een nieuwe versterker aanschaffen, namelijk een Orange Rockerverb MKII 50 combo.
Waarom deze versterker? Voor mijn band moet ik een redelijke allround versterker hebben, van lekkere clean tot classic rock brunch en zelfs richting high gain voor bepaalde nummers. Een Rockerverb biedt mij deze diversiteit en daarnaast vind ik Orange versterkers lekker ranzig klinken en net even anders dan de rest; daar hou ik van.

Ik ga binnenkort, waarschijnlijk volgende week, tot aanschaf over maar twijfel enorm tussen de 1x12 en de 2x12. De 1x12 lijkt mij lekker praktisch; stukje lichter en compacter en voor zover ik weet kan ik er een 1x12 cabinet bijzetten wanneer de gelegenheid daarom vraagt. Mocht dit niet zo zijn dan hoor ik het graag!
Over de PA hoor je sowieso het verschil niet volgens mij.

De 2x12 is gewoon alles in 1 maar een stuk zwaarder en minder handzaam. Het is natuurlijk wel prettig om alles in 1 te hebben maar ik herinner mij mijn JCM800 2x12 nog goed; daar heb ik mezelf een keer lelijk aan vertild...

Hoe denken jullie hierover? Prijs technisch maakt het niet zoveel uit dus dat argument kan worden afgevinkt.
Ook ga ik op zoek naar een cover of flightcase voor de combo, tips zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt:cooler:

muziekschuur
14 juni 2014, 00:16
Nou............ dat dus...

the sure thing
14 juni 2014, 08:12
Ga voor de 2x12. Dat is stoerder, mooier.


En oh ja, een 2x12 klinkt mooier, voller.

Sinner1980
14 juni 2014, 08:35
Ga voor de 2x12. Dat is stoerder, mooier.


En oh ja, een 2x12 klinkt mooier, voller.

Klinkt het ook mooier/voller dan een 1x12 combo met een losse 1x12 denk je?

arjanb01
14 juni 2014, 09:11
212 geeft je meer spreiding, treed je veel op en gebruik je hem veel voor repetities, dan zou ik voor een 112 gaan. Live met een goeie mic ervoor geeft je genoeg body.
Na jarenlang met 212 kasten en combo's gesjouwd te hebben is 112 een verademing, vooral voor je rug!

the sure thing
14 juni 2014, 09:47
Haha! Ik ben van jarenlang 2x12 kasten gebruikt te hebben, overgestapt naar een 4x12. En het tillen: doe dat met zn 2en en je hebt nergens last meer van :-)

tommus42
14 juni 2014, 11:56
Weet niet of je een goede deal hebt wat betreft het combo, maar ik zou een top nemen. Kun je van alles op aan sluiten, ook de kast(en) die ergens aanwezig zijn. Of je eigen 1x12:ok:.

The Lo Lands
14 juni 2014, 13:31
Ik heb al jaren een Orange Rockerverb MKI versie met een 2x12" closed KOCH cabinet en een tijdje de Orange closed 1x12" cab. Ik vond de Orange 1x12" altijd te scherp en direct klinken. Deze uiteindelijk ingeruild voor een Orange 2x12" open cab welke voor kleine optredens (binnen) perfect klinkt. Meer spreiding en een completer geluid. De KOCH closed cab is beter geschikt voor buitenoptredens ivm een gerichtere speiding. Verschil tussen de closed en open cab met een 2x12" is vooral verschil in spreiding en definitie van de frequenties, closed meer laag en dus lekkere punch en open meer mid maar meer spreiding rondom te cab.

Voor mij geen 1x12" cab meer, dan eerder een 4x12" :-)

Sinner1980
14 juni 2014, 13:31
Het gaat met name om portability naar het oefenhok, optredens, trap op/trap af, enz.

