PDA

View Full Version : Gewoon de beste gitaar van de wereld



Huub-Peters
5 juni 2014, 03:12
Dit artikel verscheen in Delta jaargang 29, nummer 16

'Het is gewoon de beste gitaar van de wereld'

Een kunststof gitaar. Dat is de toekomst, zo meent voormalig TU-student Ing. Aristides Poort. Als een soort Jehova's Getuige reist hij de wereld af om de gevestigde orde ervan te overtuigen dat de houten gitaar zijn langste tijd heeft gehad. Bekende gitaristen als George Kooijmans van de Golden Earring en Vernon Reid, voormalig Living Colour, zijn inmiddels al enthousiast over zijn product, de 'Panthera'.

"Jimi Hendrix was de beste gitarist ooit. Zijn feeling en kracht zijn niet te overtreffen. Vergeleken bij Hendrix kan Eddie van Halen bij wijze van spreken niet eens zijn veters vastmaken.'' Ing. Aristides Poort praat over Hendrix alsof hij nog uren over hem door kan praten. ,,Hij is zo legendarisch, dat de kinderen van nu nog steeds - net als hij eind jaren zestig - op een Fender Stratocaster willen spelen. Dat is jammer, want het betekent dat ze Hendrix eigenlijk niet begrepen hebben. Hij koos voor de Fender, terwijl de firma bijna failliet was. Hendrix wilde bewust iets anders dan de anderen. Dat moet nu weer gebeuren. Het is tijd voor vernieuwing.''

Poort biedt zelf de oplossing voor het door hem aangedragen probleem. Enkele jaren is hij bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw soort gitaar - van kunststof - en nu is hij langzaam bezig de wereld te veroveren met zijn bedrijfje Catalyst Instruments.

,,Waarom geen houten gitaar? Goed hout wordt steeds zeldzamer. In zeer korte tijd is de helft van de bossen op aarde gekapt. Daar moet een einde aan gemaakt worden. De muziekindustrie heeft natuurlijk maar een klein aandeel in het houtgebruik, maar popmuzikanten zijn wel mensen die een voorbeeld voor de rest van de wereld kunnen zijn. Bovendien geeft hout constructieve problemen. Er treedt kruip en krimp op, en dit beïnvloedt het geluid. Van kunststof kun je een veel homogener en sterker product maken.'' De glimmende goud-zwarte gitaar, die Poort trots laat zien, is dan ook vervaardigd uit één stuk; hals en body lopen naadloos in elkaar over. "En dat komt het gevoel weer ten goede.''

Glasbolletjes

Het vinden van het juiste materiaal was volgens Poort een lijdensweg. ,,Er is al door veel meer mensen geprobeerd een kunststof gitaar te ontwikkelen, maar zij besteedden veel te veel aandacht aan de sterkte en de constructie. Daardoor zagen ze het belangrijkste over het hoofd: het geluid. Uiteindelijk hebben wij - na veel stinkende experimenten, waarvan enkele bij mij thuis in de kelder - een materiaal gevonden, dat de structuur van hout nabootst.''

SoundCompound, zoals de stof gepatenteerd is, is een mengsel van verschillende stoffen, waarvan keramiek de belangrijkste eis. De microscopische glasbolletjes vormen samen een gitaar, die een resonantie kent vergelijkbaar met een houten gitaar. ,,Het is gewoon de beste gitaar van de wereld. En die komt uit dat kloterige, moerassige Delft. Ongelooflijk toch? De gehele muziekindustrie speelt zich af in de Verenigde Staten en Japan. En dan brengen wij een verbetering aan in een branche die dertig jaar heeft stilgestaan'', vertelt Poort.

,,Als ik niet het vooruitzicht had gehad dat dit het beste van het beste kon worden, dan was ik er ook nooit aan begonnen. In Nederland kun je nooit opboksen tegen massaproducties in lage-lonen landen: een Chinees kost per uur een gulden, een dure Chinees een dollar. Dan kun je beter een friettent beginnen.''
Atoombom

Sinds 1995 ligt de Panthera in de Nederlandse winkels. Met een prijskaartje van 3500 gulden eraan. Honderd Nederlanders hebben er inmiddels eentje thuis staan, waaronder Golden Earring gitaristen George Kooijmans en Rinus Gerritsen. De wijde wereld zal spoedig volgen, verwacht Poort. Toch beseft hij dat de Panthera er nog lang niet is. Het zal niet zo snel gaan als de overgang van houten naar kunststof tennisrackets. ,,In de muziek is het meer een gevoelskwestie. Je kunt niet aantonen dat je twintig procent harder kan slaan.''

Poort is dan ook bezig met een soort missie. ,,Een product maken is moeilijk, maar het marketen is nog moeilijker. Soms ga ik te werk als een soort Jehova's Getuige: voet tussen de deur en praten. Neem Amerika, waar we nu proberen binnen te komen. Niemand staat daar op ons te wachten. Onze aanpak is dan ook heel arrogant, maar dat moet wel. Wij, een paar Nederlanders, komen vertellen dat onze gitaar tien keer beter is dan de bestaande spullen. Daar krijgen ze Amerika een identiteitsprobleem van. Dan moet je echt iemand zoeken die daarmee overweg kan en die je wil helpen. Het helpt natuurlijk wel als mensen als Vernon Reid bereid zijn om zich achter ons product te scharen.''

Poort zelf vaart wel bij het succes van zijn product. Hij reist stad en land af met een autootje vol met gitaren en krijgt naar eigen zeggen alleen ,,uitstekende en uitmuntende reacties.'' In Italië heeft Poorts bedrijf inmiddels contact met een grote distributeur. ,,Die noemde onze gitaar een atoombom in de muziekindustrie. Dat heb ik vervolgens tegen een Japanner vertelt, maar dat had ik misschien beter niet kunnen doen. Dat ligt daar wat gevoeliger. Bij Roland, een Japanse muziekgigant, zijn ze overigens ook geïnteresseerd in ons product. Het contact met hen heb ik gelegd op een grote beurs in Frankfurt. Ik ben bij de stand daar met een gewone voorlichter gaan praten, vervolgens met een belangrijker persoon en ten slotte stond de directeur de volgende week bij ons op de stoep.''
Reve

Het leven van Poort lijkt zich te ontwikkelen als een soort 'American Dream'. Maar op wat voor moment verzint een afgestudeerd ingenieur in de civiele techniek het idee om geen bruggen, maar gitaren te gaan bouwen? Poort: ,,Ik heb nooit bruggen willen bouwen, altijd ondernemer willen worden. Vijf jaar terug ontmoette ik Rudo Enzerink, die voor zijn afstuderen bij Industrieel Ontwerpen bezig was geweest met elektrische gitaren. We kregen het idee om een beetje te gaan ontwerpen en dan onze kennis vervolgens door te verkopen. Op een gegeven moment besloot ik om toch maar zelf door te gaan. Hij is twee jaar geleden gestopt, maar ik wilde doorzetten. Ik heb wel twijfels gehad, want het ondernemerschap is toch vooral het bezig zijn om jezelf aan je eigen haren uit het moeras te trekken; je hebt geen baas die je op je donder kan geven; het komt allemaal op je eigen bord neer. De ontwikkeling van de Panthera was een zware bevalling, die uiteindelijk een liefdesbaby werd.''

