PDA

View Full Version : Who says bassguitar can't be beautiful..



Megadeth22
11 juni 2014, 20:35
https://www.youtube.com/watch?v=0dhEV6UxrpI

Tupelo
11 juni 2014, 21:49
Heerlijk mellow stukje, veel van jezelf in je spel, het rammelt zo hier en daar, en dat geeft helemaal niet, maakt de dynamiek helemaal goed. Vind het lekker om naar te luisteren. Dat bassen ligt je wel !

Fusion
12 juni 2014, 15:05
Wat Tupelo zegt. Rammelt wat, maar erg mooi. Victor is natuurlijk te gek.

Het mooiste solo bas stuk vind ik persoonlijk" Marie" van Dominique DiPiazza.

zoldergitarist
25 juni 2014, 08:23
Sorry dat ik het zeg (bedoel het niet negatief) maar kun je niet beter gitaar gaan spelen?

Duhsjaak
3 juli 2014, 08:10
Leuk Mega, dat ik je hier weer tref.
Dat mag wat mij betreft best vaker.

Trek je Van Zoldertje maar geen reet aan. Ik ben dan wel de semi loco plaatsvervangend substituut voorzitter van de Zolder fanclub. Maar dat geldt alleen voor zijn muziek.

Van het management heeft hij een verbod om de pers te woord te staan, en waarom dat is zie je aan zijn reactie hier boven.

Verder was deze gepost, vlak voordat ik voor zeer lange tijd met mijn lief de slaapzak/tent in verdween. Ik had in de tussenliggende tijd veel meer reacties op je post verwacht.
Als part time bassist ben ik hier bijzonder van onder de indruk. Er zijn gelukkig meer mensen die melodieus werk maken van hun basspel en jouw post steekt daar bijzonder prettig bij af.

Op het gebied van doe eens iets moois en eigenzinnigs op een bas? Ik vind het heerlijk.
Het geeft mij weer hoop op een volgende post.
Vriendelijke groet, Gus


En dank je Fusion voor de tip van Marie!

Fusion
3 juli 2014, 14:38
Graag gedaan! :-)

muziekschuur
3 juli 2014, 15:07
Timing is off.... Maar als compositie.... Twee dikke duimen.

Megadeth22
4 juli 2014, 12:46
Thanks iedereen :) Hij rammelt inderdaad wat; er zitten nog steeds dezelfde snaren op als toen ik 'm kocht een hele tijd terug. De hoge C-snaar snijdt dermate gigantisch hard mijn vingers in als ik speel dus erg vaak lukte het me niet om 'm op te nemen haha.


Leuk Mega, dat ik je hier weer tref.
Dat mag wat mij betreft best vaker.

Trek je Van Zoldertje maar geen reet aan. Ik ben dan wel de semi loco plaatsvervangend substituut voorzitter van de Zolder fanclub. Maar dat geldt alleen voor zijn muziek.

Van het management heeft hij een verbod om de pers te woord te staan, en waarom dat is zie je aan zijn reactie hier boven.

Verder was deze gepost, vlak voordat ik voor zeer lange tijd met mijn lief de slaapzak/tent in verdween. Ik had in de tussenliggende tijd veel meer reacties op je post verwacht.
Als part time bassist ben ik hier bijzonder van onder de indruk. Er zijn gelukkig meer mensen die melodieus werk maken van hun basspel en jouw post steekt daar bijzonder prettig bij af.

Op het gebied van doe eens iets moois en eigenzinnigs op een bas? Ik vind het heerlijk.
Het geeft mij weer hoop op een volgende post.
Vriendelijke groet, Gus


En dank je Fusion voor de tip van Marie!
Bedankt, tof berichtje :) En daar ging het me ook een beetje om, eigenzinnig. Dit kan inderdaad, zoals zolder zegt, op een gitaar. Maar ik vond het des te knapper dat Victor dit kan op een bas!

Tunes
27 juli 2014, 18:07
Dit heeft voor mij niets, maar dan ook helemaal niks met basgitaar spelen te maken.

Fusion
27 juli 2014, 19:44
Oh... joh...

dunhill1
28 juli 2014, 14:00
Vooropgesteld dat ik het je niet na doe....

