PDA

View Full Version : Wie kan mij serieus helpen, ben ten einde raad?



Riny
10 juni 2014, 13:50
Beste mede- forummers,

Zoals in een eerder topic aangegeven heb ik een Vox AC30TBR uit 1987.

Er zit nu een brom in onder de depth- knop van de Reverb zo gauw er een kabel in een van de ingangen wordt geprikt met en zonder gitaren (diverse uitgeprobeerd). Zonder kabel geen brom, ook niet wanneer ik de volumeknoppen van de drie kanalen open zet.
Zelf vermoed ik dat in het circuit van de Reverb, waar volgens schema, twee buizen aanwezig zijn.
Nu loop ik met de gedachten om gelijk maar alle aanwezige buizen te vervangen maar: A, weet ik niet welke type, en B; kan ik onder google nergens een complete buizenset vinden en dus ook niet de kosten ervan.

Wie oh wie kan mij de juiste info verschaffen, zou er zeer blij mee zijn.

cluseau
10 juni 2014, 14:38
Dat je geen brom hoort zonder kabel is heel goed mogelijk omdat de ingang wordt kortgesloten op het moment dat je de plug er uit trekt. Het zou een lekkend buisje kunnen zijn maar het kan ook dat een afschermkapje ontbreekt of de bedrading is verplaatst door knutselwerk van derden. Vergeet niet dat AC30's niet de stilste ampjes zijn wat brom betreft. Vooral de oudere type's zjn moeilijk stil te krijgen. Als je met de scoop aan de uitgang minder dan 50mVtt meet mag je blij zijn. Buisjes is een kwestie van smaak. Je kan zowat alle merken 12AX7 er in prikken. Eindbuisjes het liefst J/J.

Riny
10 juni 2014, 15:01
Alvast dank voor deze info.

Dat de Vox versterkers niet echt stil zijn is mij bekent, ook de Fenders zijn dat niet, heb ook de AC50 en een Fender Twin.
Wanneer er een hele kleine brom inzit zou mij dat niet storen wanneer deze maar niet harder wordt ongeacht het verder opendraaien van een potmeter.
Wanneer er signaal binnenkomt van een gitaar hoort je een kleine standaard brom niet meer en een lichte brom/ruis bij geen signaal heeft ook wel zijn charmes.

Zelf ben ik een NoNo op elektronica gebied dus kan er zelf niet aan gaan liggen rommelen, dus sorry voor al het gevraag.
Buizen vervangen is geen probleem, 1 eruit en een zelfde nieuwe erin dat kan/durf ik nog wel, hahahaha.

Je kan zowat alle merken 12AX7 er in prikken. Eindbuisjes het liefst J/J.

Mag aannemen dat je met J/J een merk bedoeld en met de kapjes die over de buisjes heen zitten?

Ik zal de lampvoeten eens nummeren en kijken welke types erin zitten en zal deze eerst eens vervangen, wie weet hoelang dat dit geleden is en dan is dat alvast uitgesloten betreffende de oorzaak en dan maar verder zoeken.

Verder, ik woon aan het einde van de wereld (Zeeland) en zou geen monteur/reparateur weten in deze provincie.
Km's maken kan ik door omstandigheden niet meer anders zou ik dat wel doen.
Heb er wel een paar 100 Km's voor over als het probleem zo goed als opgelost kan worden.

cluseau
10 juni 2014, 15:11
Je kan zowat alle merken 12AX7 er in prikken. Eindbuisjes het liefst J/J.

Mag aannemen dat je met J/J een merk bedoeld en met de kapjes die over de buisjes heen zitten?
J/J is een bekend merk idd. Er zal verschillend over gedacht worden maar ik gebruik deze buisjes zo goed als probleemloos. Plaats er een paar honderd per jaar en heb slechts een enkele uitvaller.

De metalen busjes over de buizen zorgen voor afscherming, als die ontbreken zou dat een goede reden kunnen zijn.



Verder, ik woon aan het einde van de wereld (Zeeland) en zou geen monteur/reparateur weten in deze provincie.
Km's maken kan ik door omstandigheden niet meer anders zou ik dat wel doen.
Heb er wel een paar 100 Km's voor over als het probleem zo goed als opgelost kan worden.