Hoe zijn missie eindigt, weet Poort nog niet. ,,Ik wil me eigenlijk niet laten uitkopen, maar ik sluit niet uit dat het ooit gebeurt. Eerst wil ik Catalyst Instruments opbouwen tot een bloeiend bedrijfje. Apple is daarbij mijn voorbeeld. We hebben een aparte filosofie, willen dingen initialiseren, teweegbrengen. Ook op andere vlakken dan de muziekindustrie. We hebben bijvoorbeeld contact met het Wereld Natuur Fonds. Ja, ik ben een onverbeterlijke idealist. Een beetje aantrappen tegen de gevestigde orde kan geen kwaad. Waarom ik dan wel aanklop bij de gevestigde orde in de muziekindustrie? Gerard Reve had daar een mooi antwoord op: er bestaat geen orde behalve de gevestigde orde.

Veranderingen moeten van binnenuit komen.''

Groet en er is meer !
Huub

Pepe
5 juni 2014, 04:03
Als idealisme de grondslag is dan zou je zeggen, doe iets met recycle. Je vervangt nou een boom door andere dure energie kostende processen.
Soort Trussart gitaren maar dan van oude auto's en koelkasten. Of wat RebelRelic doet, hout uit gesloopte vloeren van treinstellen en kerken. Misschien snijdt dat meer hout.

arjanb01
5 juni 2014, 06:48
Mooi idee, maar ik denk dat de gitarist te conservatief is om aan kunststof gitaren te beginnen.
Ook zijn ze nog steeds te duur, zodra de Aziaten of andere lagelonen landen zich ermee gaan bemoeien zouden de prijzen lager kunnen en wellicht interessant zijn.
Zolang een beginner nog steeds op een houten gitaar begint, zie ik dot nog geen succes worden.
Recycling van hout lijkt me inderdaad een succesvollere optie, om het gebruik van nieuw hout te verminderen.

djee
5 juni 2014, 08:12
Hmmmm, Software ontwikkelen om zelf elke gewenste model gitaar te kunnen printen?

peter_heijnen
5 juni 2014, 10:30
Mijn god, vernon reid als pleitbezorger voor een goede sound?

Tunes
5 juni 2014, 10:44
Honderden ? Ik zie er zelden of nooit 1 te koop, heb zelf een catalyst bas (de tigris) geweldig ding.
Van wanneer is dat artikel eigenlijk want bij mijn weten bestaat catalyst helemaal niet meer (is een ander merk geworden).

barno
5 juni 2014, 10:56
die hippe vogels snappen maar niet dat het helemaal niet gaat over de beste gitaar ter wereld te bouwen. en iemand die gelooft dat er uberhaupt zoiets bestaat als een beste gitaar, tja...

Tunes
5 juni 2014, 11:13
Dat klopt barno, die catalyst die ik heb is een super bas maar toch pak ik veel eerder mijn LAG bas.
Wat ik mis is tioch de feel, zou het iets met organisch te maken hebben, dat het te glad is allemaal, te goed.

peter_heijnen
5 juni 2014, 11:23
Ik kan in het hele stuk mr's eigen gitaarachtergrond maar niet ontdekken. Het lijkt me niet onbelangrijk om als bouwer van de allerbeste gitaren minimaal een EIGEN praktisch referentiekader te hebben. Daarop met 'Hendrix niet begrepen' aan komen kakken is een godwinnetje van het allerhoogste niveau.

Los daarvan, hij ruilt een natuurlijke grondstof in voor 'smerige' chemie en klopt dan aan bij het WNF? Ik kan er naast zitten, maar ik kap liever een boom -en plant daarvoor een nieuwe- dan dat ik onnodig de boel extra vervuil met chemische industrie.

En btw, gitaristen te conservatief om baanbrekende produkten te omarmen? Ik ken volgens mij niemand die niet op gitaren zou spelen als ze helemaal te gek zijn. Het zit ook best heel anders eigenlijk, ik ken gewoon helemaal niemand die hier -nog- op speelt. Die catalyst is dan ook geen bond gitaar, maar die waren dan ook wel echt revolutionair... ;)

arjanb01
5 juni 2014, 11:26
Mee eens, maar als die gitaren onder de 1000 euro zouden kunnen kosten en ze een legering van kunststof kunnen creëeren met de feel van hout met bijvoorbeeld een houtstructuur met nerven en birdseye, trekt het gitaristen misschien over de streep. Zou wel te gek zijn als dat producenten zou lukken!
Ik vergelijk het met kunststof kozijnen, die zijn tegenwoordig zo goed gemaakt dat je ze bijna niet van hout onderscheidt. Dat was 20 jaar geleden wel anders.

Rutger
5 juni 2014, 11:34
Eerlijk gezegd haakte ik al af bij de Hendrix-Van Halen vergelijking...

Begrijp ik nou goed dat dit artikel uit 1997 stamt?

peter_heijnen
5 juni 2014, 11:35
Ik vergelijk het met kunststof kozijnen, die zijn tegenwoordig zo goed gemaakt dat je ze bijna niet van hout onderscheidt.
Ik vergelijk mijn gitaar dan weer niet met een kozijn.

Huub-Peters
5 juni 2014, 12:04
Hoe oud een artikel is lijkt me niet van toepassing, het gaat om de essentie en ik leest weinig weerleggingen over wat ik denk dat een juist verhaal is. Ik lees dat het duur is maar hoeveel geven de mensen hier uit aan gitaren en waarom zie ik bij "gear" toch heel wat dure zaken ?

Huub-Peters
5 juni 2014, 12:06
Eerlijk gezegd haakte ik al af bij de Hendrix-Van Halen vergelijking...