Ik begrijp dit eerlijk gezegd niet goed. Als je dit soort dingen wilt spelen dan kun je dat toch gewoon beter op een een gitaar doen?
Gitaarpartijen op een bas spelen, waarom zou je?

En dan ook nog een looper eronder.

Als we Dan toch gaan foppen met electronica, pak dan een gewone gitaar met een octaver op 100%.
Scheelt een boel blaren op je vingers:cheerup:

Wel dikke duim omhoog voor je effort!

Fusion
28 juli 2014, 16:21
Ehm... omdat het door n bassist geschreven is en op n basgitaar gespeeld wordt en ook zo klinkt? :)

dunhill1
28 juli 2014, 18:40
Ehm omdat het het klinkt als een gitaarpartij, gespeeld door een gitarist en alleen een tikkie aan de lage kant klinkt voor een gitaarpartij?

Laat ik m'n gedachtengang wat verduidelijken:
Het komt op mij net zo vreemd over als dat iemand bijvoorbeeld bij A-C/dc de baspartijen op een telecaster (of een banjo)
gaat proberen te doen.
Zoiets.

Fusion
28 juli 2014, 18:49
Het klinkt voor mij helemaal niet als n gitaarpartij. Ik ken niemand die zulke composities op gitaar schrijft.

Maar goed, blijft staan dat het door n bassist op en voor een basgitaar is geschreven en dat dan de vraag "waarom op n basgitaar" n beetje apart is ;)

Cageman
28 juli 2014, 20:21
Leuk stukje muziek en goed gespeeld :ok:.

Bovendien onmogelijk na te maken op gitaar. Klank is echt anders.

Kefding
28 juli 2014, 20:37
Haters gonna hate. Ik vind het lekker. En ook ik vind dat het onmiskenbaar basgitaarstukje is. Mensen die altijd 'waarom' zeggen... Soms kun je dingen ook gewoon accepteren en ze beschouwen zoals ze zijn en niet zoals ze volgens jouw perceptie hadden moeten zijn.

Tupelo
28 juli 2014, 21:34
Het komt op mij net zo vreemd over als dat iemand bijvoorbeeld bij A-C/dc de baspartijen op een telecaster (of een banjo)
gaat proberen te doen.
Zoiets.
Krijg je Hayseed Dixie, te gek johh !!
En je hebt ook zo een dude die acdc in zijn eentje op een Hamond doet, lachen.
Persoonlijk juist groot fan van, andere invulling van de arrangementen, beetje doorpasen met de partijen.
Maar goed, smaak.
En ik vind dit een erg lekker bas stukje.
En ik vind dat Megadeth erg lekker speelt, als in, niet het neerzetten van de noten, maar iedere vingerzetting lijkt een eigen dynamiek te hebben, dat waardeer ik aan muzikanten.
Beetje een vieze eigenschap voor een sessiemuzikant, in mijn beleving vooral eenheidsworsten, die baat hebben bij zo neutraal mogelijk spel.
Muzikanten die daar niet rechtopaf koersen, maar hun eigen ding doen, door arrangementen te verschuiven, of door een eigen dynamiek aan te brengen in iedere noot die ze spelen.
Me like that.
Puik stukkie, tof gespeeld.
Ennuh, verrassend.
Ik kom hier een heleboel jongens tegen die bijzonder goed spelen, maar er zijn er maar weinig die me verrassen, me prikkelen met hun spel, door iets anders dan precisie en techniek.
X-factortje zeg maar.
Megadeth zijn spel heeft dat voor mij.

Duhsjaak
28 juli 2014, 21:42
Precies Tupelo. Eigenzinnig, verrassend. Misschien niet perfect, maar zeker een eyeopener.voor mij.
Plus ook nog een tip om eens naar een ander, verwant stuk muziek te gaan luisteren.

Ik zeg: fijn dat dit stuk een tweede leven krijgt.
Ik hoop dat M. Er een reden in ziet nog eens een ander stuk te posten. Talent genoeg in dat gezin.
Echt waar.

Vriendelijke groet, Gus

Tunes
4 augustus 2014, 11:17
Oh... joh...

