PDA

View Full Version : Vraag over aanschaf pots en switches ivm modificatie Melody Maker gitaar



Jay75
4 juni 2014, 13:10
Ik heb onlangs een oude ( 1962 ) Epiphone Olympic gekocht, dat is precies hetzelfde als een 60s Gibson Melody Maker.

Deze wil ik gaan voorzien van een andere slagplaat met een P90, ik heb deze al in huis, een David Allen Coolcat P90.
De slagplaat die er nu op zit wil ik het liefst origineel laten, ook al zijn de pots niet meer origineel, kan 'ie altijd weer terug gezet worden mocht ik dat willen.

Ik vind op Ebay deze slagplaat, die is gelijk aan die van mij, maar nu moet ik nog volume en tone pots en een switch hebben.
http://www.ebay.nl/itm/GIBSON-MELODY-MAKER-ONE-PU-BLACK-WHITE-BLACK-3-PLY-PICKGUARD-GUITAR-TOP-QUALITY-/360824202873?pt=Allgemeines_Musikinstrumente_Zubeh %C3%B6r&hash=item5402cc6679&_uhb=1

Ook zal er een beetje gefreesd moeten worden omdat de P90 net niet past, en de slagplaat moet worden aangepast, maar dat vind ik geen probleem!

Nou hier mijn vraag :)
Welk merk pots en switches, inputs zijn goed? Of volstaat een willekeurige volume/tone pot? En moet ik nog ergens op letten?
En heb ik nog iets anders nodig ( Ik heb al wel een capacitor erbij gekregen )

Ik lees het graag!

Orpheo
4 juni 2014, 13:56
Switchcraft switch en jack. Cts of bournes of seymour duncan pots.

stijnkenens
4 juni 2014, 14:33
En de originele slagplaat op een plankje schroeven, anders past die niet meer, en was alle moeite voor niets !


s.

Jay75
4 juni 2014, 16:08
Bedankt voor de tips!
Waarom zou ik die op een plankje moeten schroeven dan, ivm krom trekken?

Orpheo
5 juni 2014, 12:43
Krimp. Dat materiaal wil krimpen als het niet op spanning blijft.

Stijn: corrigeer me maar als ik t fout heb :)

stijnkenens
5 juni 2014, 15:36
Inderdaad: krimp.
Celluloid is niet stabiel, en degradeert over de jaren. Zeker oudere slagplaaten hebben last van krimp, maar ook kromtrekken.
Dat laatste kan je herstellen door de slagplaat tussen 2 platen geklemd langzaam op te warmen, dan krijg je die terug vlak.
Maar ik heb nog geen methode gevonden om slagplaaten terug uit te rekken :satisfie:


s.