Begrijp ik nou goed dat dit artikel uit 1997 stamt?


Beste Rutger misschien is het juist voor mensen zoals jij die snel afhaken juist goed om dat eens niet te doen want zo blijf je wel op de geëigende paden.

arjanb01
5 juni 2014, 12:22
Ik vergelijk mijn gitaar dan weer niet met een kozijn.

Nee klopt, maar het ging mij meer om de techniek van het benaderen van het gevoel en de looks van hout door toepassen van kunststof. Wie weet wat er nog mogelijk is in de productie van kunststof om hout zo goed te kunnen benaderen dat je het verschil als gitarist niet meer merkt.
Kunstgras van 10 jaar geleden is zo doorontwikkeld dat je het verschil niet meer ziet met echt gras.
Ik ben zeer benieuwd welke kant het opgaat.

Rutger
5 juni 2014, 12:24
@Huub
Oh, ik ben wel verder blijven lezen, maar het gaf me een vervelende eerste indruk die gedurende het artikel niet is goedgemaakt. Ik snap de gedrevenheid van de beste man natuurlijk wel, maar hij doet beweringen waar ik een beetje een allergische reactie van krijg. Het artikel komt mijn meer over als een advertentie. En dat boet in aan geloofwaardigheid, dat blijkt wel uit de reacties.

Maar ik ben wel benieuwd waarom jij dit een juist verhaal vindt?
En hoe zijn 'missie' dan uiteindelijk geëindigd is...

peter_heijnen
5 juni 2014, 12:28
Nee klopt, maar het ging mij meer om de techniek van het benaderen van het gevoel en de looks van hout door toepassen van kunststof. Wie weet wat er nog mogelijk is in de productie van kunststof om hout zo goed te kunnen benaderen dat je het verschil als gitarist niet meer merkt.
Kunstgras van 10 jaar geleden is zo doorontwikkeld dat je het verschil niet meer ziet met echt gras.

Ik ken dat gras niet, kun je het ook roken?

peter_heijnen
5 juni 2014, 12:30
Beste Rutger misschien is het juist voor mensen zoals jij die snel afhaken juist goed om dat eens niet te doen want zo blijf je wel op de geëigende paden.
Huub je klinkt nou echt als een gelovige. ;)

Tunes
5 juni 2014, 12:39
Hoe oud een artikel is lijkt me niet van toepassing, het gaat om de essentie en ik leest weinig weerleggingen over wat ik denk dat een juist verhaal is. Ik lees dat het duur is maar hoeveel geven de mensen hier uit aan gitaren en waarom zie ik bij "gear" toch heel wat dure zaken ?

Nou de praktijk (althans, mijn praktijk) lijkt mij de beste waarheid.
Ja het is een geweldig produkt en toch betrap ik mij er op dat ik de gewone houten bas pak.
Overigens heb je met dat geld best wel gelijk, ik snap ook niet waarom mensen dat nu opeens zo veel vinden ten opzichte van een prs of een duurdere gibson.

Voor mij is het allemaal een belachelijk hoog bedrag.

Tunes
5 juni 2014, 12:40
Heb Huub zich trouwens speciaal voor dit topic aangemeld, want dan ga ik er bijna wat van denken ;)

Jannnus
5 juni 2014, 12:53
"de beste"
"tijd voor vernieuwing"


meneer loopt achter

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/663/663674/guitar-hero-20051102074939933-000.jpg
zelfs geen lastige snaren meer

Pepe
5 juni 2014, 13:38
Was er trouwens een paar maanden geleden ook al niet iemand die hier kwam prediken voor Aristides? Voet tussen de deur en gelijk het hele epistel er uit. Waar is de hond?
En gewoon even voorbijgaan aan die prijs. Duur? Maar meneer Aristides deugt enorm! En het mooie is, dan deug jij dus ook. Weg met die Voet! En waar zit die hond nou?
Normaal gesproken komen ze altijd met z'n tweeën en stapels brochures uitdelend. En meestal op zondagochtend, als je uitslaapt. Dan willen ze een gesprek maar stoppen zelf hun oren dicht want ze bedoelen, jij moet luisteren.
Goed zo jongen, pak ze!


http://images.sodahead.com/polls/000628873/polls_psen10l_2710_152583_poll_xlarge.jpeg

Huub-Peters
5 juni 2014, 13:44
Ik ben geen lid geworden om dit te preken maar ik was me al een poosje aan het verbazen naar aanleiding van een artikel wat ik gelezen heb en vind het interessant om eens te horen wat mensen die je hier treft van dit alles ( en nog meer ) vinden.

Groet
Huub

terrasbeest
5 juni 2014, 14:02
https://www.youtube.com/watch?v=6ncrRg-OmmI

Zo.
Tien tekens....

peter_heijnen
5 juni 2014, 14:24
Ja goede metal gitaar en niet alleen dat, ook Erik Rutjes speelt erop. Erik Rutjes is een grote gitaarmeneer die ten onrechte niet erg gekend is.

Maar, schiet ik dan in mijn eigen voet als ik er niet op speel?

peter_heijnen
5 juni 2014, 15:07
En btw, waarom is er -als het materiaal dan echt zo superieur is- eigenlijk nog niemand op het idee gekomen er de allerbeste hollowbody archtop ever mee te maken? Die zou ik dan namelijk graag nog aanschouwen.

Huub-Peters
5 juni 2014, 15:12
Als ik naar de video luister krijg ik meer en meer het idee dat er toch ergens iets vreemd aan de gang is. Deze gitaar klinkt fantastisch en de gitarist is ook fantastisch maar als ik dan een tijdje geleden lees dat er bij Gibson USA een FBI inval heeft plaatsgevonden waarbij een behoorlijke hoeveelheid ILLEGAAL en zeldzaam Braziliaans hout in beslag is genomen dan zal dat mogelijk ook het geval zijn bij andere bedrijven waar men zich beroept op "FANTASTISCH" hout (PRS en meer). Deze gitaren zijn bovendien ongelofelijk duur dus; ze klinken OK maar niet beter en kunststof staat garant voor een consistent geluid. Waarom worden er zoveel bomen nutteloos gekapt voor een product wat beter en mogelijk veelal ook goedkoper gemaakt kan worden en waar iedereen op deze site verzot op is ?
Mis ik iets ?
En nee ik heb geen commercieel belang bij deze discussie.