Ja joh, het is maar een mening he.
Overigens vind ik de titel ook raar.
Waarom zou een basgitaar nu opeens wel mooi klinken, of anders gezegd waarom zou een bas gitaar niet mooi zijn ?

Tunes
4 augustus 2014, 11:20
Haters gonna hate. Ik vind het lekker. En ook ik vind dat het onmiskenbaar basgitaarstukje is. Mensen die altijd 'waarom' zeggen... Soms kun je dingen ook gewoon accepteren en ze beschouwen zoals ze zijn en niet zoals ze volgens jouw perceptie hadden moeten zijn.

Dat kan, maar er wordt hier gepost en dan kan je een reactie krijgen (wat dan weer erg met smaak te maken heeft) en het rare is dat die mening kennelijk voor sommige gelijk aan HUN mening moet zijn (en zo niet dan krijg je een lullige reactie).

Fusion
4 augustus 2014, 14:13
Ik zie hier geen enkele post welke aangeeft dat jouw mening gelijk aan die van de ander zou moeten zijn?

Tunes
4 augustus 2014, 19:26
Grappig aangezien jij met een lullige reactie kwam "oh ..... joh", of zeg je dat ook tegen iemand waar je het mee eens bent.

Cageman
4 augustus 2014, 20:13
Tunes, ik kan me niet herinneren dat je iets over dit stuk hebt gezegd.. je hebt alleen gezegd dat t volgens jou raar is om dit te maken omdat t niks met basgitaar te maken zou hebben. En zo'n reactie moet dan gelijk behandeld worden? Ik zie een bas en ik zie iemand erop spelen.
Dat jij een principe hebt dat alles dat niet een gemiddeld basloopje is, geen (echt?) basgitaar spelen is, is mbt dit stukje misschien iets minder relevant. Dit is namelijk niet bepaald een gemiddeld basloopje. Nee? Oh..

Fusion
4 augustus 2014, 20:31
Grappig aangezien jij met een lullige reactie kwam "oh ..... joh", of zeg je dat ook tegen iemand waar je het mee eens bent.Grappig? Oke, nou ja, ieder zijn humor.

'Lullig' nogal een beetje overdreven.

En nee, ik zeg nergens dat jij het met mij eens moet zijn. Dat denk jij er misschien bij, prima, maar ik (en voor zover ik hier de posts goed interpreteer) en geen ander hier vinden dat.

Tunes
4 augustus 2014, 21:59
Tunes, ik kan me niet herinneren dat je iets over dit stuk hebt gezegd.. je hebt alleen gezegd dat t volgens jou raar is om dit te maken omdat t niks met basgitaar te maken zou hebben. En zo'n reactie moet dan gelijk behandeld worden? Ik zie een bas en ik zie iemand erop spelen.
Dat jij een principe hebt dat alles dat niet een gemiddeld basloopje is, geen (echt?) basgitaar spelen is, is mbt dit stukje misschien iets minder relevant. Dit is namelijk niet bepaald een gemiddeld basloopje. Nee? Oh..

Nee hoor ik heb nergens gezegd dat het raar is, ik heb gezegd dat het VOOR MIJ niets met bassen te maken heeft (ik heb dus wel iets over het stuk gezegd)
Ook wordt mij meteen een principe toe geschreven ????

En nee het is geen gemiddeld bas loopje het is een compositie, een muziek stuk dat verder gaat dan wat ik bassen vind.
Voor mij is bassen de verbinding tussen melodie en ritme, en dat mag best meer dan een standaard bas loopje zijn hoor.

Ik heb net nogmaals de moeite genomen om het stuk te luisteren en ook nu vind ik het niet iets wat VOOR MIJ met bassen te maken heeft. Zoals anderen ook al zeiden, het is gitaar spelen op een bas (voor mij he, het is een mening).

Cageman
4 augustus 2014, 23:01
Nee hoor ik heb nergens gezegd dat het raar is, ik heb gezegd dat het VOOR MIJ niets met bassen te maken heeft (ik heb dus wel iets over het stuk gezegd)
Ook wordt mij meteen een principe toe geschreven ????

