PDA

View Full Version : 50w vs 80w speaker



nak
11 juni 2014, 14:37
Zit er verschil in volume als ik op een 50w versterker een 50w speaker zet of een 80w speaker?

Pepe
11 juni 2014, 14:50
Dat hangt van de efficiëntie van de speakers af.

Plant
11 juni 2014, 14:58
Nee. Dat zo mooi zijn, je knoopt een speaker die zoveel mogelijk vermogen kan hebben aan je versterker en het klinkt vanzelf harder :D

Het kan wel zijn dat de ene speaker harder klinkt dan de andere bij hetzelfde vermogen uit de versterker, dan heeft die ene speaker een hoger rendement. Dat kan wel.

Rendement dient te zijn opgegeven in dB/W/m (...dB bij 1 Watt op 1 meter afstand gemeten op 1 kHz). Daar wordt echter nogal mee gesjoemeld in de zin dat er b.v. alleen een dB waarde wordt vermeld zonder meetvoorwaarden. Grote kans dat dan op een piek in de frequentiecurve is gemeten, dan krijg je een lekkere hoge waarde.

Pepe
11 juni 2014, 15:00
Wat heb je een hoop woorden nodig om hetzelfde te zeggen wat ik zeg Plant :D

Plant
11 juni 2014, 15:03
Wat heb je een hoop woorden nodig om hetzelfde te zeggen wat ik zeg Plant :D

Toen ik begon stond jouw post er nog niet :D ach ja, ik ben graag lang van stof.

nak
11 juni 2014, 20:50
Nee. Dat zo mooi zijn, je knoopt een speaker die zoveel mogelijk vermogen kan hebben aan je versterker en het klinkt vanzelf harder

nou ik was meer bang dat het weiniger geluid voort zou brengen als men een hogere speakerwattage op een amp aansluit

kassie
11 juni 2014, 21:38
nou ik was meer bang dat het weiniger geluid voort zou brengen als men een hogere speakerwattage op een amp aansluit

Stel je voor dat je speaker zachter klinkt zeg! Man het zou een godzegen zijn dat speakers minder efficiënt zijn. Kunnen mensen eindelijk eens met fatsoen die buizenamp opentrekken, ipv standje 1 a 2.

cluseau
11 juni 2014, 22:03
Toen ik begon stond jouw post er nog niet :D ach ja, ik ben graag lang van stof.


Ik herken dat, Verduin is me altijd net voor. Gewoon omdat hij zich er makkelijker vanaf maakt :hide:

Pepe
11 juni 2014, 22:36
Je kent de famous quote van Blaise Pascal? Bondig schrijven vergt meer tijd.

cluseau
11 juni 2014, 23:25
......Bondig schrijven vergt meer tijd.

Dat zou een mooie nieuwe sig kunnen zijn......

Pepe
11 juni 2014, 23:43
Die quote is wat uitgebreider :D Hij had een lange brief geschreven die hij eindigde met "Je n'ai fait celle-ci plus longue que parce que je n'ai pas eu le loisir de la faire plus courte."

Het is in User Interface design een uitgangspunt net zo lang door te gaan tot er niks meer geschrapt kan worden. Vermoeiende processen. Alles volplempen is zo gebeurd.

Plant
12 juni 2014, 01:26
nou ik was meer bang dat het weiniger geluid voort zou brengen als men een hogere speakerwattage op een amp aansluit

Ah, zo had ik het niet gelezen. Maar ook dat is dus niet zo.


Je kent de famous quote van Blaise Pascal? Bondig schrijven vergt meer tijd.

Als het even kan google ik nog wel eens een geschikt plaatje ter verduidelijking. Scheelt vaak ook een hoop woorden en kost minder tijd.