PDA

View Full Version : Resonantie hout van gitaar en xylophoon



djee
10 juni 2014, 22:15
Elke houtsoort heeft zijn eigen klank en resonantie.

Er wordt altijd gezegd dat bij een elektrische gitaar (body) uit één stuk het beste is. Je ziet ook wel eens dat ze uit 2 delen bestaan (ook bij akoestische gitaren) met de nerven in spiegelbeeld tegenover elkaar.

Wat ik mij afvroeg is het volgende:
Als een gitaar in de lengte van elke snaar een massieve strook hout met de zelfde resonantie wordt geplaatst zoals bij xylophoon (eventueel gescheiden door zeer dun absorberend materiaal) Zou dat iets uitmaken in positieve zin?


Dus bij de E snaar hout met E klank, enz.

RS-Rik
10 juni 2014, 23:08
Je zou kunnen experimenteren met voor iedere snaar individuele sustainblokken. Maar uiteindelijk moet er een constructie worden verzonnen die de boel bij elkaar houdt (en dus ook trillingen doorgeeft).

In principe zou je iets met de zadels kunnen doen, dat je die individuele sustainblokken geeft maar het daadwerkelijke "ophangen" van de snaar op een ander deel opvangt.

Of de effecten daarvan positief of negatief zijn is subjectief uiteraard.


Bouw, probeer, en vergeet niet te posten!

djee
11 juni 2014, 00:08
Je suggesties klinken erg interessant maar helaas heb ik totaal geen verstand van bouwen. moet zelfs uitzoeken wat sustainblokken betekend en kan zelfs amper gitaar spelen.

Ging er mij om of de theorie juist is. Als je bv tegen een kristallen glas aantikt geeft hij een bepaalde toon af. als je met de zelfde toon er tegen aan fluit dan gaat het glas meetrillen (geluid geven) Dat zou bij hout dan ook zo moeten zijn.

Maar misschien dat een gitaarbouwer hier iets aan heeft en het een leuk project vindt.



Ben reuze benieuwd namelijk.

barno
11 juni 2014, 11:01
Het zou in praktijk niet werken omdat snaren natuurlijk meestal niet open worden gespeeld. Maw. Je mag dan bv. onder je E snaar een stuk hout hebben dat in E is gestemd, als je die snaar fret op de F gebeurt er niks. Mochten die stroken al meetrillen op bepaalde frequenties, het zou wsch alleen maar hinderlijk zijn en zorgen voor een slechte balans

stijnkenens
11 juni 2014, 12:26
Ondertussen wil het dus ook zeggen dat wanneer je ergens op de hals een E speelt, dat dat blok telkens gaat eem trillen, en bij andere noten niet.

Daarom ben ik ook geen fan van taptuning om zogezegd een gitaar beter te laten klinken: het stemmen van een klankblad, rug, brug enz, heeft eigenlijk geen enkele zin, omdat je er uiteindelijk toch alles aan elkaar lijmt, dus tot zover de exacte tuning.

Een klankkwaliteit van een instrument is het resultaat van de som van de onderdelen, nooit 1 deel apart, want dan verlies je net het geheel uit het oog !


s.

Rizz
11 juni 2014, 12:31
Goeie, maar wordt dat ook niet deels gedaan om het klankblad in balans te krijgen? Tenminste, dat heb ik 's gelezen. Idd, echt stemmen heeft weinig zin, maar ik kan me wel voorstellen dat je een blad zoveel mogelijk in balans wil hebben..

oigun
11 juni 2014, 12:51
Er wordt altijd gezegd dat bij een elektrische gitaar (body) uit één stuk het beste is. Je ziet ook wel eens dat ze uit 2 delen bestaan (ook bij akoestische gitaren) met de nerven in spiegelbeeld tegenover elkaar.

enz.

