PDA

View Full Version : Hulp bij eerste elektronica projectje (mod aan simpel schema)



Rewind
4 juni 2014, 14:04
Hoi!

Het is inmiddels eeuwen geleden dat ik een printje heb moeten solderen, de laatste jaren enkel hier en daar een kabeltje gesoldeerd. Maar ik wilde graag hier wat meer over weten en af en toe een projectje doen, wat experimenteren op een breadboardje etc.

Om te beginnen wil ik een LED lichtorgel gaan solderen volgens onderstaand schema, echter zou ik hier kleine aanpassingen aan willen maken (nóg meer versimpelen).
http://makezineblog.files.wordpress.com/2013/07/easy-led-color-organ_circuit.png?w=620&h=348
Vrij simpel schemaatje volgens mij. En alle stap voor stap instructies: http://makezine.com/projects/easy-led-color-organ/

Het schema is een versimpelde versie van dit schema: http://makezineblog.files.wordpress.com/2010/10/ledcolororgan-schem_r1.gif (wat is afgeleid van een spectrum analiser)

Om het voor mij ook een bruikbaar orgeltje te maken wil ik het aansluiten op een metronoom en daarom de volgende aanpassingen aan het schema maken:
- 2 filters, dus enkel hoog en laag, of mid en hoog, laag en mid
- 1 LED per frequentiegebied ipv 2
- De frequenties tunen op de piepjes van de metronoom, bv groene led bij ene piepje (+/- C5), rood ledje bij +/- C4. Ook zie ik bij een filmpje van het eindresultaat volgens mij nog wel wat overspraak.

Nu is m'n eigen kennis hiervan niet toereikend en vroeg me af of (een van) jullie mij wil helpen met het aanpassen.

Kan ik gewoon een van de bandfilters + leds weg laten zonder problemen?
Kan ik per kleur gewoon een ledje er tussenuit knippen. Moet ik het weerstandje dan ook verwijderen, of aanpassen in waarde?
Hoe kan ik de frequenties wat meer finetunen? In het originele grote schema zie ik dat het verschil zit in de waarden van de condensators voor de ic, maar in het versimpelde schema hierboven is dat aangepast.
Heel verhaal voor een lullig schemaatje, maar wil iig duidelijk zijn en hoop dat iemand mij wil helpen in de eerste stappen weer in de electronica.

cluseau
4 juni 2014, 14:17
Veel eenvoudiger dan dit kun je niet. Een ledje weglaten kan maar afhankelijk van de voedingsspanning zul je de weerstand moeten herberekenen om de ledstroom niet te overschrijden. De bandfilters kun je allemaal weglaten, geen probleem. Nare bijkomstigheid is dan dat alle leds tegelijk en op het hele spectrum reageren. Beetje zinloos dus.

Rewind
4 juni 2014, 14:32
Thanks voor je reactie! Met de bandfilter bedoelde ik dus het hele zooitje + leds, dat je dus 2 filters + leds overhoud ipv 3.

Plant
4 juni 2014, 14:33
Kan ik gewoon een van de bandfilter weg laten zonder problemen?

In feite kun je gewoon 1 zo'n groepje van torretje/leds met weerstanden en c'tje weglaten.


Kan ik per kleur gewoon een ledje er tussenuit knippen. Moet ik het weerstandje dan ook verwijderen, of aanpassen in waarde?

Per kleur 1 led weglaten en weerstand iets verhogen. De weerstanden hebben verschillende waarden omdat de leds per kleur een andere doorlaatspanning hebben. Weerstanden worden : (9V - Uled) / Iled.


Hoe kan ik de frequenties wat meer finetunen? In het originele grote schema zie ik dat het verschil zit in de waarden van de condensators voor de ic, maar in het versimpelde schema hierboven is dat aangepast.

Je zult heel steil moeten filteren als je wilt dat ieder ledje op 1 piepje oplicht. Die pieptoontjes liggen niet zo heel veel in frequentie uit elkaar. Als dat een oktaaf is is dat een faktor 2. Met zo'n 1ste orde RC filtertje is het dus niet zo vreemd dat je overspraak ziet.

cluseau
4 juni 2014, 14:40
Thanks voor je reactie! Met de bandfilter bedoelde ik dus het hele zooitje + leds, dat je dus 2 filters + leds overhoud ipv 3.


Eigenlijk wat plant ook zegt. Uiteraard kun je één van de torren met omringende componenten gewoon weglaten maar als de frequentie's dicht bij elkaar liggen moet je wel heel steile filters gaan maken.