Maar kan iemand mij vertellen of ik een 1x12 cabinet kan aansluiten op de 1x12 combo? Het lijkt mij van wel namelijk. Mocht dit niet kunnen dan ga ik toch wel twijfelen aan de 2x12...

guitarnijboer
14 juni 2014, 14:05
Als er een speaker uitgang op de combo zit, bij voorkeur met impedantie schakelaar of meerdere uitgangen met verschillende impedanties, dan kun je er op aansluiten wat je wilt. Als je de interne speaker gelijktijdig gebruikt werkt het het beste als de speaker in de cab dezelfde impedantie heeft als de speaker in de combo. Je kunt ook 2x12 en 4 x 12 speakers aansuiten op een combo als deze een uitgang heeft.

Ik vind een combo alleen praktisch als deze relatief liht en compact is. Een 2x12 combo zou ik dus niet snel kopen hoewel er ook wel een paar compacte modellen zijn. Met 2 neodium speakers is dit dan ook wel te tillen, maar qua omvang is het groter en onhandiger. Een 1x12 open back combo voldoet bij mij in vrijwel alle gevallen. Zolang hij maar voldoende vermogen heeft en een goede speaker.

guitarnijboer
14 juni 2014, 14:20
Net even gekeken, de versterker heeft twee 8 ohm en 1 16 ohm uitgang. De interne speaker is 16 ohm. Een 16 ohm extension cab kan dus aangesloten worden op een 8 ohm uitgang. De interne speaker moet dan ook op de 8 ohm uitgang.

De combo is trouwens wel behoorlijk zwaar! 31kg voor de 1 x12 en 38kg voor de 2x12.... Beide niet licht!

arjanb01
14 juni 2014, 14:34
Dus een goeie set wielen eronder en dan heb je daar geen last van! Wel gigantisch brute rockbakken zijn het!

Sinner1980
14 juni 2014, 17:41
Net even gekeken, de versterker heeft twee 8 ohm en 1 16 ohm uitgang. De interne speaker is 16 ohm. Een 16 ohm extension cab kan dus aangesloten worden op een 8 ohm uitgang. De interne speaker moet dan ook op de 8 ohm uitgang.

De combo is trouwens wel behoorlijk zwaar! 31kg voor de 1 x12 en 38kg voor de 2x12.... Beide niet licht!

Cool, thanks! Ik heb daar echt weinig tot geen verstand van maar het leek mij wel logisch dat dit zou moeten kunnen eigenlijk.

Idd pittig zware bakken maar ik ga toch voor het gemak van een1x12; iets lichter en compacter. Wel schraal dat er geen footswitch en cover bijgeleverd worden, die moet ik er los bijkopen. Nu nog lichte twijfel over een cover (padded) of een flightcase maar daar kom ik wel uit.

Iemand nog een Bax kortingscode toevallig? ;)

the sure thing
14 juni 2014, 23:51
Je krijgt mn bax kortingscode Alleen als je een 2x12 combo koopt :-p

telerocker
15 juni 2014, 05:14
Ik heb de RV50 head gehad. Ik gebruikte hem met een 2x12 closed cab. Voor een mooie balans heb je dat minimaal nodig bij de RV vind ik. Met een HSS-strat domineert al snel het midhoog. Een grote(re) cab zorgt dan voor voldoende ballen onderin. Ik zou voor de 2x12 combo gaan en als die je te zwaar is, een head/cab.

the sure thing
15 juni 2014, 10:11
+1. Head en cab vind ik al meer dan 15 jaar ideaal.

Sinner1980
15 juni 2014, 12:48
Head en cabinet zijn geen optie voor mij, met name qua prijs.

Ik ben toch nog serieus aan het twijfelen over een 2x12... Lastig!

the sure thing
15 juni 2014, 17:44
Nee het IS niet lastig! Koop gewoon de 2x12. Je kan ook een opklapbaar steekkarretje erbij kopen. Super handig!

telerocker
15 juni 2014, 18:09
Nee het IS niet lastig! Koop gewoon de 2x12. Je kan ook een opklapbaar steekkarretje erbij kopen. Super handig!

