PDA

View Full Version : Philips HEF4017B decade counter > 2N7000 > relais ... schakeltijd?



HaroldA
12 juni 2014, 15:30
Ik heb een looper-projectje op internet gevonden die gebruik maakt van een 4017 decade counter (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=631) om 10 switches aan 10 XOR outputs te koppelen:

http://www.learningelectronics.net/circuits/images/pushbutton-relay-selector-circuit-diagram-2.jpg

En de uitleg van dit schema: http://www.learningelectronics.net/circuits/pushbutton-relay-selector.html


Nou heeft de 4017 als nadeel dat als je van 3 naar 2 schakelt hij dat via 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 1, 2 doet ...

In de datasheet van de Philips 4017 (http://it.emcelettronica.com/files/4017.pdf) staat volgens mij op pagina 5 dat hij 20ns per tel nodig heeft, maar ik ben gezakt voor mijn Datasheet-diploma en heb nog geen herkansing aangevraagd.


1) Is dat snel genoeg om de 2N7000 + relais niet te schakelen als hij er voorbij komt?
2) Is de snelheid afhankelijk van Vdd? Zo ja: lees ik het dan goed dat +15V het snelste is? (in bovenstaand schema is het 5VDC)
3) Zijn er betere 4017's te vinden?
4) Moet ik de 4017 vergeten en naar een andere CMOS op zoek gaan? (RG Keen heeft leuke dingen over de 74C373 geschreven)

Plant
12 juni 2014, 16:31
Relais zelf zijn al véél trager dan dat hele IC, google maar eens op schakeltijd relais.

HaroldA
12 juni 2014, 16:33
Relais zelf zijn al véél trager dan dat hele IC, google maar eens op schakeltijd relais.

Dat hoopte ik al ... dus dat is antwoord op vraag 1? ;)

Plant
12 juni 2014, 17:01
Of het in de praktijk traag genoeg is weet ik niet, ik dacht alleen ik meld het maar even.

Is er niet een kompleet schema van je project? Ik neem aan dat dat schema uit je openingspost het niet is. Met de 4017 kun je toch een up/down counter maken? Verder zie ik een resetknop, dus hoezo "van 3 naar 2 schakelt hij dat via 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 1, 2"? Dat kun je van 3 - reset (0) - 1 - 2. Maar ook dat is niet ideaal nee.

HaroldA
12 juni 2014, 18:45
Is er niet een kompleet schema van je project? Ik neem aan dat dat schema uit je openingspost het niet is.

Hier is een complete beschrijving van het schema in mijn openingspost: http://www.learningelectronics.net/circuits/pushbutton-relay-selector.html

HaroldA
12 juni 2014, 19:49
Ik denk dat ik in eerste instantie maar 8 presets/uitgangen ga gebruiken. Als ik uitgang 9 aan reset hang zou hij 9 en 10 over moeten slaan. Hoppa! 20% snelheidswinst gratis ;) :crazyhappy:

HaroldA
12 juni 2014, 20:02
De chip is een NXP HEF4017BP, dus dit is de echte datasheet: http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4017B.pdf

Op pagina 7 staan de schakeltijden, dis hoger lijken dan die van de Philips. Ik denk dat ik zeker iets met het voltage moet gaan doen?

nico verduin
12 juni 2014, 20:10
Heb zelf recentelijk iets vergelijkbaars gedaan voor een klant met gewoon een ATTINY controllertje :). Beetje afhankelijk van hoeveel pinnen je wilt gebruiken kun je kiezen van 5-pinnen tot iets van 20. Misschien een uitdaging voor iemand? :)

Plant
12 juni 2014, 23:08
Ik denk dat ik in eerste instantie maar 8 presets/uitgangen ga gebruiken. Als ik uitgang 9 aan reset hang zou hij 9 en 10 over moeten slaan.

Is correct. Maar zorg dat je geen conflict krijgt met de resettoets. Als je nu nl. de resettoetst bedient en je hebt ook uitgang 9 hard eraan zitten, trek je met de resettoets ook uitgang 9 tegen de voeding aan. Vind ie mogelijk niet zo leuk. Doe dan tussen pin 9 en reset en tussen knooppunt S1/10k en reset een 1N4148 diode'tje in doorlaat richting (beide kathodes aan reset). Dan creëer je met die 2 dioden een or-poortje en 'bijten' de reset pulsen elkaar niet.

Ik heb de beschrijving gelezen om te zien wat dat ding precies doet. Ik snapte het eerst niet helemaal en digitale techniek was niet m'n sterkste vak. Dit zit best ingenieus in elkaar.

Ik heb een aantal jaren terug zelf weleens iets met een 4017 en bronkeuze gedaan, maar dat ging maar om 3 bronnen en gewoon handmatig net zo lang klokken tot je er was.

HaroldA
12 juni 2014, 23:29
Heb zelf recentelijk iets vergelijkbaars gedaan voor een klant met gewoon een ATTINY controllertje :). Beetje afhankelijk van hoeveel pinnen je wilt gebruiken kun je kiezen van 5-pinnen tot iets van 20. Misschien een uitdaging voor iemand? :)

EEPROM, Flashen ... ik probeer eerst of ik het met een CMOS voor elkaar krijg!



