PDA

View Full Version : true bypass looper met rotary switch



jan7
11 juni 2014, 19:07
Ik heb momenteel vier van die Joyo character pedals (Tech 21 clones) in serie staan op mijn pedalboard.
Ik zou die graag op een bypass looper zetten maar de meeste bypass loopers zijn nogal groot en aangezien ik nooit meer dan één van die pedalen tegelijk gebruik en ook nooit 'mid-song' switch, vroeg ik me af of ik niet via een rotary switch een kleinere bypass looper kan maken.
Ik vind hiervoor geen voorbeeld of schema dus heb ik zelf iets proberen te tekenen:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/rotary-switch-bypass-looper.png

Volgens mij heb ik een 2P6T rotary switch nodig. Dan kan ik positie 1 gebruiken voor 'off' oftewel 'complete bypass', 4 posities voor de 4 character pedals en dan houd ik nog een positie over.
Op het getekende schema zou het in complete bypass moeten staan.
Kan iemand bevestigen dat dit zo correct is? Andere bedenkingen of voorstellen zijn ook welkom.

Bernardduur
12 juni 2014, 13:59
Wat je tekent zal best wel kunnen...... de vraag van mij is meer waarom je een looper nodig hebt......... mis je wat of kleuren je andere pedalen zo flink?

obiwanjacobi
12 juni 2014, 14:11
Ik zou een DPDT footswitch pakken...

Plant
12 juni 2014, 14:21
Wat je tekent zal best wel kunnen...... de vraag van mij is meer waarom je een looper nodig hebt......... mis je wat of kleuren je andere pedalen zo flink?

Nee, wat ik begrijp is dat hij nu de 4 pedalen in serie heeft staan en er steeds maar 1 tegelijk gebruikt. Dan moet hij nu dus bij iedere keer eentje selecteren 4 pedalen indrukken om er 1 aan en 3 bypass te hebben. Leuke stage-act, maar ik zou dat ook niet willen.

Wat je tekent kan volgens mij prima. Maar hoe ga je dit bedienen op je pedalboard? Op blote voeten en met de draaiknop tussen je tenen?

peter_heijnen
12 juni 2014, 14:31
Je maakt het onnodig moeilijk jan7. Het idee is leuk, maar niet voor de praktijk.

Gewoon een enkele kleine tb-looper nemen en daarin alle 4 de joyo's hangen. Je gebruikt de loop alleen wanneer 1 van de joyo's aan staat, maw je hebt bij 'loop on' altijd te maken met gebufferd signaal, maw je hebt geen enkele reden om je zorgen te maken over meer tonesuck dan bij een pedaal per loop/rotaryswitchstand. Scheelt btw ook3 patchkabels.

Ipv dat je tussen nummers door steeds naar de grond moet om je rotary switch te draaien, gebruik je gewoon je voet om de juiste joyo aan te zetten.

peter_heijnen
12 juni 2014, 14:32
Nee, wat ik begrijp is dat hij nu de 4 pedalen in serie heeft staan en er steeds maar 1 tegelijk gebruikt. Dan moet hij nu dus bij iedere keer eentje selecteren 4 pedalen indrukken om er 1 aan en 3 bypass te hebben.

nee, het is een uit en een aan.

jan7
12 juni 2014, 16:39
mis je wat of kleuren je andere pedalen zo flink?
Ze zijn niet true bypass en 3 character pedalen in bypass na eentje die aan staat veroorzaakt:
- verlies van 3db aan output (+/- 1 db per pedaal)
- verlies van laag
- toename van hoog
- verlies van definitie
Da's wat ik meende te horen en spectrum analyses/frequency plots bevestigden dat.
In een band mix door een versterker zal het waarschijnlijk niet opvallen maar ik speel thuis alleen en dikwijls door hoofdtelefoon en dan valt het me op.


Maar hoe ga je dit bedienen op je pedalboard? Op blote voeten en met de draaiknop tussen je tenen?

Het idee is leuk, maar niet voor de praktijk.
Ik zit niet in een band. Ik speel thuis voor de fun een uurtje of twee per dag, eventueel met wat bass+drum tracks mee.
In de praktijk merk ik dat ik niet zo dikwijls tussen die joyo pedals switch, maar er staat er wel altijd eentje aan.
Mijn hoofdbekommernis is true bypass en vooral ook plaatsbesparing op mijn pedalboard dat nu al redelijk vol staat en eigenlijk geen plaats heeft voor zo'n ding:
http://www.loop-master.com/images/Five%20Loop%20with%20Master%20Bypass%201506.jpg
En dus hoopte ik het met een rotary switch in zo'n kastje te krijgen:
http://www.musikding.de/bilder/produkte/normal/Alu-Gehaeuse-Typ-B-.jpg


nee, het is een uit en een aan.
Klopt. Er staat er altijd maar één aan. Switchen betekent die uitzetten en een andere aan.
Met 'in serie' bedoelde ik dat ze achter elkaar staan. Op de tekening heb ik er maar twee getekend om het overzichtelijk te houden en om de bedoeling proberen uit te leggen.

Ik snap dat het als bypass looper niet conventioneel is omdat je op een gewone bypass looper de mogelijkheid wil hebben om meerdere effecten tegelijk in te schakelen (en met je voeten) maar in mijn situatie leek het me een gepaste oplossing.

Plant
12 juni 2014, 16:53
nee, het is een uit en een aan.

Ah stom, tuurlijk :soinnocent:

GuitarFX
12 juni 2014, 17:35
Zou denk ik kunnen, al gaat dat niet in zo'n kleine behuizing passen. Je hebt als ik het goed begrijp 10 jacks nodig: 4 input, 4 output, 1 voor amp en 1 voor gitaar. En natuurlijk weer 8 patchkabels en 2 langere snoeren. Is zon Joyo ding niet true bypass te maken?

jan7
12 juni 2014, 19:11
Zou denk ik kunnen, al gaat dat niet in zo'n kleine behuizing passen.
Ik had gehoopt met een iets hogere behuizing die jacks vertikaal te kunnen monteren.
http://www.musikding.de/Box-Type-B-
Zou dat niet lukken denk je?
Bijvoorbeeld:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/rotary-bypass-box.png

GuitarFX
12 juni 2014, 20:04
Houd rekening dat de jackplug ook een bepaalde lengte heeft in de behuizing; dus als ze recht tegenover elkaar zitten dat dat misschien niet past. Verder dan dat, ik denk dat het moet werken. Ben benieuwd!