Groet
Huub

barno
5 juni 2014, 15:32
Sorry maar als je niet ziet dat er in dat artikel echt wel een hoop (commercieel) gezever staat, begin ik hier niet aan.

muffstuff
5 juni 2014, 15:34
Waarom worden er zoveel bomen nutteloos gekapt voor een product wat beter en mogelijk veelal ook goedkoper gemaakt kan worden en waar iedereen op deze site verzot op is ?
Mis ik iets ?
En nee ik heb geen commercieel belang bij deze discussie.

Groet
Huub

Hey huub, waar komt het matriaal vandaan voor deze gitaar?

kwispelhond
5 juni 2014, 15:41
Ten eerste: dit artikel gaat over de Catalyst gitaren en bassen, wat daarmee gebeurt is weten we allemaal. dat bedrijf is mislukt en failliet. Die zelfde meneer maakt nu gitaren onder zijn eigen naam Aristides en hij heeft gelukkig goed geleerd van waar het fout ging met Catalyst.

Laten we beginnen over het geluid: je houd ervan of niet, het is kraakhelder maar voor mij wat levenloos, laatst hoorde ik Timo op één van zijn LP's en als ik mag kiezen weet ik het wel. Nogmaals: je houd ervan of niet maar ik hoor 800,00 euro gitaren die ik zelf veel lekkerder en vooral levendiger en organisch vind klinken.

Het grote zwakke punt van deze dingen is helaas de prijs. Ik kan een LP, Strat en Tele kopen, zelfs allemaal US-made, voor de prijs van één zo'n 020 als in het filmpje, leuk voor professionals maar ver boven het budget van 98% hier op het forum. Als iemand dan wel zo'n extreem bedrag te spenderen heeft, willen ze hun droom kopen, we zullen dan maar hopen voor Aristides dat sommige mensen gaan dromen van deze gitaren want anders voorzie ik een moeilijke tijd voor dit bedrijf. Volgens mij heeft een bedrijf met alleen extreem topline producten weinig bestaansrecht en zullen ze als ze willen groeien ook gitaren (ruim) onder de 1000,- euro moeten gaan verkopen, desnoods gemaakt in Aziatische landen.

Laatste punt: we weten dat hout meestal alleen maar beter wordt met de jaren, alle kunststoffen die ik ken verouderen ook en worden meestal harder en vaak zelfs broos. Zelfs dure en luxe materialen als Micarta en Corian hebben hier last van dus het is nog maar afwachten hoe deze gitaren gaan verouderen en dat ze gaan verouderen verwacht ik zeker.

kirito
5 juni 2014, 15:41
dat kunststof beter is dan hout kan ik niet zeggen omdat ik nooit op een kunststof gitaar heb gespeeld. oké, het zal allemaal wel goed klinken en zo, maar ik geloof de rest van het forum die zo'n gitaar al bespeeld hebben als ze zeggen dat het organische gevoel ontbreekt. dat die bomen gekapt worden komt ook omdat die herplant kunnen worden, in tegenstelling tot olie, wat tot nader order de grondstof voor kunststof is en in een niet-hervulbare hoeveelheid op onze aardkloot aanwezig is. bovendien is het vervaardigen van kunststof voor gitaren nog iets dat in de kinderschoenen staat en dus garant staat voor mankementen. en nog iets dat je waarschijnlijk over het hoofd hebt gezien: gitarenbouwers als gibson, fender, PRS en jackson worden in direct verband gebracht met hun instrumenten en zullen deze dan ook zo weinig mogelijk wijzigen. dat is commercieel gewoon niet interessant. bovendien staat kunststof bij veel mensen garant voor 'rommel' en zullen ze het niet eens willen proberen, zelfs al doet het prijskaartje vermoeden dat het materiaal het tegengestelde van rommel is. ik merk het overal in mijn omgeving. dingen die van kunststof zijn worden bij ons over het algemeen als minderwaardig gezien aan een natuurproduct als hout. daarbovenop weten de meesten hoe de verschillende pickups op het kunststof gaan reageren. wie weet klinken de meeste pickups wel verschrikkelijk in dat materiaal. dan moeten pickup-fabrikanten hun hele lijn aanpassen, wat ook weer niet commercieel interessant is. vergeet niet dat winst de belangrijkste factor is voor eender welke fabrikant en luthier. ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept

Huub-Peters
5 juni 2014, 15:43
Beste Muffstuff; niet uit Braziliaanse regenwouden als ik het goed begrijp maar ik ben uit de tijd dat een rode Egmond gitaar je al faam bezorgde vertel me wat er fout is en ik ga ervoor maar ik heb wat meer van deze gitaren gehoord en hoewel het mogelijk aan mij ligt hoor ik veel verschillende soorten geluid. Nog steeds ebben toets maar ebben is nog volop verkrijgbaar in Myanmar op Borneo en in Indonesië om maar wat buurlanden te noemen.
Overigens is er in Brazilië niet meer veel te redden van de regenwouden en het kunststof uitleg verhaal van Kirito vind ik niet echt sterk. Allemaal dan ook de auto laten staan enz. maar dat is een ander verhaal het gaat hier om gitaren en de kwaliteiten die er aan worden toegeschreven. De pick-ups die ik hoor doen het wel aardig op het "plastic"

groet
Huub

muffstuff
5 juni 2014, 16:08
Beste Muffstuff; niet uit Braziliaanse regenwouden als ik het goed begrijp maar ik ben uit de tijd dat een rode Egmond gitaar je al faam bezorgde vertel me wat er fout is en ik ga ervoor maar ik heb wat meer van deze gitaren gehoord en hoewel het mogelijk aan mij ligt hoor ik veel verschillende soorten geluid. Nog steeds ebben toets maar ebben is nog volop verkrijgbaar in Myanmar op Borneo en in Indonesië om maar wat buurlanden te noemen.
Overigens is er in Brazilië niet meer veel te redden van de regenwouden en het kunststof uitleg verhaal van Kirito vind ik niet echt sterk. Allemaal dan ook de auto laten staan enz. maar dat is een ander verhaal het gaat hier om gitaren en de kwaliteiten die er aan worden toegeschreven. De pick-ups die ik hoor doen het wel aardig op het "plastic"

groet
Huub
Het gata er mij om dat de bomen die gekapt worden voor gitaren herplant kunnen worden. De grondstoffen voor de gitaar weet ik dus niet, en wie weet is het verwerken avn deze stoffen veel schadelijker voor het mileu.

Wat als de energie die gebruikt wordt om de mallen te persen, het opwekken ervan schadelijker is dan het kappen van een boom?

