PDA

View Full Version : Marshall grill cloth strak maken



Keevinkos
9 juni 2014, 15:56
Gitaarnetters,

Ik was bezig met het bouwen van een 4x12, en inmiddels zit het speakerdoek erop, maar mag het wat strakker.
Ik heb ooit iemand gezien die het warm maakte met een föhn, waarna het strak ging trekken. Ik heb marshall checkered speakerdoek, en dat lijkt hier niet te helpen. Zodra het opwarmt trekt het wel strak, maar als het afkoelt gaat het weer losser zitten...
Iemand een tip voor dit soort doek?

Kevin

nico verduin
9 juni 2014, 19:01
vroegah :) toen ik nog wel eens eea bouwde, deed ik eerst dubbelzijdig tape langs de rand en dan net zolang verplaatsen tot het goed strak zat en dan nieten. Een fohn kan wel, maar het gevaar is altijd dat je iets te heet fohn'ed....

Remork1970
9 juni 2014, 19:04
Doek eerst in warm/heet water dompelen voorafgaand aan het bevestigen, las ik ooit eens ergens...

nico verduin
9 juni 2014, 19:07
Dat is voor dat rieten doek. Checkered is gewoon nylon.

Keevinkos
9 juni 2014, 19:34
Dat is voor dat rieten doek. Checkered is gewoon nylon.

Dus wat kan ik hiermee doen? (behalve het dubbelzijdige tape) Nat maken heeft dus blijkbaar geen zin. Meer manieren?

purplejohn
9 juni 2014, 19:45
Nylon is één van de kunstvezels wat helemaal nergens op reageert. Nat maken, stomen, enz. lukt alleen met natuurlijke materialen. Zit niks anders op dan met de hand straktrekken en vastzetten. Kan bijvoorbeeld heel mooi blind met een stoffeerdersstrip.

Aca Ilic
9 juni 2014, 20:44
Hoi Kev,

wat Nico voorstelde is in principe het beste. Wat je ook kunt doen is doek op een vlakke tafel leggen, board erop en hierover een profiel leggen en met een paar lijmklemmen vastmaken. Eerste een kant uitlijnen,straktrekken met dubbelzijdige plakken en vastnieten, dan tegenovergestelde kant doen. Werkt prima, heb met meerdere baffle boards gedaan, werkt prima.

ErikH
9 juni 2014, 23:54
Ik heb soortgelijk doek gebruikt voor een 2 x 12. Het zat er in eerste instantie strak op, maar na een week dus niet meer. Blijkbaar moet je met redelijke kracht opspannen.

TeleK
10 juni 2014, 10:27
Ik heb onlangs de chromen BBQ grill van mijn VOX AT30 vervangen door echt VOX " diamond grill cloth" . Dat is ook vrij stug spul en voelt en ziet eruit als kunstvezel. Ik heb het als volgt gedaan:
vel plastic op de grond
doek er op uitspreiden
doek met een spons vochtig maken (het werd toen idd soepeler)
baffle board erop leggen
randen omvouwen, strak trekken en met dubb zijdig tapijttape vastzetten
als het doek droog is zit het doek strak (en zit dat nog steeds)

Keevinkos
10 juni 2014, 17:09
Het probleem is dat het doek er al op zit, veel strakker krijg ik hem niet. Maar vanmiddag heb ik het doek wat nattig gemaakt, en dit lijkt wel te helpen! Morgen is even kijken hoe het er dan bij ligt, en als het strakker is geworden maak ik hem nog een keertje nat. Bedankt jongens!

Remork1970
10 juni 2014, 19:14
Tot Uw dienst!