PDA

View Full Version : Nieuwe versterker (VOX AC30c2)



Riky
4 juni 2014, 20:06
Ik heb mezelf gisteren toegevoegd aan de VOX AC30 club.

Een jaar of 10 geleden kocht ik mijn eerste elektrische gitaar. Grote voorbeeld was en is altijd Brian May geweest. Een Vox AC30 was dus sinds die tijd de versterker die ik zal en moest bemachtigen.
Het gevoel werd door de jaren heen alsmaar versterkt als ik weer een naar een band stond te kijken en de gitarist op een VOX hoorde spelen.
Toch had er ik nog nooit zelf op 1 gespeeld en vroeg ik mij altijd af of de map wel bij mijn stijl past.

Een aantal maand geleden zag ik de amp bij de locale gitaarboer staan en gisteren ben ik er heen gegaan om hem aan de tand te voelen.

Na tussendoor gespeeld te hebben op een VOX Tony Bruno C1 en een Vox Nighttrain 15watt (1e versie) greep ik toch steeds weer terug naar de AC30. De amp heeft iets magisch dat je wel echt moet liggen. Eerlijk is eerlijk, van de eerste akkoorden werd ik niet echt enthousiast, maar na wat draaien aan de EQ en de verschillende inputs geprobeerd te hebben werd het echt feest. Mooi diep laag met rond 'belletjes' hoog. Zelfs overstuurt blijf je de individuele noten goed horen. Met het topboost kanaal kun je gave strakke palmmutes spelen, maar inprikken op de high input van het topboost kanaal zal ik niet snel doen. Iets te fuzzy/ wollig naar mijn smaak. Wellicht dat mijn mening hierover nog veranderd.

Volgens mij ga ik belachelijk veel plezier beleven met deze versterker.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/11984423/IMG_4669.JPG

kirito
4 juni 2014, 20:58
leuke versterker, heel veelzijdig ook. maak je trouwens geen zorgen over die high output, een goede pedaal ervoor en dat wollige is opgelost

zjanke
4 juni 2014, 22:46
Mooie bak en een van de echte klassiekers. Je bent goed op weg om May te kopiëren, nog maar acht te gaan :D
http://1.bp.blogspot.com/_cz9To5JXsNo/SyozZxepQMI/AAAAAAAABtI/-RirtN3sEfw/s1600/Brian_May_Guitar_Rig_02.jpg

miyaru
4 juni 2014, 22:49
Van harte met jouw nieuwe versterker!!! Heel veel plezier ermee, maar dat gaat wel lukken, het zijn echt topversterkers......

Robin

Remork1970
4 juni 2014, 22:56
Nee, het zijn combos!

Riky
4 juni 2014, 23:59
Dank allen!

@kirko, wat adviseer je mij? Mijn drive pedalen (ts, blackstar ht drive) reageren in de normal kanalen zoal ik gewent bent, maar in de topboost kanalen wordt het fuzy. Ook op standje 'buren ruzie.'

@zjanke, niet de intentie, maar wel erg geil;)

miyaru
5 juni 2014, 07:16
@Remork: heel gevat hahahahahaha!

muziekschuur
5 juni 2014, 08:53
Top combo.......



(Eh nou spreek ik mezelf tegen dan..... )

Mitch
5 juni 2014, 09:23
Van harte, zoals zjanke al aangaf ben je op de goede weg :D

Voor het beter inzetbaar maken van je top boost kanaal moet je effe zoeken op 'bright cap'. Maar het kan ook liggen aan de gitaar dat het niet lekker klinkt. De Chinese pre amp buisjes kunnen ook wat wisselen van kwaliteit (dus zeker niet alleen maar negatief!), dus als die voor het top boost kanaal toevallig wat slechter is kan het ook wat minder klinken.

Dutch66
5 juni 2014, 09:56
Als "May" man, heb je z'n treble booster al geprobeerd toch ?

Riky
5 juni 2014, 12:22
@Mitch bedankt! Voel er op dit moment weinig voor om hem te gaan modden, maar wie weet. Preamp buizen vervangen is wel een optie, maar dan zou ik toch ook op het normal kanaal problemen hebben?


Als "May" man, heb je z'n treble booster al geprobeerd toch ?
Nee en om eerlijk te zijn overweeg ik dat op dit moment ook niet.