Om welke frequentie's gaat het?

Rewind
4 juni 2014, 15:52
Thanks allemaal!
Vooral formule voor weerstandjes gaat van pas komen!

frequenties: In huidige situatie 523 Hz en 261 Hz
maar ik kan de frequenties eventueel aanpassen, zou er bijvoorbeeld ook 1046 en 261 Hz van kunnen maken (2 octaven verschil).

cluseau
4 juni 2014, 16:26
Voorschakelweerstandje is niet zo moeilijk, allereerst moet je weten wat je voedingsspanning is en voor het gemak de doorlaatspanning en max stroom van de led. Stel even dat je voeding 9V is en de led spanning 2V. Je moet dan 7V wegwerken bij een stroom van bv 20mA. De weerstand is dan volgens de wet van ohm (U=IxR) R=U/I of 7/0.02 = 350 Ohm. Deze waarde is niet zo kritiek maar zoek eerst de data van de led erbij dan krijg je een nauwkeuriger resultaat. Voor het gemak ben ik er vanuit gegaan dat de tor volledig in geleiding kan worden gestuurd.

Plant
4 juni 2014, 16:56
Als je toch een breadboardje hebt, zou ik de schakeling hier even op uitproberen.

Ik zou het middelste trapje (mid) weglaten aangezien dat een dubbel filter is.

Het rechter trapje heeft een laagdoorlaat filter en kun je gebruiken om de laagste van je 2 tonen door te sturen. Als ik even snel reken/simuleer heeft dit een kantelfrequentie (-3dB-punt) op 145Hz. Je kunt die 1µF condensator zo laten of iets verlagen richting 0,56 µF = 560nF voor het kantelpunt rond 261Hz.

Het linkertrapje heeft een hoogdoorlaat filter en kun je gebruiken om de hoogste van je 2 tonen door te sturen. Als ik even snel reken/simuleer heeft dit een kantelfrequentie (-3dB-punt) op 1500Hz. Je kunt die 0.047µF condensator zo laten of iets verhogen richting 0.068µF = 68nF voor het kantelpunt rond 1046Hz.

edit: Het aanpassen van de c'tjes (het dichter bij elkaar brengen van de kantelfrequenties) verhoogt dus de kans op overspraak. Als het ingangssignaal sterk genoeg is krijg je die torretjes / leds met de gegeven waarden in het schema toch ook wel aangestuurd.

Rewind
4 juni 2014, 17:13
Ik denk dat ik hiermee aan de slag kan!
Ik koop de condensatortjes wel in de originele én aangepaste waarden. Als ik een breadboardje koop kan ik hier dan mee experimenteren. De waardes iets dichter bij elkaar zou wel iets praktischer zijn, indien er geen overspraak is.
Bij het aanpassen van de waardes van de condensatortjes hoef ik geen andere waardes aan te passen?

Die voorschakelweerstandjes zal ik gaan berekenen. Dank! Als ik een ledje weglaat zoals gezegd, moet het weerstandje dan tussen de led en de aarde, of de led tussen de weerstand en de aarde, of maakt dit niet uit?

Ik heb er zin in om hiermee aan de slag te gaan!

Plant
4 juni 2014, 17:24
Ik kies er bewust voor om de c'tjes aan te passen. Aangezien het een RC-filter is kun je ook de weerstandswaarden aanpassen, maar aangezien de weerstandjes ook de DC-instellingen van de torren verzorgen blijf ik hier maar vanaf. Verder hoef je niks aan te passen.

In dit geval maakt het niet uit welk ledje (boven of onder) je weglaat en aan welke kant de weerstand zit.

Succes!

nico verduin
4 juni 2014, 18:46
Ik heb er zin in om hiermee aan de slag te gaan!
Heb jij ene Larsje in jouw familie?:sssh:

Plant
4 juni 2014, 18:54
Heb jij ene Larsje in jouw familie?:sssh:

Je mist hem wel heel erg hè ;)

nico verduin
4 juni 2014, 19:05
Je mist hem wel heel erg hè ;)Eigenlijk wel :). Gemiddeld 10 posts per onderdeel.... Was dit projectje ook weer goed voor minstens 100-150 posts :)

Plant
4 juni 2014, 19:53
Gemiddeld 10 posts per onderdeel....

Dit moet natuurlijk zijn: gemiddeld 10 posts per aansluitpootje per onderdeel :D

Dutch66
5 juni 2014, 09:46
och och arme Larsje...