Argument over dat er geen hout gebruikt wordt en dus beter is, is onzin. Zelfde geld voor zonenpanelen, de eerste versies kosten meer energie om ze te maken dan dat ze ooit zouden opwekken.

Huub-Peters
5 juni 2014, 16:09
"de beste"
"tijd voor vernieuwing"


meneer loopt achter

http://ps2media.ign.com/ps2/image/article/663/663674/guitar-hero-20051102074939933-000.jpg
zelfs geen lastige snaren meer

Jannnus

Dit is echt heel grappig en ik kan me voorstellen dat jij van dat speelgoed net als mijn kleinkinderen helemaal uit je dak gaat...........

Opa Huub

peter_heijnen
5 juni 2014, 16:19
Als ik naar de video luister krijg ik meer en meer het idee dat er toch ergens iets vreemd aan de gang is. Deze gitaar klinkt fantastisch en de gitarist is ook fantastisch maar als ik dan een tijdje geleden lees dat er bij Gibson USA een FBI inval heeft plaatsgevonden waarbij een behoorlijke hoeveelheid ILLEGAAL en zeldzaam Braziliaans hout in beslag is genomen dan zal dat mogelijk ook het geval zijn bij andere bedrijven
Oh ja, net zo makkelijk natuurlijk zo'n VASTstelling.


waar men zich beroept op "FANTASTISCH" hout (PRS en meer).
en niet te vergeten catalyst en Aristides.



Deze gitaren zijn bovendien ongelofelijk duur dus;
Ja vind ik ook. 2950,- voor de instapper...


ze klinken OK maar niet beter en kunststof staat garant voor een consistent geluid.
Fijn dat je ook dat voor ons VASTstelt.


Waarom worden er zoveel bomen nutteloos gekapt voor een product wat beter en mogelijk veelal ook goedkoper gemaakt kan worden en waar iedereen op deze site verzot op is ?
Beter is idd al VASTgesteld, goedkoper zien we helaas nog niet terug in de prijs.


Mis ik iets ?
Ik krijg meer het idee dat ik iets mis...

Huub, wat nogal averechts werkt is dat je geen ruimte over laat aan de mening van de ander. Daarbij hanteer je je eigen aannames als officieel vastgestelde feiten.

Huub-Peters
5 juni 2014, 16:23
Ten eerste: dit artikel gaat over de Catalyst gitaren en bassen, wat daarmee gebeurt is weten we allemaal. dat bedrijf is mislukt en failliet. Die zelfde meneer maakt nu gitaren onder zijn eigen naam Aristides en hij heeft gelukkig goed geleerd van waar het fout ging met Catalyst.

Laten we beginnen over het geluid: je houd ervan of niet, het is kraakhelder maar voor mij wat levenloos, laatst hoorde ik Timo op één van zijn LP's en als ik mag kiezen weet ik het wel. Nogmaals: je houd ervan of niet maar ik hoor 800,00 euro gitaren die ik zelf veel lekkerder en vooral levendiger en organisch vind klinken.

Het grote zwakke punt van deze dingen is helaas de prijs. Ik kan een LP, Strat en Tele kopen, zelfs allemaal US-made, voor de prijs van één zo'n 020 als in het filmpje, leuk voor professionals maar ver boven het budget van 98% hier op het forum. Als iemand dan wel zo'n extreem bedrag te spenderen heeft, willen ze hun droom kopen, we zullen dan maar hopen voor Aristides dat sommige mensen gaan dromen van deze gitaren want anders voorzie ik een moeilijke tijd voor dit bedrijf. Volgens mij heeft een bedrijf met alleen extreem topline producten weinig bestaansrecht en zullen ze als ze willen groeien ook gitaren (ruim) onder de 1000,- euro moeten gaan verkopen, desnoods gemaakt in Aziatische landen.

Laatste punt: we weten dat hout meestal alleen maar beter wordt met de jaren, alle kunststoffen die ik ken verouderen ook en worden meestal harder en vaak zelfs broos. Zelfs dure en luxe materialen als Micarta en Corian hebben hier last van dus het is nog maar afwachten hoe deze gitaren gaan verouderen en dat ze gaan verouderen verwacht ik zeker.

Ik weet niet waar het de eerste keer fout gegaan is maar mogelijk kan Aristides wat leren van de fouten uit het verleden. Gitaren laten maken in China is natuurlijk een oplossing ( vraag maar eens aan Apple ) of kijk naar dat mooie Delfts Blauw wat dicht bij waar ik woon in grote aantallen naar Nederland verzonden wordt ............. Ik vind het echt erg informatief wat ik lees en leer en op die een enkele kleuter na ben ik erg blij met de reacties en informatie. Ik ben echt gestopt met gitaren maar wel mijn interesse gehouden en kwam dit tegen. Ben heel benieuwd naar wat de ontwikkelingen zullen zijn. Ik ben ook geen bomen knuffelaar maar als je ziet wat hier in het noorden van Thailand aan illegale kap verdwijnt is dat echt erg. De hele herbeplanting valt tegen en al het illegaal gekapte hout wordt door de politie bij de gevangenissen ingeleverd die er dan weer meubels van maken maar het is ook niet ongewoon dat er politie betrokken is hier bij illegale kap dus zelfs de verhalen kloppen niet. Is er iemand die me iets kan vertellen over de eerste Cathalyst gitaren en hoe die zich nu gedragen ? Is hier ook een probleem met de veroudering van de gebruikte materialen ?

Groet
Huub

Huub-Peters
5 juni 2014, 16:32
Ik lees net de reactie van Peter. Ik probeer juist te leren van heel veel gitaarkennis en een antwoord te krijgen op zaken die ik me al lang afvraag en als je vindt dat ik daarbij alleen maar gelukkig ben als ik mijn gelijk krijg dan is dat jammer en wis dat zeker niet mijn bedoeling.
Ik vindt het jammer dat je soms wat cynisch bent in je reacties maar ik stel ze zeker op prijs laat dat dan even duidelijk zijn. Ik zie overigens veel hogere bedragen op sites als eBay voor gitaren die ooit zijn aangeraakt of gestaan hebben in de winkel naast die van Eric Clapton waar ik me nog erger over verbaas als over veel wat ik hier hoor. Ik kan me ook weinig voorstellen bij het natuurlijke geluid van hout wat al zo lang geleden gekapt en gedroogd is dat het bijna de ziel van een mummie zou moeten hebben. Nogmaals; ik hoor ook zacht jazzy geluid in sommige YouTube video's maar mogelijk hoor ik dat verkeerd.

groet
Huub

Pepe
5 juni 2014, 16:45
Je speelt zelf geen gitaar?
Okee.