Remork1970
5 juni 2014, 12:52
Je moet ook nog effe de tremoloveren uit je gitaar vervangen door de veren van je fietszadel.
Deed BM ook, schijnt...

kirito
5 juni 2014, 13:16
ik heb zelf niet echt ervaring met pedalen dus daar kan ik niet mee helpen, maar misschien dat iemand anders daar suggesties voor kan geven

Mitch
5 juni 2014, 16:17
@Mitch bedankt! Voel er op dit moment weinig voor om hem te gaan modden, maar wie weet. Preamp buizen vervangen is wel een optie, maar dan zou ik toch ook op het normal kanaal problemen hebben?

Modden kun je 't amper noemen hoor, de bright clip weghalen is een fluitje van een cent.
Ik weet niet precies hoe het zit bij de C-serie, maar meestal is de pre amp layout zo dat de buisjes voor de beide kanalen enigszins gescheiden zijn.

Treble booster heeft weinig zin om op de BM manier te gebruiken, tenzij je je amp op voor normale stervelingen te hoog volume zet. Die Treble booster heeft zin op het moment dat er teveel laag wordt geproduceerd en dan vooral in combinatie met Alnico Blues. Op normalere volumes levert het een dunnig geluid op.

Dimitri92
5 juni 2014, 22:42
Je moet ook nog effe de tremoloveren uit je gitaar vervangen door de veren van je fietszadel.
Deed BM ook, schijnt...

De veren in het tremolo systeem van hem kom uit een motorblok. Geen idee waar je die fietszadel veren vandaan hebt ? ;)

Riky
5 juni 2014, 22:44
Dank voor uitleg Mitch, zal het in gedachte houden.

Geloof ook dat Brian May vooral een treble booster gebruikt, omdat zijn gitaar vrij 'dof' klinkt.

Mocht iemand met AC30 ervaring nog suggesties hebben voor gave sounds of pedalen, dan is dat zeker welkom.
(hou van romig, vol, maar wel redelijk gedefinieerd geluid)


De veren in het tremolo systeem van hem kom uit een motorblok. Geen idee waar je die fietszadel veren vandaan hebt ? ;)

Zijn inderdaad volgens mij veren uit de nokkenas. Erg ingenieus ontwerp trouwens.

lauke_101
5 juni 2014, 23:19
Klinkt bekend, als AC30 bezitter (CC1 model). Het top boost kanaal en normal kanaal hebben bij mij elk een eigen pre amp buis, van de TB heb ik die vervangen voor een 12AT7 voor wat minder gain. Het laag komt gelijk wat minder ver naar voren.

Drive pedalen heb ik bijna eindeloos getest, om uiteindelijk bij een way huge pork loin uit te komen. De clean blend knop helpt enorm om het sprankelende hoog te behouden! Moet zeggen dat ik de mojomojo van tc electronics ook erg goed vond, evenals de box of rock van zvex. Pedalen gebaseerd op de tubescreamer werkten tot nu toe bij mij alleen icm een telecaster. Al gauw te zompig of krasserig naargelang de stand van de tone knop.

Veel proberen is dus absoluut het devies, de amp is gewoon wat kieskeuriger. Maar vind je eenmaal wat, dan is het geluid ook echt als geen ander!

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Riky
6 juni 2014, 10:55
Fijne tips lauke! Vooral die Way Huge klinkt interessant. Zat er tussen de geteste pedalen toevallig ook een Brunetti Mercury Box? Die vind ik ook erg interessant.

arjanb01
6 juni 2014, 11:35
Misschien dat deze 2 pedalen van Hermida wellicht wat zijn voor je:

http://youtu.be/cIJ-NyEEfUk - hermida zendrive

http://youtu.be/FmSZyV4gOX0 -hermida Dover drive, erg fijne sound, lekker dik en wellicht met een brighte amp als deze Vox een mooie aanvulling.

Beiden iets meer dan 200 euro.

lauke_101
6 juni 2014, 13:02
Fijne tips lauke! Vooral die Way Huge klinkt interessant. Zat er tussen de geteste pedalen toevallig ook een Brunetti Mercury Box? Die vind ik ook erg interessant.

Graag gedaan :)
Nee, helaas niet. Mocht ik er eentje tegenkomen dan zal ik hem eens testen en even hier terugkoppelen ;)

humbucker
6 juni 2014, 13:17
Hey nog een AC30! Fijne bakken zijn dat he, ik speel er ook al een jaar of 2 met veel plezier op. Ik heb er trouwens een Sweet Honey Overdrive, een OCD en een Kafuzz voor hangen en dat werkt behoorlijk goed btw.

De brightcap is wel geknipt bij mijn exemplaar, weet niet of dat beter is want dat was al gebeurd toen ik hem kocht.

Een mercury box heb ik een tijdje gehad, maar toen had ik nog een AC15, voor mij had dat ding veel te veel gain, maar op zich helemaal geen slecht pedaal!

