PDA

View Full Version : Klassieke brug



loose-fur
7 juni 2014, 08:15
Bij het onderwerp 'gitaarbouw tekeningen' vroeg gertgert zich af waar ie een Torres bouwplan kon terugvinden. Zelf nieuwsgierig naar dit plan ging ik ook even zoeken, en daarbij kwam een vraag bij me op:

Bij sommige plannen zag ik een soort strip onder de brug aanwezig, bij andere dan weer niet. Dat er bij een steelstring zo'n (hardhouten) strip gelijmd wordt is begrijpelijk, de snaren gaan immers door het bovenblad heen en worden onderaan tegen de top getrokken. Maar zover ik weet komt de trekkracht van de (nylon of darm) snaren bij een klassieke gitaar volledig op de brug terecht, en lijkt zo'n strip me een beetje overbodig en in te druisen tegen de vibratie van de top?

http://www.waldenguitars.com/img/features/hauser.jpg


Tee.

RS-Rik
7 juni 2014, 22:30
Een strip in de breedte onder de brug zou een deel van de door de snaren gegenereerde moment (torsie) kracht op kunnen vangen. Misschien is de traditie erin geslopen nadat enkele bovenbladen waren gespleten rond de brug en de bouwer er heel zeker van wilde zijn dat de brug het hield.

Aan de andere kant is een strip onder de brug een goed doorvoerstuk naar de zangbalkjes (ligt een beetje aan welke bracing, vooral bij torres- achtige bracing) die weer in de lengterichting liggen.


Volgens mij heb je het niet echt per se nodig bij nylonsnarige gitaren.



Disclaimer: ik spreek niet uit ervaring puur uit schoolboekenkennis.

stijnkenens
7 juni 2014, 23:36
Bij mij ook niet uit ervaring, maar een mogelijke theorie:

Tegen het vervormen van het klankblad bij droogte en of vochtig weer: een 'triplex' houdt die zone stabiel, zonder die derde laag zou het klankblad bij uitzetten of krimpen de brug bol of hol trekken, en waarschijnlijk op de duur zichzelf doen scheuren. Omdat het aan de veel stabielere brug moet trekken, die dwars op het blad gelijmd is.


s.