PDA

View Full Version : blackface bandmaster



mennen08
8 juni 2014, 13:11
Hee allemaal

Sinds kort ben ik de eigenaar van een blackface bandmaster. En hij klinkt echt nice!!! Helemaal stil geen ruis niks.
Alleen die oude amps zijn niet geaard toch? Is dit slim om te laten doen? Of om een andere kleine mod toe te voegen wat miss wel slim is?!
Ook zit een eindbuis niet helemaal in de buisvoet de pinnen zijn een paar millimeter zichtbaar. Kan dit kwaad?? ( is ma op een eindbuis.

Groetjes

Little Jay
8 juni 2014, 18:15
Als er nog geen snoer met randaarde gemonteerd is zou ik dat zeker (laten) doen, want grote kans dat dan ook de 'death cap' nog aanwezig is en die is potentieel gevaarlijk.

Dat je iets van de pootjes van de buis ziet kan geen enkele kwaad. Je kunt 'm ook gewoon even aandrukken hoor (als 'ie is afgekoeld).

Maar als de amp zo lekker stil is dan lijkt mij dat het noodzakelijk onderhoud (elco's) goed gebeurd is.

muziekschuur
8 juni 2014, 19:28
In het chassis is wellicht met viltstift aangegeven wanneer er onderhoud is gepleegd.
Overigens zou de verkoper je zo bij kunnen praten....

mennen08
8 juni 2014, 22:19
De verkoper heeft hem zelf opgeknapt voor me. Alleen t eerste kanaal ruist heel licht. Wellicht een preamp buis.

Ja de buis zakt terug als ik hem aanduw. Maar goed dat is zo gepiept

Wat iss een deadcap precies?

cluseau
8 juni 2014, 22:39
Als je buis er uit zakt kun je er donder op zeggen dat je buisvoeten gammel zijn. Vaak worden er dan tuberetainers (dat bekende kapje met twee veren) overheen gezet om de boel op zijn plaats te houden maar dit goedkope lapmiddel lost niet het gebrekkige contact van de buisvoeten op. Het gevolg zal zijn dat je vroeg of laat een of meer eindbuizen opblaast. Zowat alle oude Fenders hebben dit probleem en de enige goede oplossing is het vervangen van de voetjes door een goede kwaliteit vervanger. Voetjes zelf kosten niet veel maar je zit wel aan een uur arbeidsloon vast. Kun je het ook wel weer zelf doen maar als je soms ziet wat een koekebakkerswerk men ervan maakt is het echt zonde van zo'n amp.

cluseau
8 juni 2014, 22:54
Owja, de deathcap. Vroeger gebruikte men geen randaarde maar werd de nul geleider via een cap aan het chassis gelegd en dat kon je dan omschakelen omdat afhankelijk van de netstekkerpositie de nul aan iedere ader kon zitten. Door veroudering gaat deze cap lekken of zelfs kortsluiten waardoor het mogelijk was dat de volle netspanning juist op het chassis kwam te staan. Deze sitiatie is ten strengste verboden en als jouw amp nog zo is uitgevoerd zou ik hem niet eerder aansluiten dan dat dit is onderzocht. Cap er uit en een randaardesnoer of nog beter een euro chassisdeel met los snoer installeren. Daarbij voor de randaarde aansluiting een boutje, zelfborgend moertje en tandveerringen gebruiken en desnoods ook nog borgen met lak. Dus niet het soldeeroog ergens anders onder schroeven. Fender had namelijk de rotgewoonte om het randaarde oog onder de bevestigingsmoer van de trafo te monteren maar bijna elke Fender die ik tegenkom heeft een gebrekkige aarde aansluiting omdat deze moeren los lopen.

mennen08
8 juni 2014, 22:56
Oke. Dan laat ik die ook even vervangen.
Hij tikt ook nadat ik hem bespeeld heb ( hij staat dan helemaal uit en k heb de stekker uit t stopcontact getrokken) waar zijn dit symptomen van?
En die death cap is gewoon op te lossen door een simpele randaarde stekker op de amp aan te sluiten?