PDA

View Full Version : warme weer- ontstemmen



SloeGin
9 juni 2014, 12:03
Ligt het aan mijn gitaar of heeft het huidige warme weer (zomer) effect op het constant ontstemmen van de gitaar?
Hebben jullie hier ook last van? Valt er iets aan te doen?

lauke_101
9 juni 2014, 12:22
Jep, maar er valt weinig aan te doen. Het blijft hout en dat gaat werken bij veranderende temperatuur/luchtvochtigheid.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Plant
9 juni 2014, 12:51
Precies, de schommeling. Nog geen week geleden was het hier buiten nog geen 15˚C met veel regen, eergisteren 31˚C. In huis is het dan ook meteen een stuk warmer. Komende week weer koeler. Bij een beetje stabiel weer hoef ik bijna niks te stemmen, maar nu verloopt alles.

mountainman
9 juni 2014, 12:55
Nee, op dit moment geen last daarvan.

Het is niet zozeer de warmte als wel de luchtvochtigheid die dat veroorzaakt. Als het warm weer is dan kan de lucht inderdaad veel vocht bevatten. Het is echter wel zo dat we voor deze warme periode een regenachtige periode hebben gehad. Bij mij thuis is daardoor de luchtvochtigheid nauwelijks veranderd. De afgelopen weken was het 68% en nu 70%. Maar dat zou bij jou natuurlijk zomaar anders kunnen zijn.

In ieder geval hoort de gitaar daardoor niet constant te ontstemmen maar alleen wanneer de luchtvochtigheid veranderd. Dat kan wel enige tijd duren omdat het hout zich langzaam aanpast. Daardoor lijkt het misschien constant te gebeuren maar als de luchtvochtigheid gelijk blijft moet dat na een paar dagen toch wel afgelopen zijn.

Maar goed, meten is weten. Ik kan iedere gitarist aanraden om een electronische hygrometer aan te schaffen (geen mechanische want die werken in mijn ervaring slecht), gewoon een goedkope van de conrad of zo. Dat is vooral in de winter van belang wanneer de luchtvochtigheid soms onder de 35% daalt. Dan kan namelijk het hout gaan barsten en dat is toch even wat vervelender dan een ontstemde gitaar...

Hotpepper01
9 juni 2014, 12:57
Ach ja, zo blijf je tenminste lekker bezig. Ik heb er vooral last van in de winter. In de oefenruimte is het dan amper 5 graden boven nul. En als de kachels en de versterkers dan aangaan en we zelf opgewarmd raken, dan is het binnen no time 15-20 graden. Dan kun je zowat na elke 2 nummers stemmen. Dat vind ik nog veel erger dan nu het de hele tijd zo warm is.

dunhill1
9 juni 2014, 13:22
Had er vroeger ook nogal last van.
Sinds ik geswitched ben naar 011 voor strat en 012 voor tele, blijft de boel vrijwel eindeloos op stemming.
Acoustische gitaren is een ander verhaal denk ik.
Kan ik niks over melden want ik heb er geen een.

kwispelhond
9 juni 2014, 13:33
inderdaad voornamelijk de luchtvochtigheid, zodra het warm is wordt is het veel vochtiger, bij mij in huis nu 72% en temperatuur in huis is een comfortabele 22,5C en dat aanpassen van hout aan de nieuwe luchtvochtigheid duurt lang dus als je pech hebt blijft het de hele avond stemmen.

Ik heb zelf overigens de ervaring dat die goedkope digitale hygrometers enorm kunnen afwijken, geef mij maar een mechanische. Zelfs de goedkopere zijn meestal beter maar moeten wel allemaal en altijd geijkt worden (ook de dure!!), is gemakkelijk zelf te doen met de zoutmethode.

Plant
9 juni 2014, 15:34
Dat van die luchtvochtigehid klopt, maar die varieert momenteel in huis niet zoveel als ik mijn weerstation mag geloven. De temperatuur in huis wel.

En ik heb hier akoestische gitaren, die zijn wat gevoeliger.

FruscianteFan
9 juni 2014, 19:51
Had er vroeger ook nogal last van.
Sinds ik geswitched ben naar 011 voor strat en 012 voor tele, blijft de boel vrijwel eindeloos op stemming.
Acoustische gitaren is een ander verhaal denk ik.
Kan ik niks over melden want ik heb er geen een.
Toevallig vrijdag een setje 012 op de Gretsch gelegd (ipv 011) en gister en vandaag bleef ze bij gigs (in benauwde tenten) prima op stem. Ze trok het een stuk beter dan ik...

Paar gigs terug was het juist best cool en toen had ik meer last van ontstemmen

Rizz
9 juni 2014, 20:56
Een beetje stemmen is niet erg, elke dag wel een keer met m'n akoest. En nu met het vochtige weer altijd omlaag. Ik heb er wel sneller last van met drop D of andere alternatieve stemmingen, moet ik met oefenen iets vaker vooral de lager gestemde snaren bijstemmen

ErikH
9 juni 2014, 23:53
Ik had er helemaal geen erg in dat het daar aan lag. Laatst nieuwe snaren op een oude klassieke gitaar gezet en het viel me de afgelopen twee dagen al op dat hij erg last had van ontstemmingen. Eigenlijk achteraf wel logisch misschien :-)

Plant
10 juni 2014, 01:01
Ik had er helemaal geen erg in dat het daar aan lag. Laatst nieuwe snaren op een oude klassieke gitaar gezet en het viel me de afgelopen twee dagen al op dat hij erg last had van ontstemmingen. Eigenlijk achteraf wel logisch misschien :-)

O, nieuwe nylon snaren. Ja, die rekken nog behoorlijk de eerste dagen. Heeft niks met temperatuur te maken.