PDA

View Full Version : Gadver Elixir snaar breekt na halfuur spelen



davidof
9 juni 2014, 12:53
Hey

Erg pissig ben ik wel! Over het algemeen ben ik tevreden van Elixir, maar altijd breekt die hoge E meteen..

Nu in dit geval brak hij niet echt, het metalen bolletje dat in mijn tailpiece zit is gewoon losgekomen van de snaar (daar is ie wel gebroken) .. maar dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.. ik bend hem gewoon een noot omhoog en krak.

En dan bij zo een dure snaren aaaarrrgghhhhh

Als ik er dan d'addario op leg doe ik er een eind langer mee (die hoge E) maar die roesten dan veel sneller

dunhill1
9 juni 2014, 13:15
Dat bolletjesmankement is idd niet ok.
Ik zou het melden bij je leverancier.
Zou me niks verbazen als je een andere krijgt.

Maar je zegt dat de hoge e "altijd meteen breekt". Wat moet ik me daarbij voorstellen?
10 keer nieuwe snaar, aanslaan en 9 van de 10 keer breken?

Als het vaker gebeurd. (Zonder baleind-probleem) dan zou ik toch m'n zadeltje eens checken op scherpe randen oid.

FruscianteFan
9 juni 2014, 13:16
Ik heb Elixir eens gemaild met een klacht van dezelfde aard. Met name dat ze claimen 3-5x langer mee te gaan maar dat je daar niks aan hebt als ze steeds breken. Ze waren zo aardig me een setje, een paar plectra en een sticker toe te sturen ;)

Overigens de laatste tijd bijzonder weinig snaren gebroken

davidof
9 juni 2014, 13:20
Dat bolletjesmankement is idd niet ok.
Ik zou het melden bij je leverancier.
Zou me niks verbazen als je een andere krijgt.

Maar je zegt dat de hoge e "altijd meteen breekt". Wat moet ik me daarbij voorstellen?
10 keer nieuwe snaar, aanslaan en 9 van de 10 keer breken?

Als het vaker gebeurd. (Zonder baleind-probleem) dan zou ik toch m'n zadeltje eens checken op scherpe randen oid.

Nuja ik breek wel 'regelmatig' eens een dunne E snaar, eigenlijk sinds ik een voltijdse opleiding gitaar (pop/rock) volg en tot 5/6u per dag speel. Misschien wacht ik ook gewoon te lang met van snaren te wisselen. Vroeger deed ik soms 3/4 maanden met een setje, nu breekt de E snaar soms toch na 1 maand. Terwijl ik voorheen nooit een snaar brak, hangt ook af welke nummers ik moet spelen, nu is dat bijvoorbeeld 'cause we've ended as lovers' van Jeff Beck, den daar zitten wel een paar fikse bends tussen.



Ik heb Elixir eens gemaild met een klacht van dezelfde aard. Met name dat ze claimen 3-5x langer mee te gaan maar dat je daar niks aan hebt als ze steeds breken. Ze waren zo aardig me een setje, een paar plectra en een sticker toe te sturen ;)

Overigens de laatste tijd bijzonder weinig snaren gebroken


Dat moet ik misschien eens proberen!

FruscianteFan
9 juni 2014, 13:23
Alleen als ik lees wat jij bedoelt met vaak snaren breken - 1x per maand als je 5 uur per dag speelt... dan zit je mákkelijk aan 100 speeluur en dat is al best veel.

davidof
9 juni 2014, 13:30
Alleen als ik lees wat jij bedoelt met vaak snaren breken - 1x per maand als je 5 uur per dag speelt... dan zit je mákkelijk aan 100 speeluur en dat is al best veel.


Maar in mijn ogen zouden snaren gewoon nooit mogen breken .. dat ze na een tijd roesten en dof beginnen klinken oké, maar echt breken?