Kunststof gitaren zijn al zo oud als de weg naar Rome. Ik heb zelf ooit een plastic Macceferri gehad, fun gitaartje. Dan Armstrong, de Bond (met overheidssteun!) Steinberger, Wandre... de ene wat succesvoller dan de andere. Gitaristen met sterstatus helpt en zeker als ze die gitaren zelf betalen.
Wat ook helpt in zo'n discussie is ingaan op vragen en argumenten. Wat kost zo'n productie proces aan energie. Vrij belangrijk als je de economie troef trekt. Als je zoiets niet wil of kan beantwoorden bepaald dat de toon van dit topic. Of een antwoord waarom recycle niet beter is als je de duurzaamheid kaart tevoorschijn haalt.
Gewoon basic discussie skills.

peter_heijnen
5 juni 2014, 16:45
Ja sorry voor dat cynische, maar ik hou je daarmee een spiegel voor. Je lijkt me iemand die zich graag verdiept in de dingen, maar de conclusies die ik je zie trekken zijn nogal kort door de bocht.

Daarbij maak je makkelijk scheve vergelijkingen. De prijs van de gitaar die naast die van clapton heeft gestaan kan daardoor door idioten op ebay omhoog gedreven worden, maar dat kan natuurlijk net zo makkelijk gelden voor de aristides die naast die van adrian belew heeft gestaan. Dat heeft niets met deze discussie die je zelf hebt aangezwengeld te maken.

Verder krijg ik de indruk dat je denkt dat door de gitaarproductie op het hoogste prijsniveau hele streken ontbost worden. Nou nou, denk je echt? Daarop kom je met je eigen waarneming mbt de ontbossing in je regio, maar dat heeft weinig met gitaarbouw te maken. Wel met armoede en winstoogmerk.

Btw, mijn opmerking dat ik vind dat jij met je uitspraken op een gelovige lijkt, was geen cynisme. Voor wat het je waard is. ;)

arjanb01
5 juni 2014, 16:54
Los van welke bedoelingen de TS met dit topic heeft, ben ik vooral benieuwd of kunststof zo gemaakt kan worden dat het voelt, speelt en eruit gaat zien. Ook mbt veroudering ben ik benieuwd naar de ontwikkeling.
Houden we toch dit onderwerp positief, mannen😉

Huub-Peters
5 juni 2014, 17:09
Ja sorry voor dat cynische, maar ik hou je daarmee een spiegel voor. Je lijkt me iemand die zich graag verdiept in de dingen, maar de conclusies die ik je zie trekken zijn nogal kort door de bocht.

Daarbij maak je makkelijk scheve vergelijkingen. De prijs van de gitaar die naast die van clapton heeft gestaan kan daardoor door idioten op ebay omhoog gedreven worden, maar dat kan natuurlijk net zo makkelijk gelden voor de aristides die naast die van adrian belew heeft gestaan. Dat heeft niets met deze discussie die je zelf hebt aangezwengeld te maken.

Ik maakte die vergelijking omdat ik daar echt waanzinnige dingen zie gebeuren aangaande de prijzen. Ik begrijp dat de mensen hier allemaal wel fanatieke gitaristen zijn maar dat er weinig zijn die zich deze extreme dingen veroorloven.

Verder krijg ik de indruk dat je denkt dat door de gitaarproductie op het hoogste prijsniveau hele streken ontbost worden. Nou nou, denk je echt? Daarop kom je met je eigen waarneming mbt de ontbossing in je regio, maar dat heeft weinig met gitaarbouw te maken. Wel met armoede en winstoogmerk.

Ja daar heb je gelijk aan maar het is alles te samen wat natuurlijk de problemen veroorzaakt maar ik weet geen forum over de lucifer productie en gitaren interesseren me en hoewel ik niet actief meer speel door een spierziekte heb ik vanaf mijn elfde gespeeld.

Btw, mijn opmerking dat ik vind dat jij met je uitspraken op een gelovige lijkt, was geen cynisme. Voor wat het je waard is. ;)

Ik ben overigens NIET gelovig; eerder het tegendeel dus dat moet dan nog een restje Nederland in me zijn wat er na 25 jaar wel uit zou moeten zijn. Ik ben wel een beetje op afstand geraakt door niet meer te spelen maar leer hier een hoop en heb ondertussen ook weer wat lees en luistervoer gevonden wat het alleen maar leuker en interessanter maakt. Ja ik lees graag en dit is toch een stukje verleden waar ik me nog wel in interesseer.

Sorry ik wilde even reageren zoals Peter dat deed maar dat gaat me even de pet te boven..............

Groet uit een inmiddels donker Thailand
Huub

peter_heijnen
5 juni 2014, 17:17
Huub, ik zet je na deze post op mijn ignore list.

Huub-Peters
5 juni 2014, 17:19
Huub, ik zet je na deze post op mijn ignore list.

Gelukkig leef je in een democratie Peter

groet
Huub

muffstuff
5 juni 2014, 17:30
Ik ben overigens NIET gelovig; eerder het tegendeel dus dat moet dan nog een restje Nederland in me zijn wat er na 25 jaar wel uit zou moeten zijn. Ik ben wel een beetje op afstand geraakt door niet meer te spelen maar leer hier een hoop en heb ondertussen ook weer wat lees en luistervoer gevonden wat het alleen maar leuker en interessanter maakt. Ja ik lees graag en dit is toch een stukje verleden waar ik me nog wel in interesseer.

Sorry ik wilde even reageren zoals Peter dat deed maar dat gaat me even de pet te boven..............

Groet uit een inmiddels donker Thailand
Huub
Zeg Huub waar zit jij in Thailand? Naar mijn mening een van debetere plekken waar je tegenwoordig kan zijn. Ik heb mijn ogen uitgekeken in Chiang Mai, met name in doi intanon voor een 4 daagse survival trip door de jungle met 4 knettergekke gidsen.

Rizz
5 juni 2014, 17:40
Huub, welkom!

Als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent, as. zaterdag is er een open dag bij Aristides in Haarlem...

Zelf heb ik nog wel de wens om een Rainsong oid uit te proberen, helaas worden ze niet tot nauwelijks in Nederland verkocht..

Huub-Peters
5 juni 2014, 17:42
Wij wonen een kleine 190 kilometer van Chang Mai verwijderd. Net een dikke onweersbui dus ga even afsluiten. Je kent dat ook de kwaliteit van het Thaise elektriciteitsnet wel...................

groet
Huub

Tabula Rasa
5 juni 2014, 18:03
Mijn god, vernon reid als pleitbezorger voor een goede sound?

