PDA

View Full Version : Yamaha apx500 - iets mis met pickup?



MichaelC
5 juni 2014, 19:57
Hallo,

Ik zou graag met mijn electro akoestische yamaha apx-500 spelen op mijn actieve monitor (The box MA120 mkii).

Nu is het zo dat deze versterker dit signaal niet oppikt, TENZIJ ik op de "tuner" knop druk van mijn gitaar.

Heel vreemd! Dan werkt het wel!

In het verleden is dit wel gelukt, maar nu doet hij het niet meer.

Wat heb ik al getest:

-De monitor (als ik mijn elektrische met actieve pickups erin steek werkt die zelfs!) In beide inputs!
- Als ik met mijn akoestische gitaar opneem op de PC met een toneport (line6) werkt het ook! De pickup kan dus niet écht kapot zijn?)
-Nieuwe batterij in de gitaar

Het is alsof de gitaar niet genoeg vermogen krijgt om een signaal door te sturen naar de versterker. Erg vreemd. Zeker omdat het naar men toneport (op de pc dan) wel lukt!

Het is een irritant probleem en ik hoop dat jullie met wat ideetjes afkomen :)

Alvast bedankt

Michaël

Plant
6 juni 2014, 11:59
Erg weird ja. Zeker als het in het verleden wel gewerkt heeft.

Het enige wat ik me op dit moment kan bedenken: Gebruik je in alle gevallen dezelfde kabel vanaf de gitaar? Toch niet iets met een stereoplug?
In gitaren zit vaak wel een stereo aansluiting, maar dan worden daarvan bij insteken van de monoplug de ring en sleeve kortgesloten en zo de interne elektronica ingeschakeld. Bij uittrekken van de plug wordt de elektronica uitgeschakeld zodat niet tijdens niet spelen de batterij leeg loopt.
Als je een stereo plug bebruikt met alleen de tip en sleeve bedraad voor signaal, schakelt de elektronica niet meer in. Wel vreemd dat ie het dan in de tuner stand wel doet, misschien word er dan passief signaal doorgelaten?
Probeer voor de zekerheid anders eens een andere kabel.

MichaelC
6 juni 2014, 12:16
Ik gebruik een gewone kabel (jack aan de ene kant, XLR aan de andere kant).

Ik vind het inderdaad héél raar.

Misschien kan ik een gewone gitaarkabel gebriuken (dus jack aan beide kanten) en dan een tussenstuk voor de XLR ingang in men box?

LaurentB
6 juni 2014, 12:26
Wat voor niveau ingangssignaal verwacht zo'n monitor? maar ja, als het ooit wel werkte... Is een DI-box ertussen niet een idee?

Plant
6 juni 2014, 12:41
Ik gebruik een gewone kabel (jack aan de ene kant, XLR aan de andere kant).

Ah! Die hebben voor gebalanceerd gebruik vaak een stereo jack.

Hoe ziet de jack eruit?

http://content.answcdn.com/main/content/img/CDE/PLGPHONE.GIF

Als het de stereo is, is dat je probleem.

Je moet een ongebalanceerde XLR -> jack kabel hebben. Of idd een standaard gitaarkabel met verloop naar ongebalanceerd XLR (pinnen 1 en 3 doorverbonden).

http://www.elektronicawereld.nl/productimages/38964.jpg

En als je een verloop koopt, koop dan niet zo'n microfoon ding met een signaaltrafo erin.

MichaelC
6 juni 2014, 12:52
Het is inderdaad ne stereokabel aan de jack kant! Zou dat het kunnen zijn? Uitgebreid antwoorden doe ik straks (druk nu)

MichaelC
6 juni 2014, 12:57
Ik passeer sevves de keymusic, zou je me kunnen zeggen wat ik dan het beste koop? Met link alst kan? Dus gewoon een jack - xlr adapter should do the trick?

Plant
6 juni 2014, 13:03
Het is inderdaad ne stereokabel aan de jack kant! Zou dat het kunnen zijn? Uitgebreid antwoorden doe ik straks (druk nu)

Ja. Uit je gitaar komt geen gebalanceerd signaal, terwijl de XLR op de monitor dat wel verwacht. Dan moet je zorgen dat de monitor met ongebalanceerd signaal kan werken óf je moet zorgen dat je gitaarsignaal wel gebalanceerd wordt. Voor dat laatste is een DI zoals Laurent suggereert een mogelijkheid.Dan kun je met een standaard gitaarkabel vanaf de gitaar een DI in en daarna gebalanceerd op XLR verder naar je monitor.

Plant
6 juni 2014, 13:23
Als je een gewone gitaarkabel wilt gebruiken moet je dus een female mono jack naar ongebalanceerd male XLR (line input op je monitor) hebben. Die zie ik alleen niet op de site.

Komplete kabels zijn ook alleen mono jack naar female XLR dus dat past weer niet op je monitor.

Leg je probleem even uit, ze hebben misschien wel iets.