Jannnus
9 juni 2014, 13:43
ff hijack

'5 a 6 uur per dag spelen'

is dat niet heel erg slecht voor je , qua spier en pees belasting ??

davidof
9 juni 2014, 13:50
ff hijack

'5 a 6 uur per dag spelen'

is dat niet heel erg slecht voor je , qua spier en pees belasting ??

dat is wel maximum hoor, en ook verspreid over de hele dag .. in die 5/6 uur zitten meestal wekelijks 9uur repetities, 3uur gitaarles. Nu in de examens is het wel minstens 5 uur natuurlijk, vorige examenperiode had ik wel wat last van mijn arm, ben dan ook bewust gestopt voor een tijdje.

Een collega-gitarist van mijn jaar heeft wel grote problemen, veel last in zijn rechter pols/arm en kan al 2 maanden niet meer spelen :/

ziezo, fotootje voor elixir support:https://www.dropbox.com/s/30g0w9kwa8ypdvx/SDC14266.JPG

kirito
9 juni 2014, 14:30
ik denk dat het aan je speelschema ligt. 5 uur per dag is enorm veel. verder kan het ook aan je manier van benden liggen, ik probeer bewust de snaar wat trager te benden om het breken van snaren te voorkomen en het helpt echt. de laatste keer dat mijn ibanez ook maar één nieuwe snaar moest krijgen is ondertussen al twee jaar terug, terwijl ik vorig jaar toch een uur per dag speelde. nu weet ik natuurlijk niet hoe jij je snaren buigt maar het zou wel eens de oplossing kunnen zijn

davidof
9 juni 2014, 14:42
ik denk dat het aan je speelschema ligt. 5 uur per dag is enorm veel. verder kan het ook aan je manier van benden liggen, ik probeer bewust de snaar wat trager te benden om het breken van snaren te voorkomen en het helpt echt. de laatste keer dat mijn ibanez ook maar één nieuwe snaar moest krijgen is ondertussen al twee jaar terug, terwijl ik vorig jaar toch een uur per dag speelde. nu weet ik natuurlijk niet hoe jij je snaren buigt maar het zou wel eens de oplossing kunnen zijn

Benden hangt volledig van de 'context' af hé, kijk maar eens naar Zakk Wylde .. ^^

MjS
9 juni 2014, 14:47
Los van de zware belasting voor je snaren door het aantal speeluren en het spelen van uitdagende nummers met veel bends etc, schrijf je ook dat je voorheen minder vaak snaren brak. Ik vermoed dan toch dat er iets scherps zit aan je brugzadel. Kijk die even goed na, ga er eventueel met wat fijn schuurpapier doorheen om het weer glad te maken en als finishing touch kun je er nog wat lube op gooien (bijv. Big Bend's nut sauce, of een ander goedje wat het een beetje smeert. Dat is altijd een goed idee: op alle contactpunten wat glijmiddel).

Dat scherpe randje zou verklaren waarom je eerst 3-4 maanden met een setje deed en nu 1 maand. Daarnaast zou ik mezelf in de handjes knijpen als ik langer dan een maand met een setje zou doen bij zoveel spelen.

Het bolletje hoort natuurlijk niet los te komen, dat lijkt inderdaad een fabricagefout.

Succes!

Oranjeaap
9 juni 2014, 14:53
ik denk dat het aan je speelschema ligt. 5 uur per dag is enorm veel. verder kan het ook aan je manier van benden liggen, ik probeer bewust de snaar wat trager te benden om het breken van snaren te voorkomen en het helpt echt. de laatste keer dat mijn ibanez ook maar één nieuwe snaar moest krijgen is ondertussen al twee jaar terug, terwijl ik vorig jaar toch een uur per dag speelde. nu weet ik natuurlijk niet hoe jij je snaren buigt maar het zou wel eens de oplossing kunnen zijn

Dat klinkt echt niet logisch, ik zou nooit mijn manier van gitaarspelen laten beïnvloeden door de angst om een snaar te breken.

Oranjeaap
9 juni 2014, 15:06
Tja en snaren breken hoort er gewoon bij natuurlijk. Het is alleen vervelend als je op een podium staat en hij breekt midden in een nummer, waardoor door je floating tremolo alle snaren ontstemt raken en je net zo goed gewoon kan stoppen met spelen en een andere gitaar pakken (hehe).