Nou ik zit geen 100km bij je vandaan hoor en Frits ook niet ;)

Riny
10 juni 2014, 15:15
Cluseau,

Dank voor de snelle reactie en ik neem 100% aan wat je weergeeft en heb daar geen twijfels over.
Over uitvallers, dat zal ieder merk wel hebben hoor en als jouw ervaring daarmee goed is ga ik daar in mee.

P.s. Zal je even een PB toezenden met ander info.

telerocker
13 juni 2014, 04:04
Je kunt eventueel ook naar Peter Mol van Jacobs Guitars in Zierikzee gaan. Hij bouw zelf amps, dus hij weet van de hoed en de rand.

big dooley
13 juni 2014, 09:12
Verder, ik woon aan het einde van de wereld (Zeeland) en zou geen monteur/reparateur weten in deze provincie.
Km's maken kan ik door omstandigheden niet meer anders zou ik dat wel doen.
Heb er wel een paar 100 Km's voor over als het probleem zo goed als opgelost kan worden.

in hoogerheide heb je GAP zitten... zou een half uurtje van je vandaan moeten zijn...
http://www.gaparts.nl/

Riny
13 juni 2014, 10:15
Bedankt voor het meedenken.

Heb inmiddels via een maat een adres, in Kapelle, doorgekregen van iemand die ook voor de grote merken en muziekwinkels reparaties doet. Dus nog dichterbij en dat kan ik nog wel behappen.

http://www.muziekreparatie.nl/

Daar ga ik a.s. Maandag de amp naar toe brengen en dan maar hopen dan hij het probleem op kan lossen waar ik enigszins wel gerustgesteld in ben.

Riny
1 september 2014, 12:06
Een eerdere "monteur" kon de Vox AC30 (uit 1987) niet repareren betreffende de brom.
Vervolgens via een tip van een vriend info gekregen over een ander man met kennis.
Afgelopen Woensdag bracht hij de versterker terug in een perfecte conditie, geen brom meer waar te nemen dus ik weer een gelukkig mens.;)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Muziek-afbeeldingen/Vox%20AC30%20TBR-001.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Muziek-afbeeldingen/Vox%20AC30%20TBR-002.JPG

cluseau
1 september 2014, 13:13
Fijn voor je dat het is opgelost, had het ook graag voor je gedaan maar kon me de afgelopen tijd niet veroorloven om hem te halen/brengen. Zou me zomaar 4 uur rijden gekost hebben. Hopelijk heb je een meer lokale oplossing gevonden. In ieder geval sterkte en veel speelplezier :ok:

Riny
1 september 2014, 13:56
Fijn voor je dat het is opgelost, had het ook graag voor je gedaan maar kon me de afgelopen tijd niet veroorloven om hem te halen/brengen. Zou me zomaar 4 uur rijden gekost hebben. Hopelijk heb je een meer lokale oplossing gevonden. In ieder geval sterkte en veel speelplezier :ok:

Dat weet ik en daar ben ik ook heel blij mee en waardeer dit dan zeer.
Jammer dat we met die afstanden zitten maar is helaas niet anders.
Deze mijnheer woonde 3 Km van mij vandaan en heeft de versterker opgehaald en weer teruggebracht.
De reparatie was, diverse verkeerde onderdelen die ooit door een ander waren aangebracht dus ik vermoed dat het bepaalde elko's zijn geweest want hij gaf aan dat de lampenset nieuw was en goed gebiassed.
Ik met mijn simpele kennis had ik daar wel een vermoeden van maar ja, ben wel technisch maar op dit terrein laat ik het liever aan de vakman over (schoenmaker blijf bij je leest).

De man was een gepensioneerde elektromonteur met heel veel ervaring met buizen versterkers.
Omdat dit een van de eerste was met een print bood hij mij aan om hem handwired te maken voor +/- €500,00 i.v.b. zijn ervaring met Vox versterkers (vanaf 1965).
Het gaat mij niet om het bedrag maar houd hem graag origineel.
Hopelijk gaat hij weer 20 jaar mee en wie weet houd hij het langer vol dan ik, hahahahaha.
Er word verder toch niet meer mee geleurd want optredens zitten er voor mij niet meer in.

Dus de Vox mag dan ook van zijn oude dag genieten, thuisblijvend.