PDA

View Full Version : blues bottleneck/slide gitaar



bennno
12 juni 2014, 16:34
Kunnen jullie mij uitleggen welke gitaar gebruiken ze hier voor .
de Dobro gitaar en metalen resonator gitaar is mij bekend
maar op youtube zie je ook dat er gitaren worden gebruikt
met een houten body welke type gitaars zijn dit en waar moet je
opletten is de hout soort belangrijk.
ik heb wel een gitaar gevonden van het merk Tanglewood tw133
wie kan mij uitleg geven.

barno
12 juni 2014, 16:55
Je kan op elke gitaar slide spelen. Dus ook op een gewone acoustische, wel liefst met stalen snaren.

Typische priemend holle resonator klank krijg je bij metalen of houten gitaren die een cone onder de kam hebben. Deze gitaren kan je acoustisch spelen of versterkt (als je er een gewone pickup op monteert of een microfoontje in de conus)

Hotpepper01
12 juni 2014, 19:01
In aanvulling op Barno: De typische slide gitaren zijn grofweg in 2 soorten in te delen: met een vierkante (square neck) hals en met een ronde (round neck). Die met een vierkante hals zijn lapsteel gitaren. Daarbij ligt de gitaar plat of horizontaal op je schoot. De roundneck gitaren zijn ook staand te spelen.

gitaarvrouwtje
12 juni 2014, 19:22
en dan ff lekker in open G :)
je hebt geen resonator nodig om slide te spelen
maar t klinkt wel lekker :) hoewel dit ook niet fout is

http://youtu.be/n5ObF0NhY5Q

Harald
12 juni 2014, 19:27
Bedenk dat die oude bluesmuzikanten vaak geen cent te makken hadden. Als er 6 snaren op zaten was het al snel goed. Je kunt wel proberen een vintage Stella op te duiken voor die authentieke sound, maar als puntje bij paaltje komt heb je geen idee wat die sound eigenlijk was. Hou bejaard waren de snaren, wat deed de opnametechniek met het geluid. Veel van die gasten zijn rechtstreeks op wasrol of schellack plaat opgenomen.

Mooi voorbeeld het verhaal over Robert Johnson die in de hoek zou zitten spelen omdat hij allemaal duiveltjes in de kamer zag als hij normaal was gaan zitten. Ry Cooders verklaring is dat hij dat deed om een meer boomy sound op de opname te krijgen. Hij gebruikte de hoek van de kamer als EQ. Dat laatste zou zomaar eens kunnen kloppen.

Speel gewoon slide op een gitaar die je hebt. Aktie omhoog hoeft eigenlijk alleen voor lap steel. Luister maar eens naar Cooder op een akoestische gitaar. Als je iets met een vintage vibe wilt hebben, probeer dan zo'n oud Egmond gitaartje te scoren voor weinig op een rommelmarkt. Overigens zou ik dat alleen doen als je idd. echt alleen slide met de bottleneck speelt. Als je af en toe ook normaal wilt fretten heeft een niet al te zwaar spelende steelstring toch echt de voorkeur.

Plant
12 juni 2014, 23:21
Hij gebruikte de hoek van de kamer als EQ. Dat laatste zou zomaar eens kunnen kloppen.

Reken maar dat dat klopt. Zet een luidspreker maar eens in de hoek en haal 'm vervolgens maar eens een meter van de wanden af. In het laatste geval heb je veel minder bas.
Ik heb hier nog zo'n IBZ10B starterpakket basversterkertje staan. Iedereen haalt er z'n neus voor op, maar als ik dat dingetje hier in de woonkamer op de grond in de hoek van de kamer zet sta je versteld van hoe zo'n kruimeltje ineens klinkt :)

RB-1
13 juni 2014, 01:02
In aanvulling op Barno: De typische slide gitaren zijn grofweg in 2 soorten in te delen: met een vierkante (square neck) hals en met een ronde (round neck).Tot zover klopt je verhaal.