Nylon zadels helpen trouwens erg goed tegen breken. Mijn strat met nylon zadels, daar breken de snaren pas als ze al bijna weggeroest zijn, en dan breken ze meestal ergens in het tremoloblok of bij het bolletje aan het uiteinde. Bij mijn Gibsons met metalen zadels breken ze sneller en altijd op de brug, zelfs zonder scherpe randjes doe je daar eigenlijk niets tegen.

Ik vind dat je nog best lang doet met je snaren als je zo veel speelt. Elixir snaren gebruik ik eigenlijk alleen op gitaren die ik 1x per maand bespeel, zodat ze in de tussentijd niet wegroesten. Mijn mening is dat je beter via een internet een grote doos koopt met bijvoorbeeld 100 setjes snaren, dan betaal je echt weinig per setje, en vervang snaren tijdig. Denk dat je al met al nog goedkoper uit bent dan telkens Elixers te kopen. Ik dacht trouwens dat Elixir snaren enkel een langer gevoel van nieuwigheid garanderen(minder snel oxidatie etc.), maar het blijven gewoon snaren van zelfde dikte en materiaal dus breken ze uiteindelijk even snel als een setje zonder coating.

davidof
9 juni 2014, 15:20
Tja en snaren breken hoort er gewoon bij natuurlijk. Het is alleen vervelend als je op een podium staat en hij breekt midden in een nummer, waardoor door je floating tremolo alle snaren ontstemt raken en je net zo goed gewoon kan stoppen met spelen en een andere gitaar pakken (hehe).

Nylon zadels helpen trouwens erg goed tegen breken. Mijn strat met nylon zadels, daar breken de snaren pas als ze al bijna weggeroest zijn, en dan breken ze meestal ergens in het tremoloblok of bij het bolletje aan het uiteinde. Bij mijn Gibsons met metalen zadels breken ze sneller en altijd op de brug, zelfs zonder scherpe randjes doe je daar eigenlijk niets tegen.

Ik vind dat je nog best lang doet met je snaren als je zo veel speelt. Elixir snaren gebruik ik eigenlijk alleen op gitaren die ik 1x per maand bespeel, zodat ze in de tussentijd niet wegroesten. Mijn mening is dat je beter via een internet een grote doos koopt met bijvoorbeeld 100 setjes snaren, dan betaal je echt weinig per setje, en vervang snaren tijdig. Denk dat je al met al nog goedkoper uit bent dan telkens Elixers te kopen. Ik dacht trouwens dat Elixir snaren enkel een langer gevoel van nieuwigheid garanderen(minder snel oxidatie etc.), maar het blijven gewoon snaren van zelfde dikte en materiaal dus breken ze uiteindelijk even snel als een setje zonder coating.

Ja daar heb je wel een punt, normaalgezien koop ik zo'n 10-pack van d'addario, maar de elixir's waren in promotie onlangs: 3 set's voor 22€ dacht ik en dat vond ik toch eens de moeite.

Plant
9 juni 2014, 15:30
Ik heb op een akoestische gitaar jaren terug ook 1x Elixirs hehad. Nooit meer! Ik had op die gitaar nog nooit een snaar gebroken, hoe oud ze ook waren en met die Elixirs ging er na een maand met hetzelfde spelgedrag een. Kon ik achter een losse snaar aan, want ja... het was een relatief dure set en zou toch een aantal maanden mee moeten kunnen.

Daarbij vond ik het toch vreselijke snaren, maar dat is nu niet relevant.

Dat een snaar op het baleindje breekt lijkt me idd een produktiefout.

kirito
9 juni 2014, 15:54
Dat klinkt echt niet logisch, ik zou nooit mijn manier van gitaarspelen laten beïnvloeden door de angst om een snaar te breken.

en toch heeft het me geholpen, en mijn bends klinken ook smoother dus het is een win-winsituatie voor mij ;)

Orpheo
9 juni 2014, 15:56
Hoeft niet een productiefout te zijn. Als je op dezelfde plek keer op keer je snaren breekt is de kans heel groot dat er een braampje zit op het staarstuk, precies daar waar het balletje zit. Als de snaarwikkelingen loslaten rond het balletje, dat is wel een productiefout.