Is correct. Maar zorg dat je geen conflict krijgt met de resettoets. Als je nu nl. de resettoetst bedient en je hebt ook uitgang 9 hard eraan zitten, trek je met de resettoets ook uitgang 9 tegen de voeding aan. Vind ie mogelijk niet zo leuk. Doe dan tussen pin 9 en reset en tussen knooppunt S1/10k en reset een 1N4148 diode'tje in doorlaat richting (beide kathodes aan reset). Dan creëer je met die 2 dioden een or-poortje en 'bijten' de reset pulsen elkaar niet.

Goeie tip! Nemen we mee!



Ik heb de beschrijving gelezen om te zien wat dat ding precies doet. Ik snapte het eerst niet helemaal en digitale techniek was niet m'n sterkste vak. Dit zit best ingenieus in elkaar.

Ik heb 'm wel 10x door moeten lezen en ik snap nu redelijk hoe het werkt, ten minste ... dat denk ik ;) Ook de truc om 9 aan reset te hangen komt ook ergens van het internet af ... geen idee meer van waar omdat ik iets meer dan 2 artikelen/voorbeelden/datasheets door heb genomen. En dat met mijn amateurvisie op schakelingen.



Ik heb een aantal jaren terug zelf weleens iets met een 4017 en bronkeuze gedaan, maar dat ging maar om 3 bronnen en gewoon handmatig net zo lang klokken tot je er was.

Dat wil ik niet gaan doen ;)



Het grootste vraagstuk heb ik nu nog over schakeltijd vs voltage. En als ik Vdd (pin 16) ophoog (naar 12v?) moet ik dan ook de inputpulses verhogen (nu 5v) om de uitgangen hoog te krijgen? Of is alleen pin 16 van de 4017 verhogen genoeg om de snelheid een boost te geven?

nico verduin
12 juni 2014, 23:47
[QUOTE=HaroldA;3088345
Het grootste vraagstuk heb ik nu nog over schakeltijd vs voltage. En als ik Vdd (pin 16) ophoog (naar 12v?) moet ik dan ook de inputpulses verhogen (nu 5v) om de uitgangen hoog te krijgen? Of is alleen pin 16 van de 4017 verhogen genoeg om de snelheid een boost te geven?[/QUOTE]yep!! zie hoofdstuk van die datasheet. Static characteristics.


Alleen ik vroeg mij af waar je je druk overmaakt. De duur van Laag naar hoog of Hoog naar laag zit rond 125-140ns. Als jij 10x wilt pulsen heb je het over 20 transities (10 x Laag-Hoog-Laag) = 10 x 140ns = 1,4mSec. Zo snel kan je die knoppies niet indrukken.
Als je bedenkt dat die chip to dik boven de 5Mhz kan werken...... De rest is allemaal veel trager. Dus niks aan de hand :) En dan ga jij die hele schakeling opkrikken naar 12V met allerlei torren (die ook gaan vertragen) om TTL naar 12V te brengen terwijl het uiteindelijk niets oplevert.

Plant
13 juni 2014, 00:09
Dat wil ik niet gaan doen ;)

Zoals ik al zei waren dat maar 3 bronnen. Q0, Q1 en Q2. Q3 hing via een 1N4148 aan reset, dus het ging meteen na Q2 weer naar Q0.

Overigens had ik de start-reset geautomatiseerd met inschakelen. Over mijn voeding zit een 10k weerstand in serie met een c'tje van 100n naar ground. Op het moment dat de voedingsspanning opkomt moet dat c'tje nog geladen worden en is de spanning erover nog laag. Die spanning stuur ik door een inverter en een 1N4148 naar de reset toe. Zolang het c'tje nog niet opgeladen is en de spanning over het c'tje laag, is de spanning achter de invertor en dus over de reset hoog. Tijdens het opladen van het c'tje schakelt de invertor om naar laag en komt de reset vrij.


Het grootste vraagstuk heb ik nu nog over schakeltijd vs voltage. En als ik Vdd (pin 16) ophoog (naar 12v?) moet ik dan ook de inputpulses verhogen (nu 5v) om de uitgangen hoog te krijgen? Of is alleen pin 16 van de 4017 verhogen genoeg om de snelheid een boost te geven?

Nee, je moet gewoon alle spanning achter de regulator verhogen. Neem je een 7815 en 24V relais met een 24V voeding of zo. Misschien even de weerstanden voor de schakeltorren en leds aanpassen.

Maar zoals Nico al zegt maak je je druk om niks.

HaroldA
13 juni 2014, 00:44
Ok, druk om niks... Is mij wel bekend ;)

Dit weekend ga ik m bouwen en dan weet ik zeker of een relais niet tussendoor uit gaat als je van patch 3 naar 2 schakelt als de tussenliggende patches de relais niet aan hebben.

12v komt trouwens gewoon uit mijn voeding en ga ik ook voor de relais gebruiken.