En nee het is geen gemiddeld bas loopje het is een compositie, een muziek stuk dat verder gaat dan wat ik bassen vind.
Voor mij is bassen de verbinding tussen melodie en ritme, en dat mag best meer dan een standaard bas loopje zijn hoor.

Ik heb net nogmaals de moeite genomen om het stuk te luisteren en ook nu vind ik het niet iets wat VOOR MIJ met bassen te maken heeft. Zoals anderen ook al zeiden, het is gitaar spelen op een bas (voor mij he, het is een mening).

Je noemt dat principe nu zelf. Iets dat op bas gespeeld is moet voldoen aan wat door jou (en inderdaad voor jou) als "bassen" is vastgesteld (ritme en melodie verbinden). Iets dat daar niet aan voldoet kan je blijkbaar alleen bestempelen als "voor mij niet basachtig". Ik snap dat t jouw mening is, maar vind het vreemd dat het je belet om daarnaast ook je mening te geven over het stuk zelf ipv de gebruikte middelen. Magoed,
peace. :hippie:

Tunes
5 augustus 2014, 08:42
Nee hoor, jij zei dat ik alleen maar standaard basloopjes als bassen zag. Vreemd hoor de aanname dat dat als ik dit niet wat vind dat ik dan dus alleen maar standaard basloopjes wil.
En zelfs in het laatste stukje waarop je reageerd heb ik gezegd dat dat helemaal niet standaard hoeft te zijn, het staat er gewoon zwart op wit.

Mijn mening over het stuk ?
Tja het is nogal kort en ik hoor een stuk wat gelooped wordt en waarna er wat overheen gesoleerd wordt. Afgezien van dat het op bas is niet heel veel anders dan wat hier wel meer wordt gepost (maar dan op gitaar).
Timing is niet overal even lekker, maar al met al heel behoorlijk gespeeld.

Duhsjaak
5 augustus 2014, 09:07
@Mega
Muziek, dans, schilderen, plateelwerk, you name it (en dus ook bassen) is alleen dan interessant, als het iets losmaakt bij de mensen die er van genieten of kotsen.
Het is eigenzinnig, en hoe eigenzinniger, des te groter worden de tegenstellingen tussen de pro's en con's.

Ik zou daar beretrots op zijn. Want kijk eens weeeeeken nadat je m hebt gepost vliegen de veren er nog over in het rond.

Als je op jouw leeftijd al iets van perfectie in je vingers zou hebben, zou ik er een bijzonder groot voorstander van zijn om iets anders te gaan doen.
Op jouw leeftijd perfect zijn, is een illusie en een heel boze droom. Na twee jaar daarvan te hebben genoten val je ten prooi aan verveling, razendsnelle mevrouwen, slanke of verkeerde auto's en substanties die ook in Brabant niet mogen.

Ook niet in Amsterdam, alhoewel de afgelopen zaterdag weer heel wat mensen met vreemd groot pupillen-ogen hier uit de tram stapten.
Ik hoop dat je lekker op het ingeslagen pad verder gaat. Valt er nog heel wat te genieten/bekvechten/kotsen. Wat zou het saai worden anders hè?
Vriendelijke groet, Gus

Cageman
5 augustus 2014, 09:27
Nee hoor, jij zei dat ik alleen maar standaard basloopjes als bassen zag. Vreemd hoor de aanname dat dat als ik dit niet wat vind dat ik dan dus alleen maar standaard basloopjes wil.
En zelfs in het laatste stukje waarop je reageerd heb ik gezegd dat dat helemaal niet standaard hoeft te zijn, het staat er gewoon zwart op wit.
Oke oke, je neemt het woordje standaard nu wat al te kritisch op. Het was meer bedoeld als "volgens standaarden" dan als onorigineel/ongeinspireerd.
Als je een halve mening geeft, gaan mensen vanzelf dingen aannemen om redelijkerwijs te kunnen discussieren. Die aannames komen ook niet uit de lucht. Je zegt hier trouwens voor het eerst dat je dit niet wat vindt. Als je gelijk had gezegd: ik vind dit niet wat, omdat iets op basgitaar niet hoort (!) te klinken als iets op gitaar, dan had ik niet hoeven graaien. Dan had ik simpelweg kunnen reageren door te vragen waarom zo'n verwachting/principe ervoor zorgt dat je het hele stuk gelijk niks vindt (voordat je me gaat betichten van woorden in de mond leggen: niet wat = niets).