Topic is gelijk al weer geniaal met deze opmerking. Denk gelijk aan het geluid van Love rears up it's ugly head.

Pepe
5 juni 2014, 18:52
Vernon is niet bezig met zoiets als toon, Vernon is into parallel processing :D


https://www.youtube.com/watch?v=aPekZmNeuDs

Harald
5 juni 2014, 19:17
Bloody hell... je zal dat maar zonder roady moeten doen. Valt wel mee met dat behoudende van gitaristen.

Tunes
5 juni 2014, 19:56
Toch heeft
Huub absoluut gelijk aristides/catalyst is het beste wat er te krijgen is, als je er het geld voor hebt.
En voor wat betreft consitentheid daar heeft hij zeker gelijk.
Die gozer weet precies waar hij het over.






















Dit moet de waarde van mijn catalyst wel doen stijgen.

Tabula Rasa
5 juni 2014, 20:43
Hey, tijdje geleden versvuren hier toch ook al een of andere gast uit Thailand waarbij didiscussies een wrg vreemd verloop krgeen.

Is het u weer?

Martin_
5 juni 2014, 22:10
Het meest kritische van de bedreigde houtsoorten dat in instrumenten wordt gebruikt, wordt gewoonlijk gebruikt voor de toets.
Laat dat bij Aristides nou net datgene zijn dat nog hout is. Zo zit er ebony of rosewood op. First grade ook nog. Dus dat betekent veel bomen kappen om die goede stukken te vinden.
Weet niet hou het bij die Catalysts was?

Huub-Peters
6 juni 2014, 03:32
Hey, tijdje geleden versvuren hier toch ook al een of andere gast uit Thailand waarbij didiscussies een wrg vreemd verloop krgeen.

Is het u weer?

Tabula ik ben nog maar kort op dit forum en kan niet terugkijken, maar er wonen duizenden Nederlanders in Thailand en ik weet niet wat die doen. Verder vind ik je toon redelijk onbeschoft en een bericht met Hey openen is niet mijn stijl.
Het feit dat je deze discussie vreemd vind is op zich vreemd want behalve iemand die afhaakte heb ik veel zinvolle informatie gelezen.

Huub-Peters
6 juni 2014, 03:42
Het meest kritische van de bedreigde houtsoorten dat in instrumenten wordt gebruikt, wordt gewoonlijk gebruikt voor de toets.
Laat dat bij Aristides nou net datgene zijn dat nog hout is. Zo zit er ebony of rosewood op. First grade ook nog. Dus dat betekent veel bomen kappen om die goede stukken te vinden.
Weet niet hou het bij die Catalysts was?

Hallo Martin

Ik had al eerder geschreven dat ebben in Azië nog goed verkrijgbaar is. Myanmar heeft gigantische hout reserves waaronder ook ebben maar dat hebben ze na de lange isolatie ook in andere bronnen zoals olie, gas en diamant en nog wat meer zaken. Borneo heeft ook nog veel ebben en Indonesië ook. Deze landen hebben ook genoeg rosewood maar dit mag natuurlijk niet een vrijbrief zijn om daar te gaan kappen zoals in andere landen (met name Zuid-Amerika). verder heb ik natuurlijk door alle postings nog wat verder gezocht en voor zover ik weet waren deze twee houtsoorten op de Catalyst oog in gebruik.

groet
Huub

Huub-Peters
6 juni 2014, 03:55
Goedemorgen

Omdat ik heb geprobeerd zoveel mogelijk op berichten te reageren even een melding dat ik de komende dagen het erg druk heb en dus niet snel kan reageren. Zonder mij kan het ook natuurlijk prima maar ik vind het toch wat netter om dit even te melden en ik hoop op nog wat zinnige input die ik dan na het weekend nog even zal doorwerken.

Goed weekend allemaal
Huub

sideburns
6 juni 2014, 11:35
Consistent lijkt me nogal saai en voorspelbaar, verder geen meerwaarde in deze discussie maar het schoot wel even door mijn hoofd heen.

sideburns
6 juni 2014, 11:50
Laat me het verder uitleggen, bij heel veel dingen is consistente kwaliteit wel lekker, neem bijvoorbeeld een auto, wel fijn als die het goed blijft doen, betrouwbaar is etc. Bij een instrument zijn kleine of grotere nuances best fijn , passend bij het geluid wat al dan niet gezocht word, meer ruimte voor individuele voorkeuren, lekker toch als je 5 fenders of whatever test en ze allemaal wat anders klinken? Dan heb je in ieder geval echt wat te kiezen.

Tabula Rasa
6 juni 2014, 11:56
Tabula ik ben nog maar kort op dit forum en kan niet terugkijken, maar er wonen duizenden Nederlanders in Thailand en ik weet niet wat die doen. Verder vind ik je toon redelijk onbeschoft en een bericht met Hey openen is niet mijn stijl.
Het feit dat je deze discussie vreemd vind is op zich vreemd want behalve iemand die afhaakte heb ik veel zinvolle informatie gelezen.

Naast wat rare spelfouten die mijn gsm weleens gemakkelijk veroorzaakt zie ik hier niet heel veel vreemds staan:


Hey, tijdje geleden versvuren hier toch ook al een of andere gast uit Thailand waarbij didiscussies een wrg vreemd verloop krgeen.

Is het u weer?.

Dit zou moeten zijn:


Hey, tijdje geleden verscheen hier toch ook al een of andere gast uit Thailand waarbij discussies een erg vreemd verloop kregen.

Is het u weer?

Indien u zich stoort aan het woordje "Hey" (waarmee ik u niet aanspreek, maar waarmee ik aangeef dat mij iets te binnen schiet) dan vind ik u wel een hele nette meneer, die nog nooit met het woord "hey" te maken heeft gekregen, of een jankbal (aangezien ik u niet in persoon ken, kan ik geen keuze maken dus laten we maar uitgaan van een hele nette meneer).

Een vreemd verloop van de discussie vind ik:

Het verhaal begint met een soort Opus Magnum over een plastic gitaar. Verder lees ik weinig weerleggingen van tegenargumenten. Ik vind het persoonlijk lijken op het verhaal van een predikant en als ik dan ook nog deze voorstelpost zie in een ander topic:


Hallo

Ik ben Huub en ik weet wat jullie allemaal niet weten over gitaren. HOUT maakt helemaal niets uit voor het geluid. het wordt tijd dat jullie dat eens leren ! gelukkig ben ik nu op het forum om het eens voor altijd duidelijk te maken.

