PDA

View Full Version : verschil speakerkabel met gitaarkabel



mennen08
8 juni 2014, 10:39
Hee
Heb jaren op een combo gespeeld maar nu sinds kort een top gekocht
K weet dat je er geen gitaarkabel tussen mag zetten omdat t dan mia kan gaan.
Maar wat is nu t daadwerkelijke verschil tussen deze 2 kabels

Groetjes

tommus42
8 juni 2014, 10:48
Een gitaarkabel is als het goed is van een nette soort koper, en afgeschermd. Moet wel, want de spanning en stroom zijn erg laag.

Een speakerkabel is meer van dik hout zaagt men planken, in de zin dat het een robuuste kabel moet zijn, samenstelling minder kritisch, twee aderig.

Han S
8 juni 2014, 11:11
Het belangrijkste verschil is de dikte van de aders en ik heb wel eens een gitarist zien spelen met een speakerkabel tussen zijn gitaar en versterker. Dat geeft storing, brom en andere onzin.

Bij een versterker loopt er een vrij hoge stroom door de speakerkabel en een signaalkabeltje is te dun om daarvoor geschikt te zijn. Je zet een deel van je vermogen om in warmte en de dempingsfactor wordt nadelig beïnvloed omdat de versterker niet voldoende grip heeft op de speaker.

cluseau
8 juni 2014, 11:12
De signalen en impedantie's waar ze voor worden gebruikt zijn totaal verschillend. Zou je een speakerkabel voor je instrument gebruiken werkt dat best maar het gitaarsignaal is zeer klein waardoor de stoorsignalen overheersen. De gevoelige ingang pikt deze stoorsignalen makkelijk op en worden meeversterkt met het zwakke gitaarsignaal. Dit kun je tegengaan door de signaalvoerende "hot" wire te omhullen met de min geleider. Hierdoor kunnen stoorsignalen niet doordringen op de kern die het signaal transporteert.

Deze afgeschermde instrumentkabel werk ook wel als speakerkabel. Maar omdat de kern gemaakt is voor kleine gitaarsignalen en vanwege soepelheid van de kabel is de kern dun uitgevoerd. Zou je daar grote vermogens op los laten dan gaat het niet echt goed. Naarmate de kabel langer en dunner is wordt er meer warmte omgezet in de kern en zal je de kabel uiteindelijk frituren. Er is geen sprake van verschillende soorten koper al wordt er soms een verzilverde of zilverkern toegepast voor hoogfrequent technieken maar dat is hier zinloos. Hoewel er vast wel weer lui zijn die beweren dat ze het kunnen horen ;)

Plant
8 juni 2014, 12:40
Ghehe :D weleens het verhaal gehoord van een collega. Die had een bassist in een band die zo'n gitaarkrulsnoer tussen top en cabinet had gestoken. Dat snoer ging letterlijk in rook op.

mennen08
8 juni 2014, 12:41
Oke stuk duidelijker.
Het is gewoon de dikte van de koperdraad dus :)

Han S
8 juni 2014, 12:51
Klopt, maar een gitaarsnoer is afgeschermd en een speakersnoer niet. Bij de signaalkabel zit er een soort kous van metaal om de signaalvoerende ader, een speakersnoer heeft twee dezelfde adertjes en geen afscherming om storing van buitenaf tegen te houden.

The Bertman
8 juni 2014, 14:07
Met andere woorden, voor speakers kan je gewoon niet te dun elektriciteitssnoer gebruiken.

Plant
8 juni 2014, 14:28
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_kabels.php

Tabula Rasa
8 juni 2014, 15:04
Met andere woorden, voor speakers kan je gewoon niet te dun elektriciteitssnoer gebruiken.
Ik gebruik altijd die hele dikke rood en zwarte dropveters als speakerkabel. Werkt inderdaad prima en je ziet meteen wat speakerdraad en wat geen speakerdraad is.

muziekschuur
8 juni 2014, 17:19
Alleen de trek ontlasting werkt dan minder en de huidige speakersnoeren zijn van een speciale kunststof die tegen relatief scherpe objecten kan. Die zorgt er meestal voor dat de kernen niet breken of het snoer zelf gaan doorsnijden of breken....

Speaker kabel:
http://202.67.224.140/pdimage/98/s_3312698_klotz_twinaxial__4af959bac0ace.jpg

instrument/microfoon kabel:
http://202.67.224.140/pdimage/60/s_3312760_klotz_my250_4af95861710a8.jpg

Dirk_Hendrik
8 juni 2014, 20:03
Hmmm...

Een hoop mooie en ware argumentatie... behalve verhalen over de dikte en "in rook opgaan". Sorry. Ik vreet ze niet. Indianenmythes enzo. Ik kan me dat met een dito PA misschien nog voorstellen maar met een gitaarversterkert vreet ik dat echt niet. Zelfs als ik een 100W top aansluit zijn de gevallen waar je continue 100W naar je speakers staat te jensen volgens mij heel klein. Laat staan dat de interne draad in die gitaarkabel met z'm milliOhms aan weerstand over een lengte van wss een meter of 5-7 zoveel warmte ontwikkelt dattie wegfikt. Die draden mogen misschien dunner zijn dan bij speakerkabels maar niet zoooo dun.

Aan te raden? nee. Pak een stuk Gamma elektrsnoer. Als gigsaver? Meteen doen.

Han S
8 juni 2014, 21:45
Barend, we hebben op de audiofielen forums heel andere discussies over kabels. Een tulp>tulp snoertje voor tussen de CD speler en de versterker heet 'interlink' en die zijn er tot wel zo'n 20.000 euro voor een meter snoer.

En speakerkabels is helemaal geweldig, met twee keer 30 watt hebben sommigen 2*6mm² of meer nodig en de duurdere speakerkabels kosten wel 10.000 euro per meter. Dat is een voor de meesten onbekende wereld.

Ik gebruik gewoon Gamma 2*2.5 mm² van een euro per meter en nog niemand heeft het hoorbare verschil aangetoond tussen een gewone koperen kabel van die dikte en een hi end exemplaar van vele duizenden euro's. Sterker: er staat al jaren een miljoen dollar beschikbaar voor degene die dat verschil kan aantonen.

Voor je gitaaramp is ook 2*0.75mm² toereikend, gaat echt niet roken.

Frits van Mourik
9 juni 2014, 00:58
Zoals Plant in een ander topic al zijdelings aangaf; problemen met vermogensoverdacht ligt meestal aan de gebruikte connector;
de bedrading hiervan is niet onbelangrijk, maar van secundair belang.

Ik had hier een Fender 300 PS ter reparatie; dit is een 300W@8Ohm buizenamp.
De speakeroutput was hier zo'n standaard 6.3 mm mono-jackchassisdeel.
Als je dan ziet, hoe groot (klein...) het uiteindelijke contactoppervlak tussen chassisdeel & jackplug is,
vraag je je af, hoe die fuckin' ampères door dat kleine contactoppervlak moeten...
en dat dan nogmaals in de luidspreker-aansluiting...
Verbazingwekkend, dat het ooit "sort of" heeft gewerkt!