Die met een vierkante hals zijn lapsteel gitaren. Daarbij ligt de gitaar plat of horizontaal op je schoot. De roundneck gitaren zijn ook staand te spelen.Helaas, fout...
Minimaal 1 beurt overslaan ;)

Een lapsteel is een onooglijk, klein electrisch gitaartje dat inderdaad op schoot ligt.
Meestal gestemd in iets van C6 of zo.
http://www.tuneyoursound.com/sites/default/files/sam_1149.jpg

Een dobro staat in open G (GBDgbd)
Een echte dobro(=square neck)speler staat altijd.
Let vooral op de karakteristieke manier waarop de strap om de rechteronderarm heen loopt.
Anders gaat het ding alle kanten uit, behalve de goede...:seriousf:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-1549410112006.jpg
En zo klinkt het als hij helemaal los gaat: link (http://www.banjohangout.org/myhangout/media-player/audio_player2.asp?musicid=16008&archived=)
Voor de lol de andere tracks toen ook maar ingespeeld.

Harald
13 juni 2014, 08:59
Tot zover klopt je verhaal.
Helaas, fout...
Minimaal 1 beurt overslaan ;)


aiaiaiaiaiaiai! Neemt de dokter ook zijn eigen medicijn? Wat je zegt klopt misschien voor bluegrass, maar die bluesknakkers trekken zich daar niets van aan ;) De lapsteel gitaristen uit Hawai ook niet. En Harry Manx speelt nog een bijzonder gevalletje hier. Lindley speelt op de hawaiaanse variant, met vierkante hals. Die is trouwens hol. Verlenging van de klankkast.


https://www.youtube.com/watch?v=TMFstJTSduw&list=PL1B4E504B92D5D4F6&index= 5

gitaarvrouwtje
13 juni 2014, 09:13
Jaaaaa maaaar DAT is geen dobro he
Denk dat Bruno t specifiek over Dobro heeft
Ik zit trouwens wel vaak als ik Dobro speel, dat is een fysiek dingetje, iets met groningse .uh chronische , onsteking in de gewrichten

WesleyD
13 juni 2014, 10:48
Ik zie inderdaad zelden iemand staan met een Weissenborn. Net zoals je eigenlijk zelden een blues artiest met een squareneck ziet.
Volgens mij waren de eerste reso's zowel van National als Dobro gewoon roundnecks. Tenminste, dat dacht ik ergens gelezen te hebben. Dus ja, wat is een echte dobro?

Harald
13 juni 2014, 11:23
Yep, maar de draad gaat net over iemand die blijkbaar blues wil spelen. Die mensen zie je idd. zelden met een dobro. Maar lapsteel komt wel voor. Lukt ook wel op een resonator die je op schoot legt. Al hebben de verhoogde snaren zijn voordeel. Als je niet bang bent voor een tik tegen de hals werkt het op een normale gitaar ook. Bij Ry Cooder hoor je bij de akoestische stukken de slide regelmatig tegen de hals of frets tikken.

Ik zie trouwens sowieso nooit mensen met een Weissenborn. Zou daar best eens op willen spelen. Toch wel benieuwd of die holle hals nog effect heeft op de klank.

En ook Jerry Douglas gaat er wel eens bij zitten hoor...


https://www.youtube.com/watch?v=pcrxyqudsjo

Als je live de versterking old school regelt met 1 microfoon zul je overigens inderdaad moeten gaan staan.

barno
13 juni 2014, 11:40
Ik zie trouwens sowieso nooit mensen met een Weissenborn. Zou daar best eens op willen spelen. Toch wel benieuwd of die holle hals nog effect heeft op de klank.
.