Zo'n karretje is idd superhandig. Onze bassist gebruikt die ook.

RedBuell
16 juni 2014, 09:34
Ik lees met hartelust mee in dit topic, ik heb de laatste tijd best wat gas gekregen voor een Rockerverb en zit met dezelfde keuze (combo vs head/cab) hoewel dat niet perse een Rockerverb hoeft te worden maar dat komt in een ander topic.

Ik denk persoonlijk dat een Head en een cab wat makkelijker vervoert, de Head is lichter en kleiner dan een combo en de cab is ook lichter dan een combo. Beter 2x lopen met minder gewicht dan 1x met veel gewicht. Aan de andere kant lijkt een combo me ook weer een stuk makkelijker, vooral op kleine podia als je weinig tijd hebt om op/om te bouwen als er meerdere bands spelen.

the sure thing
16 juni 2014, 09:40
Volgorde van prioriteit:
1 - opklapbaar steekkarretje
2- head en cab
3- 2x12 combo
4- 1x12 combo

Sinner1980
16 juni 2014, 10:28
Gisteren even overleg gehad met de band. Het wordt toch de 1x12, mede doordat we vrijwel altijd over de pa gaan spelen en omdat wij oefenen in een kelder(trap op/trap af).

Rooker
16 juni 2014, 10:46
Ik wil niet mensen hun enthousiasme verpesten maar die combo's van Orange vind ik helemaal niet zo mooi, waar ik de heads stuk voor stuk prachtig vind. Ik had lekker voor een head + 1x12 cab gegaan en dan door sparen voor nog een 1x12. Mocht je dan eens ergens optreden waar al een cab aanwezig is hoef je helemaal niet te sjouwen.

RedBuell
16 juni 2014, 12:55
Op het Harmony Central forum lees ik dat Rockerverbs alleen erg goed klinken maar in de mix, vooral met een Marshall (achtige) amp dat ze slecht hoorbaar zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

ateng
16 juni 2014, 12:59
Aan de andere kant lijkt een combo me ook weer een stuk makkelijker, vooral op kleine podia als je weinig tijd hebt om op/om te bouwen als er meerdere bands spelen.

Tis maar 1 speakerkabel wat er tussen zit...

telerocker
16 juni 2014, 13:04
Op het Harmony Central forum lees ik dat Rockerverbs alleen erg goed klinken maar in de mix, vooral met een Marshall (achtige) amp dat ze slecht hoorbaar zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedoel je dat het drivekanaal van de RV in de mix verloren gaat? Ik heb die ervaring niet. De RV heeft genoeg mid/hoog om door de mix te komen. Ik heb er heel wat optredens mee gedaan. Van kleine tot middelgrote zalen tot tentgigs met 1000+ man. Ik ben overigens de enige gitarist in een zevenman/vrouw-band. Misschien ligt het anders als je metal speelt met twee gitaristen.

telerocker
16 juni 2014, 13:12
Gisteren even overleg gehad met de band. Het wordt toch de 1x12, mede doordat we vrijwel altijd over de pa gaan spelen en omdat wij oefenen in een kelder(trap op/trap af).

Ik zou voor de kelder een Orange Micro Terror of Crush oid erbij kopen. Onze band repeteert vaak in een kleine ruimte in het keldergedeelte van een muziekschool (oude villa met steile trappetjes). Dan ga ik niet slepen met zware amps en cabs, maar neem een Blues Junior en een paar pedalen mee. Is ook hard zat voor die ruimte.

the sure thing
16 juni 2014, 14:29
Gisteren even overleg gehad met de band. Het wordt toch de 1x12, mede doordat we vrijwel altijd over de pa gaan spelen en omdat wij oefenen in een kelder(trap op/trap af).

.... Zijn je bandleden te lui om ff te helpen sjouwen? Sjesus

RedBuell
16 juni 2014, 19:01
Tis maar 1 speakerkabel wat er tussen zit...