Dimitri92
6 juni 2014, 13:20
https://www.youtube.com/watch?v=mlP06xycVAc

In dit filmpje vertelt ie je van alles over z'n setup. Je hoort ook de verschillen met treble boost aan en uit. Zonder is de oversturing wat wollig bij zijn gitaar herinner ik me. (Zit op werk dus niet opnieuw gekeken)

Edit: overigens zijn al Brian z'n ac30s niet std maar dat wisten jullie vast al wel ;-)

Kakihara
6 juni 2014, 17:18
Rory Gallagher zette ook een treblebooster (Dallas Rangemaster?) voor zijn Vox.

Tristan
6 juni 2014, 21:17
Wat voor sound zoek je eigenlijk, als ik op je interesse in de Mercury Box afga dan denk ik wellicht iets moderns?
In dat geval komen bij mij gelijk de namen Barber, Bogner en Vahlbruch naar boven, ik vermoed dat die allen beter zijn, echter klinken en minder compressie hebben dan de Brunetti.
Een full range Rangemaster is geweldig voor een Vox, maar wel behoorlijk fuzz achtig dus de sound moet je echt liggen.

Pepe
6 juni 2014, 21:37
Ik heb een oude Rangemaster, dat is alles behalve fuzz. Simpel en onverslaanbaar in toon en dynamiek maar ook bucking bronco en en het is makkelijk te zien waarom de meesten liever een transistor variant kiezen. Ik zou ook zeggen, blijf weg van de TS dozen. Way Huge is al genoemd, ik denk dat een Red Llama of Angry Troll er ook wel raad mee weet als ik niet te exotisch wil doen.

Tristan
6 juni 2014, 22:00
Ja, een oude Rangemaster, ongemodificeerd neem ik aan, dan is die dus niet full range, een full range Rangemaster in een Vox op lichte crunch gaat echt wel fuzzy klinken hoor.

Pepe
6 juni 2014, 23:16
Ja, TB germanium, mischien is een ful range meer neigend naar Fuzz?. Full range maakt het bruikbaar op meer amps dan JTM's en Voxen. Ik heb er een paar en de Drive Through is toch wel goed hoor. Het kleurt nauwelijks dus je amp is belangrijk maar dat zit wel goed bij een Vox.
Ik geloof dat er ook ergens een filmpje rondslingert met de Drive Through op een AC15.


https://www.youtube.com/watch?v=myaDd8dh0i0

Tristan
6 juni 2014, 23:50
Ah, oke, ik zou dat dus wel vrij fuzzy noemen, het heeft die lekkere artefacts die ik met een goede fuzz associeer en die je naar mijn mening niet met een distortion krijgt, ach ja, what's in a word.
Hoe kom je er eigenlijk bij dat die Drive Thru gebaseerd is op een Rangemaster dan, of wilde je gewoon zeggen dat het ook een Germanium Booster is?

Pepe
7 juni 2014, 00:52
Het is een beetje een verhaaltje. Hoe een RM reageert en klinkt wordt bepaald door het ding wat ie op botst en botsen moet het anders klinkt het nergens naar. Ik wilde de RM graag gebruiken maar het is te ingewikkeld met kleine clubs, low wattage amps en clean sounds. Ik sleepte een tijdje een tube buffer mee waar ie voor stond maar teveel gedoe. ik zocht dus een RM die al die ingebouwde buffer had en dat heeft de drive through enigzins, niet veel maar genoeg. Je kan hem op germanium of silicon zetten, klinkt anders. Het is geen echte RM in de zin van heldere belletjes bij opschonen en bij de laatste 5% ineens een donderwolk, de Drive Through is gelijkmatig maar het blijft een germanium. In tegenstelling tot TS en (Big Muf) fuzz varianten is het onmogelijk te horen wanneer je het ding intrapt of niet, tis alsof je direct aan je amp draait.

Het is gewoon een germanium, RangeMaster is meer mijn denkpad. Bij Fuzz denk ik aan een Fuzzface, Foxy lady en Isley Brothers who's that lady/Summer breeze maar ja, whats in a name.

Riky
7 juni 2014, 02:23
@arjan dank! Had zelf nog niet aan de zendrive gedacht.

@Lauke ja graag:)

arjanb01
7 juni 2014, 07:17
Dank, het mooie van die zendrive Dover is dat hij een hele dikke fuzz sound kan creëeren, die andere is meer een veelzijdigere drive, waar je crunch en modernere leadsoundjes uit kan halen.