Ben Harper is toch een bekende ambassadeur van Weissenborn.
Die holle hals geeft echt wel een extra effect, mids en bass
<br>
https://www.youtube.com/watch?v=V4WLhOw6d0o


https://www.youtube.com/watch?v=d5xZmgFOuRA

gitaarvrouwtje
13 juni 2014, 12:18
Ik zie inderdaad zelden iemand staan met een Weissenborn. Net zoals je eigenlijk zelden een blues artiest met een squareneck ziet.
Volgens mij waren de eerste reso's zowel van National als Dobro gewoon roundnecks. Tenminste, dat dacht ik ergens gelezen te hebben. Dus ja, wat is een echte dobro?
Een echte dobro is een gitaarmerk :)
De instrumenten die we in de wandelgangen dobro noemen zijn resonator squarenecks,.. Dobro staat voor dopyera brothers, en gibson heeft daar de rechten van
De Dobro Manufacturing Company werd opgericht in 1928 en werd in 1994 overgenomen door Gibson, onder de voorwaarde dat de naam Dobro enkel verbonden zou blijven aan resonatorgitaren.

Kortom ik speel geen dobro..

Maar zo zeggen we t meestal wel :)

gitaarvrouwtje
13 juni 2014, 12:23
Yep, maar de draad gaat net over iemand die blijkbaar blues wil spelen. Die mensen zie je idd. zelden met een dobro. Maar lapsteel komt wel voor. Lukt ook wel op een resonator die je op schoot legt. Al hebben de verhoogde snaren zijn voordeel.

En ook Jerry Douglas gaat er wel eens bij zitten hoor...




Als je live de versterking old school regelt met 1 microfoon zul je overigens inderdaad moeten gaan staan.

Draadje gaat idd niet over dobro, maar je ziet dat er wel verwarring is ..wat is nu beter etc..

Bruno noemde wel iets essentieels mbt het staan trouwens
Hij heeft gelijk dat in de bluegrass staan de gewoonte is simpelweg omdat in de bluegrass vaak gewerkt wordt met een gedeelde microfoon, dus je moet er ff tussenduiken als je aan de beurt bent voor een solo,..dan is staan toch aangewezen en zitten onhandig

Douglas is niet specifiek een bluegrassman , hij zit best vaak :) maar heeft meestal ook de microfoon voor zichzelf :p

WesleyD
13 juni 2014, 12:44
Dat is wel een interessant gegeven, maar even terug naar de initiële vraag van TS: Je ziet het, je kunt eigenlijk alle kanten uit, maar als ik delta blues denk, denk ik meestal aan of zo'n mooie tricone of een vintage (of niet-vintage) parlor gitaartje.

gitaarvrouwtje
13 juni 2014, 13:55
Zoiets :) http://www.thejazzresource.com/images/bluesguitar.jpg

Rutger
16 juni 2014, 10:09
Parlorgitaartjes doen het ook prima en zijn tegenwoordig weer in alle prijsklasses te koop. Maar je kunt werkelijk overal slide op spelen en het is dan weer een persoonlijke smaak welke het beste bij je past. Ik doe het op een 7/8 scale beginnersgitaartje met lekker dikke snaren. Heb je ook zon goedkope bluessound 8)

RB-1
16 juni 2014, 21:39
Even terugkomend op mijn eerdere verduidelijkende opmerking, die nogal wat losmaakte:
Op pertinente onjuistheden mag ik graag met een evengrote stelligheid reageren, verlevendigt de discussie.:seriousf:

Op het moment dat iemand roept dat 'roundneck gitaren ook staand bespeeld kunnen worden', mag je toch aannemen dat daarmee over de daarvoor genoemde squarenecks het oordeel wordt uitgesproken, dat dat niet kan.

Uiteraard laat ik dan de onjuistheid van zo'n bewering zien.
Natuurlijk sta ik ook niet midden in de woonkamer als ik iets op de dobro aan het uitvlooien ben en verbaast het mij ook niet om Douglas (wat een fenomeen die gast, maar toch niet mijn absolute favoriet op dobro, dat is al jaren Roger Williams) lekker te zien zitten.
Uitzonderingen die de regel bevestigen.

