PDA

View Full Version : Fulltone OCD plop bij inschakelen normaal?



Wiellem
9 juni 2014, 22:25
Heb afgelopen week een Fender twin amp en een Fulltone OCD pedaal gekocht, echter is er een plop hoorbaar bij het inschakelen van dit pedaal. De plop word harder bij een hoger volume.

Hebben meer mensen hier last van? Of is dit normaal? En wat is er aan te doen, terug naar de winkel?

EDIT het is alleen bij de buizenbak, bij een digitale versterker als de UX2 is het niet hoorbaar.. hmm

Plant
10 juni 2014, 01:06
Is dat alleen bij de eerste keer schakelen na aansluiten of bij iedere keer schakelen?

Wiellem
10 juni 2014, 09:43
Het is iedere keer helaas, maar ik lees wel dat dit altijd bij true bypass pedalen zou zijn.

Gearjunkie
10 juni 2014, 09:53
Dat is zeker niet standaard bij alle TB pedalen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
10 juni 2014, 10:26
EDIT het is alleen bij de buizenbak, bij een digitale versterker als de UX2 is het niet hoorbaar.. hmm

Hieruit maak ik op dat het niet aan het pedaal ligt maar aan de buizenbak. B.v. een klein beetje gelijkspanning op de ingang dat bij omschakelen tussen TB en FX een al dan niet vereffend wordt en dat sprongetje wordt uitversterkt.


De plop word harder bij een hoger volume.

Is dat de regelaar op het pedaal of op de amp?

soup
10 juni 2014, 11:02
Is dat alleen bij de eerste keer schakelen na aansluiten of bij iedere keer schakelen?

Waar ligt dit aan? Ik het bv. enkel bij mijn EHX Small Clone.

Wiellem
10 juni 2014, 11:20
Hieruit maak ik op dat het niet aan het pedaal ligt maar aan de buizenbak. B.v. een klein beetje gelijkspanning op de ingang dat bij omschakelen tussen TB en FX een al dan niet vereffend wordt en dat sprongetje wordt uitversterkt.



Is dat de regelaar op het pedaal of op de amp?

Op de amp. De versterker is overigens zo goed als nieuw.

Plant
10 juni 2014, 11:37
Waar ligt dit aan? Ik het bv. enkel bij mijn EHX Small Clone.

Alleen bij eerste keer schakelen? Als je een pedaal net aanzet worden door de gelijkspanning alle condensatortjes geladen, echter kan het door de stand van de fx-schakelaar zo zijn dat een condensatortje aan 1 kant nog nergens aangesloten zit. Zodra je dan omschakelt, word die alsnog geladen en hoor je eenmalig een wat hardere plop.

Plant
10 juni 2014, 11:43
Op de amp. De versterker is overigens zo goed als nieuw.

Je pedaal toch ook? dus dat zegt niks.

Je kunt even checken of de volumeregelaar op de OCD nog van invloed is op de plop. Als je nog een ander (TB-)pedaal hebt kun je die ook eens op die amp proberen i.p.v. de OCD. In feite zit de volumeregelaar op een TB-pedaal direkt voor de schakelaar en in de andere stand direkt je gitaar. Als de plop uit je OCD komt, moet je die plop met die volumeregelaar kunnen regelen.

Wiellem
10 juni 2014, 12:22
Je pedaal toch ook? dus dat zegt niks.

Je kunt even checken of de volumeregelaar op de OCD nog van invloed is op de plop. Als je nog een ander (TB-)pedaal hebt kun je die ook eens op die amp proberen i.p.v. de OCD. In feite zit de volumeregelaar op een TB-pedaal direkt voor de schakelaar en in de andere stand direkt je gitaar. Als de plop uit je OCD komt, moet je die plop met die volumeregelaar kunnen regelen.

Volume van pedaal heeft geen effect op volume van de plop helaas, echter heb ik diezelfde plop ook op een andere buizenversterker ondervonden.

Heb helaas geen ander TB pedaal om het te testen.

Gearjunkie
10 juni 2014, 12:29
Versterker in een geaard stpcontact??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
10 juni 2014, 12:32
Dit sluit voor mij eigenlijk al voldoende uit dat het aan de OCD kan liggen.

Wel vreemd dat je het op meerdere buizenversterkers hoort en niet op een UX2. Is er dan verder nog iets anders in de setup?

Heb je in het geval van de buizenamps vóór de OCD ook nog iets zitten wat je er niet voor hebt zitten als je de OCD op de UX2 aansluit?

Sluit de gitaar eens rechtstreeks op de OCD aan en de OCD rechtstreeks een voor een op de buizenamps? Verder niks.

Wiellem
10 juni 2014, 12:35
Sluit de OCD rechtstreeks aan meerdere kabels geprobeerd, echter merk ik nu op dat wanneer ik de fx loop van de versterker aan of uit schakel ook een plop hoor.