Plant
13 juni 2014, 00:53
Overigens had ik de start-reset geautomatiseerd met inschakelen. Over mijn voeding zit een 10k weerstand in serie met een c'tje van 100n naar ground. Op het moment dat de voedingsspanning opkomt moet dat c'tje nog geladen worden en is de spanning erover nog laag. Die spanning stuur ik door een inverter en een 1N4148 naar de reset toe. Zolang het c'tje nog niet opgeladen is en de spanning over het c'tje laag, is de spanning achter de invertor en dus over de reset hoog. Tijdens het opladen van het c'tje schakelt de invertor om naar laag en komt de reset vrij.

Hmmm, waarom deed ik dat toen zo moeilijk met een inverter Als ik de R en C verwissel is er toch geen inverter nodig.... of werkte dat toen niet goed? (ik denk even hardop).

Mogelijk hoef je alleen maar een c'tje parallel te zetten over S1 voor een automatische reset bij inschakelen. En die reset boven uitgang 8 is toch in jouw geval ook niet nodig. Je hebt 8 switches en hij telt toch niet hoger dan het kontakt dat je hebt geaktiveerd.

Je kunt gewoon letterlijk het schema gebruiken dat er staat, in jouw geval uitgebreid tot 8. Voor een automatische reset bij opstarten kun je een c'tje over S1 plakken en that's it.

HaroldA
15 juni 2014, 13:43
Gisteren tot laat doorgewerkt en ik heb nu zowel het printje af. Vandaag na een visuele inspectie het bordje opgestart ... pin 3 is netjes hoog! Maar dat was het dan ook. :(

Ik heb de DIPs/relais er niet niet achter zitten maar heb een draad van pin IC1.9 waarmee ik de poorten van IC2 aantik om de oscillator aan de gang te brengen en de juiste poort van de decade counter hoog te krijgen. Maar alleen pin 3 is en blijft hoog.

Na 5 minuten staren is er nog geen verschil opgetreden ;)

HaroldA
15 juni 2014, 13:58
Gisteren tot laat doorgewerkt en ik heb nu zowel het printje af.

En daar zat ook de fout ;) Blijkbaar was de afdeling QA al naar bed toen ik nog bezig was. Nadat ik een enorm lelijke soldeerfout hersteld heb kan ik met het draad netjes een poortje aantikken die dan hoog blijft! :crazyhappy:

Ik ga nu een relais aan poort 2 en 3 hangen en hoop dat die niet van staat verandert als ik tussen die poorten op-en-neer schakel.

HaroldA
15 juni 2014, 14:14
Ik ga nu een relais aan poort 2 en 3 hangen en hoop dat die niet van staat verandert als ik tussen die poorten op-en-neer schakel.

Het zijn poorten 5 en 6 geworden. Goed nieuws: de schakeling werkt! Slecht nieuws: als ik tussen 5 en 6 wissel hoor ik een licht tikje in het relais. Dat betekent dus dat hij toch z'n staat (een beetje) verliest bij het op-en-neer schakelen.

https://lh6.googleusercontent.com/-F99-M8ObcX0/U52O_Mh8GBI/AAAAAAAAG94/iqCC7TSR2uQ/s512/%255BUNSET%255D.jpg


Wat zal ik nu proberen? Voltage van de 4017 verhogen (kan dat wel binnen deze schakeling?)? Of de relais vertragen met een elco oid?

HaroldA
15 juni 2014, 17:36
Wat zal ik nu proberen? Voltage van de 4017 verhogen (kan dat wel binnen deze schakeling?)? Of de relais vertragen met een elco oid?

Met een 1uF parallel aan de relais coil klikt hij niet meer! :ok: Moet ik de andere opties nog onderzoeken?

Plant
15 juni 2014, 19:36
Dat je (nog) geen ledje met weerstand over het relais hebt staan als indicatie kan ik inkomen. Dat je de in sper staande vrijloopdiode weglaat niet. Dit gaat enorme stoorpulsen opleveren zodra het relais uitschakelt, als je hier audio mee schakelt ga je dat zeker horen.

1µF over het relais kan en als het afdoende werkt prima. Ik zou zelf een kleiner c'tje achter die 100 ohm voor de schakeltor naar massa hebben geplakt, dan kun je makkelijk de RC-tijd bepalen.

Dirk_Hendrik
15 juni 2014, 20:14
Heb zelf recentelijk iets vergelijkbaars gedaan voor een klant met gewoon een ATTINY controllertje :).

Wat hij zegt, ook vrijelijk vertaald naar ATmega's.
Zou alle hardware debugging hierboven onnodig zijn en vervangen door software debugging.... waar je veel beter in bent Harold. ;)
Maar serieus zijn dit soort projecten sinds het op de markt komen van AVR en PIC controllers niet meer de moeite om discreet uit te voeren. de controller is goedkoper en biedt je een wereld aan extra mogelijkheden.

HaroldA
15 juni 2014, 20:52
Maar serieus zijn dit soort projecten sinds het op de markt komen van AVR en PIC controllers niet meer de moeite om discreet uit te voeren. de controller is goedkoper en biedt je een wereld aan extra mogelijkheden.

Ja, maar wat als ik geen extra mogelijkheden wil, niet, wil programmeren en niet wil debuggen? Ik heb in 1 avond een layout gemaakt, 1 avond om te solderen en vanmiddag heb ik getest. Met een Adruino (oid) zou ik veel meer tijd kwijt geweest zijn.