Overigens waren we op dat moment in discussie over de resonatorgitaren, dus ik liet de Weissenborn en zijn familie buiten beschouwing. Daar acht ik mij ook niet deskundig, dus ik kijk wel uit om daar iets over te roepen. Zou er overigens, net als Harald, best wel eens een willen proberen (voor mij in GBDgbd, uiteraard ;))

Voor mij ligt er overigens een wereld van verschil tussen bottleneck en slide (of beter: steel) gitaar.
Bij bottleneck gaat de buzz/ het gerammel me na enige tijd flink tegenstaan evenals het ongedempt op en neer krassen met de slide.

Het zal dus niet voor niets zijn dat ik uiteindelijk bij de dobro ben beland, waar al deze klankbepalende zaken wel onder controle (horen te ;)) zijn.
Zoals met alle bluegrassinstrumenten het geval is en daarbij vormt de dobro geen uitzondering, zijn ze door diverse virtuozen inmiddels in een veel breder muzikaal spectrum toegepast.

En inderdaad, blues zul je best op een houten dobro kunnen spelen, maar ik hoor dan ook liever een National Steel met een biscuit bridge, een Duolian of zelfs een tri-cone.

Het gaat allemaal over smaak en over niets laat zich beter twisten....:seriousf:

Harald
16 juni 2014, 22:28
Zolang het met mensen die voorbij hun smaak kunnen kijken is, is er prima over smaak te twisten. Belachelijke dooddoener dat dat niet kan.

Bluegrass moet een zekere netheid hebben. Bekijk de hoezen van oude blanke gospelplaten maar. Getoupeerde mutsen die als albumtitel "Jesus use me" kiezen. Mochten ze willen... Daar gaan een stel zwarte katoenplukkers echt niet aan doen. Blues hoor niet netjes te zijn.


https://www.youtube.com/watch?v=7LlCOstNZqI

We focussen als muzikanten al snel op de noten. Maar muziek is een verspreiding van energie. Dat had de punk beweging een tijdje heel goed door. Maar er is evengoed geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen terwijl je ook nog eens leuke dingen (voor een muzikant) speelt :)

Harald
16 juni 2014, 22:34
En als we dan toch bezig zijn... begint met Bob Brozman, als muzikant zeer prettig gestoorde resonator liefhebber. Die man doet dingen met een bottleneck waar geen enkele wijnboer ooit aan gedacht heeft.


https://www.youtube.com/watch?v=k7Nw8dQWL4c

gitaarvrouwtje
16 juni 2014, 22:59
Rory blijft een grote liefde sjucht, die man was een fenomeen

Bruno met jou ben ik t eens over Roger Williams..die man is geweldig op Dorbro..jerry ook trouwens, maar ik heb mn hart ook een beetje aaan roger williams verloren recentelijk:)

WesleyD
17 juni 2014, 12:13
Voor mij ligt er overigens een wereld van verschil tussen bottleneck en slide (of beter: steel) gitaar.
Bij bottleneck gaat de buzz/ het gerammel me na enige tijd flink tegenstaan evenals het ongedempt op en neer krassen met de slide.


Ik vind dat juist een van de charmes. Het rauwe rammelende geluid, lekker bluesy. Daarentegen vind ik het cleane van steel erg mooi. Ik zou het graag willen leren spelen.

Om het maar even samen te brengen, een stukje van Black Ace.

https://www.youtube.com/watch?v=w_-3lmxHE04

apekop
19 juni 2014, 10:22
Ik wil even een lans breken voor onze Indiase slide collega's. Wat zij technisch voor elkaar krijgen met een slide overtreft zowat alle andere slide spelers (ik weet het, ik mag het niet vergelijken, maar toch):


http://www.youtube.com/watch?v=PqAlV0DH8p4