Riky
7 juni 2014, 10:25
Ik heb wat reacties gemist. Vriendelijk bedankt voor de tips! Zitten echt een paar interessante tussenwaar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik speel (stadion) pop/rock om een beetje een beeld te krijgen. Ik stelde mijn peavy windsor altijd zo in dat er net een randje aan het geluid kwam. Voor een crunchy sound had ik een TS en voor de volle dikke lead sound stackte ik een TS met een blackstar HT drive.

Deze pedalen werken voor geen meter op de vox. Dus zoek nu een drive pedaal die de vox (amp) sound behoud, maar meer oversturing geeft en een dik klinkende overdrive als solo boost (strakke slaggitaar sound, vol romige lead (richting pinkfloyd, eric johnson). Geen Slash leadtone bijv.

Ik zou bijvoorbeeld kunnen gaan voor de Zendrive om mijn TS te vervangen en een Way Huge pork Loin om deze te stacken voor een leadtone.

Gezien de instel mogelijkheden en de transparante sound van de pedalen vind ik dit wel een interessante optie.

Mitch
7 juni 2014, 14:53
Mercury Box is instant vloeiende lead sound. Er zit een Gain knop op zou je zeggen, maar die begint op 9u al met een dikke sustain. Doet meteen denken aan het drive kanaal van de Brunetti Maranello, instant dikke lead, ook op lage gain standen.

Voor een milde drive die gegarandeerd goed werkt op je AC30 knipoog ik naar mijn sig :D Het is dat ik bij een FB-giveaway een waanzinnig lekkere El musico Loco heb gewonnen, anders was -ie nooit overbodig geworden...

Prima dikke drives met iets minder "je zit er aan vast" compressie:
Barber Direct Drive, Catalinbread DLS, Emma Reesafratzitz...

Pepe
7 juni 2014, 17:02
Een Zendrive is een applicatie pedaal, dat is bedoeld om je amp sound NIET te behouden.
Als je Gilmour en Johnson noemt zeg je eigenlijk Chandler tube driver. Die is clean vrij neutraal -piepklein beetje mids erbij- en krijgt een soort plexi blues bij meer gain. Maar misschien too much voor een Vox.

Riky
9 juni 2014, 11:37
Gisteren de amp op aardig volume kunnen bespelen. De HT drive en tubescreamer gelijk van mn pedalenplank getrokken. Erg fijne pedalen, maar niet over een ac30.

Pork Loin, Zendrive en Hotcake zijn besteld. Kan ik deze mooi naast elkaar en met elkaar horen. Hopelijk is het wat:)

lauke_101
9 juni 2014, 12:20
Ben benieuwd naar je bevindingen!

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Mitch
9 juni 2014, 13:18
Ik zet mijn geld op de Pork Loin en de Hot Cake, wat betreft de Zendrive sluit ik me aan bij Pepe. Een pedaal met een vast geluid dat je sound en je dynamiek dicteert. Kan erg leuk zijn als je met een strat speelt en zacht aanslaat. Heb je toch ineens sustain zonder een Big Muff aan te hoven zetten :D Voor subtielere drive zijn er genoeg andere pedalen.
Maar lekker hè, zo'n bak een keer open trekken :listen:

johanb
10 juni 2014, 17:41
zitten er nog schuifknopjes op de achterkant ,daar kun je ook mee spelen voor je drive

Riky
10 juni 2014, 18:44
zitten er nog schuifknopjes op de achterkant ,daar kun je ook mee spelen voor je drive

De c2 heeft dat niet. Zijn voorganger de cc2 wel.

Ik heb de Pork Loin binnen. Eerst indruk is erg positief. Veel mogelijkheden, maar vond vrij snel een heerlijke sound. Mijn gevoel zegt dat hij prima te combineren is met een ander drive pedaal voor een over the top lead sound, maar da heb ik nog niet kunnen proberen.
Van eerlijk dik gedefinieerde sound tot romige en beetje dichtgesmeerde sound. Erg gaaf.
Dank voor de tip! Ben er erg gecharmeerd van. De Hotcake en Zendrive laten nog even op zich wachten.

Tupelo
10 juni 2014, 19:47
Mocht iemand met AC30 ervaring nog suggesties hebben voor gave sounds of pedalen, dan is dat zeker welkom.
(hou van romig, vol, maar wel redelijk gedefinieerd geluid)
Deze doet het wel lekker met een AC30 :

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/visual-sound-jekyll-hyde-jh1-104547.jpg

Voor redelijk weinig geld op MP te verkrijgen.
Die van mij was nieuw 139 euro, en ik geloof dat ze op MP vaak niet boven de 50 komen.
Zou dat wel zo zijn, dan zou ik die van mij te koop zetten, want ik doe er niet veel mee. :D

Riky
26 juni 2014, 23:37
Zo we zijn twee weken verder.

