PDA

View Full Version : fender JB MIJ / MIA



iglo
6 juli 2003, 22:22
Hallo luitjes...


kunnen jullie me meer info bezorgen m.b.t. de verschillen tuusen een jazz bass Japan en USA???

met name hout (body/neck), electronica/pu's....???

kan zelf wienig vinden over de jappen, eigenlijk gaat alles zo'n beetje over amerikanen en mexicanen

alvast bedankt!!

Semafoor
6 juli 2003, 22:30
MIJ is goed, MIA is beter :). Koop alleen een mia als je het het extra geld waard vindt (is nogal een verschil). Sommigen prijzen de kwaliteitsverhouding van de MIJ de hemel in en kraken die van de MIA af. Maar feit is dat de MIA over het algemeen gewoon een treetje hoger is. Maar goed, als je een MIJ met amerikaanse elektronica koopt dan hoort echt (bijna) niemand het verschil hoor ;).
Maar volgens mij hebben we dit al een keer behandeld, probeer eens een search.
En houdt er rekening mee dat ik redelijk bevooroordeeld ben (MIA :D)

iglo
6 juli 2003, 22:35
ben zelf ook aardig bevoordoordeeld (MIA JB-V), maar kan een MIJ overnemen van een kennis...misshcien wel een prikkie....

heb echter nooit op dat ding gespeeld, en weet ook niet hou ze in verhouding tot de mexicanen liggen???

Pöl
6 juli 2003, 23:34
Ik ben "all MIM", beste prijs-kwaliteit, mits aanpassing van de ongelofelijk slechte brug op de MIM's. Badass II will do the trick (ongeveer 50 euro)

iglo
6 juli 2003, 23:37
wat zou zo'n MIJ mogen kosten???
is naar mijn weten standaard...geen fratsen, geen customizing
wat me wel opviel was een vrij licht uitziende brug....??

is ongeveer uit 1996/1997

bassopotmus
7 juli 2003, 16:54
MIJ over here!!

Zie voor meer info me site, die staat in me profiel, vraag gerust door!

iglo
7 juli 2003, 17:50
eeehhhh.....antwoord misschien???

op je site zie ik alleen maar een hhheeellee hoop fotootjes....
welke info bedoelde je????

bassopotmus
7 juli 2003, 18:16
hmm had er nog een link geplaatst, nou goed.

De MIJ staan gewoon bekend om hun geweldige prijs kwaliteit, je hebt zeker het gevoel een hoger segment te hebben dan de MIM en je zit net onder de MIA, maar zeker niet kwa bespeelbaarheid. Met een goede upgrade kan je nog zeker onder de MIA zitten en een plank bezitten waar je je zeker niet voor hoeft te schamen.

Als je nu weer superieure afwerking wilt en meteen een bas die je bijna niet meer hoeft te upgraden komt een MIA in de aanmerking.

Ik ben van menign dat de productie van japan is gestopt, of iig niet meer en moeilijk te verkrijgen in europa, wij krijgen dan zeg maar de mexicanen daarvoor in de plaats, lekker he?
Alleen de asiatische markt heeft nog aanbod van MIJ, maar dat heeft met produstplacing te maken, die krijgen weer geen amerikanen volgens mij. Lagere levensstandaard denk ik

iglo
7 juli 2003, 19:04
heb vandaag ook nog het een en ander opgezocht/gevonden:

een van de gootste redenen van Fender om de productie van de MIJ te beperken c.q. export naar europa/VS te stoppen, is omdat de MIJ gewoon een pure concurrent voor de MIA werd/aan het worden was!!
Wat je zelf ook al zegt: prijs/kwaliteit was/is gewoon zo goed dat het een gevaar binnen's huis werd

hetzelfde heeft men een aantal jaren daarvoor gedaan met Squier!!
naar verluidt (ik zou het zelf niet weten) zijn de eerste paar Japanse Squiers , met name de bassen dan, zo goed, dat ze daarna gewoon als Fender MIJ zijn doorgegaan....

kan iemand dit bevestigen??