Huub

dan krijg ik ook het "voet tussen de deur-gevoel".

verder was de "Hey" bedoeld als een soort van "gloeilampje in een praatbalonnetje boven mijn hoofd, een soort van "potjandosie-momentje", een "verrek! dit lijkt ergens op-momentje"

De laatste keer dat ik hier iets las van iemand uit Thailand, leek me dat ook bijna een predikant voor een bepaald product en dat onderwerp kreeg toen een heel raar verloop. Ik vroeg me af of we dezelfde persoon weer opnieuw hier op het forum hadden.

Nouja..... ik zie het wel hier..... en anders heb ik ook gelukkig altijd nog de democratische optie van een van de fantastische forumknoppen.

Tunes
6 juni 2014, 12:17
Gaat dit eigenlijk serieus ergens over ?

O ja de toets van een catalyst is veel beter dan die van een aritides, deze wordt namelijk 2 weken in de Dodo stront gezet waardoor deze volledig uitbijt en nog meer tone krijgt.

Tabula Rasa
6 juni 2014, 12:19
Gaat dit eigenlijk serieus ergens over ?

O ja de toets van een catalyst is veel beter dan die van een aritides, deze wordt namelijk 2 weken in de Dodo stront gezet waardoor deze volledig uitbijt en nog meer tone krijgt.

ahhhh nee, duw het topic nou niet de "Yammerdrammer91 tonechambered topkammen-kant" op!

kirito
6 juni 2014, 15:03
Overigens is er in Brazilië niet meer veel te redden van de regenwouden en het kunststof uitleg verhaal van Kirito vind ik niet echt sterk. Allemaal dan ook de auto laten staan enz. maar dat is een ander verhaal het gaat hier om gitaren en de kwaliteiten die er aan worden toegeschreven. De pick-ups die ik hoor doen het wel aardig op het "plastic"

groet
Huub
als je alleen dat eruit haalt zal je het inderdaad niet al te sterk vinden. dat deel was echt gebaseerd op mijn omgeving, ik had moeten beseffen dat dat relatief is. je antwoord van dat we dan allemaal maar de auto moeten laten staan vind ik trouwens ook niet echt een goed argument, aangezien de belangrijkste delen van een auto (motor, ophanging, etc.) nog altijd voornamelijk uit metaal bestaan. het interieur bestaat inderdaad voornamelijk uit plastic. hoe hoger de prijsklasse, hoe minder plastic daar trouwens gebruikt wordt. een bentley heeft amper kunststof, terwijl het interieur van een peugeot voor de helft van plastic is. ik snap trouwens niet waar je de vergelijking van een gitaar en een auto vandaan haalt. beide dienen een ander doel.

ik blijf ook bij mijn standpunt dat kunststof gewoon niet commercieel interessant is. dit om een reden die ik al eerder vermeld heb (het verband tussen het merk en zijn modellen) en ook omdat die gitaren zoals vermeld pokkeduur zijn. moesten ze goedkoper zijn zou ik ze sowieso wel eens een keertje uittesten met het oog op een eventuele aankoop, maar ze kosten drie keer zoveel als ik aan een gitaar zou kunnen uitgeven.

weet jij trouwens hoe die gitaren in het echt klinken? ik vind dat je zoiets niet goed kan beoordelen als je het enkel op een filmpje hoort.

beruk
6 juni 2014, 22:41
Nou, ik weet het goed gemaakt. In navolging van dat lollige projekt met die gitaar in Haarlem die van singersongwriter naar singersongerwritergaat. Gaat Aristides leuk toch zo'n gitaar rond sturen? Of we gaan es met een stelletje bij elkaar zitten en zo'n ding es helemaal uitwringen.
Doe mij maar een lefty, ga ik bij Ukeloeder op bezoek, schijn nogal te kunnen koken ook! Doen we zo'n lollig Anderton's filmpje

Pepe
6 juni 2014, 22:44
Ik dacht, oh, beruk doet een duit in het zakje, dat zal wel weer iets aardigs & verstandigs zijn om de boel bij mekaar te houden, partijen te verbinden in broederschap om gezamenlijk naar een mooie conclusie te stomen.

Maar het is alter ego Captain beruk :crazyhappy:

beruk
6 juni 2014, 22:47
Hoe kun je nu meer verbinden dan met een stelletje zo'n gitaar testen :soinnocent:

Pepe
6 juni 2014, 22:50
We kunnen ook bij Ukeloeder op bezoek gaan zonder zo'n plastic gitaar, dat houd alleen maar op dan.

beruk
6 juni 2014, 23:05
Goed idee! Nu de gastheer nog overtuigen:cheerup:

danee
11 juni 2014, 13:01
Die expirimenten met kunstof gitaren zijn al jaren gaande. Het zal op termijn ongetwijfelt mogelijk zijn. We wachten af. Het buizen geluid word ook al enigszins benaderd, ook daar zie je een slag waarbij oude techniek word vervangen door nieuwe techniek. Maar tot op heden heb ik nog geen versterker gehoord waarvoor ik mijn buizen zou willen ruilen. Zo ook met gitaren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Jannnus
11 juni 2014, 13:55
Jannnus

Dit is echt heel grappig en ik kan me voorstellen dat jij van dat speelgoed net als mijn kleinkinderen helemaal uit je dak gaat...........

Opa Huub
grappig ??

dit is een synth interface of je daar nou een ding van 300 euro of 3miljoen euro, geladen met geweldige gitaar, samples mee aandrijft , maak geen reet uit

drummers kennen dit fenomeen al wat jaren
maar ja gitaristen lopen altijd wat achter

een 'perfecte' gitaar ( elke noot perfect pitch, nooit out of tune) krijg je alleen als je een instrument zonder snaren maakt

leuk hoor
:)

Braindead
11 juni 2014, 18:45
Leuk filmpje trouwens van Timo maar ik denk dat zijn toon op een Fender Squier met goede pickups minstens zo goed is. Daarnaast moet je het toch zelf ervaren. Net als de eerdere vergelijking met buizen vs solidstate: op een youtubefilmpje zal het geluid niet heel ver uit elkaar liggen maar als je er zelf op speelt is de feel toch nog anders.

Ook ik ben benieuwd hoe de gitaar er over 30 jaar uitziet/klinkt als de weekmakers eruit zijn...