Als je iemand kent die handig is (of jijzelf bent dat) en je kunt de pluggen van je huidige kabel openen (niet gegoten), dan kun je aan de XLR kant pinnen 1 en 3 doorverbinden. Je kunt dan de kabel niet meer gebalanceerd gebruiken, maar het is de goedkoopste oplossing.

MichaelC
6 juni 2014, 13:25
Dus enkel een andere kabel/zo'n adapter gaat niet werken? Want ik zou liefst de cheapste oplossing hebben als het kan :)

MichaelC
6 juni 2014, 13:31
Handig is niet echt van toepassing bij mij :') dus zo een DI BOX dus? Enkele suggesties ? ( liefst niet té duur)

LaurentB
6 juni 2014, 13:59
Ik heb een van Stageline ( http://www.conrad.nl/ce/nl/product/311326?WT.mc_id=gshop&gclid=CIGVzvyY5b4CFWqWtAodc1IA5w&WT.srch=1).
Wat wel fijn is, omdat het ding meestal op de grond ligt, is dat-ie een stevige behuizing heeft. Je kunt er toch wel eens per ongeluk tegen schoppen of op gaan staan natuurlijk.

MichaelC
6 juni 2014, 15:10
Ah 30 euro, valt mee! :) voor de rest ga ik daar geen extra kabels voor nodig dan? Gaat dat dan met de kabel die ik heb? Merci

Plant
6 juni 2014, 16:03
Je hebt een gewone gitaarkabel jack - jack nodig tussen gitaar en DI.
Je hebt een female XLR - male XLR nodig tussen DI en monitor.

Als je die kabel al hebt, heb je verder niks nodig.

Riny
6 juni 2014, 16:23
Dus enkel een andere kabel/zo'n adapter gaat niet werken? Want ik zou liefst de cheapste oplossing hebben als het kan :)

Het goedkoopst werk je wanneer je de kabel zelf maakt cq. aanpast.

MichaelC
6 juni 2014, 17:17
Ok ik bestel straks zo een DI! En laat het weten

MichaelC
6 juni 2014, 18:57
http://www.keymusic.com/be/item/samson-s-direct/ deze is beschikbaar in mechelen. Zou dit werken?

Plant
6 juni 2014, 19:20
Ja hoor. Deze is echter wel aktief, werkt op phantom power (levert jouw The box MA120 mkii zo te lezen niet) of 9V batterij. In jouw geval dus gehannes met batterijen.

Rizz
6 juni 2014, 19:29
Ook actief, maar er is een adapter voor verkrijgbaar en ook deze is gebouwd als een tank.. Prima ding, heb 'm ook

http://www.thomann.de/nl/hartke_acoustic_attack_agx.htm

MichaelC
6 juni 2014, 20:09
En deze? http://www.keymusic.com/be/item/joyo-jdi01-di-box/ deze is passief. Dus hier kan ik in principe gewoon men gitaar insteken, en xlr naar men active monitor?

Rizz
6 juni 2014, 20:13
Lees nog 's goed?

"Je kan de DI-01 gebruiken met 9V DC of 48V fantoomvoeding."

LaurentB
6 juni 2014, 20:17
En deze? http://www.keymusic.com/be/item/joyo-jdi01-di-box/ deze is passief. Dus hier kan ik in principe gewoon men gitaar insteken, en xlr naar men active monitor?

Ja, maar daar zit een gitaarversterkersimulator in, dat wil je niet met een akoestische gitaar. Akoestische gitaren klinken niet goed via gewone gitaarversterkers.

MichaelC
6 juni 2014, 20:28
Ok, de di-01 met een batterij it is dan! Morgen halen! Ik laat jullie iets weten. Alvast bedankt!

MichaelC
6 juni 2014, 20:30
Ik bedoel die samson direct! Haha

LaurentB
6 juni 2014, 20:34
Ziet er degelijk uit :)

MichaelC
6 juni 2014, 20:39
Ok merci mannen! Ben benieuwd naar morgen! Want door de versterker klinkt die gitaar echt pakken beter!

Plant
6 juni 2014, 21:30
Lees nog 's goed?

"Je kan de DI-01 gebruiken met 9V DC of 48V fantoomvoeding."

Wel een beetje misleidende tekst, want er staat in de eerste zin:

De DI-01 is een passieve direct box met een 4x12 combo versterkersimulatie

Bij passief denk ik dat er geen fantoomvoeding nodig of batterij is. Verderop staat er ineens van wel ;) Ik snap de verwarring heel goed.

MichaelC
7 juni 2014, 18:19
Het probleem is opgelost met die samson s direct :) bedankt allemaal!

Rizz
7 juni 2014, 19:19
Wel een beetje misleidende tekst, want er staat in de eerste zin:

De DI-01 is een passieve direct box met een 4x12 combo versterkersimulatie

Bij passief denk ik dat er geen fantoomvoeding nodig of batterij is. Verderop staat er ineens van wel ;) Ik snap de verwarring heel goed.

Idd, je hebt gelijk.. Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat er geen voorversterker inzit?