Beetje KISS dit. Hou ik wel van ;) (niet van de band, overigens)

nico verduin
15 juni 2014, 20:54
Ja, maar wat als ik geen extra mogelijkheden wil, niet, wil programmeren en niet wil debuggen? Ik heb in 1 avond een layout gemaakt, 1 avond om te solderen en vanmiddag heb ik getest. Met een Adruino (oid) zou ik veel meer tijd kwijt geweest zijn.

Beetje KISS dit. Hou ik wel van ;)Wel een heel bijzondere manier van redeneren :)

HaroldA
15 juni 2014, 20:56
Dat je (nog) geen ledje met weerstand over het relais hebt staan als indicatie kan ik inkomen. Dat je de in sper staande vrijloopdiode weglaat niet. Dit gaat enorme stoorpulsen opleveren zodra het relais uitschakelt, als je hier audio mee schakelt ga je dat zeker horen.

Deze testopstelling was om te horen of het relais zou klikken bij het wisselen van presets, er is nog geen audio doorheen gegaan.



1µF over het relais kan en als het afdoende werkt prima. Ik zou zelf een kleiner c'tje achter die 100 ohm voor de schakeltor naar massa hebben geplakt, dan kun je makkelijk de RC-tijd bepalen.

Kan dat ook na de tor? Ervoor is geen ruimte meer op het bordje.

HaroldA
15 juni 2014, 21:02
Wel een heel bijzondere manier van redeneren :)

Maar een correcte, toch?

HaroldA
15 juni 2014, 21:43
Net ff wat kabels aan het DIP-bordje geklust.

https://lh3.googleusercontent.com/--8qDshZJ838/U53167DS5jI/AAAAAAAAG-0/2k7uPR4Sewc/s512/%255BUNSET%255D.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-iE5iyudV3fU/U5315bKNeBI/AAAAAAAAG-s/6uRDfdl1uLw/s512/%255BUNSET%255D.jpg

Deze komen tussen de 8 torren en de 8 relais om 8 presets van 8 loops mogelijk te maken. Mocht ik echt willen dan kan ik nog 2 DIPs bijprikken om 10 presets te maken.

Dirk_Hendrik
15 juni 2014, 22:34
Wel een heel bijzondere manier van redeneren :)
+1 en 10 tekens.

HaroldA
15 juni 2014, 22:44
+1 en 10 tekens.

Ok, nu ophouden met dat geheimzinnige gedoe en zeg het gewoon. Had ik moeten investeren in hoe ik een PIC moet flashen, of zo ver moeten gaan als een paar weken investeren in het programmeren van een Arduino? Alsof dat goedkoper, overzichtelijker of sneller was geweest.

HaroldA
15 juni 2014, 23:44
Kan dat ook na de tor? Ervoor is geen ruimte meer op het bordje.

Nee, dat kan niet want daarna is de spanning 0.

nico verduin
16 juni 2014, 06:55
Ok, nu ophouden met dat geheimzinnige gedoe en zeg het gewoon. Had ik moeten investeren in hoe ik een PIC moet flashen, of zo ver moeten gaan als een paar weken investeren in het programmeren van een Arduino? Alsof dat goedkoper, overzichtelijker of sneller was geweest.
Een Arduino UNO kost tegenwoordig minder dan 10 euro en er zijn nog kleinere varianten voor minder.
De ontwikkel omgeving (ECLIPSE of ARDUINO IDE zijn gratis)
Relay bordjes koop je kant en klaar op Ebay (7-8 USD voor 8 kanaals)
pakketje DUPONT draden is iets van 5 USD
En je had kunnen experimenteren tot je een ons weegt
Er zijn 2 fora waar je terecht had gekunt met je vragen (arduinoforum.nl en forum.arduino.cc)
Er is ongelofelijk veel support wereldwijd.
Op de UNO kun je gerust ontwikkelen voor een kleinere chip (ATTINY series bijvoorbeeld of ATMEGA 23xx series) en via een truuk kun je die zelfs programmeren met een Arduino UNO of je koopt een programmer (7-8 USD)
Er staat mij iets van bij dat jij in het verleden al eens een bijdrage had geleverd op de Open Source. Dus kennelijk weet je al iets van programmeren. 't is gewoon C/C++ dus appeltje eitje.
En als je nog niet in de hardware wil investeren voordat je zeker weet of het werkt, heb ik op GITHUB een library gemaakt waarmee je embedded software kan testen door test cases in Excel te maken en deze via een VBA script te integreren in de Arduino. De uitvoer kun je terugzetten in Excel waardoor je kan zien of de pin settings correct zijn.
zie verder: http://www.verelec.nl/?page_id=324

Of je had het geheel in een waarheidstabel kunnen zetten in excel en genereer je het Arduino programma. zie: http://www.verelec.nl/?page_id=375

Dirk_Hendrik
16 juni 2014, 08:01
Ok, nu ophouden met dat geheimzinnige gedoe en zeg het gewoon. Had ik moeten investeren in hoe ik een PIC moet flashen, of zo ver moeten gaan als een paar weken investeren in het programmeren van een Arduino? Alsof dat goedkoper, overzichtelijker of sneller was geweest.

