PDA

View Full Version : Zoekende naar lekkere overdrive sound voor mijn G&L ASAT calssic Tele



rupke
5 juni 2014, 08:29
Hallo allemaal, tijdje geleden dat ik hier weer geweest ben, maar ik heb jullie hulp nodig, omdat ik buiten mijn comfort zone zit ;-). Ik speel al jaren op LP model gitaren en daar weet ik mijn sounds wel mee te vinden. Lekker dikke overdrive met definitie e.d. Nu he bik voor een coverband een Tele aangeschaf omdat we daar veel Anouk, Alanis Morrisette, Sass Jordan e.d. spelen dus ik zocht een wat meer crunchy sound. De bassist zei kijk eens naar een telecaster. Ik dacht dat ga ik proberen en heb een 2e hands G&L ASAT Calisic gekocht. Ik heb mijn effecten gepakt die ik normaal voor de les paul gebruikte maar dat klonk niet al te best. Ik heb de gain terug gedraaid en wat met de EQ gespeeld maar ik kreeg niet echt een lekker sound. Kwam er niet echt uit en het had geen ballen. Ik ben natuurlijk al jaren die les paul sound gewend. De Tele bleef vlak klinken. Ik moet ook zeggen dat ik niet met mijn eigen versterker had gerepeteerd gisteren en ik speelde over een London city (die laatste serie die geproduceerd is) en wat ik ook aan volume, master of EQ draaide het klonk nog steeds niet lekker.

Nu is mijn vraag of jullie tips hebben welke overdrive ik kan gebruiken en hoe ik die lekkere crunchy sound kan bereiken. minder gain met ballen zeg maar. Ik weet het is altijd lastig uit te leggen maar en tele moet ook vet kunnen rocken toch.

Dit is het materiaal waarmee ik speel
Mesa boogie Rocket 44 top
Engl 1x12 pro
Boss me-50 of Boss GT-10
G&L ASAT Classic

Hopelijk hebben jullie wat tips en/of instellingen die ik zou kunnen proberen.

Gr. Rob

Bernardduur
5 juni 2014, 08:51
Ik zou proberen er wat meer laag mid in te draaien via bv een EQ of een OD gebruiken die wat meer mids pusht.

muziekschuur
5 juni 2014, 08:51
Die Boss pedalen zouden het gewoon moeten kunnen. Zoek es een Boss owners group. En kijk eens welke instellingen telecaster eigenaren gebruiken.... Je bent vast niet de enige...

Dutch66
5 juni 2014, 09:21
Precies, in de GT-10 zit toch een heel scala aan redelijke "scheurtjes" misschien niet allemaal
even top maar het zou je i.i.g. de goede kant op moeten sturen..

Comfortably Daniel
5 juni 2014, 09:28
Hmm...Tele - lichte gain+volume boost - Mesa...en knallen!

Ik begrijp wel dat het onwennig is, maar zoals je inderdaad zelf al aangeeft. Je bent die LP gewend en das zo veel anders dan een Tele. Die dikke bucker-sound komt nou eenmaal niet uit een Tele p'upje ;-)
Daarentegen kan een Tele zeker rocken!

rupke
5 juni 2014, 09:33
Hoi, Dat is inderdaad zo ik ben die dikke humbucker sound gewend en dat is ook helemal mijn ding. nu probeer ik dat gevoel ook te krijgen met de Tele. Sound is zowiezo anders, maar hij moet zeker met ballen kunnen rocken. Het is nu alleen nog zoeken hoe ik dat kan bereiken

Ik heb al wat verder gekeken en geinformeerd en wat ik regelmatig terug zie keren is of een TS-9 of een Bos BD-2.

Die BD02 zit in de me-50 en GT-10 dus die kan ik checken en ik kan wat met de EQ spelen op de GT-10

ik zal ook eens in de forums na gaan vragen van ME-50 en GT-10.

Het zou fijn zijn als ik wat instellingen kreeg die ik als basis kan gebruiken en verder kan tweaken.