ToolRulez
7 juli 2003, 20:22
Hee mensen.

Ik heb een tijdje geleden een topic gehad over hoe je een MIJ Fender naar Nederland kan halen. Ik heb toen een mailtje gestuurd naar Paul's Bassmatters, zij hebben mij terug gemailed dat ze het aan het uitzoeken zijn en dat ze gevraagd hebben of Fender Europa de MIJ's hierheen kan halen.

Ik heb daar nog niks van gehoort, ik wacht in spanning :).

Wat ik van deze basgitaren heb gehoord is niets dan goed, iedereen schijnt het er over eens te zijn dat ze qua prijs/kwaliteit heel goed zijn.

Venomer
8 juli 2003, 10:51
Ik heb een tijdje geleden een topic gehad over hoe je een MIJ Fender naar Nederland kan halen.

Je kunt ze zelf bestellen bij de webshop van Ishibashi in Japan:

http://www.ishibashi-music.com/index.html

(Klik op Fender Japan.)

bassopotmus
8 juli 2003, 13:24
heb vandaag ook nog het een en ander opgezocht/gevonden:

een van de gootste redenen van Fender om de productie van de MIJ te beperken c.q. export naar europa/VS te stoppen, is omdat de MIJ gewoon een pure concurrent voor de MIA werd/aan het worden was!!
Wat je zelf ook al zegt: prijs/kwaliteit was/is gewoon zo goed dat het een gevaar binnen's huis werd

hetzelfde heeft men een aantal jaren daarvoor gedaan met Squier!!
naar verluidt (ik zou het zelf niet weten) zijn de eerste paar Japanse Squiers , met name de bassen dan, zo goed, dat ze daarna gewoon als Fender MIJ zijn doorgegaan....

kan iemand dit bevestigen??


Uhm ja na ening research, ja bevestigd. Die "Squiers" hadden de zwarte letters op de kop, dus volledig zwart en stonden ongeveer gelijk aan de MIJ, zoniet gelijk

ToolRulez
8 juli 2003, 17:20
Je kunt ze zelf bestellen bij de webshop van Ishibashi in Japan:

http://www.ishibashi-music.com/index.html

(Klik op Fender Japan.)

Ja, die had ik ook al eens gezien, alleen +/- 20.000 yen verzendkosten :-? .

Maar, toch bedankt voor de tip.

bassopotmus
8 juli 2003, 17:50
Ja ik heb hier ook al aan gedacht, maar 1 Y = 0.0075 €.
Dus die P-bass die ik in gedachten had komt op, ff kijken..56.000 yen.
Het is die 62 reissue bla bla, ja ik houd van vintage..

56.000x 0.0075 = 420 € WOEHOE!!!(denk je)

Als je nu wilt laten shippen, kies je voor europa,

Kom je op 72.000 = 540 € das toch ff 120 € shipping. Niet te vergeten dat je hem niet kan testen, maar moet afwachten wat je mag krijgen en is het wel zeker beter als een MIM? Mijn ervaring is ja, maar zal het weer het geval zijn?

AntY
8 juli 2003, 23:06
vergeet niet de kans dat de douna je jap onderschept en dat je opeens 19% BTW + 4% invoerrechten moet betalen over t volledige bedrag.... komt je dus op 540 * 1.23 = € 665

bassopotmus
9 juli 2003, 10:10
Indd, niet te vergeten!!

Je zou eens moeten kijken wat een retour japan kost, maar das denk ik duurder, omzeil je wel de invoer,btw, verzend kosten

Semafoor
9 juli 2003, 11:02
Invoer en btw omzeil je dan juist niet, transportkosten wel.

bassopotmus
9 juli 2003, 13:19
echt wel..Ik ken zelf een jongen persoonlijk die een PRS uit amerika haalde. Had een bonnetje van een zaak heir dat hij em hier had "gekocht".
Toen hij terug kwam vroegen ze em dat en hij liet het bonnetje zien.