Mijn mening over het stuk ?
Tja het is nogal kort en ik hoor een stuk wat gelooped wordt en waarna er wat overheen gesoleerd wordt. Afgezien van dat het op bas is niet heel veel anders dan wat hier wel meer wordt gepost (maar dan op gitaar).
Timing is niet overal even lekker, maar al met al heel behoorlijk gespeeld.

muffstuff
6 augustus 2014, 11:26
Het komt op mij net zo vreemd over als dat iemand bijvoorbeeld bij A-C/dc de baspartijen op een telecaster (of een banjo)
gaat proberen te doen.
Zoiets.
refereer je hier aan haha?

https://www.youtube.com/watch?v=e4Ao-iNPPUc

Jannnus
6 augustus 2014, 13:58
@Mega
Muziek, dans, schilderen, plateelwerk, you name it (en dus ook bassen) is alleen dan interessant, als het iets losmaakt bij de mensen die er van genieten of kotsen.
Het is eigenzinnig, en hoe eigenzinniger, des te groter worden de tegenstellingen tussen de pro's en con's.

Ik zou daar beretrots op zijn. Want kijk eens weeeeeken nadat je m hebt gepost vliegen de veren er nog over in het rond.

Als je op jouw leeftijd al iets van perfectie in je vingers zou hebben, zou ik er een bijzonder groot voorstander van zijn om iets anders te gaan doen.
Op jouw leeftijd perfect zijn, is een illusie en een heel boze droom. Na twee jaar daarvan te hebben genoten val je ten prooi aan verveling, razendsnelle mevrouwen, slanke of verkeerde auto's en substanties die ook in Brabant niet mogen.

Ook niet in Amsterdam, alhoewel de afgelopen zaterdag weer heel wat mensen met vreemd groot pupillen-ogen hier uit de tram stapten.
Ik hoop dat je lekker op het ingeslagen pad verder gaat. Valt er nog heel wat te genieten/bekvechten/kotsen. Wat zou het saai worden anders hè?
Vriendelijke groet, Gus

Sjakie niet overdrijven men is aan het doorneuzelen over functie van een basgitaar maar vooral op de man aan het spelen
als je dit stukje met een beetje kennis van zaken beluisterd ,weet jij ook wel dat het niet zo geweldig is
maar jij heb een beetje de neiging om bij elk hier geplaatst melodietje te reageren als of de nieuwe mozart is opgestaan
Heel erg lief van je maar geef mensen geen valse hoop
of mega het echt in zich heeft om te componeren en spelen als een von wooten kunnen we pas na een liedje of tien zeggen (of zo0)
wat er nu staat is een matige compositie die door waarschijnlijk te weinig oefenen ook nog eens niet goed gespeeld wordt

plieze kom niet met vangooooooh argumenten

Cageman
6 augustus 2014, 14:08
Wat heeft Van Gogh hier nou weer mee van doen.

dunhill1
6 augustus 2014, 14:58
Van Gogh had ook een probleem met z'n oren :strat:

Duhsjaak
6 augustus 2014, 21:56
Dat er voor Van Gogh een echt museum zou worden geopend, was iets dat ik nooit had gedacht.
In zijn tijd werd ie met dédain bekeken.

Zijn vriendinnetje maakte het zelfs uit, zonder afscheidswip nog wel.
'Oorbèl, zei ik, stakker', zei ze.

Kennelijk, Jannnus, heb ik meer respect voor jouw mening dan jij voor de mijne. Ik ben daar helemaal senang mee.
Vriendelijke groet, Gus

zoldergitarist
7 augustus 2014, 01:24
Hé Gus, tis wel knap maar het is gewoon gitaarspelen op de bas. Wat hij daar speelt zal toch veel beter op een gitaartje klinken lijkt mij?

Fusion
7 augustus 2014, 07:11
Zucht... daar gaan we weer...