In principe wel en de ruimte die een 2x12 combo in neemt is natuurlijk hetzelfde oppervlak wat een stack in neemt. Maar toch vaak hebben wij maar +/- 15 minuten de tijd, dan moet die andere band zijn spullen weg halen en ik moet mijn spullen neer zetten. Een head + cab is dan wel 2 x lopen en kutten in het donker met je speaker kabeltje. Vandaar dat een combo me wat makkelijker lijkt.

arjanb01
16 juni 2014, 19:31
+1 voor een 1x12 combo.
M'n engl Thunder plus gmajor in de loop gitaar inprikken, sennheiser mic voor de combo en klaar. In 5 minuten ben ik klaar om te spelen.

the sure thing
16 juni 2014, 19:57
Ik snap werkelijk niet dat "kutten met wen speakerkabel" de reden moet zijn om een combo aan te schaffen ipv head en cab. Dan kan je net zo goed wireless spelen, als je dan zo'n debiel bent dat een je een plug niet in een gaatje kan krijgen. Neuk je dan zeker ook niet in t donker :-)

Sinner1980
16 juni 2014, 22:17
Kogel is door de kerk: 1x12 combo it is!

Besteld en onderweg nu :)

Riky
16 juni 2014, 23:11
Ik til liever 1x zwaar dan twee keer half zwaar. Jaren lang gespeeld met head + 2x12. Heb nu een 2x12 combo (38kg) en vind het qua totale til werk geen verschil.
Kast neerzetten, head erop, speaker kabel er in, impedantie 2x checken voor de zekerheid. Combo plof je neer en klaar.

Ben fan van 2x12's dus ik adviseer om zeker die extra speaker te nemen. Doorgaans minder schel, voller en gespreid geluid t.o.v. een 1x12, maar naar mijn mening ook een 4x12 (dat terzijde).

ateng
17 juni 2014, 00:59
Voor mij ook liever een 2x12 dan een 1x12 en dat extra kilo maakt mij dan ook niet meer uit!
It's all about TONE! ;)

arjanb01
17 juni 2014, 07:10
2x12 heeft meer spreiding, maar met een goeie mic ervoor en een goeie zaalmix, waarbij je jezelf terug hoort, merk ik dat verschil niet. Bovendien speel ik in ear dus 212 is dan onzinnig.

the sure thing
17 juni 2014, 07:47
Kogel is door de kerk: 1x12 combo it is!

Besteld en onderweg nu :)

Oeps! Te laat :-)

telerocker
17 juni 2014, 12:38
Ik had vanaf pagina 1 al het donkerbruine gevoel dat het de 112 ging worden. :-)

ateng
17 juni 2014, 16:27
2x12 heeft meer spreiding, maar met een goeie mic ervoor en een goeie zaalmix, waarbij je jezelf terug hoort, merk ik dat verschil niet. Bovendien speel ik in ear dus 212 is dan onzinnig.
Je merkt het verschil wel tussen een 16 ohm schakeling en een 8 ohm… of 8 ohm en 4 ohm. Een 1x12 combo zit meestal een 16 ohm speaker en die vind ik nou eenmaal minder warm klinken.
Ik speel ook in ear maar heb 1 oortje uit om toch wat terug te krijgen van mijn speakerkast ;)

Sinner1980
17 juni 2014, 18:38
Oeps! Te laat :-)

Te laat voor wat? Had je toch een kortingscode? ;)

arjanb01
17 juni 2014, 18:41
Je merkt het verschil wel tussen een 16 ohm schakeling en een 8 ohm… of 8 ohm en 4 ohm. Een 1x12 combo zit meestal een 16 ohm speaker en die vind ik nou eenmaal minder warm klinken.
Ik speel ook in ear maar heb 1 oortje uit om toch wat terug te krijgen van mijn speakerkast ;)

Die speakerkast van mij heeft toch 8 ohm volgens mij. Ik zal het donderdag eens nakijken.
Goeie keus voor de 112, ga je geen spijt van krijgen, zeker als je zoals ik zeer regelmatig speelt.

the sure thing
17 juni 2014, 21:20
JULLIE ZIJN SUKKELS.... Slappe henkies. Allemaal!

