PDA

View Full Version : power supply versterker



Elric
5 juni 2014, 20:16
Ik weet niet helemaal of dit de goeie plek is om dit te vragen, maar waar moet je op letten bij het aanschaffen van een power supply (transformator geloof ik in Nederlands maar weet dan niet zeker)? Het lijkt me super leuk om een keer een versterker te bouwen en ik heb al een aantal mooie begin versterkers gezien. Volledig gedocumenteerd en soms ook nog welke volgorde je het beste aan kunt houden. Op zich snap ik de rest van de versterker aardig en ik ben me er erg van bewust dat ik met iets gevaarlijks bezig ben. Het enige wat ik dus nog niet helemaal begrijp is de transformator. Ik snap daarvan wel het hele idee van de spoelen verhouding (hetzelfde eigenlijk als bij een bobine bij een auto) maar nog niet helemaal hoe het zit met de rest daaromheen. Waar moet je rekening mee houden bij het aanschaffen bijvoorbeeld? En welke keuzes moet je daarbij maken? Wat mij ook opviel wat de volgende afbeelding:
http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/n5xblk5.jpg

Wat wordt er hier bedoeld met die 500mA? Kan je dit ook terug vinden in de datasheets van de verschillende transformatoren?

Als ik iets zou gaan bouwen, dan zou het een kleine buizenversterker zijn van ongeveer 5 Watt die redelijk geïnspireerd is op de Britse stijl amps.

cluseau
5 juni 2014, 20:22
Die 500mA is de waarde van de zekering. Dat is voor elk ontwerp trouwens weer anders. Als je weet wat je gaat bouwen is daar ook een trafo bij gegeven. Ik neem tenminste aan gezien je vraagstelling dat je niet zelf aan het ontwerpen slaat.

Elric
5 juni 2014, 20:26
Haha, neej dat is nog een stap te ver. Maar het is inderdaad vanaf een bestaande kit. Maar naar mijn idee is die vrij aardig gedocumenteerd.

linkje: http://www.ampmaker.com/infocentre/thread-120.html

Tabula Rasa
5 juni 2014, 20:50
Oh da's volgens mij de variant ip de oude 5wSE van ampmaker. Daar heb ik ooit een variant op in elkaar gebakken. Misschien heb je wat aan dat topic. Stonden erg veel beginnersvragen in.