Duhsjaak
7 augustus 2014, 07:53
Hé Gus, tis wel knap maar het is gewoon gitaarspelen op de bas. Wat hij daar speelt zal toch veel beter op een gitaartje klinken lijkt mij?

Wat ik, kennelijk niet zo succesvol, naar voren heb geprobeerd te brengen:
- bas is een volwaardig ding
- staat als instrument op zichzelf
- is eindelijk volwassen aan het worden
- is hard werken
- doordat 80% alleen een beetje de grondtoon meedreunt met de rest
- wordt het niet altijd serieus genomen
- etc

Daarbij komt dat mensen die iets anders doen dan de rest zelden daarvoor worden gewaardeerd en kritiek krijgen dat het zo niet hoort.
Elders staat een filmpje van een banjospeler die een AC/DC riff op zijn banjo speelt. Hilarisch.

Wat Mega hier speelt kan desnoods op de tuba, maar hij heeft zijn nek uitgestoken (want bassist) en heeft het gelukkig op de bas gedaan. En ja, daar ben ik blij mee. Want getalenteerd en andere aanpak is meer dan een plus een.

Hoe die het heeft gedaan (looping of sound on sound) is een kwestie van het kiezen van het gereedschap. Ook de vraag hoe ver je gaat oefenen of perfectioneren is een persoonlijk keus. Maar goed ook, want zoals iedereen hier wel weet laat ik mij recorder lopen bij het componeren. Iets dat über slordige dingen tot gevolg heeft, maar mij wel in staat stelt tot een bepaalde manier van werken. Zou dat niet mogen? Da's dan jammer.

Of Mega hiervoor bewust heeft gekozen of niet is bij een bedroom recording ook niet interessant. Je laat een idee of een aanpak horen en als die in muzikaal opzicht iets te bieden heeft, ben ik (inderdaad) al snel verrast. Want dat wijkt dan af van de mainstream en de formats à la Hollents Kot Tellent.
Dat zijn stukken die tot in het maniakale zijn door geoefend. En je hoort wat daar het gevolg van is.
Nog even en we krijgen hier mevrouw Kaagman.

I rest my kees. Er zal best wat op af te dingen zijn, maar dit is mijn mening. Als we het allemaal altijd eens zouden zijn, valt zo'n forum al snel stil. @Jannnus: C'est la ton......
Vriendelijke groet, Gus

Tunes
7 augustus 2014, 10:40
Hoezo eindelijk volwassen aan het worden?

Volgens mij en ik denk het merendeel van de muzikanten zeker, is bas een volwaardig instrument en een heel belangrijk instrument in elke band.
Oeps sorry je zei volwaardig !
Haal bij alle nummers die je kent de bas er uit en er blijft zelden iets staan.
Dat veel bassisten alleen de grondtonen is misschien een gebrek aan kunde maar ook een smaak kwestie.
Voor mij moet een bas pas opvallen als je hem niet hoort, alhoewel een lekkere duidelijke basriff zeker ook welkom is.

Mij is trouwens niet helemaal duidelijk of mega een bassist is of een gitarist die een stukje bas speelt.

Cageman
7 augustus 2014, 12:12
Nog beter vind ik het als de bas alleen in eerste instantie niet opvalt, maar bij nader luisteren allerlei trucjes en grapjes uithaalt. Nu gaat het echter over de rol van een bas in een band, wat bij een stukje solo bas minder belangrijk is.
Onder "volwaardig instrument" versta ik ook wel het feit dat het op zichzelf kan staan. Iets wat een bas als het erop aankomt misschien nog wel beter kan dan een gitaar. Een bas heeft immers een vol, bassig geluid, maar ook hogere frets (met natuurlijk nog wel een typische ronde basklank), zoals hier gedemonstreerd. Bariton ftw :D.

Even op een zijspoor: dat een bas vaak de rol van "(slechts) vulling van het laag" toebedeelt krijgt, vind ik best een tikkeltje arrogant (als een soort collectieve houding). Het lijkt mij iig flink saai om als gitarist in een band verteld te worden dat ik er alleen ben ter vulling van het mid hoog en dat ik vooral niet moet zorgen dat ik opval door melodietjes en andere fratsen.


