PDA

View Full Version : Project; programmeerbare footswitch



marter544
11 juni 2014, 21:56
Vandaag ben ik begonnen aan een programmeerbare footswitch voor bij mijn Engl Ritchie Blackmore. Bij de Blackmore kun je de volgende dingen schakelen:

Clean/Drive
Gainboost
Contour (midboost)
Master A/B

Dit gebeurt door 2 stereojacks en een paar schakelaars.

De Z5 die je er bij kan kopen, kan direct de 4 kanalen schakelen (clean, clean+gainboost, drive, drive+gainboost) via de ENGL custom footswitch poort. Daarnaast kan deze de contour en de master A/B los schakelen. Echter, het 4e kanaal (drive+gainboost) gebruik ik nooit zonder master B, gezien deze een lichte volumedrop heeft. Dit kanaal gebruik ik ook alleen voor solo's. Daarnaast gebruik ik op het drive kanaal graag de contour, en op het clean kanaal dan weer niet. Met de Z5 resulteert dit in een hoop tapdansen.. Tevens is het een groot onding.
Ik heb nu een tijdje een standaard 2 knops switch gebruikt. Hiermee kan ik kiezen uit:

Clean/Drive
Master A zonder gainboost/Master B met gainboost

Ook dit vond ik niet ideaal. Reden genoeg om een universele, programmeerbare footswitch te maken. Dit apparaat zal de volgende dingen moeten kunnen:

- 4 presets onthouden
- Elke preset moet de 4 schakelbare dingen (kanaal, gainboost, midboost, mastervolume) kunnen schakelen. Deze presets moeten on the go aan te passen zijn, dus zonder em aan de computer te hangen.
- Universeel, dus gewoon via 2 stereo jacks, zodat het ook eventueel bij andere amps te gebruiken is.

Nu kan ik bijvoorbeeld de volgende presets maken:

-1 Clean: clean channel, gainboost off, contour off, master A
-2 Crunch: clean channel, gainboost on, contour off, master A
-3 Drive: Drive channel, gainboost off, contour on, master A
-4 Solo: Drive channel, gainboost on, contour on, master B

Om dit te doen heb ik gekozen om een Arduino te gebruiken, in combinatie met wat schakelaars, relais en jackplugaansluitingen. Tevens zou ik graag ledjes er in willen hebben. Echter, mijn arduino heeft maar 14 digitale I/O, en de volgende zijn al in gebruik:

-4 voor de presets
-4 voor het instellen van de presets
-4 voor het schakelen van de relais

Gelukkig heeft mijn relaisboardje leds aan de voorschakeltransistors hangen, dus de patches kan ik wel uitlezen, echter zal er geen ledje meer boven de verschillende preset knoppen meer kunnen komen. De schakelaars zijn gewone normally open switches, maar dan degelijk uitgevoerd, dus een ledje tussen de Vcc, schakelaar en ingang van de controller zal niet gaan. Helaas pindakaas, volgende keer een Ardino Duo ipv. een Uno nemen, misschien vervang ik deze nog wel een keer. Vanavond heb ik de code geschreven en getest, dit werkt (tis dan ook erg simpel, de code). Fototje van het gepruts:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13617738/20140611_203538.jpg




De metalen schakelaars zijn voor het kiezen van de patches, de rode voor het instellen van de patches. Voor het testen heb ik de metalen schakelaars voor alles gebruikt, omdat het me handiger leek alles pas te solderen wanneer het in de behuizing zit. De metalen schakelaars heb ik al wel bekabeld, dus alleen ff kabeltjes omprikken bij het testen. Nu komt voor mij de uitdaging: het maken van een degelijke behuizing. Een arduino programmeren is erg simpel met alle standaard libraries die daar bij zitten. Daarom heb ik ook voor deze controller gekozen, het hoeft immers niet veel te doen.

nico verduin
12 juni 2014, 12:53
Je kan altijd nog een IO expander op I2C gebruiken. Lever je 2 pinnen in (A4 en A5) en krijg je 16 digitale pinnen erbij. of een 74HC595 (dacht ik) dan kun je via 2 pinnen er 8 output pinnen bij bij krijgen

marter544
12 juni 2014, 17:01
Wist ik niet, bedankt voor de tip! Vanmiddag na college bezig geweest met de behuizing. Ik heb besloten er een 5e switch bij te zetten, voor een extra preset. Waarschijnlijk komt er ook een andere arduino in, omdat ik er graag 2 loopers voor mijn delay en reverb bij in wil maken. Of beter: een delay en reverb in te bouwen. In combinatie met 5 presets scheelt hoef ik dan slechts mijn wah er nog naast te zetten en dan ben ik klaar.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13617738/20140612_160223.jpg



https://dl.dropboxusercontent.com/u/13617738/20140612_164824.jpg

nico verduin
12 juni 2014, 18:39
Aangezien dit pedaal een (semi) permanent leven krijgt wel een paar punten:
a) op de foto lijkt het dat je gebruik gaat maken van die ronde stekkertjes om de verbindingen te maken. Dit zijn uiterst gammele verbindingen en is de goden verzoeken om ellende. gebruik dan de snoeren met die vierkante DUPONT connectors. (kost je 1-2 US$ meer).
b) of ga je alles gieten in een eigen PCB. Kan je eventueel bij ITEADStudio laten fabriceren. Kost je rond de 25-35 euro en heb je 10 printen.

marter544
14 juni 2014, 16:15
Bedankt voor de tip! Ik vervang ze met één stekker voor alle pinnen, in plaats van allemaal losse pinnetjes.