PDA

View Full Version : Mono signaal en laag volume nieuw pedalboard



Vincent1985
6 juni 2014, 12:12
Beste allemaal,

Eindelijk was het dan zo ver. Na het aanschaffen van pedalen, het maken van een board en het bekabelen ging ik gisteren testen hoe het zou klinken. Dat was helaas wat minder dan dat ik had gehoopt. Laag volume en een mono signaal.
Hier alvast een foto van het board:

http://imageshack.com/a/img822/3779/57db.jpg

Nu was ik gewend te spelen met een TC Nova System met de speaker sim aan, direct in de PA.

Het bruine pedaal linksboven is de American Sound van Joyo, die eigenlijk een clone is van de Tech21 Blonde. Die gebruik ik nu als speaker sim en die gaat de PA in.

Mijn volgorde van de keten is:
Pedalboard patchbay in, tuner, volume pedaal, 95Q wah, PXL8 looper in, ieder pedaal in een loop, de uitgang van de loop gaat naar de American Sound in, en van de out gaat ie naar de patchbay out zo de PA in.

Iemand enig idee waardoor mijn signaal zo zwak is en mono...?

Alvast dank voor de reacties.
Vincent

obiwanjacobi
6 juni 2014, 12:20
Terug naar basic en eerst los je gitaar de speaker sim in.
Daarna er steeds 1 pedaaltje bij schakelen. ook eerst even zonder switcher etc...

[2c]
Marc

N.D.
6 juni 2014, 13:03
Iemand enig idee waardoor mijn signaal zo zwak is en mono...?


Mono is het omdat je alles (voor zover ik kan zien) ook gewoon mono hebt aangesloten.

harrie-beton
6 juni 2014, 13:42
@vincent,

Alle pedalen zijn mono dus je signaal ook. Bovendien als je pedalen stereo waren had je er nog niks aan want het laatste pedaal (de speaker sim) is mono.
NOVA system is erg goed. Je nieuwe gear is niet echt een vooruitgang met wat je had vind ik. Heb je hier wel goed over nagedacht en ingelezen?

peter_heijnen
6 juni 2014, 14:05
Geen man overboord vooralsnog. Ook kabeltje voor kabeltje checken tussen steeds twee dezelfde -werkende duh- pedalen en de ev rotte kabel er zo uitvissen. Dan nadenken over een pedaal waarmee je je signaal stereo wil maken en die op het eind na de looper plaatsen. Allemaal gedoe wat je met je nova idd niet zou hebben gehad...

Stereo is best mooi maar zelf gebruik het al 10 tot 15 jaar niet meer. ;)

Vincent1985
6 juni 2014, 14:13
@harrie-beton en Peter_Heijnen

Dank voor jullie reactie. Idd logisch dat mijn pedalen mono zijn, daar had ik even niet bij stilgestaan. Over de Nova System ben ik ook inderdaad erg tevreden. Die heb ik ook nog. Alleen wilde ik graag nog een keer een board met losse pedalen omdat ik losse pedalen toch mooier vind klinken dan een multi effect unit. Ik oefen en speel live in ear via een Jamhub, ken je dat ding? Hier plug ik m'n Nova op in. Dat signaal gaat en naar m'n in ear en naar de PA. Best kans dat de Nova een stereo signaal uitzend. Want met de Nova heb ik altijd stereo geluid.

De kabels zijn nieuw, dus dat zou erg raar zijn dat daar een kink in zit, maar het zou kunnen. Ga ik checken.
Wat ik ook wel eens voorbij heb zien komen is dat wah pedalen erge tonesuckers kunnen zijn. Zou dat een reden van mijn lage volume kunnen zijn? Of een ander pedaal dat tone suckt....?

peter_heijnen
6 juni 2014, 15:03
Je volumepedaal is een sucker, je wah waarschijnlijk ook maar dat weet ik niet zeker.

Wel weet ik zeker dat daardoor je level niet helemaal ineenduikt, je moet het dus ergens anders zoeken. Je moet sowieso eerst gaan zoeken, anders blijft het maar gissen. ;)

Tristan
6 juni 2014, 21:07
Gebruik je wel een versterker, of luister je het geheel via je in-ears af ofzo?
Het zou kunnen dat je wel redelijk wat hoog mist met deze nieuwe setup t.o.v. de Nova System direct in, als je daarop je in-ears hebt afgesteld dan zou dat de waargenomen volumedrop kunnen verklaren.
Oh ja, en check je looper, sluit je pedaaltjes ook eens gewoon los op elkaar aan (wah en volumepedaal eerst weglaten) en kijk of dat iets uitmaakt.

Vincent1985
7 juni 2014, 20:34
@tristan.
Dank voor je reactie. Ik gebruik geen versterker. Dat was/is mijn bedoeling ook. Gewoon pedalboard neerzetten, direct de PA in en gaan. Dat werkt met die Nova System geweldig! Alleen vond ik die sounds wat body missen zegmaar. Daarom ben ik losse pedalen gaan aanschaffen en een losse speaker sim om zo hetzelfde idee te krijgen als met die Nova, maar dan met losse pedalen.

En ik heb mijn in-ear inderdaad direct in de 'out' van m'n board zitten. Bij de Nova kan je natuurlijk volumes instellen per setting,
dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben, dat dat de reden van m'n volumedrop is. Zou ik dat met een equalizer in pedaalvorm kunnen bereiken? Het stereo verhaal ben ik vanaf gestapt. Nu alleen nog een manier om mijn volume wat op te krikken!!
M'n looper doet het trouwens prima!!