Eeh, Ja, nogal.
Al was het maar omdat de kennis en ervaring die je opdoet in die "paar weken" (Een zondagmiddag) veel gemakkelijker te herbruiken is dan dit 4017 project.

HaroldA
16 juni 2014, 13:34
Even in het algemeen: ik heb een dochter van 4 maanden oud, een baan en een band (waarmee we nu ons 2e album op aan het nemen zijn). Mijn vriendin werkt regelmatig weekenden.


Een Arduino UNO kost tegenwoordig minder dan 10 euro en er zijn nog kleinere varianten voor minder.
De ontwikkel omgeving (ECLIPSE of ARDUINO IDE zijn gratis)
Relay bordjes koop je kant en klaar op Ebay (7-8 USD voor 8 kanaals)
pakketje DUPONT draden is iets van 5 USD
En je had kunnen experimenteren tot je een ons weegt
Er zijn 2 fora waar je terecht had gekunt met je vragen (arduinoforum.nl en forum.arduino.cc)
Er is ongelofelijk veel support wereldwijd.
Op de UNO kun je gerust ontwikkelen voor een kleinere chip (ATTINY series bijvoorbeeld of ATMEGA 23xx series) en via een truuk kun je die zelfs programmeren met een Arduino UNO of je koopt een programmer (7-8 USD)
Er staat mij iets van bij dat jij in het verleden al eens een bijdrage had geleverd op de Open Source. Dus kennelijk weet je al iets van programmeren. 't is gewoon C/C++ dus appeltje eitje.
En als je nog niet in de hardware wil investeren voordat je zeker weet of het werkt, heb ik op GITHUB een library gemaakt waarmee je embedded software kan testen door test cases in Excel te maken en deze via een VBA script te integreren in de Arduino. De uitvoer kun je terugzetten in Excel waardoor je kan zien of de pin settings correct zijn.
zie verder: http://www.verelec.nl/?page_id=324

Of je had het geheel in een waarheidstabel kunnen zetten in excel en genereer je het Arduino programma. zie: http://www.verelec.nl/?page_id=375

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :ok:

* Ik ben PHP-programmeur; C/C++ is nieuw voor mij (als zal dat wel redelijk makkelijk aan te leren zijn).
* Excel/VBA heb ik niet (werkt ook niet op Linux)
* "experimenteren tot je een ons weegt" wil ik absoluut voorkomen, ik wil gewoon een paar uur solderen/werken en iets tastbaars hebben
* Ik heb geen kant-en-klare Arduino/ATTINY projecten kunnen vinden voor een programmeerbare relais switcher (wiel opnieuw uitvinden?)
* Op het Newtone-forum hebben ze er weken over gedaan zo'n project te maken: http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5752.0.html
* Bij elkaar opgeteld is de Arduino/ATTINY (veel) duurder dan de 4017



Eeh, Ja, nogal.
Al was het maar omdat de kennis en ervaring die je opdoet in die "paar weken" (Een zondagmiddag) veel gemakkelijker te herbruiken is dan dit 4017 project.

Alhoewel het programmeren van en werken met een Arduino nog op m'n X-jaren-plan staat, zie ik dat dankzij mijn drukke schema niet snel gebeuren. De leercurve is gewoon veel te hoog om er maar een paar uur per week aan te kunnen besteden.


Dus: in mijn geval was de keuze voor de 4017 goed. Dat jullie het er niet mee eens zijn is niet iets waar ik me druk over maak, ik hoop alleen dat jullie ondanks dat ik niet jullie keuze over heb genomen toch de moeite willen nemen om de vraagstukken van de 4017/4093/DIPs/relais mee op te lossen.


-tnx!-

Plant
16 juni 2014, 14:15
Welke vraagstukken nu nog? Ding doet het toch?
Overigens beantwoord je zelf al in allemaal posts na elkaar je eigen vragen, blijkbaar kom je met doormodderen nog best ver :)

HaroldA
16 juni 2014, 14:28
Welke vraagstukken nu nog? Ding doet het toch?
Overigens beantwoord je zelf al in allemaal posts na elkaar je eigen vragen, blijkbaar kom je met doormodderen nog best ver :)

Dat is ook weer zo ;)

Maar goed, hier nog een relaisvraag: pull-downs. De GGG SSS (http://www.generalguitargadgets.com/projects/15-boostersrouters/65-super-simple-switcher) gebruikt op zowel de send als return een 1M, maar dat lijkt me icm de pulldown die in veel (TB) pedalen zit een te lage weerstand tov ground.

Wat is verstandig om schakelploppen tegen te gaan maar impedantie niet te veel aan te passen?

Plant
16 juni 2014, 14:43
Heb je echt alleen maar TB? Ook geen buffertje direkt vanaf je gitaar?
Die weerstanden kunnen best een stuk hoger (10M). Verder kun je als je toch in je TB pedalen overal weerstanden hebt zitten om evt. lading van in- en uitgangscondensatoren weg te lekken, de weerstanden in je looper achterwege laten.