Kortom, ik vind het geluid van een bas mooi en kan er prima naar luisteren. Kan ook best wat meer gewaardeerd worden.

Jannnus
7 augustus 2014, 13:10
Wat ik, kennelijk niet zo succesvol, naar voren heb geprobeerd te brengen:
- bas is een volwaardig ding
- staat als instrument op zichzelf
- is eindelijk volwassen aan het worden
- is hard werken
- doordat 80% alleen een beetje de grondtoon meedreunt met de rest
- wordt het niet altijd serieus genomen
- etc

Daarbij komt dat mensen die iets anders doen dan de rest zelden daarvoor worden gewaardeerd en kritiek krijgen dat het zo niet hoort.
Elders staat een filmpje van een banjospeler die een AC/DC riff op zijn banjo speelt. Hilarisch.

Wat Mega hier speelt kan desnoods op de tuba, maar hij heeft zijn nek uitgestoken (want bassist) en heeft het gelukkig op de bas gedaan. En ja, daar ben ik blij mee. Want getalenteerd en andere aanpak is meer dan een plus een.

Hoe die het heeft gedaan (looping of sound on sound) is een kwestie van het kiezen van het gereedschap. Ook de vraag hoe ver je gaat oefenen of perfectioneren is een persoonlijk keus. Maar goed ook, want zoals iedereen hier wel weet laat ik mij recorder lopen bij het componeren. Iets dat über slordige dingen tot gevolg heeft, maar mij wel in staat stelt tot een bepaalde manier van werken. Zou dat niet mogen? Da's dan jammer.

Of Mega hiervoor bewust heeft gekozen of niet is bij een bedroom recording ook niet interessant. Je laat een idee of een aanpak horen en als die in muzikaal opzicht iets te bieden heeft, ben ik (inderdaad) al snel verrast. Want dat wijkt dan af van de mainstream en de formats à la Hollents Kot Tellent.
Dat zijn stukken die tot in het maniakale zijn door geoefend. En je hoort wat daar het gevolg van is.
Nog even en we krijgen hier mevrouw Kaagman.

I rest my kees. Er zal best wat op af te dingen zijn, maar dit is mijn mening. Als we het allemaal altijd eens zouden zijn, valt zo'n forum al snel stil. @Jannnus: C'est la ton......
Vriendelijke groet, Gus

enige wat ik zeg dat dat in dit geval gewoon niet waar is
denk aan pastorius
von wooten en zelfs good old bootsy

gezeur over functie van instrumenten laat ik aan anderen over

muziek met alleen een ritme sectie ????
kan toch niet
ooh wacht.....uitverkochte avond vullende voorstellingen

viool in country NEEEEEEEEEEEEEEEEE kan niet mag alleen in orkest onder begeleiding van een dirigent
ect

daar bemoei ik me dus niet mee

zoldergitarist
7 augustus 2014, 15:58
Ik heb trouwens het zelfde idee bij die 7/8/10 snarige gitaren, ik zou dan zeggen; "koop een sitar"

Fusion
7 augustus 2014, 16:53
Ja want dat klinkt echt héél erg hetzelfde... :?

Duhsjaak
7 augustus 2014, 17:25
Ik heb trouwens het zelfde idee bij die 7/8/10 snarige gitaren, ik zou dan zeggen; "koop dan een sitar"

Jij loopt gewoon te fokken hè, stinkerd?
Vriendelijke groet, Gus

Megadeth22
7 augustus 2014, 18:13
Ik had niet verwacht dat het fillmpje zo'n discussie teweeg zou brengen. Ikzelf begrijp beide kanten, maar de reden dat ik het zo genoemd hebt (en omdat ik het heb geleerd en opgenomen) is juist omdat je dit niet vaak ziet op basgitaar. Dat dit stuk op een gitaar ook gespeeld kan worden maakt helemaal niks uit. Als je Ari's eyes youtube'd en dan de live versie van Victor Wooten kiest, zie je dat er nog een hele solo achteraan wordt gespeeld; zeker het kijken waard.

Tunes
7 augustus 2014, 18:33
Ja want dat klinkt echt héél erg hetzelfde... :?