Gr. Rob


Hmm...Tele - lichte gain+volume boost - Mesa...en knallen!

Ik begrijp wel dat het onwennig is, maar zoals je inderdaad zelf al aangeeft. Je bent die LP gewend en das zo veel anders dan een Tele. Die dikke bucker-sound komt nou eenmaal niet uit een Tele p'upje ;-)
Daarentegen kan een Tele zeker rocken!

Jannnus
5 juni 2014, 11:21
beste rupke
Je weet nu toch wel dat je alleen naar muzikanten (vooral bassisten) moet luisteren als je met ze samen speelt :)

rupke
5 juni 2014, 12:05
Dat is het hem nou juist. Ik luister altijd als ik in de band met een bassist samenspeel, maar ik hoor mezelf dan nooit ;-)

Gr. Rupke



beste rupke
Je weet nu toch wel dat je alleen naar muzikanten (vooral bassisten) moet luisteren als je met ze samen speelt :)

Jannnus
5 juni 2014, 13:12
;)......................................

schizo910
7 juni 2014, 09:02
Lange tijd was mijn main gitaar m'n Gretsch DuoJet. Sinds ik een andere amp heb, een Fender Duosonic, ging ik steeds meer spelen op mijn tele (een fender RI 52) Vooral die cleane slagjes en dat knallende heldere geluid vind ik zo lekker. Ik herken jouw verhaal echter wel. Ik was dat wat rommeligere geluid van de gretsch gewend bij met name de overstuurde geluiden. Dat sompige geluid.
het kwartje viel bij mij toen ik een clone van een MXR distortion+ hadg ebouwd én ronddezelfde tijd een nieuw nummer voor mijn band had geschreven. Dat nummer vroeg om een lichte crunch, een oversturing die vooral aanslag gevoelig is en die pas meer gaat brullen als je diep in de snaren duikt. Die clone gaf precies dát geluid. Ik genoot er zo van dat ik de Tele steeds meer ging gebruiken... En daar zat het m voor mij in. Ik vond het geluid van de Tele altijd al lekker en hij speelde altijd al geweldig (duh, anders had ik hem al nooit gekocht), maar ik was zo gewend en vergroeid met m'n gretsch dat ik op sommige momenten automatisch dát geluid uit de Tele probeerde te halen.

Laat het vergelijken los, ga zoeken naar een lekkere scheur maar probeer dat met 'nieuwe' oren te doen. Naast de clone gebruik ik nu ook een Rat2 voor het stevigere scheur werk (ik heb er wel een andere IC in gezet) en dat blijkt nu een super combi voor ál mijn gitaren...

Niemand kan jou vertellen wat wél gaat werken voor jou. Maar nogmaals, laat het vergelijken los en zoek een 'nieuw' geluid om je gehele palet aan tonen uit te breiden.
;)
Ook bij gitaarspelen gaat het niet altijd om de eindbestemming, maar om de reis!

FruscianteFan
7 juni 2014, 11:17
Die Boss pedalen zouden het gewoon moeten kunnen. Zoek es een Boss owners group. En kijk eens welke instellingen telecaster eigenaren gebruiken.... Je bent vast niet de enige...
De GT10 misschien want die ken ik niet. De ME50 viel voor mij genadeloos door de mand zodra ik in bandjes ging spelen.

purplejohn
7 juni 2014, 12:19
Precies wat Schizo zegt. Ik heb hetzelfde probleem, zij het in mindere mate (LP versus Strat geluid). Laat je LP gedachten helemaal varen en begin opnieuw met je Tele-geluid instellen.

rupke
12 juni 2014, 19:55
Hoi Allemaal,

Ik begin er al een beetje aan te wennen. ik had afgelopen repetitie opgenomen en teruggeluisterd en als ik het terughoor klinkt het wel vet hoor. vooral clean erg mooi. Ik heb nu een boss DA-2 (adaptive distortion) op 11 uur staan en dat klinkt erg lekker. Ik merk da tik er in moet groeien. Maar hij leek afgelopen repetitie al meer bij me te horen. Komt goed.

Gr. Rob