PDA

View Full Version : Mijn Pink doet niet wat ik wil



motorhan
3 juni 2014, 17:58
Ik vraag me af wie van jullie dat ook heeft gehad en hoe hij/zij het heeft opgelost.
Mijn probleem is dat mijn linkerpink niet recht op de hals komt en eigenlijk bij barre grepen altijd tegen of onder de vinger er naast komt dat is bij een G of A barre geen probleem maar als ik de pink een fret wil verzetten dan gaat ie weer mooi terug.

Ik kan de vingers ook niet genoeg spreiden. bv vinger 1 in vak 1 en dan de pink 2 vakjes overslaan. je ziet wel eens van die soort knijpers is dat een oplossing om je vingers te trainen. Ik probeer het nu regelmatig door hem met gepast geweld te buigen maar ben bang dat ik hem een keer breek en dan lukt het natuurlijk helemaal niet.

Als ik op de diverse filmpjes kijk zie ik dat ze allemaal hun vingers behoorlijk kunnen spreiden.

Oefenen dat snap ik wel maar hoe.
Bedankt voor elke reactie.

Met vr gr
Han

Harald
3 juni 2014, 19:24
Is op afstand weinig op te zeggen...

maar wat hoe dan ook voor iedereen een goede basisoefening is, helpt op een aantal gebieden.

Correcte vingerzetting
Spreiding
Links rechts coordinatie

en je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil.

Oefening 1 begin ergens bij de 5e of 7e fret en speel op elke snaar het volgende patroon, van lage e naar hoge e, en dan omgekeerd weer terug. Duim pak em beet midden op de hals, achter de middelvinger, klassieke speelhouding, vingers als het kan met de toppen mooi loodrecht op de snaar.

uitgaande van 5e fret. Plectrum aanslag alternating, consequent DUDUDUDUDUDU

wijsvinger 5e fret, middelvinger 6e fret, ringvinger 7e fret, en pink 8ste fret. Dan door op de volgende snaar, totdat je bij de hoge E aankomt, en je van de pink naar de wijsvinger teruggaat. Let erop dat je je vingers zo veel mogelijk laat staan. Dat zou moeten lukken tot en met de ringvinger. Op het moment dat je de pink neerzet komen de andere vingers los zodat je met de wijsvinger naar de volgende snaar kan.

Voor beginners kan het soms handig zijn op de middelste 2, dan 4 snaren te beginnen. Heel evt. nog even zonder pink. Dan zou het oude Batman thema een goede oefening zijn.

Lukt dit op de 5e of 7e fret, dan probeer je het een fret lager. Spreidingen kun je ook inbouwen.


Getting bored, ipv 1234, (vingers niet frets.) en 4321 ga je alle andere volgordes die je met vier vingers kunt bedenken af. Je kunt het ook over verschillende snaren doen. bv. 1 noot per snaar. Zo krijg je echt patronen waarmee je iedereen gek kan maken.

Zoek evt. eens op de 10 hour workout van Steve Vai.

dagrim1
6 juni 2014, 13:58
Ehm, over wat voor periode heb je het nu? Is dit niet ook een kwestie van herhalen, trainen?

Ik weet dat mijn gitaarleraar het een teken van 'gespannenheid' noemde als mijn pink (bijvoorbeeld bij bare akkoorden) helemaal krom naar binnen stond. Al naar gelang je meer oefent, en de dingen vanzelfsprekender worden, wordt mijn hand ontspannender en gaat mijn pink daarbij ook normaler staan.

Hetzelfde met spreiden van mijn vingers, ik heb niet bepaald grote handen en ben ook bepaald niet flexibel. Ben nu met iets van Lynyrd Skynyrd bezig waarbij het niet heel extreem is maar ik merk in de loop van de dagen dat het steeds makkelijker wordt (en als ik het dan weer een tijdje niet heb gedaan weer wat moeizamer).

budje
6 juni 2014, 22:30
En misschien is het wel je lichaamsbouw, en moet je er een oplossing voor verzinnen. Ik speel al meer dan 30 jaar, maar mijn linkerpink is ook redelijk beperkt omdat ik m niet zo goed kan spreiden. Ach ja, er zijn voorbeelden van gitaristen met minder vingers, dus die ietwat tegenwerkende pink is goed omheen te improviseren :)

motorhan
7 juni 2014, 11:25
http://i426.photobucket.com/albums/pp344/han62/2014-06-07_111354_zpsb070c10d.jpg (http://s426.photobucket.com/user/han62/media/2014-06-07_111354_zpsb070c10d.jpg.html)

Dit is wat ik bedoel Zo zou ik het willen maar mijn pink gaat steeds naar binnen. als ik hem probeer wat verder weg te zetten met behulp van mijn rechterhand gaat ie gelijk weer terug.

Ik weet wel dat er mee te leven is ik ben er echter toch al wat langer mee aan het klooien. Ik kan me niet herinneren dat ik er vroeger problemen mee had maar nu na meer dan 30 jaar niet meer gespeeld te hebben (op de gitaar dan) Op het keybord had ik ook wel beperkingen (pink) hij is ook beduidend korter dan de andere vingers zeker 1 kootje maar dat maakt met het naar buiten zetten/spreiden niet uit denk ik.

Ik heb nu zo'n Gripmaster gekocht en kijken of ik daar wat resultaat mee krijg. Bedankt voor jullie opmerkingen en suggesties.

Met vr gr
Han

Harald
7 juni 2014, 11:31
Voor de stereotiepe pentatonic on the rocks solo's uit de seventies, Slash of Gary Moore kom je een eind zonder die pink. Dat klinkt vaak zelfs wat beter als je het met drie vingers doet, vooral bij bends.

Voor van die typische Andy Summers akkoorden is het wel een probleem, en voor veel andere dingen ook. Probeer de oefeningen die ik beschreef eens een paar weken. Als het spierkracht en lenigheid is moet je daarmee een eind kunnen opbouwen.

Voor de spieren in de vingers zijn er ook nog wat bindingsoefeningen die zelfs geroutineerde gitaristen spierpijn kunnen opleveren.

motorhan
8 juni 2014, 12:07
Hoi Harald,

Ik ben ook bezig met een aantal dingen die jij hebt genoemd. Ik moet proberen de basis stand van de pink te veranderen of in ieder geval leniger/flexibeler te maken.
Ik weet je kan veel compenseren maar ik kan het gewoon niet hebben dat het me nog niet lukt.


Groetjes
Han

Gijs Heijnen
19 juni 2014, 15:55
Hoi Harald,

Ik ben ook bezig met een aantal dingen die jij hebt genoemd. Ik moet proberen de basis stand van de pink te veranderen of in ieder geval leniger/flexibeler te maken.
Ik weet je kan veel compenseren maar ik kan het gewoon niet hebben dat het me nog niet lukt.


Groetjes
Han

Denk dat slim is om coordinatie oefeningen te doen met je pink. Dus afgezien van akkoorden etc. Probeer eens gewoon 5 minuten per dag 3 note per string scales te spelen met alleen je wijsvinger en je pink. Je gebruikt je wijsvinger net als normaal, maar voor alle andere noten in de scale ga je je pink gebruiken.

En het belangrijkste: Langzaam en zuiver spelen en vooral ook niet langer dan 5 minuten per dag.

Hoop dat je er iets aan hebt.