Sinner1980
17 juni 2014, 21:24
JULLIE ZIJN SUKKELS.... Slappe henkies. Allemaal!

Had je maar met die kortingscode op de proppen moeten komen...;)

ateng
18 juni 2014, 13:36
JULLIE ZIJN SUKKELS.... Slappe henkies. Allemaal!

+1 Hahaha ze weten niet wat Rock 'n Roll is!! :)

Sinner1980
29 juni 2014, 12:54
Ok, ok.... Toch nog wat last minute veranderingen!

1x12 combo afgeblazen, op het nippertje. Waarom? Toch twijfel...
Ik dacht eerst toch voor de 2x12 combo te gaan nadat ik de 1x12 heb afgeblazen maar toch weer verandering in de situatie.

We zijn van oefenruimte verandert en het blijkt dat de andere gitarist zowel een 4x12 als een 2x12 cab heeft staan.
Zola s ik al aangaf heeft een top toch wel mijn voorkeur, ware het niet dat dat financieel even lastig werd.
Nu ik zolang een cabinet mag gebruiken van mijn mede bandlid ga ik nu toch een top aansluiten.

Nu nog even kijken welke; de Rockerverb 50 mkII of de Thunderverb 50.
Ik heb in het verleden een paar keer over een thunderverb gespeeld en dat is goed bevallen.
Kanaal A een lekkere brunch en B gebruikte ik als lead kanaal. Het fijne is dat er ook een ingebouwde attenuator inzit waardoor ik er ook thuis mee in de weer kan.

De Rockerverb heeft dan weer een echt clean kanaal en een brunch kanaal en heeft daarnaast meer gain dan een Thunderverb.
Nu heb ik niet zo heel veel gain nodig en zal de Thunderverb prima volstaan. Het clean kanaal is wel weer handig; ik speel enkele clean secties in bepaalde nummers. Nu werk ik ook graag met mijn volumeknop dus daar kan ik ook mee uit de voeten.

Kortom; op zoek naar een zaak die beide tops heeft staan en testen geblazen binnenkort.

Rooker
29 juni 2014, 14:55
Ik wil op mijn versterker ook een kanaal waar een lekkere brunch uit komt. Lekker uitslapen, amp aan en.. brunchen:seriousf:
Beter!!

the sure thing
29 juni 2014, 15:38
(...) Kortom; op zoek naar een zaak die beide tops heeft staan en testen geblazen binnenkort.

Yes!! Eindelijk mag je weer toegelaten worden tot de orde van rock-n-roll

Sinner1980
29 juni 2014, 16:23
Ik wil op mijn versterker ook een kanaal waar een lekkere brunch uit komt. Lekker uitslapen, amp aan en.. brunchen:seriousf:
Beter!!

Oops... Foutje! :D

Sinner1980
29 juni 2014, 16:28
Yes!! Eindelijk mag je weer toegelaten worden tot de orde van rock-n-roll

Mooi, kan ik tenminste weer slapen s'nachts ;)

Heb je die kortingscode nog? :D

the sure thing
29 juni 2014, 16:45
Nee, maar er staat wel behoorlijk wat Orange gear op MP.

Sinner1980
3 september 2014, 23:08
Duurde even maar gisteren kwam mijn OR100 binnen! :)
Net getest met de band; in één woord...GEIL!!! Dikke sound! Topicje met foto's volgt nog.

telerocker
4 september 2014, 00:58
Gefeliciteerd, vette amp.

terrasbeest
4 september 2014, 17:35
Mooie foto's ook.

Sinner1980
5 september 2014, 18:55
Mooie foto's ook.

Zoals ik zei: die volgen nog.