Hotpepper01
9 juni 2014, 16:24
Wat ook helpt als de nieuwe hoge E gelijk breekt, is het L A N G Z A A M op spanning brengen van die hoge E snaar. Maak er een gewoonte van om dat in alle rust te doen en het te zien als een ontspanning. Kun je je gitaar ook bij die gelegenheid eens schoon maken, toets in de olie zetten indien nodig etc. Zelf heb ik altijd een paar losse hoge E snaren in de gitaarkrat zitten. Vooral omdat ik dan niet de hele set hoef te vervangen. In de afgelopen 3 jaar heb ik 2 maal een hoge E snaar gebroken. En dat op totaal 8 gitaren en meerdere speeluren per dag. Overigens wissel ik vrij regelmatig van snaren. Tussen de 2 weken en de 3 maanden.

davidof
9 juni 2014, 17:17
Hoeft niet een productiefout te zijn. Als je op dezelfde plek keer op keer je snaren breekt is de kans heel groot dat er een braampje zit op het staarstuk, precies daar waar het balletje zit. Als de snaarwikkelingen loslaten rond het balletje, dat is wel een productiefout.

Het is de eerste keer dat ik daar een snaar breek hoor :) anders meestal aan de brug, op mijn Epiphone G400 heb ik ooit Graphtech zadeltjes gelegd .. moet ik op mijn Gibson SG st misschien ook eens proberen als het echt problematisch wordt

Orpheo
9 juni 2014, 17:19
Brekende snaren is echt 99% van de tijd een braam. je ziet 'm niet, maar hij zit er wel. PM Stijnkenens van dit forum, hij is een meester in dit soort zaken.

purplejohn
9 juni 2014, 20:01
Heb ook een tijdje met Elixers gespeeld op mijn western, vooral door het heldere geluid. Had ook vaak brekende snaren. Ook idd nieuw setje gekregen van de importeur. Langzaamaan is mij gebleken dat Elixers gewoon bij mij sneller breken omdat ik nogal hard aansla. In tegenstelling tot andere snaren. Bij gematigder spelen deed ik er uiteindelijk een behoorlijke tijd mee. Bij mij was dus de keuze óf speelstijl aanpassen, óf andere snaren gaan gebruiken óf het geluid voorop stellen en leven met vaker breken.

Rizz
9 juni 2014, 21:01
Snap ik echt niet.. Nu speel ik vrijwel alleen fingerstyle en sws niet met plectrum, dat scheelt al wel, maar ik breek echt nooit snaren. Tenminste, slag speel ik niet met plectrum. Gebruik wel een duimplectrum...

Als ik niet uitkijk en ik vergeet m'n snaren wel eens te wisselen, komt het wel eens voor dat ze er 4 maanden opzitten.. Nergens last van! En geluid is voor mij de bepalende factor. Toevallig net gewisseld na een week of 6, maar alleen maar omdat ik er een dikker setje op wilde hebben (.012-.056 ipv .012-.053) Ook het verminderde squeekgehalte bij de Elixirs vind ik een pak beter.

zeiler
9 juni 2014, 21:08
Ik heb Elixir eens gemaild met een klacht van dezelfde aard. Met name dat ze claimen 3-5x langer mee te gaan maar dat je daar niks aan hebt als ze steeds breken. Ze waren zo aardig me een setje, een paar plectra en een sticker toe te sturen ;)

Overigens de laatste tijd bijzonder weinig snaren gebroken

dezelfde ervaring, kreeg toentertijd zelfs geld gestort om de gebroken snaar terug te sturen :)!

Aca Ilic
9 juni 2014, 21:37
Ik gebruik Elixir Nanoveb jarenlang ( 0.11 ) set op al mijn gitaren. Ik bend best veel ( eigenlijk erg veel ), maar nooit een enkele gebroken. Moet ik wel bij zeggen dat ik ook jarenlang Ferraglide Graphtech string savers heb op al mijn gitaren .Daarvoor brak af en toe een D snaar, maar dat lag aan brugzadel van de strat. Op mijn Epiphone elite heb ik ook een Elixir set op zitten en geen snarenbreuk al twee weken lang. Misschien dat het ooit eens komt, wie weet.