Wel ff bij zeggen dat je het niet lullig bedoelt he, alhoewel ik hier zelfs een beetje met je mee ga.

Cageman
7 augustus 2014, 19:03
Wel ff bij zeggen dat je het niet lullig bedoelt he, alhoewel ik hier zelfs een beetje met je mee ga.
Het zit wel diep he?

Cageman
7 augustus 2014, 19:10
Ik heb trouwens het zelfde idee bij die 7/8/10 snarige gitaren, ik zou dan zeggen; "koop dan een sitar" Ik heb een paar maanden terug (nog altijd onbevredigde) GAS gehad voor een reissue elektrische danelectro sitargitaar. Zou je dan zeggen, "koop dan een gitaar", of "koop dan een sitar"?

dunhill1
7 augustus 2014, 20:30
Nee, ik zou een bas kopen:cheerup:

Jannnus
7 augustus 2014, 21:30
ik lig hier al nachten wakker van

Jannnus
7 augustus 2014, 21:31
Ik heb trouwens het zelfde idee bij die 7/8/10 snarige gitaren, ik zou dan zeggen; "koop dan een sitar"
nee dan zou ik zeggen ga djent spelen

Michael AE
7 augustus 2014, 21:49
Mijn god, wat een azijnpisserij in dit topic, zeg. Ik vind het heel tof klinken man en gedurfd om iets van meester Wooten te doen. Chapeau!

Tunes
7 augustus 2014, 22:32
Het zit wel diep he?

Nee hoor, maar ik wijs iemand er graag als hij het fout heeft.

zoldergitarist
7 augustus 2014, 22:48
Jij loopt gewoon te fokken hè, stinkerd?
Vriendelijke groet, Gus

Gniffel :D

Fusion
8 augustus 2014, 00:22
Nee hoor, maar ik wijs iemand er graag als hij het fout heeft. Nee, dat was duidelijk. Maar waar zit iemand fout dan? Ik zal overigens niet wijzen naar je door mij geciteerde zin ;)

Fusion
8 augustus 2014, 00:23
Gniffel :D
Dat dacht ik later ook. Jij zolderboef! ;)

zoldergitarist
8 augustus 2014, 09:39
Dat dacht ik later ook. Jij zolderboef! ;)

Tis hier ook zooow warm op zolder...8)

Kefding
9 augustus 2014, 14:52
Nee hoor, maar ik wijs iemand er graag als hij het fout heeft.

Door een stukje muziek, dat gespeeld wordt door iemand die er gevoel en moeite in steekt, af te doen met een paar woorden. Door te zeggen dat het niets met bassen te maken heeft. Mensen vallen daarover en een paar pagina's later besteed je een uitgebreidere post waarin je onderbouwt waarom. Waarom doe je dat niet direct?

Je maakt het jezelf moeilijk als je je maar blijft uitdrukken in niet-onderbouwde ongenuanceerde poep. Als je in het vervolgd nu eens doe moeite neemt om uit te leggen waarom jaag je minder mensen tegen je in het harnas en kom je niet over als een botte lul, en laat je topics ook niet ondersneeuwen met regenreacties op jou, en kan er meer tijd worden besteed aan de muziekstukjes zelf.

Als je dit niet kunt blijf hier dan alsjeblieft weg. Hang dan lekker bij off-topic rond en vervuil dit subforum niet met je domme gekakel.

Lang verhaal kort: je mag best je eigen mening hebben en zelfs vinden dat dit niets met bassen te maken heeft, maar leer eens uit te leggen waarom.

edit: on-topic: ik heb geprobeerd voor te stellen hoe het stukje op gitaar zou klinken en ik ben tot de conclusie gekomen dat het wollige, warme geluid van de basgitaar zich uitstekend leent voor dit stukje. Subtiele drums eronder, subtiel gitaarpartijtje die soms samenvalt met de baspartij en om de maat heen fladdert en dit stuk doet precies wat veel mensen verwachten van een basgitaar. Laat die (denkbeeldige) drums en gitaar weg en je houdt een stukje over dat zowel een mooi ritme en een mooie toon heeft. En, mag ik zeggen, prima op zichzelf staat. Ik zeg: perfect.