Misschien dat het dan toch aan de aarde zal liggen of aan de verlengkabel, ik ga een ander stopcontact proberen ergens anders.

Wiellem
10 juni 2014, 13:28
Nu op een goed geaard stopcontact hetzelfde probleem, zelfs wanneer de OCD geen stroom krijgt plopt ie bij het schakelen :o

Ik denk dat ik een ritje naar de muziekwinkel ga maken

Plant
10 juni 2014, 15:18
Ik zie maar 2 mogelijkheden:

1) je buizenversterker lekt wat DC op de ingang. Op het moment van schakelen verandert die DC waarde abrupt iets door de belastingverandering voor die OCD switch en dat hoor je als een plop.

2) er zit iets voor de OCD dat DC op de uitgang lekt en dus naar de ingang van de OCD lekt. Op het moment van het TB schakelen van de OCD, schakel je wel of geen DC mee en dat hoor je als een plop.

Dat de fx-loop van een versterker ook plopt bij inschakelen hiervan heeft hier m.i. niks mee te maken. Daar zit nog elektronica tuseen en heeft geen direkte relatie.

edit: Hoe hard is die plop eigenlijk? Schrikt iedereen op als je omschakelt of is het relatief zacht t.o.v. je spel. Het kan in een ontwerp zitten. Als grounds van signalen voor en achter een schakelaar niet exakt op 1 punt zitten, kun je ook wel een plopje krijgen. Da's dan toch nog een mogelijkheid 3 en zou dan toch de OCD zijn. Maar dan hebben ze het allemaal.

edit 2: Nee dat laatste kan toch niet, want je hoort de plop niet over de UX2 dus het kan volgens jouw info echt niet de OCD zijn. Mogelijkheid 3 vervalt.

soup
10 juni 2014, 15:37
Alleen bij eerste keer schakelen? Als je een pedaal net aanzet worden door de gelijkspanning alle condensatortjes geladen, echter kan het door de stand van de fx-schakelaar zo zijn dat een condensatortje aan 1 kant nog nergens aangesloten zit. Zodra je dan omschakelt, word die alsnog geladen en hoor je eenmalig een wat hardere plop.
Thanks! Het gebeurt inderdaad enkel bij de eerste keer na het aanzetten. Vroeg het me al een lange tijd af.

Wiellem
11 juni 2014, 11:38
Ik zie maar 2 mogelijkheden:

1) je buizenversterker lekt wat DC op de ingang. Op het moment van schakelen verandert die DC waarde abrupt iets door de belastingverandering voor die OCD switch en dat hoor je als een plop.

2) er zit iets voor de OCD dat DC op de uitgang lekt en dus naar de ingang van de OCD lekt. Op het moment van het TB schakelen van de OCD, schakel je wel of geen DC mee en dat hoor je als een plop.

Dat de fx-loop van een versterker ook plopt bij inschakelen hiervan heeft hier m.i. niks mee te maken. Daar zit nog elektronica tuseen en heeft geen direkte relatie.

edit: Hoe hard is die plop eigenlijk? Schrikt iedereen op als je omschakelt of is het relatief zacht t.o.v. je spel. Het kan in een ontwerp zitten. Als grounds van signalen voor en achter een schakelaar niet exakt op 1 punt zitten, kun je ook wel een plopje krijgen. Da's dan toch nog een mogelijkheid 3 en zou dan toch de OCD zijn. Maar dan hebben ze het allemaal.

edit 2: Nee dat laatste kan toch niet, want je hoort de plop niet over de UX2 dus het kan volgens jouw info echt niet de OCD zijn. Mogelijkheid 3 vervalt.

Ik ben langs de winkel geweest en het blijkt normaal te zijn bij deze pedalen, ik ben het zelf niet gewend maar zal ermee moeten leren leven de sound is wel lekker iig :)

Bedankt voor het meedenken!

Harry
13 juni 2014, 11:18
mijn OCD plopt niet, dus dat vind ik een raar verhaal....

humbucker
13 juni 2014, 11:22
Nope, is zeker niet normaal...

Plant
13 juni 2014, 11:32
Het vreemde vind ik dat het kennelijk wel over een buizenversterker hoorbaar is en niet over een UX2 met verder dezelfde setup. En dan zou het aan de OCD liggen. Beetje tegenstrijdig niet?

Dirk_Hendrik
14 juni 2014, 11:08
Ik ben langs de winkel geweest en het blijkt normaal te zijn bij deze pedalen

Tuurlijk.
Keuze: Of je klant z'n geld teruggeven of em wijsmaken dat het normaal is. Wat zou je zelf kiezen als kleine middenstander?

Wiellem
20 juni 2014, 15:08
Maar de plop is ook niet hoorbaar in een live situatie enkel in de woonkamer, ik denk dus dat ik een beetje te goed geluisterd heb en de versterker te stil wil hebben. Het is ook niet zo erg hinderlijk, een buizenversterker ruist tenslotte ook op aardig volume.