Oranjeaap
9 juni 2014, 22:14
Het ligt wel een beetje aan je speelstijl ja. Ik kan soms wel erg hard rammen en als een snaar breekt dan gebeurt het meestal op de momenten dat ik me een beetje laat meeslepen :seriousf:

FruscianteFan
9 juni 2014, 22:23
dezelfde ervaring, kreeg toentertijd zelfs geld gestort om de gebroken snaar terug te sturen :)!
Wat heeft het voor nut een gebroken snaar terug te sturen?

Overigens: het is weer raak. Ik heb nu dus een setje 012 van Elixir erop, met onomwonden G-snaar van D'addario (want Elixir heeft geen normaal setje 012 met plain G). Twee heel zweterige gigs later is de G-snaar behoorlijk vuil en dat krijg ik er niet af. De Elixirs zijn er minder erg aan toe geloof ik, en de omwonden snaren zijn nog als nieuw.

Plant
9 juni 2014, 22:48
Wat heeft het voor nut een gebroken snaar terug te sturen?

Mogelijk waren er meer klachten en wilden ze om de oorzaak te achterhalen de gebroken snaren onderzoeken en herhaling voorkomen. Komt wel over alsof ze het probleem serieus namen. Een nieuw setje snaren of een paar plectra sturen is leuk, maar lost niks op.

frekie
10 juni 2014, 11:22
Ik heb snaren van de Lidl, 5 setjes voor 9 euro, breken niet, roesten niet :ok:

FruscianteFan
11 juni 2014, 22:08
Wat heeft het voor nut een gebroken snaar terug te sturen?

Overigens: het is weer raak. Ik heb nu dus een setje 012 van Elixir erop, met onomwonden G-snaar van D'addario (want Elixir heeft geen normaal setje 012 met plain G). Twee heel zweterige gigs later is de G-snaar behoorlijk vuil en dat krijg ik er niet af. De Elixirs zijn er minder erg aan toe geloof ik, en de omwonden snaren zijn nog als nieuw.
Bij nader inzien zijn de onomwonden elixirs er net zo erg aan toe.

Vreemd genoeg heb ik dit bij sommige setjes wel gehad en bij sommige niet - dan laat het vuil zich makkelijk verwijderen door even met je vinger onder de snaar langs te gaan.

Nilke
13 juni 2014, 09:40
a) speel zelf ook met veel plezier op Elixers (klinken goed, gaan lang mee, spelen lekker)
b) bij breuk op het balletje zou ik de snaar iets oplossen, het balletje er weer aan knopen en gewoon weer opspannen
c) mijn eigen gitaar pusher dealer verkoopt ook Elixer snaren los :-)

davidof
13 juni 2014, 19:13
a) speel zelf ook met veel plezier op Elixers (klinken goed, gaan lang mee, spelen lekker)
b) bij breuk op het balletje zou ik de snaar iets oplossen, het balletje er weer aan knopen en gewoon weer opspannen
c) mijn eigen gitaar pusher dealer verkoopt ook Elixer snaren los :-)

balletje eraan knopen??? :p de lengte van de snaar is toch sowieso te kort door hem te gebruiken..


Ik heb Lordofthestrings & Elixir zelf gemaild en ik krijg van Lord of the strings een hoge E snaar en van Elixir een volledig pakketje toegestuurd LOL

Nu vroeg ik mij iets af, dit stuurde LOTS mij:

'In ons systeem zag ik dat u uw laatste sets ruim een jaar geleden besteld heeft, nu geeft Elixir aan dat de shelf-life voor hun sets omwonden snaren onbeperkt is ( mits in droge condities bewaard ) echter word geadviseerd de plain steels binnen een jaar te gebruiken. `

Ik heb nog redelijk wat losse snaren, zelfs tot 7 losse dikke E snaren enz :/ is het de moeite die nog bij te houden als ze langer als een jaar los liggen? of geldt dat alleen voor niet-omwonden snaren