Dus je omzeild je eigen lands btw en invoerrechten zo. Creatief gitaar kopen heet dat..

AntY
9 juli 2003, 14:37
basso... ik raad je aan om eens in het gitaristenforum hier op te zoeken.

het komt er op neer dat je gewoon mazzel moet hebben als je hem zelf gaat halen. je kan wel bonnetje meenemen dat je m hier had gekocht, maar dan vragen ze bij terugkomst waarom je hem niet hebt aangegeven toen je vertrok en ben je alsnog de lul.

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=4620&postdays=0&postorder=asc&start=90


conclusie: iedereen heeft een verhaal van iemand die t wel is gelukt, maar dat is pure mazzel.
je kan t eventueel proberen, maar zorg dan wel dat je in ieder geval t geld hebt om boete + btw + douane te betalen.....

soulbrother
11 juli 2003, 20:30
Ik heb drie MIJ Fenders gehad te weten: '75 reissue Jazzbass, 70's reissue P bass en een '62 reissue P bass uit 1984. Welnu: dit zijn wellicht de meest onderschatte bassen van dit moment. Mijn ervaring is dat deze hetzelfde kunnen (klinken) als hun Amerikaanse broers. Ze spelen lekker, klinken gewoon echt retegoed en zijn erg betaalbaar. Bovendien zijn ze erg waardevast. Als je 'm weer kwijt wil heb je meestal je geld terug.

bassopotmus
11 juli 2003, 22:20
AMEN!!!!!!!

Ik probeer usa gebruikers dit al tijden te melden, kan je wat meer vertellen over je Jappies :razz: ? Ik wil weer een, mischien een RI P of toch een 70 J (yeah natural, met black pick gaurd, Miller, Graham style...

Heeft de 70 een streep in de nek? En hoe zijn de pearl inlays?

Anyways ik roep weer dat ik eenw il, maar ik blijf iig bij Jap Fenders, tenzij ik een USA eens heel cheap kan krijgen.

soulbrother
12 juli 2003, 00:21
Mijn '75 reissue heb ik pas geleden verkocht aan m'n neef; kan ik er toch nog eens op spelen :razz: Om antwoord te geven op je vragen: ja, er zit een "skunk stripe" aan de achterkant. De block inlay is erg netjes gedaan; alleen niet zo flashy als in de originele USA made Jazz bassen. Ik heb een aantal daarvan gehad ('71 3 tone sunburst/alder/rosewood, '73 naturel/swamp ash/maple/zwarte blocks, '78 zwart/zware essen body/rosewood) en ik vond die '73er de beste qua sound. Echt die Jaco knor. Voor slapwerk was deze bas weer niet geschikt. Het blijft moeilijk om zowel "de beste" knor als slap uit één bas te toveren. Maar nou komt het: die Japanner vond ik eigenlijk de beste van dit quartet! Serieus, deze had het gewoon. Ik heb er wel 3 weken over gedaan om het naar mijn smaak af te stellen maargoed, het was de moeite waard. (Ik heb met deze bas geleerd dat de afstand tussen de snaar en de pick-up ook erg bepalend is voor het verschil tussen een leuke sound en een SUPERsound). Als je een MIJ '75 reissue kan vinden voor een leuke prijs, 500-600 euro: GELIJK KOPEN want ze worden niet meer gemaakt (tenminste niet voor de Europese markt). Anders zijn die USA made reissues ook wel erg ok maar ook weer stukken duurder. En die 3 bolt constructie.........ik geloof dat ik liever een bas heb met 4/5/6 schroeven want ik moest de hals wel redelijk vaak bijstellen (1 x per maand), maar da's persoonlijk uiteraard.

Laterrrrrr!

bassopotmus
13 juli 2003, 12:53
thanks mate..stjah die 3-bolt he...