HaroldA
16 juni 2014, 15:00
Heb je echt alleen maar TB? Ook geen buffertje direkt vanaf je gitaar?
Die weerstanden kunnen best een stuk hoger (10M). Verder kun je als je toch in je TB pedalen overal weerstanden hebt zitten om evt. lading van in- en uitgangscondensatoren weg te lekken, de weerstanden in je looper achterwege laten.

Ik weet nu nog niet welke pedalen er ooit aan de looper komen te hangen. De ingang van de looper ga ik bufferen, en staan de pedalen in de loops waarschijnlijk altijd aan.

Ik ga ook een paar pedalen "intern loopen", daar kan ik de ingangsdroppers weghalen.

Is 10M niet te veel; duurt het dan niet te lang om "lekstroom" af te voeren?

Plant
16 juni 2014, 16:56
10x zo lang als met 1M ;) Zonder gekheid, die dingen zitten er als het goed is voornamelijk in om net na het op spanning zetten van je pedalen ook de in- en uitgangs c'tjes mee te laden. Anders hoor je bij de eerste keer effekt schakelen een harde plop omdat er dan pas voor het eerst stroom door die c'tjes gaat. Eenmaal geladen hoeven die weerstandjes niet zoveel meer te doen. Het is niet zo dat bij iedere keer fx aan/uit schakelen een volledige laad/onlaad cyclus in werking treedt.

HaroldA
4 juli 2014, 11:49
Zowel de GGG SSS als de BYOC Super8 hebben geen pulldowns ...

Trouwens een extreem ingewikkeld apparaat, die Super8:


https://www.youtube.com/watch?v=_zCfpbo2Z_I

HaroldA
10 juli 2014, 10:20
Heb zelf recentelijk iets vergelijkbaars gedaan voor een klant met gewoon een ATTINY controllertje :). Beetje afhankelijk van hoeveel pinnen je wilt gebruiken kun je kiezen van 5-pinnen tot iets van 20. Misschien een uitdaging voor iemand? :)


Maar serieus zijn dit soort projecten sinds het op de markt komen van AVR en PIC controllers niet meer de moeite om discreet uit te voeren. de controller is goedkoper en biedt je een wereld aan extra mogelijkheden.

... als jullie nou hadden gezegd dat als de DIPs aan elkaar hangen het resultaat de som van alle settings is, en dat ik 64 diodes nodig heb om dat te voorkomen? ;)

Ik denk dat ik dan toch digitaal moet gaan. :(


Iemand een "AVR/PIC/ATT for dummies" linkje ergens?

HaroldA
10 juli 2014, 10:37
Iemand een "AVR/PIC/ATT for dummies" linkje ergens?

Pfff ... moet ik echt aan de Arduino om een andere chip te kunnen programmeren? Met die 2 uur per week die ik "over" heb gaat dat lang duren voordat ik iets werkends heb.


Opgeven? :(

nico verduin
10 juli 2014, 14:38
Er is een Nederlands forum : http://www.arduinoforum.nl/index.php waar genoeg "ik snap het nog niet" types rondlopen. Maar als je genoeg energie er zelf in stopt, krijg je die ook terug van de medeforummers. Anders word je "net als hier" :) een beetje opgevoed. Maar in jouw geval snap ik het probleem niet. Volgens mij beheers je PHP al een tijdje.... C/C++ is eigenlijk niet veel anders. De notatie verschilt wat... maar kwa structuur en denken is het identiek.

Ik heb gisteren nog ff een voorbeeld van zo'n Arduino programma'tje hier gepost voor Frits. Ik schat in dat jij die zo leest.

En niet klagen over gebrek aan tijd.... Een dag heeft 24 uur, dan heb je de nacht en weekende over :) Zei ooit een oude baas van mij uit de 70'er jaren... Kreeg het wel later aan zijn hart :).
't is een kwestie van keuzes maken..

HaroldA
10 juli 2014, 14:58
Er is een Nederlands forum : http://www.arduinoforum.nl/index.php waar genoeg "ik snap het nog niet" types rondlopen.

Welkom bij "Het Nederlandstalig Arduino forum" :ok:


Maar als je genoeg energie er zelf in stopt, krijg je die ook terug van de medeforummers. Anders word je "net als hier" :) een beetje opgevoed. Maar in jouw geval snap ik het probleem niet. Volgens mij beheers je PHP al een tijdje.... C/C++ is eigenlijk niet veel anders. De notatie verschilt wat... maar kwa structuur en denken is het identiek.

Ik heb gisteren nog ff een voorbeeld van zo'n Arduino programma'tje hier gepost voor Frits. Ik schat in dat jij die zo leest.

Jep: lezen is geen probleem ...


En niet klagen over gebrek aan tijd.... Een dag heeft 24 uur, dan heb je de nacht en weekende over :) Zei ooit een oude baas van mij uit de 70'er jaren... Kreeg het wel later aan zijn hart :).
't is een kwestie van keuzes maken..