Oh ja, is dat het beste?

djee
11 juni 2014, 12:59
Hartstikke bedankt voor de heldere en doordachte antwoorden. Ben idd alleen uitgegaan van de open snaren. Dat alle onderdelen de som is van de kwaliteit van het geluid is natuurlijk helemaal waar. (waaronder de gitarist(e) zelf )

Plant
11 juni 2014, 13:03
Moet je zien hoe ze dat bij violen 'meten':


http://www.youtube.com/watch?v=nOMJDdRm1Hc

djee
11 juni 2014, 13:15
"Meten is weten, gissen is missen."

Je filmpje is het bewijs :)

obiwanjacobi
11 juni 2014, 14:29
Dit kan je ook met gitaren doen (zonder ze te slopen). Ik heb wel eens iemand meel (uit mijn hoofd) zien gebruiken op die manier. Ipv een toon generator gebruik je gewoon de snaren...

grizzly
11 juni 2014, 21:20
"Meten is weten, gissen is missen."

Je filmpje is het bewijs :)

Ehhh, . . . . .zolang hetgeen de man zegt ook juist is.
De conclusies die hij trekt worden door hem namelijk nergens bewezen ;).

stijnkenens
11 juni 2014, 23:28
Ehhh, . . . . .zolang hetgeen de man zegt ook juist is.
De conclusies die hij trekt worden door hem namelijk nergens bewezen ;).

Dat is niet tunen, maar het zoeken naar patronen bij een bepaalde frequentie.
Zoek maar eens op Carleen Hutchins.
Zij heeft dit systeem in de jaren 60 ontwikkeld, en daarmee bewezen hoe een 'goede' viool moet 'trillen'.
Een deel van het onderzoek was: een minderwaardige viool ui elkaar maken en de top en rug schaven en schrapen tot ze dezelfde trillingspatronen vertoonden zoals de betere (Stradivarius en Guarneri bvb. welke zij heeft onderzocht). Daarna werden die 'minderwaardige' violen door een geselecteerd publiek en violist getest, waarbij bleek dat die het onderscheid niet konden maken (recent nog steeds niet trouwens !)
Jammer dat de filmpjes hun bronnen niet tonen (of luthiers ze niet willen of kunnen herinneren)

Nog even een comment op mijn post (ik kwam er nadien pas achter wat ik eigenlijk nog moest vertellen).
Het tunen van gitaar tops en ruggen kan van belang zijn om bijvoorbeeld een consistentie in je werk te houden, door elke keer meten en noteren van de frequentie van bepaalde onderdelen kan je (na een 50 tal instrumenten, die maar enkele details van elkaar schillen) +/- weten wat het uiteindelijke resultaat kan / zal zijn van het totale instrument.


s.

marter544
12 juni 2014, 10:53
Die patronen had Ernst Chladni (http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Chladni) in 1787 al beschreven. Niet zozeer bij een viool, maar het principe is hetzelfde.

RS-Rik
12 juni 2014, 18:38
http://orgs.usd.edu/nmm/Archives/NewViolinFamily/10182Hutchinsgraphiteportrait.jpg

Ik heb even die Hutchins gewikipediaat. Allejezus wat een mooie viool! (ja voor zover ik kan zeggen dan, ik heb verder geen verstand van violen)



Verder vraag ik me af of ze die vormen in die tonen kunnen afleiden (natuurkundig) en kunnen voorspellen wat het effect is van een verandering in klankblad op de voortgebrachte toon van de viool. Er bestaat uiteraard wel vibratieleer maar ik weet niet of er rekenprogrammas zijn die accuraat akoestische voorspellingen kunnen maken in de situatie die we hier hebben. Je hebt natuurlijk wel die Aristides gitaren, maarja het materiaal is (denk ik) op veel algemenere akoestische (en kosten en productie) redenen ontwikkeld. (Ontwikkelen ontwikkelen.. meestal is dat ook voor de helft empirisch probeerwerk :) )

Na al deze discussie, ga maar een xylotaar maken!!