Kreeg als eerste de Pork Loin binnen. Was gelijk enthousiast. Hoewel je het clean geluid er vol in kunt mixen vind ik hem het geluid toch wat donker kleuren, maar wel heel erg lekker. Mega veel drive krijg je er niet uit, maar dat hoeft ook niet. Wel veel verschillende sounds die allemaal goed klinken. Finetunen geblazen in band verband, maar eenmaal de juiste setting gevonden is dit een gaaf drive pedaal met ballen.

Daarna kwam de Zendrive. Ik verwachte eigenlijk dat deze de strijd aan zou gaan met de Pork Loin, zodat de keus zou vallen op 1 vd 2, maar dit was niet het geval. De Zendrive is gewoon een woest dikke drive met sustaiiiin! Blijkt erg fijn samen te gaan met de Pork Loin, waardoor ik nu twee goed klinken de overdrives heb die beide tegelijk zorgen voor een erg mooi ronde gedefinieerde lead sound. Overwacht, maar precies wat ik zocht.

Toen kwam er "eindelijk" (internet GAS) het pedaal waar ik het meeste van verwachte: de Hotcake.
Deze doet eigenlijk precies wat ik van de Pork Loin had verwacht. Het laat je clean signaal volledig in tact, maar voegt eigenlijk alleen drive toe tot 12uur. Daarna gaat de drive langzaam over is een fuzz achtige, en nog eens een hele lekkere ook. Met de presents knop bepaal je eigenlijk alleen hoe donker of transparant de overdrive moet klinken. Het mooie aan dit pedaal is dat je in eerste instantie (met de drive tot nog 9/10 uur) niet echt merkt dat hij aanstaat tot je hem weer uitzet tijdens het spelen. In deze stand is het een soort transparante booster die je amp zowel clean als overstuurt heerlijk laat openbreken (lastig uit te leggen, maar lijkt meer definitie te geven tussen de bas, mid en hoog, waardoor het geluid veel weidser en interessanter klinkt). Het is nu al een always on pedaal.

Conclusie: De gedachte vooraf was dat uit deze 3 er misschien 1 een blijver was, in het meeste gunstige geval 2 en dan was mijn zoektocht klaar en nu al succesvol, maar wat gebeurde is dat ik 3 pedalen (mede dankzij jullie) gevonden heb die ieder op zich erg eigen en mooi samen klinken met de AC30 en samen ook nog eens fantastisch klinken.
Het alom bekende GAS heeft dus weer gewonnen; ze blijven alledrie.

Ontzettend bedankt voor de tips! Ik heb het nog nooit eerder gezegd (eerlijk, mankeerde altijd wel iets aan), maar ben echt heel erg tevreden met mijn sound. Prachtige amp trouwens die AC30. Kan steeds niet wachten om weer te gaan repeteren met het ding.

lauke_101
27 juni 2014, 10:27
Goed om te horen, ik hoop dat je er zo veel plezier van blijft hebben :ok: Die Hotcake ben ik ook nog steeds erg benieuwd naar, zal hem eens clonen.

En jaaa, een AC30 is een klasse apart. Het is een kreng om te versjouwen, vooral door die lompe diepte van de kast. Een Fender is wat smaller, kun je dus dichter bij je lichaam dragen en dat maakt het veel lichter. Maar zodra ik weer inplug ben ik dat sjouwen altijd gelijk vergeten, wát een amp. Zegt genoeg dat het zo ongeveer de enige amp is die zowel geroemd wordt om z'n cleane sound als de vervorming :cooler:

Riky
27 juni 2014, 10:52
Bijzonder pedaal die Hotcake.

Ik vind het tillen op zich nog wel gaan door de 2 handvaten bovenop. Mijn vorige top (Peavy Windsor) was dieper en voelde echt als een tank. Scheelt waarschijnlijk ook een hoop dat ik 1.95m ben.

lauke_101
27 juni 2014, 11:47
Als je een keer de kans ziet er een demo'tje van op te nemen, dan houd ik me aanbevolen!

Oh ja natuurlijk, de 2x12 heeft 3 handvaten bovenop. Ik heb de CC1, met maar 1 handvat... Je bent maar 1 cm langer dan ik, daar zit het hem dus al niet in ;)

Riky
27 juni 2014, 18:28
Zal het onthouden.

Zeker een aanrader dan om er 2 bij op te schroeven;)