Jep ... en mijn dochter (bijna 6 maanden alweer) wint het vaak als er keuzes gemaakt moeten worden! :lovelove:


Ik zal maar eens een Arduino starterkitje uit gaan zoeken. Als ik het goed begrijp kan ik de software die ik voor de Arduino schrijf later overzetten in een ATtiny? Dan kan ik de keuze voor die chip nog even uitstellen: http://en.wikipedia.org/wiki/Atmel_AVR_ATtiny_comparison_chart

nico verduin
10 juli 2014, 15:39
Ik zou geen starterkit nemen:
- de draadjes zijn vaak bagger
- prijs is veel te hoog
- En je gebruikt bijna niets ervan
Tenzij je haast hebt. anders:
http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-ATmega328P-ATmega16U2-2014-Version-Board-Free-USB-Cable-For-Arduino-/201110335059?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ed31c2e53

draad: dupont draad nemen: male-male, male female, female female. Bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/40-root-For-a-row-of-Dupont-Wire-20cm-2-54mm-Female-to-Female-1P-1P-For-Arduino-/400631423566?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d477e624e
Eventueel kan je ook die stekkertjes loskopen om eigen draadjes te kopen.
Breadboard heb je wel.
weerstandjes 0.25W ook
Ledjes ook
En ga alsjeblieft niet gelijk de allergrootste en sterkste arduino kopen :). Ik heb nog nooit een grotere cpu nodig gehad als de Atmega328P (32K flash en 2K ram). En vaak hoor je bij beginners allerlei problemen als ze weer eens een grotere cpu hebben genomen.. voor die 6 euro hoeft het niet te lijden (ik koop ze meestal 5 tegelijk oid)

HaroldA
10 juli 2014, 16:00
voor die 6 euro hoeft het niet te lijden (ik koop ze meestal 5 tegelijk oid)

Het liefste gebruik ik de Arduino alleen om een AT-chip te programmeren. Stop jij overal een Arduino in? Of snap ik het weer een keer niet?

nico verduin
10 juli 2014, 16:16
Ik barst van de shield:) (wifi, ethernet, een zelfbouw met knopjes en leds erop, HV programmer). En dan heb ik geen zin om elke keer te wisselen:) . Zelfde als die isp programmers. Inmiddels liggen die ook overal:)

Dirk_Hendrik
10 juli 2014, 20:01
Jep ... en mijn dochter (bijna 6 maanden alweer) wint het vaak als er keuzes gemaakt moeten worden! :lovelove:


6 maanden.
Da's dus de tijd dat er nog uitgebreide middagslaapjes gedaan werden.

Maar goed, met een koter van 6 maanden redeneerde ik ook zo. Om er achter te komen dat met een leeftijd van 2 en verder het hek écht van de dam was. En ik terugverlangde naar die zee van relatieve rust van 6 maanden.

En wat heb ik veel code geschreven.... waarin ik in elk moment binnen 20 seconden m'n uController kon flashen naar een leuk LED knipperpatroontje (of dat gewoon als zij-applicatie mee-assembleerde). Kind blij, compliment van mama.... en lekker coden.

Dirk_Hendrik
10 juli 2014, 20:06
Ik heb nog nooit een grotere cpu nodig gehad als de Atmega328P (32K flash en 2K ram)

Whups.
Daar zou ik toch heel vlot vast lopen met m'n hoeveelheid I/O. Maar dat deed ik met de ATmega88 en ATmega32 ook al. Hoeveelheid geheugen was nooit een probleem.

nico verduin
10 juli 2014, 20:26
Whups.
Daar zou ik toch heel vlot vast lopen met m'n hoeveelheid I/O. Maar dat deed ik met de ATmega88 en ATmega32 ook al. Hoeveelheid geheugen was nooit een probleem.Klopt grootste probleem is meestal het aantal IO pinnen. Maar ook daar heb je vaak nog opties (mits de timing dat toelaat) als I2C of shuif registers.
De reden om dit te melden is dat veel beginners menen dat als ze een groter bord hebben het allemaal beter gaat. Edoch.... met de MEGA2560 zijn nog wel eens wat problemen met de verschillende kloon versies als ook bij velen de problemen dat ondanks de 128kb flash, de programmer on onduidelijke redenen niet verder gaat dan 64kB.

Zelf ontwikkel ik gewoon op de UNO. En dan kijken of ik uitkomt met minder geheugen en/of pinnen. Dat bepaalt uiteindelijk de chip die op de print komt. OP deze print kwam ik maar net uit. En dan nog door de 2 extra analog pinnen die op de atmeg328P zitten (A6 en A7). Want ik kwam er eerst een tekort. :)

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/Regel PCB V1.6_2.jpg


http://www.verelec.com/tijdelijk/images/Regel PCB V1.6.jpg

Aan de andere kant, deze PCB werkt met een ATTINY84 terwijl hij ontwikkeld is op de Arduino en allemaal losse shields en breadbordje voor de Boost SMPS.
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/tn_IMG_0078.JPG

Dirk_Hendrik
11 juli 2014, 08:40
Zelf ontwikkel ik gewoon op de UNO. En dan kijken of ik uitkomt met minder geheugen en/of pinnen. Dat bepaalt uiteindelijk de chip die op de print komt.


Klinkt bekend. Zo heb ik een stuk of 4 Mega88 en/of 32 bordjes likken waarop vele routines zijn ontwikkeld die er in uiteindelijke vorm heel anders uit zagen. Vaak is tijdens het ontwikkelen wat meer grafische output (LCD) erg prettig. In de eindapplicatie kan dat allemaal aan de kant.

HaroldA
14 juli 2014, 12:41
Waar ik al bang voor was gaat gebeuren: ik ga ineens alle registers opentrekken en allerlei fancy functies verzinnen ...

* 7 presets met A/B functionaliteit (wisselen opent altijd A, nog een keer selecteren is B)
* 10 relays die in edit-mode met preset 1-7 en 1+2 (=8), 2+3(=9) en 3+4(=10) te programmeren zijn

En onder de "preset 7"-switch een log-press verstoppen die je in edit-mode brengt. Long-press in edit mode slaat de boel op en schakelt weer naar preset-mode.


Nou moet ik nog een hoop opzoeken over de Arduino en AT*, maar ik heb dan volgens mij wat (analoge) logica nodig om aan het aantal analoge poorten te komen wat ik nodig heb ...

nico verduin
14 juli 2014, 13:42
Waar ik al bang voor was gaat gebeuren: ik ga ineens alle registers opentrekken en allerlei fancy functies verzinnen ... Da's niet handig.... eerst er mee leren omgaan. Dan later de meer fancy dingen. Anders wordt het grote passen.... nooit meer thuis....



* 7 presets met A/B functionaliteit (wisselen opent altijd A, nog een keer selecteren is B)
* 10 relays die in edit-mode met preset 1-7 en 1+2 (=8), 2+3(=9) en 3+4(=10) te programmeren zijn
Zie eerst die gewone schakeling maar te maken.



Nou moet ik nog een hoop opzoeken over de Arduino en AT*, maar ik heb dan volgens mij wat (analoge) logica nodig om aan het aantal analoge poorten te komen wat ik nodig heb ...
waar zit het analoge dan? Tot nu toe heb je het alleen over relais gehad......

HaroldA
14 juli 2014, 15:28
Ik ga sowieso met een "hello world" beginnen, maak je maar geen zorgen ...


waar zit het analoge dan? Tot nu toe heb je het alleen over relais gehad......

Ik heb gelezen dat mijn Arduino maar 4 analoge outputs heeft, ik moet 10 relais aan gaan sturen ...

Wat ik ook moet doen is mezelf niet voorbij rennen: eerst maar een paar weken wachten tot de Arduino binnen is.

nico verduin
14 juli 2014, 15:40
Een relais stuur je digitaal aan (daar heb je er 20 van[14 digitaal + 6 analoog in/digitaal). Echter ga niet direct uit een poortje sturen maar gebruik een transistortje met 1K weerstand op de basis. Als je plek zat hebt kun je ook van die relais strippen kopen (1-2-4-8-16 stuks op een pcb op ebay). En dan bijvoorbeeld de opto geïsoleerde. Kost minder dan 1 euro per relais.... daar kun je het niet voor bouwen :)

HaroldA
14 juli 2014, 15:46
Een relais stuur je digitaal aan (daar heb je er 20 van[14 digitaal + 6 analoog in/digitaal). Echter ga niet direct uit een poortje sturen maar gebruik een transistortje met 1K weerstand op de basis. Als je plek zat hebt kun je ook van die relais strippen kopen (1-2-4-8-16 stuks op een pcb op ebay). En dan bijvoorbeeld de opto geïsoleerde. Kost minder dan 1 euro per relais.... daar kun je het niet voor bouwen :)

Ik heb al leuke 12V low current relais'jes aangeschaft, dus dat is niet nodig ... transistortje ging ik er sowieso voor zetten.

nico verduin
14 juli 2014, 16:49
Ik heb al leuke 12V low current relais'jes aangeschaft, dus dat is niet nodig ... transistortje ging ik er sowieso voor zetten.
Kan je die Arduino ook op de 12V zetten. Dat beetje stroom gaat prima via de on board regulator.

@edit: En als je nog pinnen tekort hebt kun je altijd nog 8 keer deze :http://www.ebay.com/itm/PCF8574-IO-Expansion-Board-I-O-Expander-I2C-Bus-Evaluation-Development-ARDUINO-/261525069721?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Suppl ies_ET&hash=item3ce41bdf99
in serie zetten . Dan heb je nog eens 64 pinnen extra tegen inlevering van 2 pinnen voor I2C (A5 en A6)

HaroldA
14 juli 2014, 16:56
Kan je die Arduino ook op de 12V zetten. Dat beetje stroom gaat prima via de on board regulator.

Met een beetje mazzel kan ik straks een AT* programmeren; dan gaat de Arduino er weer uit.

nico verduin
14 juli 2014, 16:58
Met een beetje mazzel kan ik straks een AT* programmeren; dan gaat de Arduino er weer uit.AT*? (4 tekens :))

HaroldA
14 juli 2014, 17:00
AT*? (4 tekens :))

ATtiny, ATmega, etc.

nico verduin
14 juli 2014, 17:03
Dan kun je nog steeds het handigste op de UNO ontwikkelen. En dan de code overzetten op een ATTinyxx of Atmegaxxx. Ik doe niet anders :)